Eagle aangepast en hij vliegt!! Nu het fijntunen ;)

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Tadango, 26 jan 2005.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Kurt Saupe met de 2x eskalibri. Daarnaast had hij de kleine wingbird mee en natuurlijk ikke met Ikarus die toch veel moeite weer had met de wind en een duitse jongeman met een cybird 1.

    De best functionerende was uiteraard de escalibri van Kurt Saupe. Deze kwam zeer goed tegen de wind in en bleek ook heel goed te sturen met die wind. Zelfs een grondstart was nog mogelijk met zijn Eskalibri. Kurt heeft de vleugel heel erg gewijzigd en dat levert veel meer voorwaartse kracht op en zorgt ook voor een veel beter klimvermogen.
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ja, je had gister moeten komen..
    Wat T en ik je al weken probeerden wijs te maken.
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Frank, gewoon vandaag nog in die auto stappen en alleen al eens komen kijken en met Kurt komen praten is al heel erg leerzaam. Kurt is op veler gebied veel verder met zijn ontwikkelingen dan wij zijn.
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    En was zeer geinteresseerd in jouw andere staartsturing.
     
  5. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Zondag kon ik niet naar Nederweert komen, maar het weer was er ook niet naar, hier in Nijmegen stond een straffe wind, nog veel heftiger dan zaterdag. Het zal in Nederweert ook niet eenvoudig zijn geweest om te vliegen :cry:
    Vanavond (dinsdag) bij nagenoeg windstil weer (eindelijk :) ) de Eagle met brushless binnenloper eens goed kunnen uitproberen.
    Twee geweldige vluchten gemaakt :D . De eerste vlucht met 2S Kokam 1500, de power is duidelijk meer dan met de speed300. Volgas vliegen is helemaal niet nodig, maar wel lekker om een beetje snel te klimmen. Die eerste vlucht duurde uiteindelijk 18 minuten!
    Daarna een tweede vlucht gemaakt met 2S Konion 1100, dat zijn ronde Lithium Mangaan cellen. Daarmee kon ik een vlucht van 14 minuten maken. Tijdens die vlucht ook de motor een paar keer uitgezet en weer opgestart, dat gaat gelukkig nu goed.
    Dus nu kan ik verdergaan met de FBKanarie en daar ook een brushless binnenloper inbouwen :wink:
     
  6. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Vrijdag 29 september 2006, ongeveer 19:00u de langste vlucht met de Eagle totnutoe gemaakt :D
    23 minuten in de lucht gebleven zonder tussenlanding :lol: :lol: :lol: Welke accu? Een 2S1P pakket Konion Li-Ion1600mAh. Deze cellen zijn iets zwaarder dan de bekende Lipo's, maar veel degelijker, kunnen mechanisch tegen een stootje :wink: Topcellen wat mij betreft, wel moeilijk leverbaar, waarom is mij niet duidelijk :?:
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2009
  7. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb het probleem van slecht startende buitenlopers wel eens opgelost door heel ruime O ringen te gebruiken op de propsaver.
    Hierdoor kan de motor bij het starten een kleine onbelaste voorsprong nemen op de propellor(lees belasting)en dat kan net voldoende zijn om motor en ESC op elkaar te laten synchroniseren waardoor de motor wel start.
    Een halve omwenteling kan dan al voldoende zijn.
    De prop moet dan wel soepel draaiend t.o.v. van de motor gemonteerd zijn door een wat ruimere passing.
    Misschien is dit ook toepasbaar op het motortandwiel. :)
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dan moet dat wel elke keer als de vleugel in de bovenste of de onderste stand staat gebeuren. Dit zijn de 2 "dode" punten die er in de vleugelslag zitten.
     
  9. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat zijn de punten waar de motor het minst belast word.
    Het gaat er echter om de motor een halfe slag ruimte te geven voor hij belast word en dat gebeurd dan overal ongeacht waar de motor stil staat.
    Ik bedoel dus een halve slag van de motor as en niet een halve vleugel slag.
    Brushless motoren en regelaars hebben een probleem met de vliegwiel werking van grote strak op de as gemonteerde props.
    Ik heb dit ontdekt bij het starten van twee brushless motoren op een regelaar.
    Dit lukte niet met props.
    Zonder props starten deze echter wel.
    Met eigenlijk te grote O ringen en een soepel op de propsaver gemonteerde prop starten ze echter meestal wel. :)
    De motor moet dus even onbelast de kans krijgen in fase tekomen met de regelaar.
     
  10. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik begrijp wat je bedoelt, maar het opstarten van de motor was helaas niet het enige probleem met de orni, de onregelmatige belasting van de motor was het andere probleem, waardoor er dus een vliegwiel nodig was. Als je een motor met hoog KV gebruikt, heb je geen vliegwiel nodig en ook geen "opstarthulp", dus dat heeft uiteindelijk toch mijn voorkeur :wink:
     
  11. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik kan me er wat bij voorstellen.
    Zo een op hoog toerental draaiende motor bevat meer energie en trekt zich minder aan van belasting wisselingen.
    Hij is dan zelf al een vliegwiel. :)
     
  12. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Eagle heeft weer een facelift gehad (de 2de al :wink: ), ziet er nu wat meer roofvogelachtig uit, die schuimkop was net een leuk duifje maar dat paste niet goed bij de zwarte vleugel :wink:


    ervoor, hier nog met de originele speed 300 motor:
    [​IMG]



    erna, hier is ook de nieuwe brushless motor al gemonteerd, het is echt dezelfde Eagle:
    [​IMG]
    Deze foto heb ik van de andere kant genomen, is gespiegeld, daardoor zie je dus het tweede grote tandwiel, dat aan de voorkant van de motor zit.
    De nieuwe kop heb ik met 2 elastiekjes bevestigd, bij een harde landing klapt ie gewoon opzij of omhoog, elastiekjes vervangen en je kan weer vliegen! Dit lost een groot probleem op van de bouwdoos Eagle, de originele kop zit verwerkt in de romp, op een slechte manier, de kop kan al afbreken tijdens de bouw :cry:



    [​IMG]
    de lente mag beginnen, de Eagle is er klaar voor :lol:
     
  13. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Ga ik afgelopen avond met de Eagle naar het Goffertpark om weer eens lekker te gaan vliegen, komt er iemand dreigend op me af met de vraag of ik wel een kaartje heb? Kaartje, waarvoor vraag ik? Voor de Stones zei ie :roll:
     
  14. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Wie organiseert dan ook een popconcert op een model vliegveld. :? :D
     
  15. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    ja, dit vliegveld was helaas bezet, ik zou 89 euro moeten betalen voor de toegang, gelukkig heb ik nog andere veldjes beschikbaar, heb toch lekker met de Eagle kunnen vliegen enige kilometers verderop :wink:
     
  16. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Eindelijk moet het dan zondag a.s. beter weer worden, ik wacht met spanning, alles ready, eindelijk weer eens vliegen met de orni's? De Eagle, FBKanarie en de Wingbird staan klaar. Wordt het inderdaad beter weer?
    Heb nu een paar nieuwe LiIonMg pakketten van 2S1P 1400mAh, gewicht ongeveer 90gram, ben benieuwd wat deze doen :roll:

    ps.
    En inderdaad zondag 8juli2007 gevlogen, die nieuwe cellen zijn goedgekeurd, met de oude Konion 1100 cellen kon ik ca. 15min met de Eagle vliegen, met de nieuwe 1400 cellen vliegt ie ongeveer 20 minuten :D
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2009
  17. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    @Frank,

    Is dat iets nieuws LiIonMg cellen? Zijn die beter dan lipo's?
    Waar heb je die vandaan?

    Eefjan
     
  18. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Eefjan,

    Dit type cellen wordt ook vaak in laptops gebruikt. Ze zijn iets zwaarder (43 gram voor een enkele 1400mAh cel) maar wel degelijker dan lipo's. "Opbollen" kan eigenlijk niet :wink:
    Ze zitten in een ronde metalen behuizing, lijken wel wat op NiMH cellen, maar zijn toch echte Lithium cellen.
    Hier een linkje: http://www.elektromodellflug.de/akku-test/firstconnect.htm
    Ik vlieg nu ruim 2 jaar met dit soort cellen en ook met lipo's, mijn ervaring is dat de LiIonMg cellen veel langer meegaan en minder kritisch zijn wat betreft diep ontladen.
     
  19. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    de Eagle in Grave bij Nijmegen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2010
  20. Gilbert

    Gilbert Guest

    Schitterende foto's (ook van de kanarie). Zie jij grote verschillen tussen Kanarie en Eagle aangezien de vleugels toch aanzienlijk anders zijn?

    Hopelijk heb ik binnenkort ook een orni - ik ben nu bezig aan de staart (fbk constructie)
     

Deel Deze Pagina