Hey vassie,
Vraagje, heb je die 2 draaiknoppen wel goed staan die boven op de controller zitten?
Met de linker knop regel je de weg die de swashplate aflegt, (de hele weg dus) draai je die naar links zal je swashplate meer onderin starten met omhooggaan en niet zo hoog eindigen waardoor het kan zijn dat de bladen niet genoeg pitch krijgen, en je daardoor met heel veel teoren niet omhoog komt.
Draai je hem naar helemaal naar rechts start de swashplate ook hoger en eindigt hoger waardoor de bladen meer pitch krijgen en de heli ervandoor wil met weinig toeren.
Een lekkere vliegstand vonds ik altijd 10 voor 2, dus linkerknop op 10 uur en rechterknop op 2 uur waardoor hij meer toeren maakt en iets rustiger vliegt.
Met de Gyro sw regel je je Heading lock (gyro probeert altijd de staart van de heli in een bepaalde positie te houden. zou er nu wind komen die je staart weg wil drukken dan zet de gyro je staart terug in de uitgangs positie). Maar correct me if im wrong, ik denk dat jouw heli geen Heading lock gyro heeft waardoor de switch dus feitelijk niet werkt.
Je had het ook over de servo `knopjes` (servo reverser).
Die zitten op de voorkant helemaal beneden, hier moet je echt mee uitkijken. hier verander je de draairichting van de servo. Wil je naar recht, dan gaat de heli naar rechts, verander je de servo reverser `ail`(eron) dan gaat die naar links wanneer jij naar rechts stuurt.
Jouw crash dat die ineens vol gas gaf, kwam volgens mij doordat je de servo reverser `thr`(ottle) (=gas) omgooide waardoor linkerstick naar beneden ineens vol gas blijkt te zijn.
Dat je tandwiel versleten is kan daardoor komen, het motortje gaat ineens vol toeren maken. Daardoor dat het kleine tandwieltje van het motortje het grote tandwiel en daardoor de wieken laat draaien, wat nogal gewicht heeft, kan het kleine tandwiel gaan slippen en de tandjes van het grote tandwiel vermorzelt, andere reden is dat wanneer je crasht en je doet niet gelijk je gas dicht, het motortje doordraait en zo je grote tandwiel vermorzelt.
Het is goed om voor je gaat vliegen, de zender aan, gas en gas trimmer naar beneden, dan accu aan sluiten (maar dat wist je al) maar dan eerst ff checken of je swashplate de goede kant op gaat wanneer je stuurt:
Stuur je naar rechts, dan kantelt de swashplate ook naar rechts, stuur je naar links gaat de swashplate ook naar links, stuur je naar voor dan kantelt die naar voor en zo naar achteren.
Pas dan geef je voorzichtig gas.
Voel je dat de heli licht op zijn voetjes word, check dan de draairichting van de staart, (dus voor dat die die lucht ingaat) (=rudder). Geef je links rudder dan zou de neus van de heli naar links willen en geef je rechts dan wil de neus naar rechts.
Nog ff over de gyro; je hebt een switch op de gyro nor en rev, wat betekent normaal en reversed.
Als je je nog kunt herrineren wat ik in het begin van deze post zei dan weet je dat een heading lock gyro altijd probeert de staart in een bepaalde stand te houden, ongeacht de wind. Een gwone gyro probeert dat ook maar gaat hem niet zo goed af als een Heading lock gyro.
Stel je hebt de switch op `nor`dan kan het zijn dat wanneer de wind je staart probeert weg te drukken naar links dat de gyro hem wil corrigeren maar ook naar links gaat, dan draai je pirouettes (moeilijk woord).
Merk je dat de heli dit doet, gooi de de switch op de gyro naar `rev`.
dan moet die goed staan.
Pffffff. lange post, maar wat moet je anders wanneer je ziek bent en niet kunt vliegen.... zucht....
En we hadden zulk mooi weer hier in het oosten de afgelopen paar dagen.
Groetjes en veel geluk en veel plezier met vliegen.
remon