Een gas installatie v oor in mijn stoom sloep

Ik bekijk het anders, daar ik een droogkoker gehad heb, einde ketel.
Bij een ketel druk geregelde vlam, gaat de vlam naar maximaal als het water op is, geen keteldruk.
Om dit te voorkomen moet je een branderregeling gebruiken, zoals ik gemaakt heb, of een op afstand afsluitbare gastoevoer, Regner regelaar/afsluiter.
Daarnaast ook nog de telemetrische doorgave van de keteldruk.
Samengevat, drukopnemer met telemetrie, keteldruk gestuurde vlamregeling en Regner regelaar/afsluiter.
De prijzen van de laatste twee zitten rond de €80 en €90.
Dus als je de vlamregeling weglaat is dit een behoorlijke besparing, alleen de machinist op de kant moet de vlam regelen.

Hallo John,
Mooi, dat je ook bezig bent met een andere stoommachine.
Ik heb gezien, dat je een draaibank hebt, dus bekend met metaal bewerking, wat het gemakkelijker maakt om meer informatie door te geven.
Groet. Henk.

er is dan nog, bij een draaiende machine, nog water aanwezig.
En als je machine niet draait?
Bij de meeste ketels daalt de druk pas als het water het VO niet meer aanraakt. Kan anders zijn bij een Yarrow, maar bij een vuurgangketel kom je al in de gevarenzone als het water tot de bovenkant van de vuurgang daalt.
Tenminste, dat vermoed ik...
Maar ik krijg al een waarschuwing als bij volle vlam de druk onder de 0,9 bar daalt, dan is het sowiso tijd om naar binnen te komen, want dan is OF de vlam uitgewaaid, OF de gastank bijna leeg. In beide gevallen moet dan de gaskraan zo snel mogelijk dicht.
Diezelfde waarschuwing zal ongetwijfeld óók komen als de ketel droogkookt...

Bij een yarrow zit de vlam niet in de ketel, maar aan de onderkant van de beide onderste vaten.
Zolang er water in deze vaten is, is er stoom, druk, ontwikkeling.
Raakt de ketel leeg, minimale druk, dan is binnen een tiental seconden de vlam uit, ver voordat de verhitting problematisch wordt.
In elk geval is er onvoldoende tijd, dat de brander aan de ketel, soldeer verbindingen, schade kan aanrichten.

Kijk op het schema.
Aan de rechterkant naast de ketel in de stoomleiding zit de stoomregelkraan.
Deze wordt met een servo bedient, open- of dicht gestuurd.
Dit is de snelheid regelkraan van Regner, aansluiting M5x0,5mm.
stoomregelkraan.png

Op het schema is deze ook getekend met het armpje waaraan de servo komt.
Groet. Henk.

O.k. Dus, voor mij, ik zou de stuurbare gaskraan moet plaatsen en de stoom kraan, en de omkeer mechaniek met tandwielen en hij kan het water in !
Héél kort door de bocht kun je met alleen het stuurbare stoomkraantje (en daar moet nog een servo bij) al te water kunnen gaan. Dan heb je controle over starten, stoppen en snelheid van de machine. Voor 90% van de gevallen voldoet het om handmatig (met de afsluiter op de gastank) de vlam op de gemiddelde behoefte afstellen, en je kunt al vrij probleemloos varen, uitgaande van dat je een "gemiddeld vaargedrag" hanteert.
Pas als je van plan bent langdurig heel hard of langdurig heel langzaam te varen, ga je dat RC geregelde gaskraantje nodig hebben.
Er zijn heel veel kleine stoombootjes die gewoon een "vaste vlam" gebruiken, en ook bijvoorbeeld de overbekende Wilesco of Mamod stoomwals, die gebruiken gewoon Esbit blokjes, daar valt niks aan te regelen.
Dus dat gaat het probleem niet zijn, en je kunt die gasregelklep ten allen tijde achteraf ook inbouwen.

Laatst bewerkt:
Die rechtop staande cylinder is de cylindersmeerautomaat. Die vul je VOOR opstoken op met stoom-olie (eerst het eventueel aanwezige water verwijderen). Denk er om, hier moet dus speciale stoom-olie in.
Als het goed is, zie je aan de binnenkant een klein gaatje ter hoogte van waar de stoomleiding passeert. Dat is het maximale opvulniveau.
Daarachter zie je een klein bakje. Dat is het likkerpotje.
Knip stukjes katoengaren (bijvoorbeeld de dikke katoengaren van Billingboats voor tuigage) van ongeveer 3 a 4 cm. Steek in ieder buisje zo'n stukje katoen, ongeveer de helft in het buisje, de andere helft moet in het bakje liggen. Vul het bakje met machineolie. Maar ongeveer tot de helft van de hoogte van die buisjes. De stukjes katoen zuigen de olie op en doseren het heel netjes naar de machine.
Ik heb dat ook en het werkt PERFECT!

Overigens: als je de stoomleiding vanaf ketel tot aan de smeerautomaat omwikkelt met datzelfde katoengaren, twee lagen, dan smeert het toestel wat zuiniger.

Laatst bewerkt:
Die rechtop staande cylinder is de cylindersmeerautomaat. Die vul je VOOR opstoken op met stoom-olie (eerst het eventueel aanwezige water verwijderen). Denk er om, hier moet dus speciale stoom-olie in.
Als het goed is, zie je aan de binnenkant een klein gaatje ter hoogte van waar de stoomleiding passeert. Dat is het maximale opvulniveau.
Knip stukjes katoengaren (bijvoorbeeld de dikke katoengaren van Billingboats voor tuigage) van ongeveer 3 a 4 cm. Steek in ieder buisje zo'n stukje katoen, ongeveer de helft in het buisje, de andere helft moet in het bakje liggen. Vul het bakje met machineolie. Maar ongeveer tot de helft van de hoogte van die buisjes. De stukjes katoen zuigen de olie op en doseren het heel netjes naar de machine.
waarom zit er een kraan onder ?

Bijlagen

• PXL_20230723_105357723.jpg
    PXL_20230723_105357723.jpg
    177,6 KB · Weergaven: 82

Die dient om het water af te tappen na gebruik, maar de meeste mensen trekken dat water er gewoon onder weg middels een injectiespuit met naald. Je voelt onmiddelijk aan de weerstand van de zuiger wanneer het water "op is" en je olie aanzuigt. Is veel makkelijker en werkt minstens net zo goed, met als voordeel dat je een beeld krijgt van de exacte hoeveelheid olie die er door de machine gaat.

Back