Edge en zijn avon(d)(t)uren met Leentje................

Ah oké.
Ik heb al iets wat lijkt als een beckerroer.
Heb zojuist die koker vastgezet met een zelftappertje.
Eerst zo maar eens proberen.
Ben zelf nu ook nieuwsgierig, mede omdat er nu twee dingen wezenlijk veranderd zijn.
Andere schroef en die koker.

Volgens de vrouw kwam dat ding uit één van de speelgoedbakken van de kids.

Zat net even naar de verhoudingen te kijken voor wat de duwbak betreft.
Leentje oogt klein, maar meet toch stiekem zo rond de 20x60 Cm.
Als ik de bak iets breder maak, zeg 40 cm en dan de verhouding van Klaas aanhou van 1:7 dat is dan 7x40 Cm das een lengte van 280Cm [emoji15]
Das een fors bakje......... [emoji15][emoji15]

Laatst bewerkt:
Jahoor, daar komt ie nu mee aan hahaha.
Nee gekheid.

Ik ga hem toch iets breder maken, de reden daarachter is dat het mij transport en opbergruimte scheelt.
Ik wil hem namelijk zo bouwen dat Leentje in de duwbak past.
Tenmiste dat is het plan, nu de uitvoering nog.

De eerste platen zijn inmiddels gezaagd.

IMG_20200512_205117.jpeg
IMG_20200512_213248.jpeg
IMG_20200512_213622.jpeg

Om destijds mijn Bugsier 3 aan het werk te zetten had ik een 1,6 meter lange en 30 cm brede baggerbak gemaakt van blik. Daar gingen 14 straatklinkers in. Is helaas aan corrosie ten onder gegaan. Woog geladen meer dan 50 kg. Desondanks trok de boot er aardig vaart in. Gr. Klaas.

1977 Taurus.jpg

Zonde......
Wil deze zo rond de 100 a 120 cm houden.
De platen zijn niet zo lang en ik wil het een beetje handzaam houden.
Hoeveel gewicht ik nodig zal hebben om het op diepte te krijgen..... geen idee.
Als het te zwaar wordt dan misschien met een ballasttank of iets dergelijks gaan werken.

Stel 100 x 30 x 15 cm en geladen 10 cm, dan zit je tussen de 25 en de 30 kg. Daarbij aangenomen dat je voor en achter de bodem iets laat oplopen. Op een lengte van 120 cm komt er 6 kg bij. Heb er erg in dat een ongeladen bak erg windgevoelig is. Gr. Klaas.

Met het gene wat Klaas zegt heb ik ervaring lege bak en wind.
Dit mogen meemaken in het echie als op schaal, bij beide is het trickie.
IMG_20190824_182651.jpg

Dit was mijn bakje 1.55m paste net in de auto.
En zat nu rap 8 a9 kilo in maar deed weinig, ging ook iets van 40 kilo in, maar kon nog wat meer hebben.

Oké so noted.
Dus links of rechtsom.... Het wordt een zware jongen.

Ik ben al eventjes aan het tekenen geweest om even een idee te krijgen qua de verhoudingen.
De neus wordt net als Leentje ook plat.
Maar wil om het geheel niet op een vierkante kist te laten lijken de voorkant iets naar binnen laten lopen.
IMG_20200512_231653.jpeg

Datzelfde kan ik ook met de achterkant doen.
Dan loopt de bodem daar ook mooi omhoog.

Ziet er allemaal weer goed uit.

De vleugel die klaas bedoelt lijkt op 2 vleugeltjes voor een vliegtuig die erachter word geplaatst om het draaien van het water tegen te houden.

Als ik het goed heb is het 3% verbetering.

In hasselt maakt een machinefabriek ze ook persen ze een plaat in model.

Succes met de bak ik kijk mee

Vanmorgen met het kraaien van de haan opgestaan..... het beest de nek omgedraaid en weer onder de wol geschoten.
Uiteindelijk is dat toch uitstel van het onvermijdelijke....
Niet lang daarna koffie.
En rond een uur of twaalf alweer herrie in de zagerij.
Ben toch wel blij met een eigen stekkie.

Maar ja.... het is wel de dertiende vandaag en nog niet eens vrijdag.
Terwijl ik mooi bezig was om het puntstuk te zagen van de zijkant brak het triplex spontaan af......
Nadere inspectie leerde mij dat een groot gedeelte van die strook niet goed gelijmd was in de fabriek.
Baal best wel eventjes, maar heb nog genoeg liggen voor een nieuw puntstuk.
Ondertussen zijn de eerste latjes al gelijmd.
Ik zou zeggen.... bijna klaar.

IMG_20200513_130126.jpeg
IMG_20200513_131029.jpeg
IMG_20200513_134503.jpeg
IMG_20200513_134134.jpeg

Der komt al vorm in.
Heb alleen hier en daar gebruik moeten maken van schroeven.
Dit omdat het even te dapper was voor mijn klemmen.
En echt vlak zijn die platen ook weer niet, dus stond er aardig wat spanning op en dan is enige vorm van geweld wel noodzakelijk.
Maar we hebben gewonnen en de middensectie staat nu te drogen.
Net als de schuine platen, deze zitten ondertussen ook al in de lijm.
Morgen als de boel goed uitgehard is kunnen de eindstukken eraan gezet worden.
Klinkt eenvoudiger dan het is, want ergens is er iets fout gegaan en heb ik mij of verzaagt of vertekend.
De uiteinden van de schuine platen steken namelijk iets te ver door, dus dat moet ik eerst schuren/zagen of anderzins verhelpen eer ze erop kunnen.

Maar dat is voor morgen.
IMG_20200513_163306.jpeg
IMG_20200513_191441.jpeg
IMG_20200513_210853.jpeg

Fokko, Kijk uit dat het gedeelte van het vlak zonder spanten in het water niet omhoog drukt. Er ontstaat best wel wat opwaartse druk en het triplex lijkt me maar 3,6 mm dik/dun. Succes verder! Gr. Klaas.

Komt goed.
Bodem en zijkanten zijn van 5mm en er komt nog een binnenwerk in.
Als alles "staat" komen er verstevigingen langs de zijkanten en voor/achter over de bodem.

De vorm zit er in, was nog wel even een kluif op zich.
De enige zaag die ik ter beschikking heb naast een handzaag is een decoupeerzaag.
En die staan nu niet echt bekent om hun kaarsrechte snedes.
Dus hier en daar wel een kier, welkse ik zoveel mogelijk heb proberen dicht te lijmen.
Een keer goed uitgehard en met een pot plamuur zie je er niets meer van.

Maar wat een ruimtevreter.
Het idee om Leentje in de bak te kunnen plaatsen is eigenlijk best wel een noodzaak geworden, anders hou ik weinig ruimte over. [emoji23]

IMG_20200514_141023.jpeg
IMG_20200514_183240.jpeg
IMG_20200514_185653.jpeg
IMG_20200514_185712.jpeg

Wordt wel wat! t Kon minder. Zorg voor een goede conservering, ook aan de binnenkant. Dat blikken ding dat ik indertijd had ging lek op het haakse gedeelte van de kim (overgang bodem naar de zij). Om dat vanaf de buitenkant weer dicht te solderen heb ik S-39 gebruikt en me niet gerealiseerd dat de zoutzuurdampen aan de binnenkant van de romp neersloeg. Na een paar jaar leek het net of er hele kleine spikkeltjes schimmel op de romp zaten. Bij nader onderzoek waren het heel kleine gaatjes. Niet één, maar duizenden. Heb hem toen maar bij het groot vuil gezet en een mevrouw heeft hem meegenomen. Haar zoon ging hem in de polyester zetten zei ze. Achteraf gezien had ik de bak moeten repareren met glasvezelband en epoxy. Maar nu in het appartement zou ik er geen plek meer voor hebben. Was wel een leuk project en gebouwd van opengeknipte 10 liter monsterblikken. Had 260 cm lang moeten worden, maar heb daarvan een meter weggelaten. Als voorbeeld diende een zandbak (ruimtevaarder) van Firma Oosterwijk in Rotterdam. Gr. Klaas.

Zonde van zoveel werk.
Maar aan de andere kant, misschien is ie wel goed terecht gekomen.
Voor de bak heb ik eigenlijk niet echt een voorbeeld die ik volg.
Heb verscheiden foto's op het internet bekeken en vergeleken met wat voor mijn eh.... knutselkunsten haalbaar is.
Wilde sowieso geen rechte bak maken.
Met de vorm in gedachten ben ik gaan rekenen en had jouw (Klaas) schaalverdeling aangehouden van 1:7, maar dat werd echt te groot.
Dus heb ik even gesjoemeld met de verhoudingen en wat meer op de looks geschaald. Maw wat er visueel er een beetje bijpast qua formaat.
Met dit als resultaat.
Nou ja resultaat, hij moet nog wel af.

De bak is nu zover dat ik rustig aan kan beginnen met de binnenbak.
Dat wordt het gedeelte waar Leentje in komt te staan.
Ik ga hem proberen zo te maken dat ze tot het berghout ( jaja ik begin al wat woorden op te pikken [emoji4] ) in de bak komt.
Op zo'n manier dat ze daarop enigzins rust.
Dan hou ik op de bodem nog ruimte over voor eventuele versteviging.
De binnenbak kan ik gewoon buiten de duwbak maken, moet ook anders kan ik er dadelijk niet meer bij om het eea te voorzien van noest schilderwerk.

Pas als dat klaar is dan wordt de binnenbak verlijmd.
IMG_20200515_133602_BURST002.jpeg
IMG_20200515_133608.jpeg
IMG_20200515_134153.jpeg
IMG_20200515_134359.jpeg

Back