Eagle aangepast en hij vliegt!! Nu het fijntunen ;)

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Tadango, 26 jan 2005.

  1. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Ben benieuwd hoe de bouw verder vordert Gilbert, heb je al meer foto's gemaakt?

    Ik merk wel verschil tussen beide vleugels, de Eagle vleugel is flexibeler en iets groter, bij weinig wind is deze efficienter, hij vliegt langer. Met 2S1P 1400 LiIonMg ongeveer 20min.;)
    Bij meer wind vlieg ik liever met de FBKanarie, die vliegt sneller, maar heeft wel wat meer vermogen nodig. Met dezelfde accu ongeveer 15min. vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2007
  2. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Beste allemaal!

    Ik heb er ook 1'tje liggen, ben er mee bezig. q te Pijnacker had er nog 1, de carbon variant. Er ontbreekt echter een motortandwiel. Kan iemand mij aangeven welke ik zou moeten hebben? (modul. en aantal tanden)

    Zou een 3S 1000mah teveel zijn? ;)

    gr,
    niels
     
  3. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    De originele motor is een speed300 6V, ik zou daarvoor niet verder gaan dan 2S, anders legt de motor al snel het loodje :( Bij mij vloog ie trouwens prima met die motor en 2S, echter na een tijdje zijn toch wel de koolborstels versleten.

    Standaard motortandwiel weet ik zo niet meer, maar het staat zeker ergens in dit draadje genoemd, gewoon even zoeken :)
     
  4. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Eventjes dit draadje opborrelen! ;)

    Mijn versie wil niet echt lekker,

    Weegt 412 gram en de setup is een speed 300 7.2V omdat ik op 3s 1000mah "vlieg"

    Hij lijkt opzich wel te willen maar het vermogen niet te hebben. Na de handstart zakt ie rustig naar de grond alsof het een geplande landing is. Lijkt of te zwaar of te weinig vermogen. Wat denk je met sp300 7.2 op 3s? Liever een speed 300 6V van maken?

    Zwaartepunt lijkt redelijk, maar daar twijfel ik toch aan. Aan de manier waarop hij weggaat lijkt hij wel te willen. Ik heb echter geen idee waar het zwaartepunt moet.

    Weet iemand waar die hoort te liggen?
    Het lijkt er trouwens op dat de ik de originele heb in carbon versie met roze vleugels ;)
    Ik plaats vanmiddag wel een foto.

    Iemand een idee bij deze klachten?

    gr,

    N.
     
  5. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Carbon? Roze vleugels?
    Je hebt het toch wel over een Eagle :confused:
    Standaard is de romp van triplex en zijn de vleugels van zwart spinnakerdoek met carbon liggers ;)

    412 gram vliegklaar is prima, die van mij weegt ca. 400 gram met een 2S1300 lipo, daar zal het dus niet aan liggen.
    Waarschijnlijk maak je te weinig flappen, 5 a 6 flappen per sec. is toch wel een vereiste, het grote tandwiel draait dan 300 a 360 toeren per min.

    Ik zou dat als eerste eens gaan meten, ik doe dat door een zaklamp achter een vleugel op te stellen en een optische toerenteller voor de vleugel te houden, zodat de vleugel dus steeds het licht van de lamp onderbreekt. De teller moet je dan instellen op 2-blad prop. Wat je dan afleest is het aantal flaps per minuut, dus nog even door 60 delen voor flaps per sec.
     
  6. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Helaas geen reactie meer van Niels gezien, jammer, orni's zijn zo leuk om mee te vliegen ;)
    Vanavond 23 juni 2010 was het perfect weer hier in Nijmegen voor ornivliegen, daar moet je meteen gebruik van maken,
    volkomen windstil, wow, dat maak je niet vaak mee.
    Heb tussen 20 en 22 uur gevlogen met de Eagle en met de Wingbird.
    Kon niet beter, de Eagle vloog op een Lipo 2S1800 zelfs 22 minuten :D

    Trouwens nog eens uitgezocht wanneer ik deze Eagle in elkaar heb gezet, is van mei 2005, dus vliegt toch al weer 5 jaar, hij heeft intussen wel enige crashes en modificaties gehad :cool:
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2010
  7. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    En hoe staat t met slijtage ed?
     
  8. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Slijtage valt erg mee Niek,
    bv. tandwielen en kogellagers van de Eagle zijn nog steeds origineel.
    Wat ik heb vervangen (in 2009) zijn de balllinks die aan de vleugel zitten, daar was enige speling ontstaan door al het geflapper. ;)
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2010
  9. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Niek,

    heb je trouwens nog steeds de Wingbird voor reserve onderdelen??
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2010
  10. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Yep, maar zit er met een schuin oog naar te kijken om t ding weer op te bouwen.
    (wanneer pm jeje adres eens?!)
     
  11. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Kom je hem dan zelf brengen? ;)
     
  12. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Afgelopen woensdagavond was weer eens zo'n geweldige orni-avond, heel Nederland voor de tv en buiten windstil :D
    Dus maar eens het Goffertpark geprobeerd en jawel, bijna niemand, ook geen loslopende honden die het geweldig vinden om achter orni's aan de rennen en dan lekker in te happen als ie gaat landen :mad:
    Enige mooie vluchten kunnen maken :)
     
  13. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Al een hele tijd geleden heb ik een extra Eagle bouwdoos aangeschaft voor reserve onderdelen als er eens iets fout mocht gaan.
    Mijn eerste Eagle is na diverse aanpassingen nu goed crashbestendig en vliegt prima, reserve onderdelen niet nodig totnutoe.........

    Dus lijkt het mij nu een goed moment om de reserve bouwdoos Eagle maar eens voor de dag te halen en niet voor reserve onderdelen te gebruiken maar gewoon te bouwen als 2de vliegklare Eagle.

    Beter een vliegklare Eagle dan wat losse onderdelen,toch :):)
     
  14. cno

    cno Guest

    Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw in de orni-community, en ik zou graag een eagle maken. Beschik over lasersnijmachien, freesmachine en 3d-printer (!). Ik heb dit draadje aandachtig doorgenomen, en vond er de tandwiel-maten, van fbk, maar waar kan men ze kopen? En de rollementen etc?
    Ook bleek een binnenloper van 4000-5000kv de beste keuze. Hoe weet je de rpm in belaste toestand van je motor?

    Mijn orni zal een smanwijdte van 60cm hebben, dus moet alles wat naar beneden geschaald worden, hoe zit het dan met de motor?

    Veel dank,
    cno
     

Deel Deze Pagina