Edge 540 T van engel : Bigscale brushless

is die monster nou van BALSA WTF?!?
Nogal mooi en dik :mad:
lolz laat ze komen maat!

OK :) Dat weet ik later pas ;) Ontvanger is besteld maar kan even duren, usa :( douane enz...

Kist is van balsa / triplex / schuim :) Ook wat metaal en kunstof edg.....

Ver rijden? 425km valt best mee anders......

Niet alleen Jens kan een mooie demo geven hoor. Er gaat genoeg te zien zijn heel de dag.

Niet alleen Jens kan een mooie demo geven hoor. Er gaat genoeg te zien zijn heel de dag.

Dat is zeker zo, er zijn al heeeel wat goede piloten ingeschreven.

Veel moet je van mij niet verwachten, mijn yak is op dit moment belange nog nie klaar om daar een "best show" ofzo te gaan scoren. Hopelijk kan ik zondag gaan vliegen om hem wat af te stellen maar het weer ziet er niet al te best uit.

Hopelijk mogen we jullie allemaal verwachten! Hoe meer zielen,...

Edge schiet al lekker op :) 2e keer bouwen gaat altijd sneller :)

Wat er anders gaat:
Motor wordt een Axi 5345/16. Komt een APC E 22x12 op eerst of Menz 22x10
Hevels worden carbon pen hevels (M6 draad voor in de vleugel, M3 bout erdoor met borgmoer voor kogel link)
Ontvanger wordt een Spektrum AR9100 (is nog onderweg.....)
Piloot erin (als backup :))

Carbon hevels zijn veel eenvoudiger en sneller te monteren. Ze zijn ook langer waardoor de aansturing nu veel beter uitkomt, buitenste hevel gaatje en niet reduceren op de zender :) Helaas gat niet boven het scharnierpunt maar dat is niet zo heel erg. In de vleugel is in hardhout 5mm geboord en getapt naar 6mm. De pen zit hier met epoxy in verlijmd. Super sterk :)

Servo's zijn ook overal weer gemonteerd. Cockpitglas kon ik ook zo hergbruiken en zit er ook weer op. Zit nu wel een piloot onder ;) Deze kist is lichtjes anders en heeft een dichte deksel ipv een open gat, kwam mooi uit. Helaas is de motorkap nu niet mooi vanbinnen uit geschroefd maar aan de zijkant :(:( ach, zit ook wel...... moet de boutjes maar even geel verven ;)

Nieuw axi motor zit er ook weer in met dezelfde steun, viel weer enorm mee. Pen scharnieren zitten met bruislijm (bison constructie tix) verlijmd en dat gaat ook veeeeel sneller en beter dan met epoxy :)

Schiet al aardig op ;) Vanavond vleugels afmaken en rudder en onderstel erop. Morgen accu bak we weer in en dan even wachten op ontvanger...... als die er is voor zaterdag dan al weer invliegen :) Leuk arf.....

eeh.. die 3D meeting in wezeren.... da's belgie.... :) Da's een eindje rijden met een kist die net de dag daarvoor zijn maiden heeft gehad.......

Kist vordert aardig :) Gisteren de rolroeren en scharnieren gelijmd in de vleugels. Ook de aansturing voor de hoogteroeren is klaar. Gaan nog beter synchroon dan op de vorige :) Rudder met pull pull zit er ook weer op. Draden lopen lager dan op de vorige en ik heb nu geen problemen met het hoogteroer :) Onderstel en wielkappen zitten ook al vast, staartwiel ook.

Vanavond rolroer aansturing afmaken en vleugels passend maken op de romp (beetje gaatjes ruimer vijlen edg. Vleugel boutjes zoeken en ringen plaatsen en klaar. Dan rest nog regelaar, ontvanger accu (Heb 2x A123 maar lipo met regulator kan ook nog) en ontvanger monteren :) Die ontvanger ligt alleen nog bij douane :( wordt volgende week pas ben ik bang........ Foto's komen nog van de aanpassingen.

Foto's :)

dsc04669.preview.jpg

Axi en regelaar mounted

dsc04670.preview.jpg

Accu's ook weer een plekje

dsc04671.preview.jpg

Nog leeg hier :(

dsc04678.preview.jpg

2s A123 (2300 mAh) versus 2s 1800 lipo. A123 pakker weegt 162 gram, lipo + regulator 132.... 30g verschil, ook meer mAh, minder spanning. Op 2s A123 gaan de servo's wel als een speer :)

dsc04672.preview.jpg

dsc04673.preview.jpg

Uitslag voldoende zo :)

dsc04674.preview.jpg

Aansturing loopt nu mooi vrij, net maar wel vrij

dsc04675.preview.jpg

Aansturing met nieuwe hevels. Perfect spelingsvrij en super soepel. Door de grote afstand is het nu erg precies...

dsc04679.preview.jpg

dsc04680.preview.jpg

dsc04681.preview.jpg

Ik was vandaag op tijd thuis want wou gaan vliegen, leek nog redelijk weer te gaan worden. Was net aan het inpakken toen de bel ging :) TNT met een pakketje, de AR9100 ;) Kwam nog 35 euro belasting edg bij maar goed, hij was er en nog steeds goedkoper dan hier in nl ;)

De ontvanger snel uit de verpakking gehaald en 4mm goud contacten eraan gezet. Zitten best aardige voedings snoeren aan nog :) 3 receiver erbij met verschillende lengtes :) Super, kan ik de receivers mooi verdelen over de kist ;)

Op het veld aangekomen de boel inelkaar gezet en een afstands test gedaan. Damn, wat een bereik :) De calmato kwam maar tot 1/3 en de logo10 haalde het ook niet. Toen met motor op 1/2 gas nog eens, zelfde resultaat :) 50m met gereduceerd bereik geen enkel probleem. Kist nogmaals gechecked en naar het startpunt getaxied. 1/2 gas en hij was zo los :) Vloog weer goed, geen trim nodig maar al snel reageerde hij gek op hoogte. Hiet helemaal zuiver en super gevoelig. Wou ook met de neus omhoog.... zou deze kist dan toch achter veel zwaarder zijn? Motor was al ruim 100g meer.... kan toch haast niet. Maar geland en moest wat drukken om de neus omlaag te krijgen.... gek. Kap eraf en de accu's lagen los onder de vleugel buis :( oops.... moet nog maar iets achter denk ik :)

2e vlucht een stuk klitteband achter de accu's langs zodat deze muurvast zaten. Vloog veel beter :) Vermogen met de axi is iets minder dan met de hxt motor maar dat hoopte ik al, 5kw is wat veel :) Gaat nog steeds goed verticaal maar je moet iets meer gas blijven geven. Snelheid komt er goed in. Geluid is met de menz prop ook wat zwaarder :) 5 min gevlogen zonder problemen. Accu's moeten nog geladen maar ik verwacht iets van 2000 mAh eruit te hebben gevlogen. Motor was steenkoud en ook aan de accu's kon je niet voelen dat hij gevlogen had :) Dat was met de hxt wel anders. Rendement is dus uitstekend. Volgende keer het vermogen eens meten, had ik nu geen zin in ;)

Later nog een 2.7m klemm op electro ingevlogen :) Vloog perfect. geslaagde avond ;)

Hier de foto's van de AR9100 ingebouwd:
dsc04691.preview.jpg

De ontvanger hier wordt nog verplaats, met buis erin weinig ontvangst. Wordt achter de rudder servo geplaatst maar.

dsc04692.preview.jpg

Closeup van de ontvanger :)

dsc04694.preview.jpg

Hier is ook het klitteband achter de accu's langs goed te zien.

dsc04695.preview.jpg

Ontvanger achterin de romp. Mooi systeem.....

Back