Een 400/450 size CP heli temmen voor een beginner

We zijn 4 maanden verder sinds de aanschaf.

Aangezien het weer buiten niet zo best is geweest ondertussen heel regelmatig (minstens een half uurtje 3 à vier avonden per week) op sim geoefend.

Ondertussen toch al een paar keer buiten kunnen proberen. Zover sta ik na m'n 4de accu:

M2U00668.MPG - YouTube

Als ik jou was haalde ik het trainnigkruis er onder van daan, heb je volgens mij niet meer nodig. De heli gaat dan ook veel fijner vliegen.

mvg. freddie

+1 :D

Dat kruis heb je niet meer nodig, het houdt je nu alleen maar tegen om beter te hoveren.

Stel de gain ook maar een tikje lager. Nu goed je reflexen oefenen met de sticks, dat moet automatisch gaan, dus je moet niet hoeven denken over wat je doet, anders ben je te laat.

:thumbsup: ziet er goed uit. :mrgreen:

We zijn 4 maanden verder sinds de aanschaf.:cool:

op sim geoefend.:shock:

Ondertussen toch al een paar keer buiten kunnen proberen. :cool:

:rolleyes: Ik vind wat je doet met de Heli een voorbeld voor alle anderen beginners, verder zo!
Zeker zal ergens ma wat kapot gaan, maar je bent op de juiste weg.
Let op, volgens mij staat jou HH mode van de Gyro iets te hoog, tenminste i. v. met trainings gear. :rolleyes:

Bedankt voor jullie complimenten.

Voorlopig hou ik het trainings landing gear er nog onder (minstens tot accu nummertje 10), maar ik ben in ieder geval op goeie weg zo te lezen. Ik post in de toekomst nog wel ns filmpje in verband met de vorderingen!

Heel goed, rustig aan opbouwen, dan blijf je vliegen ipv zoeken op www naar onderdelen en sleutelen!

Staat de gyro wel in HH mode? Je moet vaak corrigeren en de rate lijkt mij ook te hoog...

Heel goed, rustig aan opbouwen, dan blijf je vliegen ipv zoeken op www naar onderdelen en sleutelen!

Staat de gyro wel in HH mode? Je moet vaak corrigeren en de rate lijkt mij ook te hoog...

In de manual zijn intermediate en advanced settings opgegeven voor een DX6i.

Ik heb nu om te beginnen de intermediate settings geprogrammeerd. Voor beide settings is de gyro rate 77.5% in normal flight mode en 76.0% in stunt (of idle up) flight mode. In de bovenstaande video vlieg ik in normal mode.

Dan klopt het dus wat we zien, je vliegt niet in HH mode.

De gain hangt mede af van je head speed dus deze percentages zeggen niet alles. De gyro doet het dan in normal mode prima maar je zou de gain iets kunnen terugnemen om te zien of dan de soms optredende oscillatie wat verminderd...

Daar heb je meteen de allergrootste fout gemaakt die je kunt maken: domweg uitgaan dat alles wat de handleiding zegt klopt...

Die instellingen wisselen zo ontzettend per persoon, het kan bijna niet dat je zonder aanpassingen zo wegvliegt
daarnaast heb je werkelijk geen flauw benul wat nu wat doet.

Verdiep je eerst even in wat je nu werkelijk hebt ingesteld..

Daar heb je meteen de allergrootste fout gemaakt die je kunt maken: domweg uitgaan dat alles wat de handleiding zegt klopt...

Die instellingen wisselen zo ontzettend per persoon, het kan bijna niet dat je zonder aanpassingen zo wegvliegt
daarnaast heb je werkelijk geen flauw benul wat nu wat doet.

Verdiep je eerst even in wat je nu werkelijk hebt ingesteld..

Heb je enig idee welke juridische waarde zo'n handleiding heeft? Als je als fabrikant niet maakt dat wat in je handleiding staat ook werkt, dan heb je binnen de kortste keer de ene schadeclaim na de andere aan je broek. Productaansprakelijkheid noemt zoiets...

Wat je ziet is nochthans pure realiteit: zo wegvliegen met een Blade 3D 450 met de settings die in de manual zijn opgegeven. Dat dit nog niet 100% optimaal is, is duidelijk.

In de manual wordt nergens gesproken over HH mode. Enkel dat de gyro gain stapsgewijs dient verminderd te worden wanneer de staart oscilleert. Ik stel dus telkens wat bij.

Dan zou align toch wel wat problemen hebben hoor, juridisch gezien :mrgreen:

Voorbeeldjes:
- voor de 450 raden ze een ds 420 servo aan. Alleen geeft deze bij de meesten binnen 2 maanden problemen, de oplossing is iedere keer weer een ds520, 9257 of iets dergelijks te plaatsen

- de interne bec van de 450 regelaar is 2,5 amp. Gebruik je deze, wordt de regelaar heet, en grote kans dat er na een jaar een regelaar of heli rokend omlaag komt
Met de hedendaagse digitale servo's komt er gewoon zoveel amps om d ehoek gluren..

- bij de 600 nitro geven ze een 6 amp bec voor de boordspanning. Leuk, maar met 5 servo's aan boord die per stuk 1,5 tot 2 amp kunnen trekken, gaan die 6 ampjes niet genoeg zijn op lange termijn

- align zet niet eens in zijn handleidingen hoe het ingesteld moet worden, ze zetten alleen graden en toerentallen neer. De rest is +/- of een beetje op ervaring gokken

Van al deze dingen is niets in de handleiding gezet.
Sterker, van de servo's wordt geen verbruik hpgegeven, waardoor je jezelf niet eens kan wapenen op hoge verbruiken

Punt is dat je er niet klakkeloos van uit moet gaan dat de jappen alles goed gedaan hebben.
Zeker bij dit soort machines, als ze 1 keer een drukfout hebben en er staat een - ipv + kan het ding wel eens als een hakselaar door de omgeving gaan schieten
De handleiding volgen is goed, en in hoofdlijn moet je hem ook volgen
Maar je moet wel kritisch blijven...

Bij die drukfout zeggen ze simpel "oeps", drukfout...
En klaar.
Waarschijnlijk verwijzen ze ook nog wel ergens naar internet en ervaren mensen.
Zijn ze ook ingedekt

... In de manual wordt nergens gesproken over HH mode. Enkel dat de gyro gain stapsgewijs dient verminderd te worden wanneer de staart oscilleert. Ik stel dus telkens wat bij.

Misschien is het gewoon geen HH gyro maar dat geeft niets, goed voor je rudder oefening. Maak de stappen maar groter, bij bv 50% vliegt het ook wel en als je dan geen oscillatie meer hebt maar de staart loopt erg weg bij pitchen of wind dan verhoog je de gain weer wat.

Ik ga er wel vanuit dat 'binnen' dus 'zonder' wind met neutrale rudder trim op de zender de staart ongeveer recht blijft staan. Als je die afwijking steeds aan het corrigeren bent dan moet je even de staarservo op de buis verschuiven in de richting van de correctie die je nu steeds moet geven. Dit moet je met hele kleine verschuivinkjes (tiende mm) doen want je zit er niet ver naast...

Lekker doorgaan zo!

Het gaat hier helemaal niet over een vergelijking tussen fabrikant A en fabrikant B. Ik ben als beginner tevreden over deze heli.

Ik heb me ook nog op geen enkel moment onconfortabel gevoeld bij het vlieggedrag van deze heli. Na 20 jaar fixed wing vliegen kan je heus wel 4 functies tegelijk aan...

Het probleem lost zichzelf wel op in idle up mode. En op deze manier heb ik idd meer rudder training, wat op zich op lange termijn alleen maar een voordeel kan zijn. Het maakt het in de beginfaze misschien iets minder mooi...

Dit draadje gaat helemaal aan z'n doel voorbij, maar ik wil dit toch nog even toevoegen.

Dan zou align toch wel wat problemen hebben hoor, juridisch gezien :mrgreen:

...

Van al deze dingen is niets in de handleiding gezet.
Sterker, van de servo's wordt geen verbruik hpgegeven, waardoor je jezelf niet eens kan wapenen op hoge verbruiken
Align heeft zo te lezen helemaal geen probleem: voor iets wat je niet specifieert kan je niet aansprakelijk gesteld worden. Logisch ook als je een kit aflevert: je kan nooit voorspellen welke componenten ingebouwd worden.

Bij een RTF is het verhaal helemaal anders en kan je dus vrij gedetailleerd gaan, aangezien je als fabrikant perfect weet welke componenten in je product zitten.

De handleiding volgen is goed, en in hoofdlijn moet je hem ook volgen
Maar je moet wel kritisch blijven...
Een paar berichtjes geleden stond er nog:
"Daar heb je meteen de allergrootste fout gemaakt die je kunt maken: domweg uitgaan dat alles wat de handleiding zegt klopt..."

Ik vind zo'n opmerking eigenlijk helemaal niet gepast, en al zeker niet van een moderator van een forum als dit. Als je eens wist welke gevolgen een dergelijke uitspraak wel kunnen hebben in een ongenuanceerd medium als het www.

Ik ben product manager van een bedrijf dat europees wereldleider is in zijn sector (helemaal niets te maken met modelbouw). Ik word heel regelmatig geconfronteerd met de gevolgen van de zogenaamde allesweters die de handleiding naast zich neerleggen.

Stel je voor dat er vannamiddag iemand ernstig gewond raakt krijgt bij het heli vliegen, om wat voor reden dan ook. Komt daar een rechtzaak van, dan heeft het slachtoffer nu met de bovenstaande uitspraak meteen een vrijgeleide, want "uitgaan van wat er in zo'n handleiding staat is een grote fout".

Laatst bewerkt:
Als handleidingen altijd zouden kloppen en ook allesomvattend zouden zijn, zouden we ze ook zonder problemen kunnen volgen...

Maar als we een handleiding van een rc apparaat eens goed en kritisch doorspitten, kom je doorgaans erg veel onduidelijkheden tegen.
Als alles zowieso al beschreven staat
Zeker een beginner komt lang niet alles tegen..
En eigenlijk is de blade de eerste waarbij ik alle instellingen tegenkom, maar dan weer geen uitleg wat alles nou doet

Sterker, als je in sommige gevallen rechtstreeks de handleiding volgt, kan het buiten gewoon misgaan.
Ik zeg niet dat mensen de handleiding als eerste weg moeten gooien, ik zeg dat mensen er kritisch naar moeten kijken, en zelf OOK even een mening over sommige oplossingen moeten vormen

Sterker, ook veel van de problemen die hier op het forum voorkomen komen ook door mensen die gewoon geen zin hebben om iets te lezen
Mij zie je ook regelmatig naar handleidingen verwijzen...

Maar wel zelf na blijven denken...

Het komt hier ook nog regelmatig voor dat mensen een mod uit gaan voeren, rechtstreeks iemands uitleg volgen, en ook meteen de fouten meeneemt die eigenlijk zo te zien zijn

De rc wereld is ook een beetje raar..
Handleidingen zijn vaak vaag (op sommige merken na..)
Het eerste wat je doet als je een onderdeel uit de verpakking haalt, is er aan knippen en solderen voor je er gebruik van gaat maken

Normaal is dit meteen reden voor verval van garantie, in de rc wereld dus weer niet

Align gaat er gewoon van uit dat de bouwer van hun product ervaring heeft met dergelijk materiaal bouwen
De handleiding van zenders is ook zo geschreven.. Ga maar eens zoeken hoe je de zender werkelijk instelt voor een heli, en waarom je sommige dingen op een bepaalde manier doet

@Student

Ik weet dat je heel goed op de hoogte bent van je doet. Ik heb hier al enorm veel geleerd van jou en ik apprecieer je input heel erg.

Maar net daarom (en tegelijk ook weer niet) vond ik je reactie op z'n minst vreemd. De boodschap kan voor beginners toch alleen maar zijn: lees je handleiding eerst volledig en ten gronde door! En ga nu iet meteen beginnen aanpassen.

en dan weer on topic:
De gyro heeft volgens mij idd wel HH, maar wordt op een DX6i niet ingesteld. Ga je op de website kijken naar de instellingen voor een DX7 dan wordt naast beide gyro rates ook nog een AUTO positie toegevoegd (iets wat je in de beschrijving voor een DX6i niet terugvindt). Ik ga ervan uit dat dit dan de HH is, maar ik ken de DX7 niet.

@Hansl
Waarom zou ik editten? Zolang de discussie netjes blijft, is dit absoluut niet nodig...
Ik was idd niet helemaal duidelijk, daar kreeg ik reactie op, en dat waardeer ik ook
anders blijft een idd rare boodschap zo staan.

En ontopic:
De heading hold in een zender stel je doorgaans in met de gain.
er zijn twee manieren waarop zenders dit in laten stellen:
- de gain loopt van 0 naar 100. Van 0 - 50 is dan normal, van 51 - 100 is dan heading hold.

- de gain loopt van -100 tot + 100. -100 tot 0 is dan normal, 1 - +100 is dan heading hold.

in het laatste geval is ongeveer 30% gain een goed uitgangspunt.
Werkt jouw zender volgens manier 1, heb je maar de helft aan "stelruimte". dus moet je 65 instellen (dus hh en 30% gain = 65)
En van daaruit een beetje vogelen om het goed te krijgen.

Let op hunten (snel heen en weer slaan) en zwabberen (traag bewegende staart, onvoorspelbaar, wegslaan etc)
hunt = gain omlaag
zwabber = gain omhoog.
Raakt het gewoon niet goed = andere problemen, maar daar gaan we nog even niet van uit

Hello,
Ik ben ook een beginner, maar toch al een tijdje bezig. Electronica is mijn opleiding en ervaring in een vorig leven. Nu gepensioneerd zit mijn interesse(wat geld en veel tijd) in modelbouw. Ik besef wel reactie enz staan wat op een lager peil. Techniek heeft mij altijd geboeid en weet wel iets af van fijne mechanica(hersteller radio, TV dus ook video, casette, CD en DVD).
Benamingen en technische termen in modelbouw zijn voor mij nieuw.
Aangenaam kennis maken; nu ontopic.
Ik heb een Align 450 waar ik in eerste instantie wat mee test, heb een simulator en onlangs in okkazie een Graupner MX12 gekocht die ik probeer in te stellen naar al mijn wensen.
De gyro op mijn align is een GP780 maar bij de handleiding van de 450 geen enkel woord erover. Via internet kom je dan wel te weten dat deze te vinden zijn op een ander model van Align(ik dacht de 500).
Bob.

@Hansl
Waarom zou ik editten? Zolang de discussie netjes blijft, is dit absoluut niet nodig...

"niet meteen beginnen aanpassen" bedoelde ik niet op jou en je bericht, maar op de beginnende helivlieger en z'n heli...

En kijk ik leer weer bij...

Voorlopig verminder ik stapsgewijs na elke vlucht in normal mode.

De gain moet zo hoog mogelijk staan, zonder vreemde gedragingen

En goed is goed, als de staart gewoon doet wat hij moet doen, hoef je ook niet aan te gaan passen

Back