Een 400/450 size CP heli temmen voor een beginner

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door HansL, 4 jan 2012.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Er komen sowieso nieuwe bladen op... ik neem geen risico's.

    Gewoon dumb thumb...

    In de faze waarin ik nu zit probeer ik elke vlucht m'n grenzen een klein beetje te verleggen. Kwestie van beetje bij beetje vooruitgang te maken... ik kan niet eeuwig blijven hoveren. Gisterenavond lukte rondjes vliegen wel, vanavond heb ik het gevecht met m'n grenzen verloren. 't was net dat éne stapje te ver.

    Ach ja , in die 20 jaar dat ik met deze hobby bezig ben is het niet de eerste keer dat er iets stuk gaat, al is het wel de eerste keer dat ik een heli crash. 't wordt weer een interessant leermoment!
     
  2. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Kop is gedemonteerd: mainblades, flybar en feathering shaft moeten vervangen worden.

    Tail case is gebarsten waardoor de tailfin niet meer vastgezet kan worden.

    Maar ik vrees dat er ook wat aan de hand is met de tailservo... komende dagen uittesten.
     
  3. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Succes met de reparatie Hans , maar dat is en blijft het leuke van de hobby :)
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ja Hans,

    verder gaan,
    ergens komt de punt, war je bijna niet meer crasht,
    dan woord het steeds leuker,
    die oefentijd moet maar zijn,
    P.S. ook maar aan een SIM gedacht,
    crashen is daar gratis.

    groetjes van Heli-Uwe
     
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik gebruik al een paar jaar Clearview voor zowel fixed wing als heli vliegen. Maar je leert niet vliegen met een sim alleen natuurlijk ;-)
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    zeker is de SIM niet alles,
    maar grondlagen uittesten,
    is ook belangrijk,
    stikgevoel, veel waardevolle dingen, tenminste voor mij.

    groetjes van Heli-Uwe
     
  7. Pvanuf

    Pvanuf

    Lid geworden:
    16 mei 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Pijnacker ZH
    Ben ook een beginner en haal net zo veel lol uit het leren hoe de heli in elkaar zit, als uit het vliegen zelf.
    Haal veel nuttige info (denk ik...) uit de boeken van John Salt van rchelicopterfun.
    Laatst mn 450 3D weer gepakt, want had m niet goed onder controle.
    Met de swash setup guide van rch, heb ik wel een paar verbeterpuntjes gevonden.
    Leuk
    Grz.
    Paul
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Leren doe je elke dag,
    en elke dag woord het mooier,

    groetjes van Heli-Uwe
     
  9. Pvanuf

    Pvanuf

    Lid geworden:
    16 mei 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Pijnacker ZH
    Dank je Heli Uwe
    Nu eerst de 11stedentocht fietsen 2e Pinksterdag. Volgende week lekker sleutelen en dan weer de lucht in!
     
  10. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ondertussen weer wat tijd voor het herstellen van m'n Blade.

    Er is nog een probleem met het verstellen van de tailblades... de vraag is nu waar zit het probleem: is het de tailservo die een zware tik heeft gekregen of is bijv. de tail rotor shaft gebogen waardoor de tail rotor pitch lever niet vlotjes kan verschuiven, of ... ?

    Op de video's hieronder zie je wat er gebeurt met de servo en met de tail rotor pitch lever bij het bewegen van de stick

    MhDrr0QAFtk[/media] - YouTube

    Hier is duidelijk te zien dat de servo niet meer centreert. Bij het terugkeren van volle uitslag naar center houdt de servo halt voor z'n midden positie. De servo reageert ook veel te traag op stickbewegingen.

    Rnw9uqttR1M[/media] - YouTube

    Ook hier weer: pitch lever centreert niet goed meer en reageert te traag op stickinput.

    Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zie nou niet echt schokkende dingen...
    Maar ik heb hem ook niet vast, en weet ook niet hoe hij voor de crash reageerde.
    Alsnog, ik vind hem niet bijzonder traag oid.

    Als je wilt weten of er zware punten in de aansturing zitten, klik je even de link los van de servo, en stuur je zelf de staart even aan. Voel je zware plekken snel
    En zware plekken zijn plekken die minder soepel gaan, je zal echt geen plekken tegenkomen waar je hard moet duwen oid

    Dat centreren wat je op de staartbladen ziet, kan een gevolg zijn van veel speling. Is het niet perse in de aansturing, kunnen ook de bladhouders veel speling geven
     
  12. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Vooral bij het terug centreren van de stick duurt het heel even voor de servo reageert.

    Je moet ook ns letten op de positie waar de servo stopt als ie van volle uitslag links naar het midden toe komt en als ie van rechts naar het midden toe komt. Daar zit duidelijk heel wat verschil op.

    0:03 à 0:04 tov 0:07 à 0:08: in beide gevallen staat de stick centraal, maar er zit naar schatting 30° verschil op beide posities van de servo.
     
  13. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Lijkt me och wel normaal gedrag van een gyro in heading hold. Je kan 'm misschien eens in rate mode zetten door in het gyro menu van de zender een negatieve waarde in te stellen. Dan zou de servo wel terug gaan naar de middenpositie.

    (posted with a tablet)
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Volgens mij staat de gyro in HH (zie @chrisdv:)

    Servo-link los maken
    en met de hand bewegen (zie @Student:)
    is de enige methode om te voelen,
    of die netjes beweegt en of speling in zit.

    Zou ik eerst maar doen, en dan test in de lucht.

    groetjes van Heli-Uwe
     
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Loopt allemaal vlotjes zonder speling... maar de tailrotor staat zo'n 2 cm hoger dan normaal :D
    Was me eerst nog niet opgevallen maar de tailboom is verbogen net ter hoogte van het mainframe
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    als maar de belt nergens aan slaat,
    of de TT niet meer rond loopt,
    zou het geen zo'n groot probleem zijn,

    kijk de tail-boom-brace naar, die moeten toch nu op spanning zitten,

    en test jou servo in Rate-mode (normaal-mode),
    als je da de stik met 2 vingers snel hen en weer beweegt,
    moet de servo het ook doen, testen, vliegen.

    groetjes van Heli-Uwe
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    dat zou een iets zwaar lopende aansturing verklaren..

    Maar de servo niet perse.

    Als je de servo zelf wilt testen, kun je hem even rechtstreeks in kanaal 4 doen.
    dus gyro er even uit halen, en de servo recht op de ontvanger.
    Nu moet hij het wel normaal doen. Doet hij het nu niet normaal, is er iets ernstig niet in orde.

    Doet hij het wel normaal, is er niets aan de hand. Dan is het waarschijnlijk de gyro zelf die wat vertraging in de lijn maakt.
     
  18. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Dat is dus ook weer typisch RTF heli's: je hebt de onderdelen nooit in handen gehad. Je weet dus ook niet hoe ze er origineel uitzien.

    Neem nu de tailboom: het is me gisterenavond pas opgevallen dat die wat naar boven gebogen staat. De tailfin raakte in nieuwe toestand sowieso net niet de grond (of tafel,...) wanneer de accu in de heli zit . Het viel me gisteren op dat ie wel heel veel achterover helde toen ik de accu ervan af haalde.

    Achteraf gezien is het ook niet onlogisch dat de tailboom gebogen staat. M'n heli lag namelijk op z'n zij, nose-in in het gras na de crash. Het laatste beeld wat ik heb is dat ie nose-in achterwaarts vloog. Het verklaart ook meteen waarom de tailcase gebarsten is. De tailfin heeft allicht de klap opgevangen (daar dient ie ook voor...) waardoor de tailrotor geen schade heeft opgelopen, maar de tailboom heeft die klap moeten verwerken.

    Goeie tip ivm het testen van de tailservo!
    Vanavond ns proberen de servo te testen op een vrij kanaal.
     
  19. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Spare parts zijn toegekomen. Komende dagen sleutelen!
     
  20. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    pfff... zonet inbusschroefje waarmee de tail rotor hub op de tail shaft zit stukgedraaid (samen met de inbussleutel). Zit nog steeds muurvast!

    I hate loctite :D

    Iemand een suggestie om zoiets los te krijgen? Bestaat er een soort van oplosmiddel voor loctite? Misschien krijg ik het inbusschroefje nog met een tangetje los
     

Deel Deze Pagina