Edge en zijn avon(d)(t)uren met Leentje................

He, ook een leuk idee.

Relingen zitten er inmiddels op.
En de ladder en pikhaak hebben inmiddels ook al een plekje gevonden. [emoji4]

IMG_20200507_143354.jpeg

IMG_20200507_143403.jpeg

IMG_20200507_134336.jpeg

Dit leek me wel passend [emoji23]
IMG_20200507_134351.jpeg

Laatst bewerkt:
Fokko, Een puts, luiwagen en een paar wrijfhouten horen er ook bij. Aan de pikhaak mis ik nog de punt naar voren. Daar leg je een touwtje achter om die ergens op een paaltje te manoeuvreren. Had je al reddingboeien en eventueel een brandblusser? Een paar meerlijnen of trossen zijn voor de bemanning ook wel handig. Anders moet je steeds ankeren. Gr. Klaas.

Daar wordt nog aan gewerk, ken nait hexen en blauvarfen

Wilde iets met planken of autobanden gaan doen en dat mooi aan oud touw overboord laten bungelen.
Reddingsbooien moet ik ook nog iets op bedenken......

Op schaal de diameter bepalen, uitzagen uit triplex, schuren, schilderen. Lijntje eromheen en dat op 4 plaatsen met een strookje leukoplast om de boei fixeren. Lijkt net echt. Er ligt vast nog wel ergens een afvalstukje hout. Zie voorbeeld, waarop ook een metalen "korf" waar de boei in hangt. Gr. Klaas.

20160402_163023 Arnafjord af.jpg

Hieronder een close up. Het jacht even uit de transportkist gehaald. Bovenste foto is schaal 1:50. Het korfje is een stukje rond halverwege de boei, met een aftakje naar beneden. De einden zijn door de opbouw gestoken en met CA lijm vast gezet. De onderste foto is schaal 1:33 en daar hangt de boei in een paar kunststof halve manen. Met die korf waaien ze niet zo snel weg. Gr. Klaas.

20200507_185152.jpg

20200507_184933.jpg

Laatst bewerkt:
Top, bedankt.
Dan zie ik ze vanzelf wel verschijnen.
---------

Hm
Je was me voor.

Bedankt [emoji106]

Laatst bewerkt:
Op Klaas zijn advies eventjes de smederij geopend en een andere pikhaak geslagen.
En tevens een begin gemaakt met de reddingsboeien.
Alleen uit triplex werd het hem niet, heb een paar stukjes genomen van een houten gordijnroede en die uitgeboort en met de dremel verder mishandeld.
IMG_20200507_195732.jpeg
IMG_20200507_195844.jpeg
IMG_20200507_204136.jpeg

Heb een beetje afgekeken [emoji23]
Maar is volgens mij best aardig gelukt.
Kon me alleen niet vereenzelvigen met dat knalrode....
Dus zwart gespoten en daarna weer met rode verf eroverheen.
Dan krijg je een iets donkere tint rood.
Iets wat denk ik wel wat beter past bij het uitbundige kleurenpallet van mijn bootje.
IMG_20200508_001709.jpeg
IMG_20200508_002527.jpeg

Leuk hè, van niets iets maken! En de meeste dingen liggen voor het oprapen. Je moet net even de goede bril ophebben. Gr. Klaas.

Vanmiddag eventje buitengespeelt.
Alleen waren mijn bevaarbare watertjes helaas bezet door andere recreanten.
Had het lumineuze idee om een camera aan de boot te hangen.
Op zich werkte dat best wel, ware het niet dat Leentje behoorlijk scheef ging hangen en de stroming werkte ook niet echt mee.
Dus heb maar een kort stukje gevaren met de camera aan boord.

Toch maar iets anders verzinnen voor een betere gewichtsverdeling.

Vandaag kreeg ik van iemand te horen dat mijn bootje wel erg lawaaierig was en kreeg het advies om eens goed naar de aandrijflijn te kijken.
Ik dacht zelf dat het de resonantie was in de romp omdat de boel in mijn optiek toch aardig recht uitgericht was en mooi voorzien was van een kruiskoppeling.
Een kruiskoppeling….
En dat scheen dus het probleem te zijn.
Het moesten kruiskoppelingen zijn, in het meervoud.
Dus niet één maar twee.
Ik had gelukkig de motor dusdanig ingebouwd dat hij in het geval dat, er zo uitgehaald kon worden.
Alleen door de diverse verbouwingen ging dat plan niet meer op.
Dus met gepast geweld voorzichtig de motorsteun losgebroken om zo het kleinnood uit zijn benarde positie te bevrijden.
Nu moest er alleen nog maar een kruiskoppeling ertussen gezet te worden.
Simpel toch….
Een kruiskoppeling….. op zondag
Vindt er maar eentje op zondag….
Mijn hamsterbakje bood niet meer dan een flexkoppeling.
Dus ging mijn gedachte uit van een kruis en een flex, dit in rijp beraad met Klaas.
Maar deze stemde tegen.
Het moesten toch echt twee kruiskoppelingen zijn of alleen een flex maar qua maatvoering zou de flexkoppeling niet passen, niet zonder enige onbalans.
Dit om de verschillende asdiameters.
Dus nog maar weer eens in mijn hamsterbak gedoken.
Ja geloof het of niet, maar wis en waarachtig er lag stiekem toch nog een kruiskoppeling in.
Nu moesten die twee alleen nog maar aanelkaar verbonden worden.
Dit heb ik gedaan door de wilde gok te nemen door het messing passtuk door te zagen.
Daarmee kreeg ik ze mooi strak in elkaar.

Uit de losse pols klonk het iig al stukken aangenamer

Nu weer iets verzinnen om die motor weer op zijn plek te krijgen...en te houden.
Maar dan eerst wel het binnenschip weer vlak en netjes gemaakt worden.

IMG_20200510_142420.jpg

IMG_20200510_160244.jpg

IMG_20200510_160631.jpg

IMG_20200510_173831.jpg

IMG_20200510_191252.jpg

Laatst bewerkt:
Mooi dat het gelukt is Fokko! Draaiend een plekje zoeken voor de motor en waar die het mooist loopt vastzetten.
Maak het je wel moeilijk (nou ja wat zondagswerk), maar je zult er eer van hebben.
Gr. Klaas.

Ach is ergens op een sadomasochistische manier wel weer leuk om te doen.

En gelijk weer wat bijgeleerd.
Had nog een stukje aluminium profiel liggen en die kon ik na de nodige aanpassingen mooi gebruiken als motorsteun.
Het enige wat even parten speelde was om de bodem mooi vlak te krijgen.
En dat ik was vergeten dat de motor direct tegen de bodem aan zat.
Dus moest ik nogmaals de nieuwe motorsteun aanpassen zodat de motor nog iets dieper kwam te liggen.

Nu alleen nog zien hoe ik die steun ga vastzetten op de bodem.

Ik heb al wel geprobeerd net wat Klaas al zei om al draaiend een sweetspot te zoeken.
Dat zijn er meerdere, zelfs onder een bepaalde hoek is een plekje dat hij stil draait.
Nou ja stil is ook een groot woord, maar iig hij loopt dan een stuk rustiger.
Heb alleen weinig vergelijkingsmateriaal.

IMG_20200510_204502.jpeg
IMG_20200510_204509.jpeg

Motor heeft zijn plekje weergevonden.

Paar gaten door de bodem heen en vastgezet met m8 bouten/vleugelmoeren.

IMG_20200510_222220.jpeg

Just kidding.
Even een klodder 2k lijm aangemaakt en smeren maar.
Hoop dat het aluminium goed gepakt heeft want dat kan ik niet zien aan de onderkant.
Nu lekker laten stijven en morgen maar weer kijken.

Passtuk tussen twee van dit soort koppelingen is gebruikelijk, moet hem dan hebben liggen, maar een doorzagen bij de flens, kan net zo goed.

Zie een nog al lange schroefas... die had je al ingekort?

Passtuk tussen twee van dit soort koppelingen is gebruikelijk, moet hem dan hebben liggen, maar een doorzagen bij de flens, kan net zo goed.

Zie een nog al lange schroefas... die had je al ingekort?
Moet eerlijk zeggen, ik wist wel van de dubbele koppelingen maar niet hierin.
Of iig heb er verder niet bij nagedacht.
Het asje is zo ongeveer iets meer dan 20 Cm en is nog onaangeroerd en dat was in dit geval maar goed ook anders had ik er nog meer werk van gehad.

Handigere Harrie! Het passtuk doorzagen... Slim!
Een paar maanden geleden zat ik men een soortgelijk probleem.
Ook op zondag.
Niet aan gedacht en uiteindelijk pas de woensdag daarna een nieuw passtuk thuisbezorgd gekregen.

Zo zie je maar weer... Nooit te oud om te leren!

Back