Een 400/450 size CP heli temmen voor een beginner

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door HansL, 4 jan 2012.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zeik je niet af..
    ik geef je een tip
    Sommigen raken redelijk vlot geirriteerd omdat niemand op hun berichten reageerd. Persoonlijk vind ik het dan prettig als iemand me een keer op wat "ongeschreven regels" wijst. Zoals dit.. Jij verwacht van ons dat wij je helpen, dan mogen we toch op zijn minst verwachten dat je het duidelijk omschrijft..

    Daarnaast vraag ik niet of je compleet abn praat, of dat je absoluut geen spelfouten mag maken (ik maak er inderdaad ook genoeg :D)
    Daar leest men doorgaans echt wel doorheen.
    Maar daar zit wel een grens aan, daar waarschuw ik je voor.
    niet perse als mod, maar gewoon als gebruikers onder elkaar.
     
  2. HackWar

    HackWar

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Dordrecht
    @Arnhem: Student geeft je alleen advies zodat je hopelijk wat meer reacties op je vragen krijgt. Er zijn hier genoeg mensen die willen helpen hoor, dat is juist het idee van een forum: kennis delen.

    Ik zou inderdaad zoals eerder gezegd je swashplate eens nakijken of deze wel helemaal level staat. Ik heb even een filmpje opgezocht waar ze laten zien hoe je een leveller gebruikt op toevallig ook een 450 size heli:

    HtwDk18gTGw[/media] leveler - YouTube

    Er zijn mensen die het met het oog kunnen (ik dus niet), dus zo'n leveller is wel handig. Kost overigens hooguit een euro of 6 ofzo.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Heb je zelf niet nodig, met een tywrap gaat dit zelf perfect:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. HackWar

    HackWar

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Dordrecht
    Werkt ook prima inderdaad ;)

    Toch vind ik het zelf iets makkelijker met een leveller omdat je dan je swash met de pitch kunt bewegen, en zien of dit voor alle drie de contactpunten level blijft tijdens het bewegen. Nadeel is dat je een deel van de kop eraf moet slopen.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik moet Student toch wel gelijk geven: Ik heb dit vier keer moeten lezen, voordat ik door had wat je precies bedoelde.

    Maar goed....

    Je probleem zit niet zozeer in het level zijn van de swashplate: ondanks alle blabla hierover, is het level staan van de swash, niet heel erg belangrijk: Ik heb 9 heli's staan, allemaal non-E-stab (waarvan 3 stuks met flybar), en bij geen ENKELE staat de swash perfect level na het trimmen. Toch vliegen nagenoeg al mijn heli's enkele seconden vlak als ik de sticks loslaat.

    Jouw probleem ligt in de zijdelingse stuwdruk van de tailrotor: zolang de heli op een vlakke grond staat, wijst de rotor-as recht omhoog, en de tailrotor duwt de heli opzij. Zodra de heli in de lucht hangt, moet de rotoras lichtjes naar rechts geneigd zijn (dit moet je ZELF doen, gebeurt NIET automatisch) om die zijdelingse druk van de hekrotor op te vangen.

    De truuk is, dat je op het moment van loskomen, de heli héél lichtjes op de swashplate naar rechts stuurt, om dat weer los te laten zodra de heli los van de grond is.
    Als de heli verder goed getrimd is, en jij voldoende precies gestuurd hebt, hangt hij nu min of meer neutraal, lichtjes hellend naar rechts.

    De swashplate level zetten is belangrijk voor FBL systemen, omdat het als nulpunt voor de stabilisatie dient.
    Bij flybarred heli's is het een goed uitgangspunt voor de maidenflight, meer niet. Hele kleine afwijkingen in het zwaartepunt, of bijvoorbeeld de windcondities maken dat de swash bij een neutraal hooverende heli niet per sé exact level staat (sterker nog, het zou me hooglijk verbazen als dat zo was).

    @ Hackwar: Waarom moet je een deel van je kop er af slopen? Die Tie-rap knip je toch gewoon door als je klaar bent? Die dingen kosten geen drol....

    Groet, Bert
     
  6. HackWar

    HackWar

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Dordrecht
    @Bert: voor de tie-wrap natuurlijk niet, maar voor een levelling tool wel ;)
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    @Bert: Bij een non estab is dat ook weer anders...
    Daar is het al een verschil of je hem vliegend of hooverend aftrimt
    een non estab heeft geen stabilisatie (geen flybar of computer), dus moet je de swash zelf scheef trimmen om de heli goed te krijgen. heb je wel stabilisatie, doet deze dat enigszins voor je

    Als zal een heli altijd een beetje zijwaarts weglopen met opstijgen.
    En een machine met een electronische stabilisatie wil tijdens de start nog wel eens op zijn zij gaan liggen..

    daarnaast moet ik zeggen dat ik nooit een level tool heb gebruikt, ook geen ty wrap
    en ik heb nog nooit werkelijk last gehad van een scheefstaande swash
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik geloof.... dat ik dat wel ongeveer weet... ;)

    Dat bedoel ik.... levellen dient als nulpunt voor de computer, en het ding zoekt zelf wel uit hoe die swash oort te staan; hij trimt zichzelf.

    Zonder FBL systeem, is een levelling tool tamelijk nutteloos: op het oog recht zetten is meer dan genoeg, en een timmermansoog is niet echt noodzaak....

    Daar heb je geen last van, dat merk je niet eens....

    @ Hackwar: Ah, dan had ik je precies verkeerdom begrepen, ik meende dat je bedoelde dat je met een tie-rap de kop moest verwijderen.... vond het ook al zo raar....:confused:

    Groet, Bert
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Een non-estab heli (of ook een paddel-heli)
    gaat bij het opstarten altijd iets naar links
    (als de hekrotor rechts zit en naar rechts blaast bij een rechtsdraaiende heli)

    en daarna gaat hij hooverend recht vliegen,
    iedereen, die RC helikopters vliegt weet dat,

    wat moet dan die discussie met een niet gelevellte swash ?

    Discussie gaat over ...temmen voor een beginner,
    dus je moet niet iets proberen:
    swash horizontaal en spelen met D/R en iets Expo, klaar,

    deze instellingen kan je trouwens met een goede SIM testen voor real fly!

    suc6, Uwe
     
  10. HackWar

    HackWar

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat ie nooit helemaal recht hoeft te staan geloof ik direct, maar als je heli direct weg trekt naar 1 kant en direct crashed, dan klopt er toch ook iets niet. Ik kan gewoon opstijgen met alleen de throttle zonder rare correcties.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat lukt alleen met FBL....
    Met flybarred of non-E-stab, lukt dat niet, TENZIJ je onnoemelijk lomp hard van de grond vertrekt.

    Groet, Bert
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Of een servo kapot is, of als de swash 45 graden scheef staat...
    Blijft de swash zowieso wel recht staan als je vol pitch geeft (ff motordraden los..)
     

Deel Deze Pagina