Een 450 bouwen

Nee, niet normaal.
Die bout steekt misschien 1 a 2 mm door, maar meer ook niet.

Normaal dan. Als de correcte bout op dat plekje zit..
 
Heb nog ff gekeken maar de maat klopt met de opgegeven align maat, ook is het zo dat hij afslaat op de moer en het draadendje, wat uitsteekt, op een haartje mist, maar het komt er echt niet tegen aan. Snap alleen niet dat ze voor die "jezusbout" geen zelfborgende moer hebben genomen. Zit nu vast met Loctite maar had een zelfborger zoals bij de bladegrips wel op zijn plaats gevonden
 
Verstandig is....een heli in een normale winkel te kopen. En dat zij na 't bouwen de heli voor je afstellen.
Fijnste is, als je mee mag kijken want, je leert er veel van.

Goede service achteraf is ook prettig.

(ik ga er vanuit dat dit je 1e heli is?!)
 
Ach, je kan overal wel zelfborgend spul in doen...
Feit is, dat als je locktite correct gebruikt, dingen niet asociaal (te) vast zet, er eigenlijk zelden iets los komt.

iedere vlieger voert normaal gesproken een pre flight check uit.
Bij de "kleintjes" is dat doorgaans niet meteen een hoofdzaak, maar alles met een losse ontvanger moet je echt ff nakijken.

Deze lijst verschilt een beetje van persoon tot persoon, maar overeenkomst is doorgaans wel dat er ook goed naar loslopende boutjes wordt gekeken.


En voor een beginner, kan het erg verhelderend werken als je jezelf bij een club aanmeld..
je leert vliegen met een zeer kleine kans op schade.
de heli wordt voor je nagekeken (iedere knvvl club heeft een soort keur systeem, waarbij kisten van de leden worden nagekeken voor ze de lucht in gaan)
Je krijgt een instructeur, die je alles kunt vragen wat in je opkomt
je leert in 5 minuten kijken soms meer dan weken zoeken op het forum

en zo voorts. en het is ook nog eens gezellig, trouwens.

Je hoort dan ook vrij snel wat goed is aan je heli, en wat fout.
 
Heb nog ff gekeken maar de maat klopt met de opgegeven align maat, ook is het zo dat hij afslaat op de moer en het draadendje, wat uitsteekt, op een haartje mist, maar het komt er echt niet tegen aan. Snap alleen niet dat ze voor die "jezusbout" geen zelfborgende moer hebben genomen. Zit nu vast met Loctite maar had een zelfborger zoals bij de bladegrips wel op zijn plaats gevonden

Die zelfborger op de Jesus-bolt, die vind je eigenlijk alleen bij rotorkoppen waarbij de moer en boutkop verzonken zitten (ik weet dat Vario dit zo doet).
Maar zeker bij de kleine heli's is de ruimte érg beperkt, en is er meestal nét te weinig ruimte voor die zelfborger.

Groet, Bert
 
Ik weet niet of ik goed Loctite', ik doe een drupje op het eindje en draai hem dan door mijn vingers zodat alles alleen in de groeven zit.. dat is toch DE manier.

Van die ruimte klopt wel, nu slaan ze op hetzelfde punt af, op de kop van de bout en op de moer, bij een zelfborger wordt de bout een mm dikker dus slaat de flybar ook eerder af.

Een club staat in de planning maar wil eerst bouwen dus dat komt wel goed. Wil het ook gewoon zelf, met hulp van het forum, ook een beetje fröbelen.. afstellen e.d. was ik van plan hulp bij te zoeken/vragen via een club oid
 
Locktite:

Meestal leg ik een druppel op een stuk plastic.
Meestal wat ik heb liggen ff

boutje met 3 of 4 draden erin leggen, en dan ronddraaiend, duwend tegen het plastic eruit halen.

gevolg is dat alleen de diepte van de draden nog locktite zit. dat is zat.
wel laten drogen voor je verwacht dat het goed zit..
 
Ik weet niet of ik goed Loctite', ik doe een drupje op het eindje en draai hem dan door mijn vingers zodat alles alleen in de groeven zit.. dat is toch DE manier.

Euh.... NEE.... dat is níét DE manier....

Ten eerste is Loktite een chemicalie, en niet supergoed voor je huid....
Dus met je vingers afdoen is nooit een goed idee, maar ik geef iedereen gelijk: de hoeveelhedenwaarin modelbouwers het gebruiken maakt dit risico tamelijk klein.

Ten tweede, je doet je best om het metaal schoon en vetvrij te maken zodat de Loktite goed hecht, en vervolgens ga je met je "vette vingers" aan die Loktite zitten....

De methode van Student vind ik een van de mooiste, omdat het a) weinig troep geeft en b) zeer zuinig doseerbaar is.

Da's niet omdat ik zo'n vrekkige Fries ben (want jij bent zunige Zeeuw en da's nog véél erger ;) ) maar omdat je met goed schoongemaakte stalen boutjes in Aluminium draadgaten, bij gebruik van teveel Loktite de schroefdraad weer mee naar buiten trekt als het weer een keer los moet....

Zelf dip ik boutjes die in aluminium gaan met hooguit de eerste twee gangen in de loktite, en dat is méér dan genoeg.

Want let wel: het is het vastdraaien wat de bout op zijn plek moet houden, NIET de Loktite.... Die Loktite dient als zekering, meer niet.

Groet, Bert
 
Hmm das kut, dan ga ik de kop voor de zekerheid nog even opnieuw doen, in aceton maak ik ze vet vrij en zal het nu op de manier van student doen.

De boutjes die dol waren zijn er uit, met de dremel helaas. Heb alleen het draadeind van mijn canopymount gesloopt, bewust dus even een hardware pakketje bestellen.

Ik benne zó zuunig dak mien loctiete van den baeze hesteulen hei!
 
Tip
Rc Screwz Trex 450 Series Full Stainless Steel Bolt Set ALG001

Hardstalen bouten.
Is een complete set. Als je daar normaal mee doet, heb je nooit meer problemen met doldraaiende koppen.
Draai je ze echt heel erg te vast aan, breken de koppen af. Dat is wel vervelend, maa rheb ik op een 450 nog nooit gepresteert...
Alleen op een 250, maar dat was af en toe een erg vervelend ding met engels en metrisch draad door elkaar heen..
 
Bedankt, zal ze eens bestellen.

Nog een vraagje over de gyro, moet deze exact op het hart van de staartbuis geplaatst worden? Dus de middellijn in lijn met de heli exact over de middellijn, recht, over de gyro. Hoe je hem plaatst maakt niet uit als het maar precies in het midden is toch?
 
Nog een vraagje over de gyro, moet deze exact op het hart van de staartbuis geplaatst worden? Dus de middellijn in lijn met de heli exact over de middellijn, recht, over de gyro. Hoe je hem plaatst maakt niet uit als het maar precies in het midden is toch?
Maakt niet uit, zolang ie maar mooi horizontaal staat, i.e. loodrecht op de hoofd-rotor as. Verder wel zoveel mogelijk trillings-vrij opstellen.
 

Niet kopen.. Niks hardstalen bouten, tis RVS en RVS als montagemateriaal is gewoon RUK. breekt af bij monteren, breekt af bij demonteren en bij crashen.

heb t nu niet alleen over 450, maar ook 600 waar bijv staartboutjes van afbreken(de bouten die de fin vasthouden notabene!)

Gewoon de lokale handelaar even proberen voor 12.9 of 10.9 inbus boutjes.

Anders even shoppen op modelfixings.. die verkopen de goede boutjes, nog goedkoper ook...
 
Grappig hoe ervaringen uit elkaar lopen ;-)
Ik heb alleen bij de 250 gebroken bouten gehad.
Op mn 450 en 600 (nitro) nog nooit.

In de club hebben ook een aantal mensen deze set, ook geen gebroken bouten.

Ik heb meer van jouw ervaringen gehoord, heb ze alleen niet aan de lijve gezien ;-)
 
Maakt niet uit, zolang ie maar mooi horizontaal staat, i.e. loodrecht op de hoofd-rotor as. Verder wel zoveel mogelijk trillings-vrij opstellen.

Ohw als hij maar waterpas op de heli staat, hij staat nl in lengte richting iets uit het lood, ietwat links maar wel waterpas. (op het framepje achter het antirotationframepje met de bovenkant boven en de aansluitingen naar achteren)
 
Jij hebt duidelijk de "algemene kennis" in het algemene deel nog niet gelezen.

Hoe een gyro staat, maakt werkelijk geen bal uit.
als de onderkant van de gyro maar goed zit.
Klinkt raar, maar een gyro hoor met zijn grondvlak bv op de bovenkant van de heli te zitten.
De sensor "ziet" alleen een verdraaiing haaks op dat vlak, dus de verdraaiing van de staart.

Zet je de gyro op zijn kant, pakt hij alleen de roll of de elevator verdraaiing.

Als je dit in de gaten houd, maakt het geen fluit uit of de gyro rechtop of op zijn kop zit. verdraaiiing is verdraaiing. werking van de staart moet je toch met servorichting en correctierichting instellen.

Maakt dus ook geen fluit uit of de servo in de neus, tegen de hoofdas zit of helemaal achter op de staart. De verdraaiing is overal hetzelfde.

goed gyrofoampje eronder. zorgen dat er geen spanning op de kabel staat. zorgen dat de gyro niet rechtstreeks met framedelen in contact komt.
meestal kunnen ze slecht tegen trilling.
 
Dat laatste wist ik maar het eerste en de manier waarop jij hem nu uitlegt begreep ik niet. Daarom vroeg ik het nog even. Bedankt.
 
Nu zit ik met het volgende, ik heb nu al 4 spacers op de mainshaft zitten en hij zit nog steeds niet netjes strak, nog speling voor 1 a 3 spacers die ik reeds besteld heb maar is dit normaal of klopt er iets niet, heb het bij 3 verschillende mainshafts.
 
Lagerblok verkeerdom?
Hoofdas met het verkeerde eind omlaag?

Er zijn versies geweest waarbij dat kon..
Dit is iig niet normaal. Ff goed nakijken of alles echt goed zit
 
Back
Top