Een gas installatie v oor in mijn stoom sloep

In de stoomleiding moet de regelaar alleen de leiding is 3 mm en de regelaar is m 6
De regelaars van Regner zijn, meen ik, M5 x 0,5. en zijn bedoeld om met knelringkoppelingen in de leiding in te bouwen. Darvoor heb je dit: https://www.regner-dampftechnik.com/product-page/schneidring en dit: https://www.regner-dampftechnik.com/product-page/überwurfmuttern-sw-6-m5-x-0-5-für-ø-3mm-10-stück nodig volgens mij.

Dat is, uitgaand van dat je DEZE regelaar hebt: https://www.regner-dampftechnik.com/product-page/rc-regelventil-rc-hahn-m5-x-0-5

Want als jouw regelaar M6 is https://www.regner-dampftechnik.com/product-page/rc-regelventil-rc-hahn-m6-x-0-75, dan is hij bedoeld voor 4 mm stoomleidingen en heb je de verkeerde.

Laatst bewerkt:
Die dient om het water af te tappen na gebruik, maar de meeste mensen trekken dat water er gewoon onder weg middels een injectiespuit met naald. Je voelt onmiddelijk aan de weerstand van de zuiger wanneer het water "op is" en je olie aanzuigt. Is veel makkelijker en werkt minstens net zo goed, met als voordeel dat je een beeld krijgt van de exacte hoeveelheid olie die er door de machine gaat.

De regelaars van Regner zijn, meen ik, M5 x 0,5. en zijn bedoeld om met knelringkoppelingen in de leiding in te bouwen. Darvoor heb je dit: https://www.regner-dampftechnik.com/product-page/schneidring en dit: https://www.regner-dampftechnik.com/product-page/überwurfmuttern-sw-6-m5-x-0-5-für-ø-3mm-10-stück nodig volgens mij.

Dat is, uitgaand van dat je DEZE regelaar hebt: https://www.regner-dampftechnik.com/product-page/rc-regelventil-rc-hahn-m5-x-0-5

Want als jouw regelaar M6 is https://www.regner-dampftechnik.com/product-page/rc-regelventil-rc-hahn-m6-x-0-75, dan is hij bedoeld voor 4 mm stoomleidingen en heb je de verkeerde.
ik heb nog niet besteld wacht de tekening van Henk af en dan kan ik gaan bestellen denk ik

ik heb nog niet besteld wacht de tekening van Henk af en dan kan ik gaan bestellen denk ik
Ah, OK... als je nog niet besteld hebt, bestel dan straks de M5 x 0,5 regelkraan, een zakje snijringen en een zakje wartelmoeren (Überwurfmutter) in de juiste maat, dan is het een kwestie van de leiding op het juiste punt onderbreken, en gewoon de boel er tussen schroeven.
Let er even op: bij die koppelingetjes van Regner moet je even het gat in de draadbus wat "ruimen" anders gaat de leiding er niet in, en de snijring moet ongeveer 1 mm vanaf het einde van de leiding zitten. Dan moet die ene millimeter natuurlijk wél dat gat in willen...

Ah, OK... als je nog niet besteld hebt, bestel dan straks de M5 x 0,5 regelkraan, een zakje snijringen en een zakje wartelmoeren (Überwurfmutter) in de juiste maat, dan is het een kwestie van de leiding op het juiste punt onderbreken, en gewoon de boel er tussen schroeven.
Let er even op: bij die koppelingetjes van Regner moet je even het gat in de draadbus wat "ruimen" anders gaat de leiding er niet in, en de snijring moet ongeveer 1 mm vanaf het einde van de leiding zitten. Dan moet die ene millimeter natuurlijk wél dat gat in willen...
laat me wel horen van tevoren ,kom trouwens bij je in de buurt volgende maand ,maak een tour rond het IJsselmeer, naar sauna's en ik zit een B&B sing-sing-sang ken je die ?

Ik had al enige tijd een vreemd gevoel bij jouw stoomsloep, maar dankzij de laatste foto weet ik het zeker.
Je heb de originele uitvoering van de stoomsloep, zoals omschreven staat in de Modelbouwer uit 1987 gebouwd door wijlen A.D. Oudes.
De ketel is een spiraal waterpijpketel en de stoommachine heeft een boring van 10mm bij een slag van 11mm.
De ketel:
Stoomsloep ketel.1.jpg

Dit nu wetende, ben ik eerlijk gezegd bang, dat ik een verkeerde brander heb geadviseerd.
De brander met een diameter van 45mm zou groot genoeg moeten zijn.
De tekening komt uit de bouwbeschrijving uit 1987.
Ik heb de gehele beschrijving destijds gekopieerd en zal deze toesturen.
Het zijn 25 pagina's over de bouwwijze en de uitleg van de onderdelen.
De bestanden zijn zo groot, dat ik deze niet via het forum kan opsturen.
Geef je mailadres per PB door, zodat ik deze per "weTransfer" kan versturen.
Nogmaals sorry voor mijn verkeerde advies.
Henk.

Ik had al enige tijd een vreemd gevoel bij jouw stoomsloep, maar dankzij de laatste foto weet ik het zeker.
Je heb de originele uitvoering van de stoomsloep, zoals omschreven staat in de Modelbouwer uit 1987 gebouwd door wijlen A.D. Oudes.
De ketel is een spiraal waterpijpketel en de stoommachine heeft een boring van 10mm bij een slag van 11mm.
De ketel:
Bekijk bijlage 547224
Dit nu wetende, ben ik eerlijk gezegd bang, dat ik een verkeerde brander heb geadviseerd.
Henk.
hoe stuur ik een pb ?

tour rond het IJsselmeer

Ik zit nog best wel een eindje van het IJsselmeer af, hoor, zal gauw een km of 30 a 40 zijn.
Maar Jonkerslân is inderdaad redelijk dicht in de buurt van waar ik woon. Ken die B&B verder niet, want tsja... ik ga niet vaak zo dicht bij huis "uit logeren" :D

Helaas ben ik zelf nu in IJsland, Reykjavik om precies te wezen, dus effe een bakkie koffie zit er helaas niet in, anders had ik je met plezier mijn eigen stoombootje laten zien.

hoe stuur ik een pb ?
In het vak links waar Stoompomp staat, op de naam klikken, dan opent er een venster, en daar kies je "start een conversatie"

Ik zit nog best wel een eindje van het IJsselmeer af, hoor, zal gauw een km of 30 a 40 zijn.
Maar Jonkerslân is inderdaad redelijk dicht in de buurt van waar ik woon. Ken die B&B verder niet, want tsja... ik ga niet vaak zo dicht bij huis "uit logeren" :D

Helaas ben ik zelf nu in IJsland, Reykjavik om precies te wezen, dus effe een bakkie koffie zit er helaas niet in, anders had ik je met plezier mijn eigen stoombootje laten zien.

In het vak links waar Stoompomp staat, op de naam klikken, dan opent er een venster, en daar kies je "start een conversatie"
hoe klein is de wereld ,maar we zijn daar 9 en 10 aug

Dan zit ik helaas nog maar ongeveer halverwege mijn term en ben ik nog lang niet thuis.

Ik neem aan dat onderdeel 1 met een spline vertanding op de ingaande as gekoppeld is en de beweging van de konische wrijvings koppeling mogelijk maakt?

Deel 1 zit vast op het uiteinde van de krukas.
In deel 1 wordt ook de doorgaande as naar het rechtse kegelwiel geplaatst en geborgd.
Met stelschroeven M3 worden de beide assen in deel 1 vastgezet.
Deel 1 heeft in de flens 2 pennen diam. 2mm, die in de flens met M2 schroefdraad geschroefd worden en met een modelbouw moer M2 geborgd.
Over deze pennen kan deel 2 schuiven.
De sleuf in deel 2 is voor de vork van de verstelling.
Indien je nog meer vragen hebt, dan hoor ik dit graag.
Ik moet nog een aanvulling schrijven, want je krijgt de kegelwielen niet zomaar in huis deel 3 en dan moet je ook nog de vaste verticale as afklemmen.
goedemorgen ik heb de tekening bekeken en moet te doen zijn wel even wat draaiwerk ,net even gekeken dikste wat ik heb is 32 mm !en je tekening is 35!

Op de tekening is de buitendiameter ø34mm.
Er zijn een aantal beperkende factoren in het ontwerp:
1. De stelschroef met binnenzeskant M3 x 4mm, deze heeft een goede klemkracht in messing.
2. De wanddikte van het huis. Voor M2 schroefdraad dient deze 3mm te bedragen.
3. De 4 st kegelwielen, benodigde ruimte.

Ad. 3. Met de laatste beginnend.
De breedte van de naaf is 7,7mm en de bovenkant kegelwiel tot hart dwars as is 10,9mm
Dit geeft een overhoekse maat van 23mm.
Ik had gekozen voor 28 mm i.v.m. met afstelmogelijkheid, echter met afstelmogelijkheid van 1mm weerszijden, dan zou een binnendiameter van het huis met ø25 mogelijk zijn.
Conclusie: een huis diameter van ø32mm moet mogelijk zijn.

Ad. 1. De stelschroef M3 x 4mm
Deze zitten in de twee kegelwielen op de in- en uitgaande as en in deel 1.
In deel 1 zitten er twee, de ene voor het vastzetten op de krukas en de andere voor het vastzetten van de ingaande as.
Beide zitten aan dezelfde kant van de naven ø13mm van deel 1.
Hierdoor blijven de assen in één lijn.
Nu de buiten diameter op ø32mm komt, is het beter om stelschroeven te gaan gebruiken van M3 x 3mm.
Met gebruik van een afgeplatte kant op de assen ø4mm, kan de naaf op ø10mm gebracht worden.
Om het verlies aan remoppervlak te verminderen, kan het gat ø10mm verkleind worden naar ø8mm.
Dit geldt ook voor de naaf ø10mm van deel 3.

Conclusie: ook vanuit deze kant geen problemen met buitendiameter ø32mm.
Succes. Henk.
bedank ik ga proberen

De ketel:
Bekijk bijlage 547224
Henk.
goede dag
ik kan toch
De ketel:
Bekijk bijlage 547224
Henk.
goede dag
ik kan toch de 65 mm gebruiken? Staat de vlam wat lager ?
Gr John

ik kan toch de 65 mm gebruiken? Staat de vlam wat lager ?

De brander heeft zelfs voor vollast een te grote capaciteit.
Dus je zult al moeten minderen, lagere vlam.
Bij het sturen van de keteldruk zal de vlam ook naar heel laag moeten gaan.
Ik ben dan bang, dat de vlam over het keramische branderbed gaat flakkeren, branderbed niet geheel belast.
Ofwel te weinig gas voor het brander oppervlak, kans op doven van de vlam.
De gasregelaar van Regner heeft ook een instelling voor de waakvlam, maar gezien het brander oppervlak heb je kans, dat de waakvlam zo groot is, dat deze de stoomdruk bij weinig afname te hoog opvoert.
Dit is, wat ik verwacht.
Je kunt voor de zekerheid eerst testen.
Groet. Henk.

Back