Een 400/450 size CP heli temmen voor een beginner

Ik zeik je niet af..
ik geef je een tip
Sommigen raken redelijk vlot geirriteerd omdat niemand op hun berichten reageerd. Persoonlijk vind ik het dan prettig als iemand me een keer op wat "ongeschreven regels" wijst. Zoals dit.. Jij verwacht van ons dat wij je helpen, dan mogen we toch op zijn minst verwachten dat je het duidelijk omschrijft..

Daarnaast vraag ik niet of je compleet abn praat, of dat je absoluut geen spelfouten mag maken (ik maak er inderdaad ook genoeg :mrgreen:)
Daar leest men doorgaans echt wel doorheen.
Maar daar zit wel een grens aan, daar waarschuw ik je voor.
niet perse als mod, maar gewoon als gebruikers onder elkaar.
 
@Arnhem: Student geeft je alleen advies zodat je hopelijk wat meer reacties op je vragen krijgt. Er zijn hier genoeg mensen die willen helpen hoor, dat is juist het idee van een forum: kennis delen.

Ik zou inderdaad zoals eerder gezegd je swashplate eens nakijken of deze wel helemaal level staat. Ik heb even een filmpje opgezocht waar ze laten zien hoe je een leveller gebruikt op toevallig ook een 450 size heli:

HtwDk18gTGw[/media] leveler - YouTube

Er zijn mensen die het met het oog kunnen (ik dus niet), dus zo'n leveller is wel handig. Kost overigens hooguit een euro of 6 ofzo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Werkt ook prima inderdaad ;)

Toch vind ik het zelf iets makkelijker met een leveller omdat je dan je swash met de pitch kunt bewegen, en zien of dit voor alle drie de contactpunten level blijft tijdens het bewegen. Nadeel is dat je een deel van de kop eraf moet slopen.
 
ik ben ook een beginner met een 450 heli heb wel alles wat er voor zit gehad dus dit is de overstap naar een 450 een ding is zeker het is een groot verschil heb 2 keer geprobeerd te vliegen en wat me opviel is dat de heli bij het loskomen van de grond naar links trekt dat leidde tot 2 kleine crashes de schade is beperkt gebleven tot een paar schroefjes die zijn losgeschoten ga nu eerst met een simulator aan de slag voordat ik weer probeer te vliegen maar vraag me wel af waarom de heli naar links trekt bij de andere helies die ik hier voor heb gehad was dat niet zo erg gaf gewoon wat gas bij en klaar is het maar bij een 450 ga ik niet zo snel extra gas bij geven dus hoop ik via deze topic daar meer te informatie over te krijgen

Ik moet Student toch wel gelijk geven: Ik heb dit vier keer moeten lezen, voordat ik door had wat je precies bedoelde.

Maar goed....

Je probleem zit niet zozeer in het level zijn van de swashplate: ondanks alle blabla hierover, is het level staan van de swash, niet heel erg belangrijk: Ik heb 9 heli's staan, allemaal non-E-stab (waarvan 3 stuks met flybar), en bij geen ENKELE staat de swash perfect level na het trimmen. Toch vliegen nagenoeg al mijn heli's enkele seconden vlak als ik de sticks loslaat.

Jouw probleem ligt in de zijdelingse stuwdruk van de tailrotor: zolang de heli op een vlakke grond staat, wijst de rotor-as recht omhoog, en de tailrotor duwt de heli opzij. Zodra de heli in de lucht hangt, moet de rotoras lichtjes naar rechts geneigd zijn (dit moet je ZELF doen, gebeurt NIET automatisch) om die zijdelingse druk van de hekrotor op te vangen.

De truuk is, dat je op het moment van loskomen, de heli héél lichtjes op de swashplate naar rechts stuurt, om dat weer los te laten zodra de heli los van de grond is.
Als de heli verder goed getrimd is, en jij voldoende precies gestuurd hebt, hangt hij nu min of meer neutraal, lichtjes hellend naar rechts.

De swashplate level zetten is belangrijk voor FBL systemen, omdat het als nulpunt voor de stabilisatie dient.
Bij flybarred heli's is het een goed uitgangspunt voor de maidenflight, meer niet. Hele kleine afwijkingen in het zwaartepunt, of bijvoorbeeld de windcondities maken dat de swash bij een neutraal hooverende heli niet per sé exact level staat (sterker nog, het zou me hooglijk verbazen als dat zo was).

@ Hackwar: Waarom moet je een deel van je kop er af slopen? Die Tie-rap knip je toch gewoon door als je klaar bent? Die dingen kosten geen drol....

Groet, Bert
 
@ Hackwar: Waarom moet je een deel van je kop er af slopen? Die Tie-rap knip je toch gewoon door als je klaar bent? Die dingen kosten geen drol....t
@Bert: voor de tie-wrap natuurlijk niet, maar voor een levelling tool wel ;)
 
@Bert: Bij een non estab is dat ook weer anders...
Daar is het al een verschil of je hem vliegend of hooverend aftrimt
een non estab heeft geen stabilisatie (geen flybar of computer), dus moet je de swash zelf scheef trimmen om de heli goed te krijgen. heb je wel stabilisatie, doet deze dat enigszins voor je

Als zal een heli altijd een beetje zijwaarts weglopen met opstijgen.
En een machine met een electronische stabilisatie wil tijdens de start nog wel eens op zijn zij gaan liggen..

daarnaast moet ik zeggen dat ik nooit een level tool heb gebruikt, ook geen ty wrap
en ik heb nog nooit werkelijk last gehad van een scheefstaande swash
 
@Bert: Bij een non estab is dat ook weer anders...

Ik geloof.... dat ik dat wel ongeveer weet... ;)

Daar is het al een verschil of je hem vliegend of hooverend aftrimt
een non estab heeft geen stabilisatie (geen flybar of computer), dus moet je de swash zelf scheef trimmen om de heli goed te krijgen. heb je wel stabilisatie, doet deze dat enigszins voor je

Dat bedoel ik.... levellen dient als nulpunt voor de computer, en het ding zoekt zelf wel uit hoe die swash oort te staan; hij trimt zichzelf.

Zonder FBL systeem, is een levelling tool tamelijk nutteloos: op het oog recht zetten is meer dan genoeg, en een timmermansoog is niet echt noodzaak....

en ik heb nog nooit werkelijk last gehad van een scheefstaande swash

Daar heb je geen last van, dat merk je niet eens....

@ Hackwar: Ah, dan had ik je precies verkeerdom begrepen, ik meende dat je bedoelde dat je met een tie-rap de kop moest verwijderen.... vond het ook al zo raar....:confused:

Groet, Bert
 
Een non-estab heli (of ook een paddel-heli)
gaat bij het opstarten altijd iets naar links
(als de hekrotor rechts zit en naar rechts blaast bij een rechtsdraaiende heli)

en daarna gaat hij hooverend recht vliegen,
iedereen, die RC helikopters vliegt weet dat,

wat moet dan die discussie met een niet gelevellte swash ?

Discussie gaat over ...temmen voor een beginner,
dus je moet niet iets proberen:
swash horizontaal en spelen met D/R en iets Expo, klaar,

deze instellingen kan je trouwens met een goede SIM testen voor real fly!

suc6, Uwe
 
Dat ie nooit helemaal recht hoeft te staan geloof ik direct, maar als je heli direct weg trekt naar 1 kant en direct crashed, dan klopt er toch ook iets niet. Ik kan gewoon opstijgen met alleen de throttle zonder rare correcties.
 
Dat ie nooit helemaal recht hoeft te staan geloof ik direct, maar als je heli direct weg trekt naar 1 kant en direct crashed, dan klopt er toch ook iets niet. Ik kan gewoon opstijgen met alleen de throttle zonder rare correcties.

Dat lukt alleen met FBL....
Met flybarred of non-E-stab, lukt dat niet, TENZIJ je onnoemelijk lomp hard van de grond vertrekt.

Groet, Bert
 
Of een servo kapot is, of als de swash 45 graden scheef staat...
Blijft de swash zowieso wel recht staan als je vol pitch geeft (ff motordraden los..)
 
Back
Top