Edge 540 T van engel : Bigscale brushless

Ik zou je 35Mhz zender en ontvangers maar eens opsturen. 50m met ingeschoven antenne moet ook op 35Mhz geen probleem zijn.

De vorige had direct na bouw last van storigen welke je 'opgelost' had door het verplaatsen van ferrietkern. Echter door die verplaatsing van die kern, heb je die hele kern overbodig gemaakt, had 'm net zo goed weg kunnen halen. Sowieso kun je bij getwiste servokabels al enorme vraagtekens bij toepassing van een ferrietkern plaatsen.

Dat is het gevaar van PCM. Je ziet de storing niet of nauweljiks, tot het te laat is. Ik vermoed dat er in je vorige kist een storingsbron aanwezig was (mogelijk toch die metalen quicklinks op alu hevels waar Alexzzz je al op wees) en dat er iets veranderd was anders dan het verplaatsen van die ferrietkern (bv het uitbalanceren van je prop) waardoor de storingen net onder het kritieke niveau van PCM vielen.

Hoe dan ook.. met deze zul je er hopelijk geen last van hebben en het is wel een mooie kist.

50m was tov de calmto........ met 35mhz had ik dit ook makkelijk met ingeschoven antenne. Toch leek dat in de lucht niet perfect....... Metaal op metaal heb ik op veel meer kisten en is nooit een probleem geweest, ook met niet dubbel super en ppm ontvangers. Veplaatsen ferriet? Ik heb er alleen meer bijgeplaatst, nooit verlegd oid...... Motor kabels heb ik verlegd, verder niets. Ik vermoed dat dat de laatste ontvanger het gewoon begeven heeft in de vlucht...... ligt hier nog steeds ergens in een hoekje. Met de eerste ontvanger leek hij soms op hoogte niet te reageren maar dat deze nieuwe kist ook, is heel even en niet heel duidelijk, meer een gevoel. Gezien deze hetzelfde doet vermoed ik dat het een eigenschap van de kist is als je voor de wind aan draait bij lage snelheden. Bij de eerste merkte ik het soms maar kon het niet echt plaatsen, daarom een andere ontvanger erin gezet. Met de eerste pcm ontvanger ook nooit echt duidelijk storing gehad, alleen met de 2e dus :(

wat zijn je bevindingen van de TURNIGY UBEC ?

ik heb ze ook gekocht en wil ze straks inbouwen in mijn grote extra's.

het kleine schakelaartje dat erbij zit, kan ik dit gewoon overbruggen want dit is eigelijk overbodig aangezien ik een schakelaar tussen accu en regelaar heb zitten?

thanks,

Peter

Hoi Peter,

De bec lijkt erg goed maar ik gebruik hem nu niet meer. Ik wou bij de 2e kist zo weinig (mogelijk storende) elementen erin hebben en heb daarom 2x A123 als ontvanger accu genomen. Deze houden zeker genoeg spanning op de ontvanger ook bij flinke pieken, ik weet niet hoe snel die bec oppakt en gevoelig die ontvanger daarvoor is, wou geen risico nemen.

Kleine schakelaar moet je niet overbruggen maar verwijderen ;) Wanneer de draden contact hebben is alleen het uitgangs circuit uitgeschakeld, de bec met led voor de accu status werkt nog gewoon.

Wat ik er wel mee getest heb lijkt goed. Hij houdt makkelijk de spanning bij een paar digi servo's gevoed door 2s 1800 mAh. Ik kreeg de spanning alleen onderuit bij kortsluiting :) Hij schakeld dan uit ipv door de branden.... opzich goed maar ook geen ontvangst meer dan. Draadje doorbranden zodat de rest nog werkt is opzich veiliger........ toch?

Misschien zet ik de lipo + bec er ooit weer in of in een andere kist. Ik hoor wel meer goede resultaten.

50m was tov de calmto........ met 35mhz had ik dit ook makkelijk met ingeschoven antenne. Toch leek dat in de lucht niet perfect....... Metaal op metaal heb ik op veel meer kisten en is nooit een probleem geweest,

Nou je moet het zelf weten. Ik noteer een Calmato die het in de lucht niet goed doet, een gecrashte bigscale kist.. ik zou toch niet willen zeggen dat het geen probleem geweest is. Ik zeg niet dat het perse door metaal-op-metaal kan komen, maar jouw verklaring, dat de ontvanger kapot zou zijn gegaan, is veel onwaarschijnlijker, zeker ook daar je tijdens het vliegen ook al gemerkt had dat e.e.a. niet goed was.

Als je in veel kisten metaal-op-metaalcontacten heb, dan vraag je gewoon om crashes. Dat metaal-op-metaal contacten voor problemen kunnen zorgen is neit een discussiepunt, dat is toch inmiddels een goed bewezen en gedocumenteerd feit. Dat ontkennen is niet zo heel erg zinvol.

Voor de rest maakt het mij niet uit hoor, ik stoor mij alleen aan het gevolg.. je hebt nu 2.4Ghz aangeschaft en over een half jaar ben jij iemand die in 2.4Ghz discussies aangeeft dat 35 Mhz zo slecht was en 2,4Ghz zo goed, want op 35Mhz had je altijd storing enz.. terwijl dat gewoon door jezelf kwam ;)

Nou je moet het zelf weten. Ik noteer een Calmato die het in de lucht niet goed doet, een gecrashte bigscale kist.. ik zou toch niet willen zeggen dat het geen probleem geweest is. Ik zeg niet dat het perse door metaal-op-metaal kan komen, maar jouw verklaring, dat de ontvanger kapot zou zijn gegaan, is veel onwaarschijnlijker, zeker ook daar je tijdens het vliegen ook al gemerkt had dat e.e.a. niet goed was.

Als je in veel kisten metaal-op-metaalcontacten heb, dan vraag je gewoon om crashes. Dat metaal-op-metaal contacten voor problemen kunnen zorgen is neit een discussiepunt, dat is toch inmiddels een goed bewezen en gedocumenteerd feit. Dat ontkennen is niet zo heel erg zinvol.

Voor de rest maakt het mij niet uit hoor, ik stoor mij alleen aan het gevolg.. je hebt nu 2.4Ghz aangeschaft en over een half jaar ben jij iemand die in 2.4Ghz discussies aangeeft dat 35 Mhz zo slecht was en 2,4Ghz zo goed, want op 35Mhz had je altijd storing enz.. terwijl dat gewoon door jezelf kwam ;)

Hezik... praat géén onzin. Okay, metaal op metaal, kan storing veroorzaken, niet een komplete lockout. Echter de eerlijkheid gebied me te zeggen de ervaring van Herman m.b.t. zend/ontvangstapperatuur en alles betreffende de juiste manier van inbouwen (en ook zeker op electronica gebied) meer is dan menigeen in de modelbouw. Als het vermoeden er van Herman is dat e.e.a. aan de ontvanger licht, is zonder twijfel ieder andere mogelijkheid reeds bekeken!
Waarschijnlijk ?? word deze ontvanger nog wel ontleed en bestudeerd om dit vermoeden te bevestigen...

Ik ga toch ook niet op de zaken vooruit lopen... "jij bent zo eentje die in de toekomst bla bla bla (naar eigen wens invullen)"!

Wel byzonder, de doorzetting om weer zo'n kist op te bouwen (vooral gezien de aderlating m.b.t. de verkoop van vele andere projecten) petje af!

beetje off topic... Wat ga je doen met de HXT motor? Verkoop een optie?

Vriendelijke groeten van Aldert

Hezik... praat géén onzin. Okay, metaal op metaal, kan storing veroorzaken, niet een komplete lockout.

Ik heb al vaker (gelukkig bij anderen) gezien dat door die metaal op metaal verbindingen extreme dingen gebeuren. Het kan best bij Herman zo zijn geweest dat hij al niet erg hard vloog (hij kwam aan voor de landing) en dat zo'n klap -die de kist om kan gooien- zorgde voor het totaal overtrekken van de kist. Een overtrokken kist reageert niet meer op de roeren. In zoverre heb je gelijk dat er geen complete lock-out plaatsvindt, maar het resultaat is hetzelfde............een kapotte Edge:(

Grt.

Hezik, de calmato deed het op de grond met 2.4 niet goed door vocht in de grond, in de lucht echter uitstekend. De edge had op de grond duidelijk veel beter bereik met 2.4........... op 35 deden beide kisten het perfect op een afstands test. De ontvanger waarmee de edge gecrashed is deed het altijd goed in een extra.

Ik zeg niet dat 35Mhz slecht is, kan ook een slechte ontvanger oid zijn geweest. Ik heb altijd zonder enig probleem op 35Mhz gevlogen. Waarom ik nu 2.4 heb is omdat spektrum gewoon een verdomd goede powerbox / ontvanger combi heeft gemaakt wat op 35Mhz gewoon duurder en zwaarder is.

He aldert :) Bedankt ;) Motor ligt nu nog even te rusten..... geen idee wat ik er mee ga doen nog ;)

@hezik nogmaals ;) Ik zal de ontvanger eens testen voor je. Als die nu goed werkt ligt het daar dus niet aan en moet het uit het toestel komen. Wel gek alleen dat hij 3 vluchten daarvoor goed vloog met een vergelijkbare ontvanger en alleen af en toe leek niet te reageren, kan ook aan mij liggen en ontwenning zijn. Gezien de goede afstands test dacht ik het laatste. Ik heb toen toch de ontvanger verwisseld om te kijken of het dan nog zo was. Die 2e ontvanger deed opeens heel gek en heb ik direct de landing ingezet. 5 sec werd de kist compleet onbestuurbaar in de landing. De neus was aldoor lichtjes naar beneden toen hij weg sloeg en door dat hij af en toe nog signaal pakte gingen de roeren in de hoek (ik stuurde op den duur vol). Daardoor sloeg hij om en ging hij de grond in, niet doordat hij stalde.

Ik zeg dus ook niet dat 35Mhz niet deugt, alleen maar 1 slechte ontvanger een hoop geld kost. Dat kan op 2.4 met zo goed. Ik ben alleen wel enorm blij met 2.4 want het heeft wel een hoop voordelen

de ar9100 kost 229 in NL, 205 uit amerika incl douane en 170 oid uit japan :) Helaas daar niet op voorraad......

Hezik... praat géén onzin. Okay, metaal op metaal, kan storing veroorzaken, niet een komplete lockout.

Dat kan het zeker wel. Je ontvanger kan er wel degeljik door in failsafe schieten.

Maar goed, het staat niet vast dat dat hier aan de hand was en verder maakt het niet uit, er is een nieuwe kist met 2.4Ghz dus verder doorzeveren over de oude, is niet nuttig.

Hezik, de calmato deed het op de grond met 2.4 niet goed door vocht in de grond, in de lucht echter uitstekend.

persoonlijk heb ik hier nog niet van gehoord of problemen mee gehad.

overigens in de helie wereld zie je wel eens helies in lockoutgaan van metaal op metaal, maar meestal betreft het dan een kapot lager, wat "veel en snel" stoort

heli deed het zonder draaiende motor op de grond beroerd, ontvanger +/- 10cm vanaf de grond. Iets hoger (30cm) deed de heli het uitstekend :)

Calmato ook...... in de lucht met gereduceerd bereik viel de motor pas aan het eind van het veld uit toen ik laag overvloog.

Vandaag een paar heerlijke vluchten gemaakt met de edge. Ondanks 4bf vloog de kist probleemloos. Hoogte heb ik iets terug gezet door een ander gat op de hevel de kiezen en dat vloog lekkerder.

Vermogen ook maar eens gemeten. Met verse lipo en APC E 22x12 deed hij 3678 W bij 41.7V en 88.2A. Toerental is dan 6250 toeren. Dit zijn de getallen waarop ik hoopte :) 5min vliegen verbruikt ongeveer 2000-2100 mAh dus 10 minuten vliegen op 5000 mAh is geen probleem. Alles wordt ook net iets warm, handwarm.....

Ook de servo stroom maar eens gemeten. Ging door de hoge pieken wat lastig maar mijn eagletree logger zegt 6.51V - 6.38V wat perfect is ivm met de 6V servo's ;) Stroom loopt op tot max 2.6A, op de grond met wild sturen krijg ik dit naar 3.9A. Valt dus reuze mee. Verbruik is erg weinig en 10 vluchten op 1 lading veilig te doen. Bovendien zijn die A123 zo weer vol mocht het nodig zijn :)

Spinner ook gekregen van mijn vader. De backplate is opgedraaid zodat hij op de 12mm meenemer past. Spinner bout is afgedraaid naar 4mm zodat hij de propadapter past. Net even de uitsparingen gemaakt voor de prop en erop gezet :)

dsc04705.preview.jpg

dsc04704.preview.jpg

Volgende keer met mooi weer de definitieve foto's maken en misschien wel een filmpje ;)

Vanmiddag nog even gevlogen. Weer veel wind maar weer geen probleem :) Ben ook nog met de regelaar software aan het spelen geweest maar 1.56 beta loopt minder mooi. Timing op medum met 1.55 lijkt het beste zo.

Ook nog wat foto's gemaakt. Alle foto's zijn hier te vinden : Fotoalbum

dsc04706.preview.jpg

dsc04710.preview.jpg

dsc04722.preview.jpg

dsc04724.preview.jpg

dsc04726.preview.jpg

dsc04731.preview.jpg

Gewoon een mooie kist en mooi dat hij nu goed vliegt. Wat ik niet helemaal begrijp is het windverhaal, 4bft is vrij standaard in NL, althans bij ons wel, en dat een model als dit met 4bft goed vliegt is niet iets bijzonders ofzo... als ie dat niet zou doen, zou het een vrij waardeloos geval zijn ;)

Als ik zo naar de waardes kijkt die jij meet, zou deze motor ook zeer geschikt kunnen zijn voor een F3A setup.. hoe bevalt deze combo verder, blijft alles een beetje op normale temperatuur?

4-5 bf is standaard, klopt maar een hoop kisten vliegen niet echt lekker meer dan. Deze vliegt gewoon super en dat bevalt me :) Doen wel meer van dit formaat maar ik heb alleen kleinere kisten ;) Je merkt de wind wel maar het valt me heel erg mee hoe stabiel hij blijft, ook in de landing.

Motor is hand warm, 45 graden of minder. Accu's iedem en regelaar ook. Nu is het nog maar 15 graden maar toch, het kan het allemaal super aan. Er zit geen koelgat in de motorkap dus indien nodig kan er meer gekoeld worden. Ik zal eens meten volgende keer, heb nog ergens een temp meter liggen...

Back