Een 400/450 size CP heli temmen voor een beginner

Eén stom inbusboutje dat weigert los te komen... alles geprobeerd, ook verwarmen en sleufje inslijpen. Bij het proberen losdraaien met een schroevendraaier via dat sleufje brak één helft van het inbusboutje af.

full


Dan maar the hard way: drive pulley van de tail shaft af en zo de gebroken tailcase schaal verwijderd. Resultaat: een nieuwe tailshaft, een nieuwe tailrotor hub en nieuwe tail blade holders bestellen (want die komen ook niet los uit de tailroter hub)... grrrr :mad:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

dan gaat het niet anders,
maar als je nu een nieuwe tailrotor bouwt,
weet je ook hoe je de schroefen moet loctiden
en hoe vast je ze moet doen,

maar let op, als die imbus los gaat, is het hek niet meer te sturen,
de tailrotor schuift eerst op de as hen en weer,
en de heli is amper te sturen,
later blijft de tailrotor staan, maar dan is het te laat,

suc6, Uwe :bye:
 
Hoi,

dan gaat het niet anders,
maar als je nu een nieuwe tailrotor bouwt,
weet je ook hoe je de schroefen moet loctiden
en hoe vast je ze moet doen,

Ik heb er geen loctite op aangebracht bij het samenbouwen... RTF ;).

Wat ik wel vreemd vind is dat de schroeven waarmee de tailblades vastzitten in de tail blade holders (met een metalen moertje), en die ook met iets geborgd geweest zijn, sporen van een wit borgingsmateriaal dragen... Die schroefjes heb ik uiteindelijk wel losgekregen.

Ik dacht niet dat loctite wit uitdroogt... ik dacht dat het zijn originele kleur behoudt. Tenzij er iets anders gebruikt werd... CA misschien? Een beetje (te) veel CA misschien?
 
Ik dacht niet dat loctite wit uitdroogt... ik dacht dat het zijn originele kleur behoudt. Tenzij er iets anders gebruikt werd... CA misschien? Een beetje (te) veel CA misschien?

Meestal houd het (een schijn van) de originele kleur, maar zodra je het losdraait, veroorzaakt het vermalen een wit/grijzige kleur.

Als je na het losdraaien de originele kleur aantreft op de schroefdraad, betekent dat dat het nooit goed uitgehard is geweest, niet goed ontvet, of mogelijk een holte waarin een luchtbel ingesloten was (zolang er zuurstof is, hardt het niet uit)

Van die wittige kleur moet je je niet teveel van aantrekken.

Wat van belang is (maar dat is altijd achteraf) is of je de borging duidelijk voelt verbreken, ten teken dat hij goed was. Maar daar heb je alleen wat aan als je zelf de borging hebt aangebracht, "ter leerhing ende vermaeck" ;)

Groet, Bert
 
ha ha, inderdaad,
en het klinkt zo als je de schroef vast draait tot die dan afbreekt,
geintje,

groetjes van Uwe
 
Eén stom inbusboutje dat weigert los te komen... alles geprobeerd, ook verwarmen en sleufje inslijpen.
Inbusboutje proberen uit te boren tot je bijna aan de schroefdraad bent, dan een goed passend inbussleuteltje erin slaan en het boutje eruit draaien ;)
 
ik ben ook een beginner met een 450 heli heb wel alles wat er voor zit gehad dus dit is de overstap naar een 450 een ding is zeker het is een groot verschil heb 2 keer geprobeerd te vliegen en wat me opviel is dat de heli bij het loskomen van de grond naar links trekt dat leidde tot 2 kleine crashes de schade is beperkt gebleven tot een paar schroefjes die zijn losgeschoten ga nu eerst met een simulator aan de slag voordat ik weer probeer te vliegen maar vraag me wel af waarom de heli naar links trekt bij de andere helies die ik hier voor heb gehad was dat niet zo erg gaf gewoon wat gas bij en klaar is het maar bij een 450 ga ik niet zo snel extra gas bij geven dus hoop ik via deze topic daar meer te informatie over te krijgen
 
Probeer eerst de leestekens eens te vinden op je toetsenbord.
je verhaal is werkelijk niet te volgen op deze manier.

Je zit hier op internet, mensen kunnen niet meer doen dan je verhaal lezen..
als jij alles als een hoop stront op elkaar duwt zonder punten, komma's of enters lezen mensen je verhaal dus niet...
en krijg je ook geen hulp..
 
Wat heeft dat er mee te maken?
als je praat las je toch ook pauzes etc in?
Spelfouten maak je niet echt verder, dus je weet ook hoe een toetsenbord werkt.

Dus mijn conclusie is dat je geen zin hebt om je verhaal duidelijk te krijgen.
Daarom geef ik je de tip dat je daaraan moet werken..
Veel mensen haken na anderhalve regel gewoon af. Dus mis jij erg veel kennis, waardoor je vraag erg traag of verkeerd wordt beantwoordt.

Maakt mij verder niet uit..
Is puur voor jezelf..
 
het gaat er bij mij om dat hier gewoon me vragen kan stellen , en niet om even af gezeikt te worden omdat ik niet mr perfect. ben want tenslotte gaat het hier wel om je hobby.
 
Om je vraag te beantwoorden:

Een CP gaat altijd een kant uitgaan, een FP of coaxiaal daarentegen stabiliseert zichzelf. Met andere woorden moet je bij een CP continu kleine correcties uitvoeren om de heli level te houden. Als het afwijken echt teveel is moet je beginnen met je swashplate level te zetten en daarna evt in flight wat bijtrimmen op de zender.

Maar bij een CP is er zo goed als altijd iets kapot dus het zou me verbazen als er enkel wat schroefjes zijn losgekomen. Zowiezo de feathering shaft eens nakijken, bladen geen scheurtjes, tailboom, electronica, etc.
 
Back
Top