Edge en zijn avon(d)(t)uren met Leentje................

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Fokko 66, 3 mrt 2020.

  1. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Beperkingen....
    Pffff
    Ik dacht een tijdje terug van weet je wat.
    Ik haal.... eh bestel me een nieuwe zender.
    Met een 35 mhz zender aan de waterkant maak je geen vrienden, tenzij je de hele tijd naar boven kijkt......

    Na wat leeswerk uiteindelijk besloten om een 6 kanaals computerzender aan te schaffen.
    Zo eentje met een boel glimmende knopjes.
    4 kanalen proportioneel en twee voor de knopjes.
    Daar zou ik wel genoeg aan hebben dacht ik.
    Maar dat gaat hard......
    Nu ben ik er al twee kwijt voor de basisbediening.
    Links, rechts, voor en achterwaarts.
    Maar ben ook al drie kwijt voor de extra's.
    Te weten eentje voor de verlichting, eentje voor de deuren en ééntje die gemixed is met de vaartregelaar en de schoorsteen.

    De schoorsteen en de verlichting staan beide op de hogere kanalen.
    Waarvan één kanaal digitaal is vermoord zodat die niet bedienbaar is middels een knop maar paralel loopt met de vaartregelaar.

    Zou ik meer willen dan zijn deze alleen nog maar bedienbaar doormiddels van stickinputs eventueel gecombineerd met een rc schakelaar op de ontvanger.

    Ik kan zes knoppen toewijzen op de zender.
    Maar kan er maar twee gebruiken.....maw twee kanalen voor zes knoppen.
    De overige vier zijn bestemd voor de sticks.
    Mooier was geweest dat je de "stick" kanalen ( 1 t/m 4 ) ook kon toewijzen naar één van die zes bovenste knoppen.

    Ik had de stille hoop dat dit ook mogelijk was.... doch helaas.

    Er schijnt een update voor deze zender te zijn om van zes naar tien kanalen te gaan. En omdat mijn 6 kanaals zender dezelfde is als de Fs-i6 moet dit werken.

    Maar...... dan heb ik volgens mij nog steeds het probleem dat ik de lagere kanalen nog niet kan toewijzen naar andere knoppen.

    Opties.....

    Uithuilen en de boel accepteren zoals het is.
    Updaten met gemodificeerde firmware ( waar ik dan nog niets mee kan )
    Of zelf een chirurgische ingreep gaan doen in de zender, waarbij dus de garantie vervalt.

    Of het gemixte kanaal overzetten naar een stickkanaal en van die stick de connector loshalen.

    Ik denk dat de laatste optie het meest simpelste en het veiligste is.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Niet alles is wat het lijkt Fokko! Gelukkig heb ik drie MPX zenders uit de vorige eeuw met wat instel/programmeer mogelijkheden.
    4 kanalen op de sticks en twee op schuif en draaiknoppen. En dan nog 3 standen via een schakelaar. De 3010 Profi kun je elke gever koppelen aan een eigen kanaal. Dan heb ik ook nog 2 MPX-en uit deze eeuw. Een Smart SX en een Smart Flexx. Alles 2e hands spul, maar goed genoeg voor mijn vloot.
    Verlichting schakel ik met CTI multiswitches. En dan is er in mijn Bugsier 3 een Beier module met een hoop mogelijkheden.
    Om je te oriënteren en te kiezen moet je een hoop huiswerk maken. Pas midden 70-er jaren begon ik met RC-besturing. Eerste 2 zenders zelf gebouwd en toen een 7 kanaals Microprop set overgenomen. Dat was allemaal 27 Mhz. Een jaar of 10 geleden een 4 kanaals 40Mhz set gekocht bij Conrad. Modelcraft. Was in de aanbieding voor 60 Euro inclusief 4 servo's. Gelijk een 40 Amp regelaar aangeschaft en was met 10% korting toen 90 Euro armer. Helaas zat bij de zender op 1 kanaal de potmeter "scheef", waardoor mijn Smit Finland steeds een bocht wilde maken. De zender doorgeschoven naar mijn kleinzoon. Die had een oude MPX 2010 gekregen en daarmee ben ik verder gegaan. Inmiddels is die afgedankt en de bruikbare onderdelen eruit gesloopt.
    Twee MPX Cockpit MM zenders omgebouwd naar 2,4 Ghz. De 3010 Profi houd ik op 40 Mhz. De paar jaar die ik nog denk te varen houden die ouwetjes het wel vol.
    Mocht je je zender upgraden naar 10 kanalen, dan zul je ook een andere ontvanger nodig hebben denk ik. En hoe stuur je dan die andere kanalen aan? Met schuif of draaiknoppen? Toch maar even verder studeren wat het allemaal oplevert. Allereerst de gebruiksaanwijzing proberen te ontleden en begrijpen. Is ook niet altijd gemakkelijk. Zie het maar als uitdagingen en neem er de tijd voor. Ook bij mij is het niet allemaal op een achternamiddag aan komen waaien. Gr. Klaas.
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Kan je aangeven welke zender je hebt gekocht?
    Ik ben geen deskundige op gebied van zenders, maar elk merk, type zender heeft zijn eigen toepassing met betreffing van het protocol, dat gebruikt wordt voor de aansturing van de ontvanger.
    Sommige schijn je te kunnen opwaarderen van 6 kan. naar 10 of 12 kanaals.
    Ik heb een dergelijke zender, maar mijn virusscanner laat het betreffende programma, voor herprogrammering van de zender, niet toe.
     
  4. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Zekers.
    Een echte Reely HT6.
    Is dezelfde zender als de FS-I6 van flysky of de TGY-I6 van Turnigy, alleen met een andere merknaam.

    Deze is inderdaad up te daten middels dezelfde firmware.

    @ Stoompomp

    Als jouw virusscanner parten speelt kan je deze voor de duur van instalatie en het daadwerkelijk flashen uitschakelen of permanent toestemming geven.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2020
  5. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    @ Klaas.

    Als ik hem ga updaten dan heb ik inderdaad een andere ( 10 kanaals ) ontvanger nodig.

    Ik heb nog een paar handsets.
    Een 4/6 kanaals 35 mhz van multiplex.
    En nog een paar met twee kanaaltjes op 27 mhx.

    De bedoeling van dit alles is om het tzt van de hand te doen of eventueel ruilen tegen een paar ontvangertjes en of vaartregelaars.
    En dan het rollend en varend materieel met één handset te bedienen.
    Het fungeert nu alleen maar als kastvulling.


    De menu en de submenu's in deze zender is alles behalve intuïtief.
    Ik kan me er mee redden, maar wie bedacht heeft om het " bevestigen " middels de annuleer (cancel) knop te doen was mijn inziens geen helder lichtje.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Fokko, Die MPX zender, welk type is dat? De 2010 zit een los HF deel in. Heb ik over kunnen zetten in mijn 3010.
    Zit er een los HF gedeelte in dan is dat misschien te vervangen door een 40 Mhz exemplaar. Alleen maar doen als de zender nog goed is natuurlijk.
    Gr. Klaas.
     
  7. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Weinig uitwisbaar.


    De eerste omdat het kan IMG_20200323_200259.jpeg

    IMG_20200323_200218.jpeg IMG_20200323_200232.jpeg IMG_20200323_200252.jpeg
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Die Europa zit daar een losse HF module in? Zo'n Techniplus heb ik ook nog gehad. Was op zich niet verkeerd met die omkeerbare kanalen op de zender. Zit op de PC nog even op de gebruiksaanwijzing van je zender te staren. Gr. Klaas
     
  9. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Der zit inderdaad nog een module in. IMG_20200323_203350.jpeg IMG_20200323_203337.jpeg
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je zou op het Forum kunnen vragen of er nog iemand zo'n module heeft ter overname. Dan ben je er nog niet, want dan moet er ook nog een 40Mhz kristal van MPX in. Die kosten bij Quartel een dikke 17 Euro. Waarschijnlijk heb ik nog wel een 40 Mhz ontvanger. Weet je ook waar die schakelaars op deze zender voor zijn? Eentje 3 standen schakelaar? In de Reely gebruiksaanwijzing niets kunnen vinden of je met de schakelaars nog een servo kunt verstellen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2020
  11. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    O dat kan.
    Maar ik wilde juist afscheid van dat spul nemen omdat je met het huidige spul meer mogelijkheden hebt.

    Ik heb nog een autootje en die twee vintage pt boten.
    Voor de laatse wil ik één ombouwen.
    Dus heb ik alleen twee of drie ontvangertjes nodig en een aantal vaartregelaars.

    In mijn Tamiya ligt een AI runner van LRP.
    Maar die heeft mij nog nooit bevallen dus die gaat er uit.
    Dus een regelaar en ontvanger voor mijn wagentje.
    En hetzelfde nog eens voor mijn bootjes.
    Al hebben mijn bootjes wel elks twee motoren, dus twee regelaars per boot.

    Dus het boodschappenlijstje zou dan iets zijn van.
    3 (2 of 3 kanaals) ontvangertjes.
    Een vijftal regelaars.

    En zoals de stand van zaken nu zijn met die vintage bootjes een viertal motoren.

    Als ik alles mooi op één zender kan houden zou dat mooi zijn.

    Btw
    Die twee schakelaars zijn gewoon kiepschakelaars.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die modulles tref je soms nog wel eens op eBayKleinanzeigen...
    Ontvangers ook. En Multiplex heeft ook synthesized onvangers... kan je aan ieder kristal binden.
    Geen 35 aan een 40 natuurlijk...
    Om te bouwen tot 2,4Ghz... is een draadje over ombouwen van zenders...

    Evo-9 zender was eveneens modulair. Computerzender anno 2002/2003...
    Ik de kast kon je kristal modules drukken, maar ook een synthesized en een frequentiescanner...
    Heb er twee van. 1 omgebouwd naar een Jeti modulle... met telemetrie.
    Jeti was toen net iets eerder op de markt met 2,4 dan MPX... die hadden problemen...
    Van de Jeti modulle nimmer spijt. Daar zijn zeer veel sensoren voor beschikbaar... ook dat kon MPX
    niet bijhouden...

    Gr Bas
     
  13. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Dat kan, maar links of rechtsom blijf je dan aan het investeren in oud spul.
    Als ik nu de wereld had aan ontvangers e.d zou ik zeggen van ja.
    Heb maar twee van die 35 mhz ontvangers liggen, waarvan eentje niet meer betrouwbaar is.
    En dan nog zou ik tegen de zelfde beperking aanlopen en misschien wel meer.
    Heb nu ingesteld staan een gemixed kanaal waarvan een is ingesteld op 50% en een ander kanaal heb ik daarnaast nog op een halve slag draaien.
    Nu kan ik vrijelijk kanalen/servo's afregelen.

    Dat alles zal met de oude handset ook wel mogelijk zijn, maar met heel wat meer moeite.

    Het is een mooi setje, compleet en functioneel.
    Maar om hem om te bouwen naar 2.4, nee daar zie ik voor mezelf geen nut in.

    Heb nu die nieuwe handset.
    Wederom 6 kanalen, en als dat niet meer voldoende is dan kan ik hem in combinatie met een andere ontvanger nog een firmware update geven.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Nog een zoldervondst.
    Een pompje, en hij doet het ook nog.
    Dit te samen met een dualswitch....... IMG_20200323_224155.jpeg IMG_20200324_002935.jpeg IMG_20200324_003629.jpeg
     
    flugelplace en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Moet er weer een gat in die duwboot van je Fokko. Zorg dat de persslang niet van je pomp kan schieten. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  16. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Nee, we gaan niet direct als een blinde gaten rammen
    Pompje zuigt zichzelf aan, dus eigenlijk zou ik een leiding van buiten over de reling naar binnen kunnen leggen.
    Maar eerst nog even niet.
    Heb nu de ( naam ) belettering afgemaakt.
    De naam stond maar op één kant geschreven, nu dus ook aan de andere kant.
    Ik had namelijk geen "E" tjes meer, dus van een "F" en een "T" een "E" gemaakt.
    De letters waren kant en klaar en gemaakt uit triplex.
    Alleen zaten er maar weinig "E" tjes in het doosje.
    En nu maar hopen dat de vrouw ze niet gaat missen, had ze even eh.... geleend vanaf haar hobbykamer
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Fokko, Dan zaag je voor haar met een scherp zaagje nieuwe letters uit messing. Of uit een stuk perspex, net wat er nog ligt. Wel even oppassen met dat pompje zelf aan te laten zuigen. De rubber afdichting op het asje heeft wel water nodig voor smering en koeling. Laat je die droog lopen dan wordt uiteindelijk de motor ook watergekoeld. En je kunt er niet bij om een beetje vettigheid aan te doen. Bij de garage bietste ik wel eens een pompje uit de scrapbak. Bleek bij de meeste het rubber sealtje hard geworden. Verbrand dus. Moet je maar weer net een passend rubber ringetje hebben. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Thx voor de tip.
    Heb zelf ook nog een handjevol ruitenwisservloeistof pompjes.
    Komen ook bij de sloop vandaan.
    Draaien als een tierelier.
    Deze had ik eigenlijk niet voor rc toepassingen maar waren toen voor mijn eigen wagen bedoeld.

    De volgende keer dat ik weer bij een autosloop kom zal ik daar eens met andere ogen gaan kijken.
    Schijnbaar is daar veel leuk spul te vinden voor de hobby

    Zit nu even in dubio.
    Maak nu nog gebruik van een 7,2 volt stick accu, maar gezien de aantal verbruikers zou dan een 12 volts gel accu niet beter zijn?

    Zo groot zijn ze niet.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoeveel Ah heeft die 7,2 Volt stick accu Fokko?
    Bedenk wel dat met een 12 Volt accu de stromen zowat verdubbelen. Gaat quadratisch.
    Heb hier 12 Volts 2,3 Ah gel accu van Yuasa. Afm lxbxh = 178x35x60 Bij de 60 mm moet je nog 5 mm bij doen voor de aansluitingen.
    Gewicht 900 gram Een 12 Volts accu weet ik zo uit mijn hoofd alleen het gewicht van. 2,5 kg.
    Vaak stel ik zelf een accu samen van Tronic monocellen, of penlights. De Mono's zijn 4 Ah en de penlights 2,5. Zijn regelmatig in de aanbieding bij Lidl.
    2x mono of 4x penlight voor 3 Euro. Voordeel met die losse cellen is dat je ze (als ballast) over de romp kunt verdelen. Is goed een draad aan te solderen
    Even opruwen, beetje soldeervet en met een 60 Watt soldeerbout snel vertinnen en draad solderen. Niet door blijven stoken!
    Voor een groter aantal gebruikers moet je niet met de spanning omhoog, maar met Ah. Dus niet "hoger springen", maar "langer volhouden".
    Je zou ook 2x 7,2 Volt stick accu's parallel kunnen zetten. Dus beide ++ en beide -- aan elkaar. Hoop dat het een beetje duidelijk is zo. Gr. Klaas.
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  20. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Ik heb nu liggen 2 sticks van 7,2 v
    Een is 3400 en de ander is meende ik 1400 ( geen label meer aanwezig )
    De 3400 is nimh en de andere is nog Nc.

    Electrisch heb ik het heel simpel gemaakt.
    De leds en de radar worden aangedreven door een oude servoprintplaat en worden dus gevoed door de spanning vanuit de ontvanger.
    Is iets van 4.3 volts als ik mij niet vergis.
    Vanuit de servoprintplaat lopen er twee aders in het verlengde van de romp die dus voorzien zijn van die 4,3 V.

    De aandrijving is gewoon recht toe recht aan middels vaartregelaar ( profi 40 van Graupner ) voorzien van Bec.
     

Deel Deze Pagina