Een 400/450 size CP heli temmen voor een beginner

En ontopic:
De heading hold in een zender stel je doorgaans in met de gain.
er zijn twee manieren waarop zenders dit in laten stellen:
- de gain loopt van 0 naar 100. Van 0 - 50 is dan normal, van 51 - 100 is dan heading hold.

- de gain loopt van -100 tot + 100. -100 tot 0 is dan normal, 1 - +100 is dan heading hold.

in het laatste geval is ongeveer 30% gain een goed uitgangspunt.
Werkt jouw zender volgens manier 1, heb je maar de helft aan "stelruimte". dus moet je 65 instellen (dus hh en 30% gain = 65)
En van daaruit een beetje vogelen om het goed te krijgen.

Let op hunten (snel heen en weer slaan) en zwabberen (traag bewegende staart, onvoorspelbaar, wegslaan etc)
hunt = gain omlaag
zwabber = gain omhoog.
Raakt het gewoon niet goed = andere problemen, maar daar gaan we nog even niet van uit

Ik ben er dan maar even de manual van de E-flite G210 gyro die bij de Blade 450 komt gaan bij halen en daarin staat aangegeven dat op de zender gyro gain kan ingesteld worden tussen 0 en 100%.

http://www.bladehelis.com/ProdInfo/Files/EFLRG210HL-Manual.pdf

We zitten hier dus in geval 1. 0 tem 50% is de rate zone en 50% tot 100 % is hh mode. Dan zou met de huidige instellingen van 77,5 en 76 de gyro toch in hh mode moeten opereren (hh en respectievelijk 55 en 52 % gain).

Gain rond rond 50% is verboden zone (omslag van rate naar heading lock).

Klopt. Precies 50 in de zender is dan eigenlijk 0 gain, dus heb je geen gevoeligheid ingesteld, dus gaatdegyro raar doen

50% gain kan goed
Maar eigenlijk maakt het getal niet uit, als de staart maar doet wat de bedoeling is
Gain is een getal wat niet echt over te nemen is van anderen, dat moet echt op de specifieke heli worden afgesteld

Ik heb mijn eigen heli's meestal ergens rond de 30% staan. Maar mn 450 zit op 50 momenteel.
Ik heb op het veld bij ons ook mensen met 90 % gezien.
Niet erg, als het werkt.

Vind je het getal te hoog of te laag, moet je de hardware gain aanpassen.
Maar zolang dat niet nodig is, hoeft het niet..

en dan weer on topic:
De gyro heeft volgens mij idd wel HH, maar wordt op een DX6i niet ingesteld. Ga je op de website kijken naar de instellingen voor een DX7 dan wordt naast beide gyro rates ook nog een AUTO positie toegevoegd (iets wat je in de beschrijving voor een DX6i niet terugvindt). Ik ga ervan uit dat dit dan de HH is, maar ik ken de DX7 niet.
:cool: Je erkennt de HH mode toch als de Heli nog niet draait en je de rudder-stick na een kant bewegt en weer terug: De servo loopt niet meteen terug (of loopt niet terug) zo als bij Rate mode
:cool: en nog een, verder boven woord gezegt, dat gain zo hoog mogelijk moet zijn, ik vlieg met mijn 450 T Rex met een vrij laage gain snelle 8en en circels (geen 3D) met veel plecier, het hek van de heli loopt precies achter de heli na en maakt geen rare sturbewegingen.
:cool: Dus kijk voor je instellingen a) wat kan je en b) wat wil je

Heb gisterenavond de heli nog eens in de tuin neergezet. Op de zender gyro naar 65% teruggebracht (dus hh met 30% gain). Net iets te weinig naar mijn gevoel want de staart draaide meer weg (ik had in ieder geval meer stuurwerk)

Weer neergezet en dan maar naar 70% verhoogd (dus hh gain 40%). Opeens vloog de heli duidelijk stabieler en was ie ook met veel minder stuurbewegingen op zijn plaats te houden bij het hoveren (nog steeds in normal mode).

Had gisterenmorgen ook al wel eens idle up uitgeprobeerd, wat beduidend stabieler vliegt (maar dan bij de orginele 76% gyro, dus hh met 52% gain)

Vanavond probeer ik nog wat verder te optimalsieren, maar ik kom stilaan in de buurt denk ik.

Ik veronderstel dat de aanwezigheid van dat training landingsgestel ook wel zijn invloed zal hebben, en dat ik zal moeten bijstellen wanneer dit eraf gaat?

Trainingskruis doet idd een hoop gekke dingen met een heli.

Het hoeft niet perse, maar de kans is wel redelijk aanwezig dat je even je instellingen na moet lopen..

:cool: Nou HansL, je hebt het zelf uitgevonden, belangrijk voor jou,
en als je eens het trainingskruis weg doet zal het nog wat beter gaan.
Ik heb voor sommige van mijn Helis voor het landen in moeilijken situaties (veel wind) met een schakelaar extra EXPO ingestellt om de Heli veilig neer te zetten.

Zonet accu nummer 9 leeggevlogen.
De staart is nu veel rustiger, maar hij draait nog steeds lichtjes naar links (neus van de heli draait steeds lichtjes naar rechts)

Is het nu de bedoeling om die kleine rotatie rond de top as er nog uit te krijgen door de gyro instellingen verder aan te passen? Of wordt die beweging eruit getrimd op rudder? Of is het gewoon eigen aan vliegen in normal flight mode?

Een beweging van da staart krijg je er nooit uit door je gyro in te stellen...
Die kun je weg trimmen, maar ik gaaf alleen antwoord op de vraag:

normaal gesproken zet je de servoarm in zijn meest tegen middenstand aan, dan kun je je taillink zo draaien dat je tailblades nagenoeg rechtstaan... als hij dan nog drift zou je met de trim dit kunnen wegtrimmen... tot hij in hoover feilloos blijft staan....

edit, het is niet de bedoeling dat je 15 stapjes trimt in je zender.... maar 1 of 2 stapjes kan geen kwaad... het heeft mij nog nooit iets gedaan...

inf eite moet je hem machanisch rechtzetten, en dan via de endpoints moet je de tailblades in HH recht kunnen krijgen.

groet Marcel

:cool: Het wegdraaien zal stoppen in HH mode, in RATE mode moet je veel mechanisch instellen tot het goed gaat en de gain zo hoog mogelijk stellen, dan zou he stil blijven staan zonder wind.

Let op, trimmen aan de zender niet doen, en heelemal niet in HH mode.

Heren, een staart NOOIT trimmen.
De gyro vind dit absoluut niet fijn. In normal zou het nog kunnen, maar in hh gaat het dan mis...

Hij ziet dan continu een input, dus gaat hij juist draaien vanwege die trim(hh = gyro ziet rotatie per sec, normal = gyro ziet de stickpositie).
Subtrim 0, trim 0, mechanisch goed stellen.

Vlieg je in normal, servo verplaatsen of link inkorten/verlengen tot de heli wel stil hangt.

Draait hij weg in Heading hold, zou het zomaar kunnen dat toch je gain te laag staat, of er zit teveel trilling in de heli (of een verkeerd tape onder de gyro)
En dan wordt het uitproberen, bij de ene werkt een dun tape, bij de ander een dik tape. Zelf heb ik goede ervaringen met de futaba tape (redelijk dik en zacht), maar ik heb er ook 1 die wil alleen 1 dun tape.
Beetje vogelen.

Nog een kleine kanttekening, ik verwacht niet dat dit hier aan de hand is..

Bij de oudere, of de goedkope zenders, staan de trims niet "vast"
oftewel, de zender ziet de positie van de trims bij opstarten als 0, maakt niet uit hoe de trims staan.
Oftewel, heb je de ene keer alles lekker uitgetrimt, kun je de volgende keer weer aan de bak...

heb ik nu bij 2 zenders gezien, beide standaardspul wat bij de heli zat..

De zender is een redelijk recente Spektrum DX6i (DSMX).

Ik probeer de gain nog wat te verhogen.
Ik zit natuurlijk nog steeds met dat trainings landing gear. Dat versterkt de trilling sowieso.

Eigenlijk kan je pas na het verwijderen van dat kruis volledig gaan optimaliseren. Ik laat dat kruis er nog een paar accuutjes opzitten, daarna gaat het ervan af.

:eek::eek: nog een keer over hek / gyro,
ben net buiten geweest vliegen en instellen, die stuurstang is nu zo perfect, dat ik tijdens hover omschakelen kan van HH naar Rate mode en andersom. Gek bij die wind, maar werkt.
:DDe pitch in Rate mode (Heli is niet aan het draaien) is 9 graden

... is nu zo perfect, dat ik tijdens hover omschakelen kan van HH naar Rate mode en andersom...

Om precies die reden is het verstandig de staartaansturing mechanisch neutraal af te stellen zodat de gyro ook in normal mode de staart vrijwel stil houdt.

@HansL, goed bezig. Zelf een beetje uitvogelen hoe het werkt en ondertussen de heli niet prakken.

:D Goede tips in deze discussie gevonden, bedankt allen,
:shock: ben alle mijne Helis nagelopen met het hek instellen,
:rolleyes: is wel ingewikkelder dan men verwacht.

:cool: Mooi, met een goed gevoel vliegen

@HansL, goed bezig. Zelf een beetje uitvogelen hoe het werkt en ondertussen de heli niet prakken.

Ik doe m'n best ;)

Uiteindelijk komt het erop neer dat zo'n RTF heli zonder aanpassingen misschien wel in de lucht te houden is, maar rechtstreeks uit de doos vliegen doet ie niet (althans niet voor een beginner). Maar dat vermindert de pret zeker niet.

Mijn dank is groot voor jullie tips!

Daar steekt dus ook het punt met de rtf heli's :mrgreen:
Velen verwachten er zo mee weg te vliegen, net als bij bv een auto
Velen zijn dan ook meteen beledigt als blijkt dat ze allerlei dingen in moeten stellen, en dit allemaal niet lekker in de handleiding staat

Maar je bent goed bezig, je komt er wel
nu een beetje geduld houden met de heli, komt het best goed

of kom een keer langs, kunnen we bijpraten zonder toetsenbord ertussen

Maar je bent goed bezig, je komt er wel
nu een beetje geduld houden met de heli, komt het best goed

of kom een keer langs, kunnen we bijpraten zonder toetsenbord ertussen

Thanx!
Als ik ooit ns in de buurt ben van Rotterdam...

Zonet heb ik nog een hover vluchtje gemaakt in de tuin. accu nr. 11 zit erop. Ik vlieg nog steeds in normal flight mode met gyro in hh mode.
Vertrouwen begint te groeien. Geprobeerd wat in rechthoekige circuits te hoveren.

Nog een paar - allicht typische - beginners vragen:
- ik heb gemerkt dat - vanaf de achterzijde gezien - mijn heli lichtjes naar rechts overhelt tijdens het hoveren. Is dat altijd zo (invloed van hekrotor die de heli lichtjes onderuit duwt?), of heeft dit met eventuele onbalans in het trainings landing gear te maken?
- is het gebruikelijk te starten in normal mode en nadien over te schakelen naar idle up (met throttle stick in midden positie), of start je meteen in idle up (met throttle stick in laagste positie)?

Ivm de eerste posts in dit draadje nog even dit:
Ik ben onmiddellijk gestart met wat in de manual als intermediate settings is beschreven. Pitch curve en throttle curve zijn dus nooit aangepast geweest zoals in de eerste posts werd geopperd...

Als het vliegt, danvvliegt het.
Alleen je regelaar en motor in de peiling houden, let op warm worden.

En met warm bedoel ik dat je je vingers er niet eeuwig op kan houden..

Dat naar rechts hangen is idd normaal, dit is idd de staartrotor die de eli een haar scheef "blaast"

Qua vliegmodussen op de gyro, dit is eigenlijk volledig aan jezelf.
Zelf vlieg ik alleen heading hold, alleen op throttle hold heb ik de normal gyromodus aan staan

Ik schakel ook niet, puur omdat ik er gewoon de meerwaarde niet van zie
Die staart moet staan zoals ik wil, en zich gedragen zoals ik wil, en in hh doet hij dat.
Dus ik wissel niet, al mijn vliegmodussen (normal, idle 1 en idle 2 ) zijn allemaal hh

tussendoor STUDENT:
moet het zijn, dat in throttle hold de gyro in rate mode staat,
of kan die verder bij een autorotation og HH blijfen?

Back