Edge en zijn avon(d)(t)uren met Leentje................

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Fokko 66, 3 mrt 2020.

  1. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Dat is volgens mij idd de scheiding van de boot en bak.
    Is slecht te zien maar als je de drie bolders linksonder volgt dan zie je de rand naar binnen lopen.
    Ik kan niets zeggen over het leven van toen en nu aan boord van dergelijke schepen.
    Mijn zoon zit geloof ik met drie man op het schip.
    En wordt om de twee a drie weken afgelost.
    Hij is er per toeval ingerold, via zijn toenmalige schoonvader anders had hij van zijn leven geen boot van dichtbij gezien.
    Alleen mijn oom was vroeger schipper en die woonde dus net wat jij al zei met zijn hele gezin aan boord.
    Het toenmalige schip hete Gecor ( maasbracht ).
    Alleen zijn dochter ( mijn nicht ) vaart nog met een eigen schip.


    Welk leuk die oude foto's
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
  3. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Interessant leesvoer.
    Ga ik even voor zitten.

    "Na de oorlog nam mijn vader het schip over en Opa en Oma trokken in een huisje aan het Hoendiep, tussen Poffert en Oostwolmerdraai."

    Mijn grootouders kwamen van de poffert en mijn eigen ouders hebben daar ook nog kortstondig gewoond.

    En de naam Barkmeier is tevens ook onlosmakelijk verbonden met mijn geboortegrond.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Klein wereldje Fokko! Had op de Poffert een vriendje, Sipke de Groot. Helaas jong gestorven. Achter de Spitse Hörn was een werfje en aan de overkant van het Hoendiep was de werf van Apol. Je had een bakker Bertus Venema en zijn broer Anne Jan was boer. De boerderij stond aan de Zuidwending. Mijn vader is in de kost geweest bij boer Tiesema en daar een kleindochter van, Grietje, zat bij mij op school in Oostwold. Gr. Klaas.
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Naar aanleiding van de foto, wachtte je zoon op het lossen van kolen door een FAM continue losser?
     
  6. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Dat durf ik niet te zeggen.
    Ze varen iig wel kolen.
     
  7. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Gisteren en vandaag even weer aan de hobby geweest.
    Ik had het eerder al over de schuifdeuren en het idee om er wat mee te gaan doen.
    Aangezien ik nog een tweetal servo's had liggen in de rommelbak en die anders toch zouden verdwijnen naar het electrische eeuwige jachtvelden kon ik wel er wel even mee experimenteren.
    Gezien de kleine slag van een dergelijke servo, moest dat eerst worden overwonnen.
    Dus dat werd knoeien met stangetjes.


    Het resultaat verdiend geen schoonheidsprijs, maar het werkt.
    Ach hoe ging dat gezegde nog maar?
    Oja, van dik hout zaagt men planken.
    IMG_20200319_221704.jpeg IMG_20200319_221717.jpeg IMG_20200319_230712.jpeg IMG_20200319_230924.jpeg IMG_20200320_210427.jpeg
     
  8. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Zo, in het kader van de ophokplicht maar weer eens verder gegaan met de hobby.
    Het begint serieuze vormen aan te nemen, denk dat ik eerdaags een afspraak ga maken met de psycholoog.
    Lichtelijke vorm van dwangneurose of zo.........

    Hoe dan ook.

    Ik zat zo even naar het bootje ( of iets wat daarvoor moet doorgaan ) te kijken en vond het roergedeelte toch maar wat kaal en zielig aandeed.
    Gewoon een stuk hout die heen en weer gaat in het water en meer ook niet.
    Dat kon fraaier.

    Ik had op joetjoep al wel het één en ander bekeken en dacht.....
    Dat wil ik ook.

    Maar ja, de materialen zijn al een beetje schaars aan het worden en het enige wat ik nog had was wat houtwerk.
    Dus ja, weinig ( materiaal ) keus.
    En zo ging het spreekwoordelijke breekijzer maar weer eens de boot in.
    Na wat sloop, schroef en prutswerk had ik het roer eindelijk los in mijn handen.

    Nu was het een kwestie van zagen, boren en schuren.
    Hoe meer ik er mee bezig was hoe meer ik het gevoel had van dat ik eigenlijk bezig was met het wiel opnieuw uit te vinden.

    Maar na wat geknoei kwam toch eindelijk het gevoel van euforie naar boven.
    Het werkte


    Alleen hij zit ondersteboven

    Altijd wel wat.........
    IMG_20200321_221158.jpeg IMG_20200321_225451.jpeg IMG_20200321_230140.jpeg IMG_20200321_231150.jpeg
     
  9. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Van dit..... Screenshot_20200321_235031_com.google.android.apps.photos.jpeg
    ..... naar dit. Screenshot_20200322_001630.jpeg


    En zoals Griet Titulaer het altijd zo wist te zeggen, hebben we hier wat bewegende beelden.





     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2020
    k-k en flugelplace vinden dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Daar kom je de bocht wel mee om, Fokko! Goed impregneren eer je te water gaat! Kwam bij het zien de ons bekende naam Barkmeijer nog even boven, maar dat moet Barkemeyer zijn. Moet nog eens even goed de tekening bekijken hoe het precies werkt. Mijn flaproeren heb ik gemaakt van plastic afvalmateriaal. Werkt prima, maar is niet ijsbestendig. In een spontane bui was ik gaan ijsbreken, maar dat resulteerde in een half afgebroken flap en een deels losse straalbuis. Gr. Klaas.

    https://patents.google.com/patent/EP0170919A1/en
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2020
  11. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Hoi Klaas.
    De naam was wel goed.
    Barkmeijer.

    Het roertje wil ik later nogmaals bouwen.
    Dan kijken of het kunstof of messing wordt.
    Op de manier zoals ik hem nu gemaakt heb heeft ie vrij veel speling op het scharnier.
    Als je de krabbels nog hebt dan hou ik me aanbevolen.
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ondanks dat ik een fanatiek bouwer in messing ben, moet ik je afraden om het Beckerroer in messing te maken.
    Zelfs met een RVS stang zal het roer door oxidatie verklemmen.
    Ik had eerder gelezen, dat Klaas het roer had gemaakt uit kunststof.
    Voor het gebruik in water een mooie oplossing.
    Winkelen voor het vinden van toepasbaar kunststof is momenteel niet eenvoudig.
    Maar misschien heb je ergens in huis een oude foto houder?
    Onderstaand een voorbeeld:

    SAM_2904.JPG

    Mooi dik perplex materiaal, goed te bewerken en watervast..
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kleine moeite Fokko. Hier heb ik er iets over geschreven. De rompdoorvoeren heb ik gemaakt van Franse fietsventielen. Van messing plaat een 4-tal strippen gemaakt voor geleiding van de flappen. Eerst de gaten geboord, toen uitgezaagd. Gesoldeerd met zilver, maar met tin zal het ook wel gaan. Bij gebrek aan messing rond een paar dikke koperen houtschroeven in stukken gezaagd.Voor de roeren zelf gebruikte ik een paar afvalstukken styreen. Kreeg die van een vriend, die verticale raamlamellen op lengte had gemaakt. Maar van een plaatje blik gaat ook. Is goed te solderen. Bij gebrek aan 3 mm rond voor de koningen een paar RVS kettingschakels recht gebogen en draad op gesneden. Die met 2K-lijm in de roeren gelijmd. Aan de onderkant 2,5 mm RVS rond genomen voor onderste lagering. De roerhak samengesteld uit strippen styreen. Stoompomp schrijft wel dat je beter geen messing kunt gebruiken voor de roeren, maar dat ben ik met hem oneens. Goed geschuurd en geschilderd valt het met corrosie wel mee. Wel de roerkoning en scharnieren invetten. Maar die zijn bij mij ook van kunststof. Kijk maar of je met deze info wat kunt. Gr. Klaas.

    20200322_150333.jpg

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/becker-roer.264664/

     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2020
  14. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Thx voor jullie hulp en adviezen.
    Weet het te waarderen.
    Perplex is inderdaad mooi spul, doch helaas niet voor handen.
    Mijn favoriete bouwmaterialen is toch koper, messing omdat het eenvoudig te solderen is en met de middelen die ik heb nog wel te bewerken.
    Hout idem dito.
    Heb niet echt modelbouwgereedschap.
    Wat los handgereedschap, en de normale huistuin en keuken elektrisch gereedschap.
    Decoupeerzaag, boormachine, dremel en een paar soldeerbouten.
    Dus draaien, freezen en vlakken zit er niet in.
    Alles op het handje.

    Mijn roerkoning is gemaakt van messing en zit in het houten roer in een haakse bocht verlijmd.
    De doorvoer is zoiets als hier op de afbeelding.

    unnamed.jpeg IMG_20200322_162332.jpeg IMG_20200322_162456.jpeg
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vroeger aan boord geleerd om je te behelpen met de middelen die je hebt. Ook nu geen werkplaats, kolomboormachine of draaibank. Maar met een griptang en een accuboormachine kom je ook een eind. 1 mm gaatjes in kunststof en hout gaat met een 1 mm boortje in een houdertje waar ook mesjes in worden geklemd. Zo alle kunststof railingscepters voor mijn Smit Finland gemaakt. Bijna alle beslag aan dat schip gemaakt van afvalmateriaal. Voor mijn coastertje gewerkt volgens hetzelfde principe. Geeft veel meer voldoening dan kant en klaar halen in de winkel. Zie bouwverslg coaster. Veel support gehad van forumleden. Misschien goed voor een of ander idee. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Uitleg:
    De buitenkant van het messing roer is door verf goed te beschermen tegen oxidatie.

    Ik had geschreven;
    Dit heeft betrekking op de verschuiving van de RVS stang voor de verstelling van het Beckerroer.
    Het geheel zit onder water. In tegenstelling tot schroefassen zal door de verschuiving het vet worden verwijderd in zowel het lager in het roer als op de verstelas.
    Resultaat? : geen vet in het lager en als gevolg oxidatie, verklemming van de as.
    Er zijn mogelijkheden om dit te voorkomen:
    - Smeren met een vet op Calcium basis, de standaard vetten zijn verzeept op Litium basis, welke niet water resistent is. Door de verzeping op Calcium basis is dit vet goed bestand tegen wegwassen door water, wordt ook in de off-shore gebruikt. Eigenlijk moet je dit zien als het gebruik van stoomolie. Deze olie wordt ook niet weggespoeld door water, condensaat. Echter niet geschikt voor jouw geval, achter het schip zou je dan een lang oliespoor zien.
    - Smeren met Siliconen vet.
    - Eenvoudiger aanbrengen van een Teflon bus in het Becker roer.
    Absoluut geen nylon, want nylon is hygroscopisch en zal door het opnemen van water de verstelas verklemmen.

    Hopelijk verklaard, dat ik advies gaf om de verstelas niet direct in messing te lageren.
     
    k-k vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Gelukkig heb ik niet zoveel materiaalkennis en daardoor haast ook geen theoretische problemen. De roestvrijstalen pinnen van de flaproeren hebben een kunststof bus, die in het messing of bronzen stuk (uit de houtschroef) schuiven. Waar ik enige corrosie of slijtage verwacht gebruik ik uierzalf. Snap wel dat zoiets op je hete stoomwerktuigen niet houdt, maar bij mijn vloot draait het al jaren zo. Schipper en machinist zijn er content mee! Gr. Klaas.
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  18. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    De geleiding voor de "flap" is gewoon gemaakt van de kern van een stuk electriciteitskabel.
    Vrij zacht koper maar als je het een slag geeft met de boormachine is het stukken stijver.
    Het geheel is niet gelagerd en loopt of glijd gewoon in een boorgat.
    Het materiaal wat ik gebruikt heb zet natuurlijk ook uit door de inwerking van water.
    Ik kan alles wel in de lak of verf zetten, maar dat gaat niet op in de boorgaten of tussen de scharnieren want dat slijt.
    Dus vroeg of laat gaat hij toch klemmen met alle gevolgen van dien.
    Het roer zelf of iig de verbinding van roer/roerkoning/servo is spelingsvrij en tot zover ik kan oordelen hufterproof.

    En ja, zelf maken is natuurlijk mooier dan zelf kopen.
    Maar het moet wel te doen zijn.

    Materiaal kennis heb ik alleen maar de basis.
    Rvs gaat goed, zolang je het niet met ijzer gaat bewerken of te heet gaat opstoken.
    Messing en koper vind ik prettiger werken en om eerlijk te zijn.
    Het oog wil ook wat.
    Hout en messing vind ik persoonlijk mooier en warmer aandoen.
    Misschien ook wel een van de redenen waarom ik zoveel mogelijk de houtskleur in tact hou.
    En men mag ook wel zien dat het zelfbouw is toch?

    En heel soms, zijn dingen gewoon mooi van lelijkheid.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je kunt het hout wel redelijk vochtbestendig maken door het te "verzuipen" met verdunde vernis of verf. Daarna de gaten weer ruimen met een boor. Eventueel wat uierzalf eraan om beter te glijden. En een lege dunne stift van een balpen is een mooie kunststof geleider. En defecte DVD of CD spelers zit ook veel bruikbaars in. Al waren het maar de kleine magneetjes, asjes veertjes. Een vliegende kraai vindt altijd wel iets van zijn gading. Meestal gaan die dingen bij me in een lege ijsbak en af en toe sorteer ik de boel. Althans zo ging het. Nu probeer ik van tijd tot tijd wat te ruimen. Gr. Klaas.
     
  20. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Dat hamsteren heb ik ook.
    Alleen tijdens de onlangs gehouden renovatie is er veel weggegooid.
    We hebben nu elks een eigen hobbykamer.
    Een grote slaapkamer voorzien van alle luxe en een kleine zolderverdieping onder de meest inhumane omstandigheden.
    Je raad vast wel welke mijn kamer is.
    Juist ja, de zolder.

    Wat ik vaak doe, dat doe ik namelijk ook met beschadigde dobbers die ik gebruik met vissen.
    Is ze "glazen" met ca lijm van de Action.
    Je weet wel, die secondenlijm wat een dik half uur duurt voordat het droog is.
    Het zachte hout wordt dan ook steviger.
    Dat heb ik ook gedaan met het roer.

    Lak en verf is ook iets waar ik niet zuinig mee ben.

    Vanavond gaat het houtwerk de lak in en morgen gaat er weer een kleurtje op.
     

Deel Deze Pagina