Een 450 bouwen

Haha nu past hij wel met 2 spacers, bedankt.:D

Zeg ff nog iets want dat kan ik bij finless niet zien.. hoe zet je in ...naam die motor vast? Is het stellen, maingear eruit en dan met die haakse imbue vast draaien of moet ik mijn servo's er ff uit wippen, motor vast en het hele spul met Loctite er weer in hangen?

Bij de T-rex achtigen kan ik er meestal wel met de "schroevendraaier" imbus bij om de motor vast te zetten....

Het is überhaupt superzelden dat ik nog haakse imbussleutels gebruik bij werken aan de heli....

Groet, Bert

Oké ik ga wel ff fröbelen dan.

Nu heb ik een andere vraag, ik blijf ze stellen...

Er zit bij die 450 een 150t maingear en een 14t pinion, nu heb ik berekend dat mijn motor 33022,5 rpm draait en dat ik dus op 100% maar een headspeed heb van 3083 in plaats van de 3200 die ik hier en daar heb gelezen. 75% wordt dus bij mijn 450 2312rpm en dat is veel te langzaam, heb ik ook weer gelezen. Hij is helemaal stock dus hij zal wel de lucht in komen maar bij 13t is 100% een headspeed van 2861, nu was ik van plan te beginnen met een headspeed van rond de 2800, en bij 12t wordt 100% een headspeed van 2641.

Welke kan ik nu het beste gebruiken? De 13t op 100% of de 14t op 90%?
Als ik nu het toerental wil verhogen, wat ik niet wil, hoef ik dan alleen een kleinere maingear te kopen of werkt dat niet zo? Ik ben 15t pinions namelijk nog niet ergens tegen gekomen.

Kweenie waar je dat allemaal gelezen hebt, maar dergelijke toerentallen zijn grote quatsch voor een beginner.

Voor eerst eens leren hooveren, is 2000 toeren voldoende, en scheelt ook enorm in de schade als het een keer fout gaat.
Pas als je kunt vliegen, dan kun je eens op zoek gaan naar die achterlijk hoge toerentallen.
Maar 2500 is eigenlijk genoeg voor alles behalve het alleragressiefste...

Groet, Bert

Ja er waren diverse discussies over, dan hang ik die 12t eronder. Dan heb ik tussen de 1981 op 75% en 2641 op 100% dan kan ik mooi op oefenen dan. Heb alle 3 de pinions al in huis. Ik dacht alleen dat ik ergens gelezen had dat hij onder de 2400rpm niet goed vloog maar maybe i mix things up.. dat gebeurt vaker..

Waarom zou inverted meer vermogen vragen?

Hij moet hetzelfde doen als wanneer de pootjes omlaag hangen. Alleen de andere kant op, maar dat regelt de pitch al.
Enigste reden waarom je meer vermogen (toerental) nodig gaat hebben, is wanneer je zeer vlot van a naar b wilt, tic toc's etc.

En zelfs de meeste 3d figuren zijn ook met weinig ermogen te vliegen.
Kwestie pitch management, dus correct gebruik van je vermogen. Daarvoor moet je dus ook goed weten wat je aan het doen bent ;-)

Veel vermogen maakt het wel makkelijker om de heli te redden bij zulke dingen.
Maar noodzakelijk? Absoluut niet.

Ga nu eert maar s hooveren. Dan heb je baat bij lange vliegtijden etc, en een wat rustigere heli.
Omhoog schroeven kan altijd nog

Was ik van plan, 12t zit er al in. Heb hem verder afgebouwd, krijg alleen het vloeitje er niet netjes tussen om de afstand te checken... maar ik ga morgen verder.. de rust morgen vroeg dag!

Zo motor zit erin en lukte prima maar zit hij zo goed? Heb het even laten zien hier onder met een wit rood rizla vloeitje. Heb toch maar voor de 13t gekozen, verlagen of verhogen kan altijd nog.
redu2u7a.jpg

egy8ata2.jpg

a2are8aq.jpg

Ik stel de tandspeling nooit met een vloeitje af, maar door met de vingertop het witte tandwiel heen en weer te draaien, en met de andere hand de motor tegen te houden...

Hij staat goed, als je de speling wél voelt maar net wel/net niet ziet....

Dit moet je in 4 posities van het hoofdtandwiel controleren, iedere keer 90 graden verdraaid, dit in verband met mogelijk excentrisch lopen van het hoofdtandwiel (in vier posities controleren geldt overigens ook voor de vloeipapiermethode...).

13 Tanden is gewoon goed, hoef je je geen zorgen over te maken.

Groet, Bert

Oké ik begrijp je, dan licht vastzetten en op 4 hoeken nog eens proberen en de loktiet erop en vast draaien. Ga ik morgen doen, vandaag al ff de esc ingesteld en motor getest, draait tegen de klok in, dat is goed toch? Trouwens in Throttle up gaat de esc in setup mode, vind ik wel netjes veilig.

Nog iets, nu met instellen moet ik elke keer mijn Lipo opladen, gebruiken en storage laden als ik stop of is dit fout? Kan ik beter op 11,4v alles instellen en bij laden op storage?

Oh en nog iets.. mijn receiver AR6210 lichtje knippert en mijn satelliet lichtje brand gewoon normaal? Is dat wel goed?

Sorry voor de onduidelijkheid: je "vloeitje" methode is ook OK hoor, wilde alleen aan geven dat het anders kan.

Zoals de boel nu staat, is het voldoende om bijvoorbeeld die "voel-methode" even snel toe te passen op de vier posities als na-controle, puur en alleen om te checken of je geen zwaar lopende punten (te kleine speling) hebt....

Het is namelijk ook weer geen raket-technologie of formule-1 racen wat je aan het doen bent ;)

Voor wat je LiPo betreft: je kunt gerust de boel afstellen terwijl je LiPo op storage geladen is. Iedere keer laden en ontladen is alleen maar onnodige "slijtage" (het is toch weer iedere keer een cyclus).
Alleen laden als je gaat vliegen, en alleen naar storage brengen als je de boel voor langere tijd (zeg, een week of langer) weg gaat leggen....

Met je receiver en satelliet kan ik je niet helpen, daarvoor ben ik te ouderwets (ik heb al een oormerk met "bedreigde piloot-soort" in mijn oor, en op het veld staat een waarschuwingsbord: "35 MHz vlieger-verstoren niet toegestaan"....).

Groet, Bert

Qua spectrum ben ik geen hoogvlieger.. Ik ben futaba man, en spectrum steekt dan altijd een beetje ;-)

Theoretisch zou het in het boekje moeten staan..

Qua benodigdheden, lekker simpel houden..
Ik heb wel een pitchmeter. Maar al die andere zooi heb ik dus niet. Swash leveller etc, heb ik dus niet. En toch vliegt alles ;-)

Batterijen..
Meningen verschillen. Ik persoonlijk doe niet aan storage.
De tijd om te vliegen komt bij mij onverwacht af en toe, en als ik ergens een grote hekel aan heb is het 2 a 3 uur wachten tot de lader alles weer vol heeft.

Dat is volgens velen niet goed. Maar ik neem het stukje verlies van levensduur voor lief.
Het ligt bij mij in huis, geen gekke temperatuurswisselingen.
En een kwalitatief goed setje lipo's houdt het nog steeds 1,5 jaar uit.
Sterker, ik heb nog 1 lipo in gebruik van ondertussen 7 jaar oud. Zit nu in de starter voor de grote heli, daar hoeft ie niet zo hard te werken.

Die accu is dus nog nooit met de lader ontladen..

Heb het gevonden hoor, ff gegoogeld, dat had ik eerder kunnen doen.
Het betekent dat je rx uit geweest is(onder de 3,5v ofzo) maar je tx aan is blijven staan en dat is zeer plausibel aangezien het eerst niet lukte om de esc setup goed te krijgen, had mijn stickposities allebei onderin gecalibreerd. Dat is nu gelukt, stond allemaal op 1 en heb de standaard(zwart bolletje) van de manual aangehouden.
Dat ik spektrum man ben komt doordat ik de dx6i en mcpx samen gekocht heb en aangezien ik mijn zinnen gezet heb, als ik fbl ga, op de ar7200bx. Das pas voor latere zorg hoor, eerst gewoon paddlen. Maar als ik me goed heb ingelezen hier en daar is qua estab de v-bar volgens de meeste de fijnste en beste estab maar doordat beastx qua prestaties niet ver achterloopt en de prijs ongeveer de helft is de beastx qua prijs-kwaliteitsverhouding het beste.
3gx hoor ik enkel slechte verhalen over, al had uwe het in een post dat het na een update veel beter is, dat ik daar niet het vertrouwen in kan ontwikkelen maar goed dat is allemaal toekomstmuziek het gaat erom dat ik al spektrum vlieg en geen zin heb om voor alles een andere tx te kopen als het nog niet nodig is en het lag nu ook nog niet binnen het budget, was dat er wel was ik toch voor de dx8 gegaan weer omdat ik een boer ben en graag blijf bij wat ik, nu, ken of heb, lekker makkelijk!

Had mijn maingear en motor dus los omdat ik gister voor de eerste keer esc en motor heb gekoppeld, mooi man moest ff de motor laten draaien en draaien als de wasmachine van Jochem Meijer. Mooi man! Tegen de klok in, dat is goed toch? Vanavond motor esc en Batt mount op zijn plek doen en de tail/gyro gaan instellen.

Misschien als het mooi weer is en het instellen van de gyro loopt goed zaterdag eens kijken of hij de lucht in wil, heb er nu al kriebels van. Vind het spannend en heb er zin in moet even afwachten wat de wind doet.

Had mijn maingear en motor dus los omdat ik gister voor de eerste keer esc en motor heb gekoppeld, mooi man moest ff de motor laten draaien .......Tegen de klok in, dat is goed toch? .

Maak je daar geen zorgen over: als je de tandwielen ingrijpend hebt, je zet de motor aan en hij draait de verkeerde kant op, dan gebeurt er gewoon niks (ja, een hoop gezoem en een los tandwiel wat ronddraait, verder niet).

Maar inderdaad, de motor zelf moet meestal tegen de klok in, dan draait de rotor met de klok mee....
Als de hoofdrotor met de klok mee draait, dan moet de hekrotor naar achteren draaien (bovenste blad draait achterwaarts) en als dan ook nog bij zowel hek, hoofd, als paddelbladen de stompe kant voor en de scherpe kant achter zit (in de bewegingsrichting gezien) dan zou in elk geval dat deel succesvol verlopen moeten zijn ;)

Groet, Bert

Ik had mijn heckbladen verkeerd om maar dat was me bij de installatie van de maingear al opgevallen, had trailing edge en leading edge door elkaar gehaald dus dacht hé mijn staart draait verkeerd om, nog eens terug gekeken en de grips zaten goed, leading, en de bladen verkeerd.

Nog iets die tail mod waar finless het over heeft, pitch staat bij centre met torque mee, of in de richting van waar de heli naartoe wil tegen de klok in dus, door je grips te flippen elemineer je dat, hij had het erover dat het er eigenlijk alleen toe doet als je in rate mode vliegt want dan geeft hij iets rudder mee om te hooveren. Ik ben van plan om alleen in HH te vliegen en zou het volgens finless niet persee nodig hebben maar wat moet ik hier nu mee? Ik wil het namelijk wel goed doen maar als het toch geen moer uit maakt ga ik me er ook niet druk om maken en hou ik het zo ook al is de tail geometrie dan niet goed. Align heeft hem tenslotte zo ontworpen.

Als Finless dat zegt, daalt hij gelijk een aantal streepjes in mijn achting want dan begrijpt hij niet helemaal wat de invloed van lineariteit op een regelkring is.

Als het in Rate uitmaakt, maakt het in HH ook uit. HH stuurt inderdaad theoretisch net zo lang tot de heli doet wat je wilt, maar als die bladegrips uit het midden zitten, krijg je het gekke effect, dat als het ware je gain verloopt naarmate de servo uitslag krijgt.

Heel groot is het verschil niet overigens, maar het verdient ALTIJD aanbeveling, de boel zodanig te monteren dat "mechanisch neutraal" ook "hooverneutraal" is. D.w.z. dat als de slider in het midden van zijn bewegingsvrijheid staat, en de hevel aan de staartboom ook, dat dan de hekrotorbladen al de torque van het hooveren ongeveer opheffen, en de servo ook ongeveer op het midden van zijn slag staat.

Persoonlijk ben ik er nooit helemaal van overtuigd dat het hekrotor-ontwerp van Align perfect is, tenminste, ik vind de 450's die ik heb erg asymetrisch reageren....

Groet, Bert

Back