E2K bouwdraadje

morgen ga ik meten, met opgewarmde accu's:
Gens Ace en de laatste generatie A-Spec Hobbyking en de G2 versie

groet,
Frank
 
Voorverwarmde accu's geven gemakkelijker hun vermogen af omdat de interne weerstand lager is. Daarnaast is het ook beter voor de accu's. Alleen al daarom verwarm ik altijd de accu's van snellere kisten.
Op de Peel viel me wel op dat het "nieuwe" snel van de nanotechs af was. Ik had echt het idee dat de eerste heats de kist van Martijn meer toeren maakte dan de 2de serie. Een snelle accu is fijn, maar hij moet het wel wat langer dan een paar wedstrijden uithouden.

Ik heb nog nagedacht over het voorstel om met goveners te gaan vliegen. Het grootste probleem daarbij is dat je flink in snelheid in gaat leveren. Een govener moet nl ruimte hebben om te kunnen regelen. Je kan dus nooit op 100% vermogen gaan vliegen, maar bv. 80-90%. En dat maakt een flink verschil.
 
Zolang die accu's relatief goedkoop zijn en voor iedereen beschikbaar vind ik het best zo.
Ik heb meer moeite met een bepaalde bouwstijl, zoals het onder vacuüm bouwen van de vleugels.
Het moet makkelijk en goedkoop blijven!
Anders gaan we de kant van Club20 op.
 
governer

Een Governer en dan met 8x8 prop lijkt me wel een optie.
met 8 i.pv. 6 inch spoed kun je het toerenverlies mooi compenseren.

Maar als die A spec G2's 12 vluchten mee gaan, dan is dat de goedkopere oplossing, en simpeler.

Op de Gert Giesse site staat er een testrapport van.
HK - ASPEC-G2 - Elektromodellflug Infos
6.08 mOhm inwendige weerstand van een 2200 mAh cel dat is erg laag.

Als ik tijd heb zal ik de unilog spullen pas maken voor m'n E2K.
Dan kan ik de verschillende accu's loggen.
Eerst nog 1 week vakantie en 2 weken Taiwan, dus graag even geduld hebben.

De familie van Doesburg was een stuk sneller dan ik, met gefoliede vleugeltjes en houten doosrompjes.
Dus die hele bouw wijze discussie lijkt me overbodig.

Tjarko
 
De van Doesburgjes zijn zeer ervaren racers, zij vliegen een stuk korter om de palen en zijn daarom sneller.
Tjarco wat jij op het rechte stuk wint maken zij in de bochten weer goed.

Je ziet bij EF1 ook (waarbij de snelheid van de kisten gelijk is) dat degene die korter om de palen vliegt wint.
Dat lijkt mij de bedoeling ook bij E2K.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er wel voor om de E2k modellen stabieler te maken

Snelheid inleveren wil ik niet, we zijn wel aan het racen.
 
Het EF-1regelement bevat een deel wat de toegestane bouw techniek beschrijft. Dat lijkt me een goede basis voor iets soortgelijks voor E2K. Ik ben er wel voor om een koolstof ligger toe te staan voor modellen met steek vleugels. Bij EF-1 is indekken met glas enkel in het midden van de vleugel toegestaan, de einlijst heeft een bepaalde minimum dikte en de staart is van hout en grotendeels vlak. Dit om ervoor te zorgen dat ARF modellen betaalbaar blijven. Ik denk dat je met die simpele regels de klasse betaalbaar houdt en mensen niet afschrikt dat ze met vacuum moeten gaan werken om een snellere kist te kunnen bouwen.
 
Hierbij even wat metingen die ik verleden week samen met Frank gemaakt heb.
Alle vluchten zijn uitgevoerd met hetzelfde kistje: mijn witte E2K racer, dit is het standaard kitje van Wubbo. De omgevings temperatuur was 18 graden, geen van de accu's was voorverwarmd. Met alle toestellen 10 rondjes gevlogen. Uiteindelijk heb ik 63 seconden gemeenschappelijke tijd van de accu's met elkaar vergeleken. Elke meting start als de motor op gang is gekomen en voor het eerst de top pylon rond, daarna tel ik nog 63 seconden door. Waarom 63? Nou ja, dat was de maximale gemeenschappelijke tijd die ik uit die grafiekjes kon halen.
Dus de start en het deel van ronde 1 naar de top toe is buiten beschouwing gelaten, omdat dit niet het stationaire werkgebied is.

Wat jammer is met die Eagletree datalogger: het is leuk spul, maar helaas geen export naar CSV formaat. Nou net iets wat je nodig hebt bij dit soort vergelijkingen. Tja, dan ben je dus veroordeeld tot het aflezen van grafiekjes... In volgorde van kwaliteit:

Hierbij de grafieken:

1-Aspec_G1.png

1 - A Spec G1 nieuw

2-ASpec_G1.png

2 - A Spec G1 nieuw

Gens_Ace_1_Month.png

GensAce 1 maand oud


ASpec_G2.png

A Spec G2 nieuw

Gens_Ace_1_Year.png

GensAce 1 jaar oud

6-Turnegy_Standard.png

6 - Turnigy standaard 3 jaar oud

3-Nano_tech.png

3 - Nano tech 2 jaar oud

5-Turnegy_Standard.png

5 - Turnigy standaard 3 jaar oud

Even de belangrijkste data in Excel gepropt en gesorteer op het geleverde vermogen bij aanvang:
E2K_accu_verg.png
 
Tja, ik had me bewust nog even niet aan een conclusie gewaagd. Maar een paar dingen vallen op:

1. Turnigy A Spec G1 (die overigens niet G1 heet, maar gewoon A spec) presteert nieuw uit het doosje iets beter dan de A Spec G2.

2. Het verschil tussen de A Spec G1 en de standaard Turnigy's (die al een paar jaar oud zijn) en de Nano tech's van 1 jaar oud is ca 100W, dat is toch wel veel.

Maar het is natuurlijk de vraag hoe lang die A spec's G1 deze prestaties blijven behouden.
Het is denk ik de moeite waard om over een paar maanden deze meting nogmaals te doen met die twee A spec G1 accu's, onder gelijkwaardige omstandigheden. Dus: zelfde kist, zelfde regelaar, zelfde omgevings temperatuur, zelfde piloot etc.

Het gekke was dat toen ik stond te vliegen ikzelf niet de indruk had dat er zoveel onderling verschil was wat betreft snelheid.

Ik wil ook nog wat gaan experimenteren met een Governor regelaar, deze lijkt me wel wat.
 
Ondertussen heb ik ook een E2K Slipher van Winfried aangeschaft. Dit model is ook wat langer en slanker dan het standaard kitje. Het wordt zo wel interessant om met een regelaar met governor mode te gaan vergelijken.
 
accu test

Hoi Peet,
Nog bedankt voor de metingen.

Ik heb net mijn 7 accupacks getest met een Unilog.
Packs waren 1 a 2 dagen vantevoren geladen met 2.2 A, gebalanceerd.
Niet voorverwarmd.

Het werd vanochtend wel steeds warmer, dus dat speelt door de data heen.
En er brak een kabeltje in de 2e vlucht bij de test met Aspec pack. Dat is later na herladen opnieuw getest.

Hier de plaatjes
full

power gedurende de 7 vluchten.

full

energie verbruikt gedurende 80 seconden
full

Start power (t8-12 s) en eind power (t60-70 s)
full

tabelletjes

De beste lijkt nog steeds mijn 1e Aspec pack.
De 2 nieuwe GensAce zijn ook goed.
Het effect van herladen (warmer) is wellicht wat het verschil maakt.

Het verschil tussen de packs is in de meetwaarden slechts 10% of minder, maar ik vind dat je dat met vliegen wel flink merkt.

Opvallend is dat in jouw grafiekjes de spanning (power) heel vlak blijft en bij mij redelijk in zakt. :confused:

Tjarko
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Tjarko,

Mooi dat je ook even wat metingen gedaan hebt.
Prettig dat je met die unilog wel verschillende grafieken over elkaar heen kunt plotten (of is dat Excel waar ik tegenaan zit te kijken?). Kan die unilog CSV file exporteren?

Wat betreft het vermogen dat terugloopt is niet zo moeilijk te verklaren: heeft alles te maken met de schaal waarop je e.e.a. laat plotten. In mijn grafiekjes begint de schaal van het vermogen altijd bij nul. Jou schaal begint vanaf 400W. Derhalve lijkt het effect van het teruglopen van het vermogen bij jou veel sterker dan bij mij, maar dat is niet zo. Ook in mijn grafiekjes loopt de lijn af, maar de hellingshoek van het verloop is minder steil. Kijk maar eens naar de delta's van P, even een voorbeeldje, neem de AspecG1:

JIj meet: 666-579 = 87
ik meet: 639-572 = 67

Of bij gens Ace:
Jij meet (GA3): 646-575 = 71 of die andere (GA4): 643-590 = 53
Ik meet: (GA 1 mnd oud): 602-538 = 64

Dus dat verloop ligt in dezelfde orde van grootte.
Er zijn in mijn metingen twee paketten waarvan de spanning en afgegeven vermogen wat op lijkt te lopen naarmate de tijd vordert: de Nanotech 2jr. oud en de 3 jr. oude Turnigy. Mijn verklaring is dat, blijkbaar door leeftijd en aantal laadcycli, deze paketten een relatief hoge interne weerstand hebben en daardoor meer profiteren van het "zelfopwarm" effect (zeker ook omdat ten tijde van mijn metingen het nog een stukje frisser was buiten). Maar alle andere cellen geven een continue dalende lijn in zowel spanning als vermogen in de tijd.

Verder wijzen jou resultaten op hetzelfde als ik ook al gemeten had: die AspecG1 lijken nog wat beter te presteren dan de AspecG2 paketten. Ook in mijn metingen konden de GensAce goed meekomen. Altijd prettig als twee onafhankelijke metingen hetzelfde bevestigen!

Wat ik mis in je resultaten is de leeftijd van de paketten, kun je die (waar mogelijk) alsnog geven? is niet onbelangrijk.

Ik ben met je eens dat de verschillen onderling wel groot genoeg zijn om verschil te kunnen merken. Dat mij dat niet zo opviel zegt meer iets over mijn "snelheids waarnemingsvermogen" en korte termijn geheugen dan over de daadwerkelijke snelheid denk ik ;-)

Kortom: we moeten toch serieus nadenken over regelaars met governor ofwel een power limiter, om dit effect zoveel mogelijk tegen te gaan. Ondertussen heb ik een regelaar met Governor mode besteld en zal daar wat experimenten mee gaan doen.

Groeten,
Peet
 
Hoi jongens,

om persoonlijke redenen ga ik mijn gehele modelvlieghobby opdoeken. Ik houd mijn FunCub nog even aan de muur, maar of ik ooit nog tot vliegen kom weet ik niet. Ik verkoop daarom ook mijn E2K kist, half onderweg naar de laatste modificatie, met alle electronica en een extra dataloggende ESC:

20140706_204509.jpg


20140706_204516.jpg


20140706_204537.jpg


Overigens weet ik niet of ik de datakabel van de Superbrain nog kan vinden, maar die is ook los te koop. Hij staat nog niet op het Te Koop forum, ik hoop dat een racer hier (via PM) reageert en er lol van gaat hebben.

Ohja, mijn vleugelschuimsnijder, mechanisch 99% klaar inclusief werkende snijvoeding, en werkende aandrijving / besturing, maar ook voor weinâg weg bij interesse.

Groeten,

Hugo
 
Hi Hugo,

Jammer dat je stopt. Ik had je al gemist op de wedstrijden.
Ik hoop je nog eens terug te zien en wens je veel succes met de Tamiya cup. Hopelijk lukt het beter om daar tijd voor vrij te maken.
 
Peet, ik lees net hierboven dat je een regelaar met governer hebt besteld. Realiseer je dat een govener alleen kan werken als deze ruimte heeft om te regelen. Je zal dan op ongeveer 80% van het max vermogen moeten gaan zitten. dat kost je veel snelheid en dat is iets waar niemand op zit te wachten. Een energy limiter is zo'n beetje de enige bewezen tool die je hebt. Maar ook een limiter zal vooral de betere piloot het voordeel geven, die mag meer vermogen verbruiken omdat hij sneller klaar is. Als iedereen gewoon voor goede accu's zorgt ga je allemaal weer even hard. Je zou kunnen overwegen om slechts één set van 3 packs toe te laten voor een heel vliegseizoen. Daarmee voorkom je in ieder geval dat mensen echt te veel geld uit gaan geven voor een beetje extra snelheid. Je moet de packs dan wel gaan merken aan het begin van het seizoen.
 
Hoi jongens,

om persoonlijke redenen ga ik mijn gehele modelvlieghobby opdoeken. Ik houd mijn FunCub nog even aan de muur, maar of ik ooit nog tot vliegen kom weet ik niet. Ik verkoop daarom ook mijn E2K kist, half onderweg naar de laatste modificatie, met alle electronica en een extra dataloggende ESC:

20140706_204509.jpg


20140706_204516.jpg


20140706_204537.jpg


Overigens weet ik niet of ik de datakabel van de Superbrain nog kan vinden, maar die is ook los te koop. Hij staat nog niet op het Te Koop forum, ik hoop dat een racer hier (via PM) reageert en er lol van gaat hebben.

Ohja, mijn vleugelschuimsnijder, mechanisch 99% klaar inclusief werkende snijvoeding, en werkende aandrijving / besturing, maar ook voor weinâg weg bij interesse.

Groeten,

Hugo
Hoi Hugo,

Jammer dat je stopt man. Je was altijd lekker innovatief bezig.

Die schuimsnijder wil ik wel van je overnemen. Wat vraag je daarvoor?

Groeten,
Peet
 
Overigens weet ik niet of ik de datakabel van de Superbrain nog kan vinden, maar die is ook los te koop. Hij staat nog niet op het Te Koop forum, ik hoop dat een racer hier (via PM) reageert en er lol van gaat hebben.

Als een koper mijn kabel wil lenen om eea in te stellen is dat OK, weg doe ik hem niet.


Rick
 
Back
Top