E-Light, elektrieke Starlight experiment

PH_AJH

Forum veteraan
Aangezien mijn zoon ook wel eens een F5J wedstrijdje zou willen proberen hebben we hier een probleem.
Ik heb voor licht weer een Cumulus en als het waait vlieg ik met onze Valenta Sioux. Als mijn zoon ook wil vliegen is er met rustig weer geen probleem, ik de Cumulus en hij de Sioux.
Maar ja....het is zelden rustig weer tijdens de wedstrijden. De Sioux delen is lastig, zowel voor de groepen als in geval van schade.

Nou heb ik al eens met een schuin oog naar mijn Starlight gekeken, of die niet te elektrificeren zou zijn.

110624_Starlight004.jpg

Niet dus. De rompneus is zo opgebouwd dat je er geen motor in kwijt kan, en daarbij krijg je het zwaartepunt nooit goed omdat de aandrijfaccu onder de vleugel zou moeten. Jammer.

Deze week bedacht ik me dat ik misschien wel een houten romp kan bouwen. Voor F5J mag het allemaal wat fragieler zijn dus misschien gaat dat best.
Van Jacob heb ik een paar foto's van de tekening van zijn Climaxx gekregen om eens te zien hoe die romp ongeveer is opgebouwd.
Gebaseerd op de afmetingen van de Starlight romp ben ik maar gaan bouwen.

120915_Elight001.jpg

Nu heb ik voor de Starlight een tweede v-staart maar die is relatief zwaar. Bijna 100 gram en bestand tegen de mishandeling van een lierstart. Op mijn doosrompje is dat wat listig. Veel gewicht en allemaal boven de romp...ik weet niet of dat goed gaat.Geeft nogal wat torsie.

Dus heb ik van Robert de maten van stabilo en kielvlak van zijn Cirrus gekregen en ben ik iets vergelijkbaars gaan tekenen.

120915_Elight002.jpg

120915_Elight003.jpg

De staart krijgt 2x Dymond D-60SHT servo's, ergens tussen vleugel en staart ingebouwd.
Er komt een brushless buitenloper in van 170 gram, kv=900, met een 3-cellen 2200 lipo en een 14x7 prop. Als het me lukt onder de 2 kg te blijven zal dat best omhoog willen.

Een elektrieke Starlight...E-Light!

...legden we dit even in de ijskast en gingen we verder met de romp van een Topmodel Fantasy :-)
Dankjewelzeerbeleefd Eric

Licht lukt wel, stevig is toch lastiger. Dus doe ik het nu toch maar zo. Nog steeds uitdaging genoeg....

Laatst bewerkt:
Daarbij is onze ijskast ook te kort dus ik laat het voorlopig wel even op zolder staan :-)

In ieder geval is de Fantasy romp erg goed bruikbaar. De lengte komt overeen met de Starlight en de vleugelaanvorming is ook MH32.
Mijn stabilo is ook al snel pas gemaakt. Als door een wonder heb ik de plek van de scharnierlijn en de afmetingen speciaal voor deze romp weten te krijgen.

120916_Elight.jpg

Perfecto.

Een Turnigy 3548-900, 170 gram, kV=900. Op 3 cellen met een 14x7.
Dat zou ongeveer 42A moeten trekken dus rond de 400W. Eventueel kan er een 14x8 op, moet ik eerst even meten.

En vliegen doet Ronan toch wel - we kunnen de Climaxx van Eric ook gebruiken dus dat komt goed. We hebben de hele middag getrained. Ik doe geen uitspraken over wie het langst boven kon blijven :rolleyes: Ik hou het er op dat het te hard waaide voor mijn Cumulus, dan doet de Sioux het gewoon beter :roll: Het scheelt dan weer dat hij bij de landing erg goed weet dat het MIJN Sioux is dus risico's met landen neemt hij niet, anders was de vernedering compleet.....

Gebaseerd op de afmetingen van de Starlight romp ben ik maar gaan bouwen.

Dat moet prima gaan. Ik heb een aantal jaren gevlogen met een F3J achtige vleugel op een doosromp. Die romp was gemaakt van 5*5mm grenen latten in de hoeken van de doos. De doos was beplankt met 3mm zacht balsa. Zou ik het nu nog eens doen zou ik de romp tpv de vleugel nogmaals verstevigen. Bij een draailanding wilde daar nog wel eens wat breken. Maar ja, wat gaf dat, thuis weer plakken en volgende weekend weer in de lucht.

Op mijn doosrompje is dat wat listig. Veel gewicht en allemaal boven de romp...ik weet niet of dat goed gaat.Geeft nogal wat torsie.

Ik had ook een V-staart. 2mm balsa ribben op een 3mm carbon staafje. Plakken met secondenlijm, oracover erover en roeren van massief balsa. Met torsie nooit problemen gehad.

De romp heb ik weggeven. Weet eigenlijk niet meer aan wie....

Hoi Berrie
Ja, ik denk ook wel dat het prima zou gaan - zolang je netjes landt inderdaad. En daar zit net het probleem, ik wil op een wedstrijddag niet al te vaak stukken hebben. Dat is ook de reden dat ik de Cumulus zo weinig inzet. Eén foutje en je kunt naar huis als je pech hebt.

Nu ik deze Fantasy romp in mijn handen heb denk ik niet dat ik uit hout iets zou kunnen bouwen wat net zo licht maar ook net zo sterk is. De Fantasy is geen F3J en ik denk dat de romp lichter is dan een echte F3J.

Maar het moet voor mij (financieel) leuk blijven. Dus als ik deze romp niet had gekregen was ik verder gegaan met mijn doosje.

Leuk die denkers die het ook gaan uitvoeren. Ik ben benieuwt naar het gewicht van de komplete romp als die klaar is. Mijn Gracia romp weegt (met 162 gram motor en stuurvlakken) bijna 700 gram.
Ik zie één stuurkabel liggen en hoop voor jou dat er geen servo achterin gemonteerd zit. Om zo licht mogelijk uit te komen moeten beide servo's net aan het einde van de cockpitkap, vlak voor de vleugel, komen lijkt mij. In ieder geval is de vleugelaanhechting bovenop de romp en zal dus wel passend gemaakt kunnen worden.
Succes en ik blijf dit volgen.

Hoi Frans,
bij de Fantasy is de servo voor het hoogteroer wel achterin voorzien. Maar die wordt gevlogen met zware accu's en dan gaat het goed. Ik kom inderdaad ook niet uit zo. De staart is zelfs met mijn lichte stabilo te zwaar. Niet veel maar echt lekker is het niet.
Zonder toegevoegd lood kom ik nu op een vlieggewicht van ongeveer 2200-2300 gram wat natuurlijk niet verkeerd is, ik heb nog wel wat marge. Maar niet veel....
Ik overweeg om het hele kielvlak er af te zagen, dat is veel te zwaar voor F5J. Het zal in totaal toch gauw 150 gram gaan schelen denk ik.

LOL ook een idee.

Maar hoe meer ik er over nadenk, hoe zekerder ik het weet. Het Fantasy kielvlak is alleen maar lastig. De aansturing van het hoogteroer moet met een grote schommel binnenin het kielvlak. Als ik de servo naar voren wil brengen moet er een stuurkabel in - en die krijg ik nooit fatsoenlijk in de romp verlijmd omdat de hele achterkant al dicht is. Daarnaast is hij onnodig zwaar. Er zal hoe dan ook lood voorin moeten.
Als ik het dan toch ga doen, dan maar gelijk goed. D'r af dat ding :-)

Ik heb het instelhoekverschil vanaf de Starlight romp overgenomen. Ikkan het zo afzagen dat de hoogteroerservo nog steeds achterin kan en voor het richtingsroer gebruik ik dan de kabel die al in de romp zit.

Moet alleen mijn verzaagde stabilo weer fixen.....

Back