Edge en zijn avon(d)(t)uren met Leentje................

Beste raad is voorraad...
maar zoek maar eens een borgstift M2! Op zondag...
Gelukkig zat er iets van helispul ergens in een doosje.
Imbus M2... 2 stuks en meer dan genoeg...
maar direct ook oplossend voor het ‘bouwprobleem’...

Moest allemaal zelf gestoken, geboord en getapt worden...
draaipunt voor een trekstangetje... aan een dom achterklepje...
Dulleme! Achterkleppen horen op auto’s, niet op bootjes... dom, dom, dom...
Kunnen ook alleen maar Germanen verzinnen!

9997066D-433C-4554-9805-5CE8D5A6EDBA.jpeg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Ohja... je had het daar straks over alu verlijmen. Als je het lijmvlak grof opschuurt (daarin niet doorslaan natuurlijk), laat zich dat uitstekend verlijmen met epoxy.
Wil je dat weer lossen, dan koel je de omgeving, bij voorbeeld zo een platte bodem op een natte spons onder de bewuste plek, en maak je het alu warm boven de 100 graad...
dan komt het vlot weer los.
Veel lijm gaat stuk boven de 100 graad of net iets hoger.

Met een rood heet gestookt oud aardappelmesje kan je lijmverbindingen rap lossen...
veel toegepast bij noodreparaties... of onvoorziene aanpassingen.

Laatst bewerkt:
Thx Bas.
Maar het zit vast, heb zojuist gekeken.
Op een bepaald punt rabbelt hij nog wel, maar het klinkt al wel stukken aangenamer.

Het schroefje is ook niet alles meer......

Klinkt al een stuk beter Fokko. Het rammelen dat je nu hoort is een beetje speling op de koppelingen. Zodra in het water de boel belast wordt is dat weg.
Hoeveel ruimte heb je voor de schroef? Hart as tot aan de romp. Hou wel een beetje ruimte tussen schroefblad en bodem, anders krijg je een vervelende resonantie doordat het water klem slaat tussen schroef en bodem. 5 mm is wel genoeg. Gr. Klaas.

Heb zojuist even nagemeten.
Hart as tot aan de bodem is 32 mm.
Propje zelf is M4, diameter....iets in de 50 mm en is vrij gehavend.
De tips lijken te zijn afgeknipt en er is schijnbaar door een kat of iets dergelijks op gekauwd.

Neem een schroef met ongeveer de diameter van de motor, anders heb je kans dat de motor heet wordt en daar houden de magneten niet zo van. De as is gesmeerd neem ik aan. Gr. Klaas.

Ja, de schroefas in ingevet.

En dat rode klutsplastic is wel iets groter qua diameter dan de motor.
Maar echt heet wordt de motor niet.
Hij wordt amper heter dan degene die ik misbruikte op mijn Tamiya autootjes.

Maar geloof het of niet...... had nog iets interessants gevonden.
Ben alleen bang dat de snelheid er wel mee achteruit gaat.
Hij is stukken kleiner dan de kunststof schroef.

Ter vergelijking heb ik hem er even naastgehouden en op een soortgelijke motor gelegd.

IMG_20200511_150859.jpeg
IMG_20200511_150818.jpeg
IMG_20200511_151154.jpeg
IMG_20200511_150850.jpeg

Dat is een heel sjiek, zo te zien 45 mm schroefje Fokko! Zet die er maar eens op, geborgd met een M4 moertje. Hij heeft in ieder geval minder spoed dan het plastic exemplaar, maar loopt daardoor waarschijnlijk in een efficienter toerengebied. Gaat best wel wat worden! Gr. Klaas.

Klaas was me net voor.
In je bericht #227, laat je het Leentje varen, helaas heb je de video verwijderd.
Op de video was te zien, dat zij eigenlijk boven de schaalsnelheid liep, Nu bekend waarom, de plastic speedschroef.
Nu ga je vragen of de nieuwe drieblad schroef niet te groot is voor de motor. De oude plastic schroef was veel groter.
Je schrijft:
En dat rode klutsplastic is wel iets groter qua diameter dan de motor.
Maar echt heet wordt de motor niet.

Zoals Klaas zegt, zal de E-motor in een efficiënter toerengebied werken.

Bedenk, dat alle aandrijvingen, elektronica te maken hebben met een tolerantie.
In sommige gebieden is de fout tolerantie meer dan 10%.

Wel voor mij belangrijk, breng het motor vermogen niet terug, want je hebt, t.o.v. normaal varen, het dubbele nodig voor manoeuvreren.

Laatst bewerkt:
Sleepboten en duwboten zijn ook in het echt voor solovaart overgemotoriseerd. Ze hebben hun kracht nodig om te duwen en te trekken. Hun schroeven hebben een relatief lage spoed, met een laag toerental en daardoor weinig slip. Met een straalbuis en een afgetopte schroef is er aan stuwkracht nog 20% winst te behalen. Kijk eerst maar eens hoe Leentje zich nu gedraagt en eventueel later met een duwbak ervoor. Lengte/breedte verhouding voor een bak is ongeveer 1:7. Succes verder! Gr. Klaas.

We gaan het meemaken.
Zal eerdaags wel even weer een filmke plaatsen.
Er komt sowieso nog een bak voor.
Had al leuke ideeën opgedaan.
Nu de uitvoering nog.

Gisteravond is mijn oudste weer vertrokken richting de boot.
In mijn vakgebied had dat altijd een andere betekenis, dat was meer een wedloop tegen de klok om de veerboot in Travemunde te halen voor de oversteek richting Scandinavië.
Alleen las ik vanmorgen een bericht. " he pa, ik heb thuis de lampen nog branden....".
Dus vandaag even langs zijn huis gereden om daar de verlichting uit te doen.
En aangezien ik dan toch aardig dicht in de buurt ben van een bouwmarkt heb ik gelijk maar even wat plaatwerk opgehaald voor de toekomstige duwbak.

Dus dat is binnen.

Ondertussen heb ik Leentje thuis weer op haar rug liggen voor een kleine chirurgische ingreep.
Had nog iets liggen wat misschien wel leuk leek voor haar.
Als het wat is, geen idee.
Maar het heeft wel iets.

Hoefde het alleen maar een stukje in te zagen om het passend te maken.
Onderlangs nog een schroefje of twee en het gaat nergens meer heen.

IMG_20200512_155316.jpeg
IMG_20200512_155327.jpeg
IMG_20200512_155618.jpeg
IMG_20200512_160045.jpeg

Mooie straalbuis, maar pas op met dat vangnet achter de schroef. Als dat vol loopt met waterplanten is er weinig vortstuwing meer! Misschien dat een klapje achteruit dan helpt? Kijk maar wat er gebeurt. Gr. Klaas.

Als het wat is, geen idee.
Maar het heeft wel iets.

Dat is het zeker!
Het is de eerste keer, dat ik een straalbuis zie met een "diffuser", stroomverstrooier.
Meestal, tracht men het verplaatste water achter de schroef zoveel mogelijk zonder hindering/verstrooiing te laten stomen.
Door het samenbundelen van de schroef opbrengst wordt ook het reageren op het roer versterkt.

Achter een straalbuis wordt wel eens een verticale bar geplaatst om de draaiing uit het water te halen. Zou een paar % stuwdruk opleveren. Gr. Klaas.

We gaan het zien.
Hij past ook mooi om de schroef en valt precies tegen het roersteun aan..... net als die er voor gemaakt is

Dan staat er rechtop in de straalbuis achter de schroef een soort plaat, die de draaibeweging in het schroefwater elimineert. Was op zoek naar een plaatje, maar die ik zoek is verdwenen. Veel duidelijker kan ik het niet uitleggen. Was jouw straalbuis onderdeel van een haardroger:)? Gr. Klaas.

Ik heb echt geen flauw idee waar het van is.
In de loop der tijd heb ik veel prullaria verzameld/gesloopt en in bakken gegooid en laatst tijdens de renovatie heel veel weggegooid.
Dus kan niet zeggen waar het van is.

Zoiets klaas?
Direct voor het roer zie ik namelijk iets zitten.
Screenshot_20200512_171016_com.microsoft.emmx.jpeg

Zoals dat stukje voor het roer Fokko. Samen maakt het een soort Becker- of flaproer. Gr. Klaas.

Back