Een historische vlucht met een historische kist

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door hannesie, 22 dec 2007.

  1. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    De F VIIa/3m is ontstaan uit de F VII omdat deze te lomp en te zwaar was zoals ik al geschreven hebt.
    De F VIIb/3m is eigenlijk tegelijkertijd ontworpen met de F VIIa/3m maar de F VIIa/3m was gewoonweg eerder klaar kwa ontwerp en dus ook eerder vliegklaar wat betreft de eerste kist in realiteit.
    Deze twee kisten zijn door twee verschillende ontwerpers op papier gezet.
    Ik licht jullie hier later meer over in.
    De pelikaan is trouwens geen F VIIb/3m
    Dit is n.m.l en F XVIII

    Mvgr hans
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2007
  2. Teus

    Teus Guest

    Zo,

    Nu weten we eindelijk wat het is. Mooie keus Hans :thumbsup:

    Dit gaan we uiteraard ook volgen.

    Gr. Teus
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Die Rusticus heeft gou-den handjes! :worship:

    Heb een aantal, kisten van hem gezien en zien vliegen, en het is allemaal groot en grote klasse! ;)

    Mooi project, Hannessie!

    (Zou ook goed electrisch kunnen! :p)


    jan.
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Hans,

    Wat een mooi project blijf het natuurlijk volgen.

    Heerlijk hoor die modelbouwers zijn toch allemaal het zelfde:proost: hoor je nog zo zeggen nee dit is groot zat wil niet te groot gaan.:rolling::banana:

    Ton
     
  5. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Heb weer wat plaatjes van de beroemde vlucht met de Fokker F VIIb/3m met de naam Friendship.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze foto's zijn gemaakt toen ze geland waren in Burry port.

    En nu weer verder met de ontwikkeling van de Fokker F VIIb/3m.
    In 1925 had Fokker zich ingeschreven voor een betrouwbaarheids Tour die door Ford was uitgeschreven.
    Fokker telegrafeerde dat de F VIIa gemodificeerd moest worden en wel met twee extra motoren.
    De F VIIa had 1 motor met 480pk maar dit werden er dus 3 met ieder 200pk(later zijn hier 3 x 300pk voor in de plaats gekomen).
    De kist heeft zich op deze betrouwbaarheids Tour uitstekend gehouden en was dus ook eerste geworden.
    Dit vliegtuig is na de Tour door Fokker aan admiraal Byrd geschonken voor een vlucht over de noordpool en deze heeft de kist later weer aan een
    instituut in Michigan geschonken.
    De foto laat hier de gemodificeerde Fokker F VIIa zien.
    [​IMG]

    En hier nog een foto van het aanslingeren van één van de motoren van een Fokker F VIIa/3m.
    [​IMG]

    Zo is dus de Fokker F VIIa/3m ontstaan.
    De spanwijdte van deze kist is 19,30mtr.
    De lengte is 14,60 mtr.
    De hoogte is 3,9 mtr.
    De max snelheid bedraagt 190km/u.
    Het vliegbereik is 1000km.


    Mvgr Hans
     
  6. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Het is weer tijd voor een kleine update.
    Terwijl de Fokker F VIIa/3m naar Amerika voor de Betrouwbaarheids Tour werd verscheept werd er door de Fokker techneuten aan de opvolger van de F VIIa/3m getekend.Dit werd de Fokker F VIIb/3m.
    Het enigste verschil was dat de vleugel met 2,4mtr verlengt was en dat de staartvlakken groter waren.
    De lengte van de romp was ook wat korter geworden.
    Uiteraard zijn er later nog veel meer modificaties aangebracht ter verbetering van het toestel en ook als de klant een bepaalde wens had werd dat mits mogenlijk verandert.
    De rompneus is in de loop der tijd ook wat langer geworden.
    Wat opvalt bij de Fokker F VII kisten is dat de piloten met hun hoofd half in de vleugel zaten(zie foto van de replica Southern Cross).
    [​IMG]

    Wat ik van deze kisten zo mooi vindt zijn de vakwerkrompen van stalen of aluminium buizen gemixt met hout.
    Hier een paar foto'tjes van deze bouwwijze.
    [​IMG]


    [​IMG]

    Toch wel mooi hoe dat gedaan werd hé.
    Ook heb ik de tijd kunnen vinden om alvast wat te kunnen tekenen.
    Ben zo ongeveer 4,5 uur bezig geweest voordat ik dit kleine beetje had getekend(alles omrekenen naar een schaal 1:6).
    [​IMG]

    Ik hoop dat het een beetje zichtbaar is want het is best wel moeilijk om 1,69mtr in één keer op de foto te krijgen(camera hielt ik met achterkant tegen het plafond).
    Dit is nog niet de totale lengte van de romp.De vakwerkromp wordt in totaal 1,97 mtr aan lattenwerk.


    Mvgr hans
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Lekker bezig Hans,

    Misschien loop ik wat vooruit op de zaken, maar een vraag die als eerste bij mij opkomt als ik een dergelijk projekt zou starten is:
    Weet je al hoe je de 'eyecatchers' oftewel de 3 stermotoren op schaal gaat nabootsen? :confused:
    Ga je zelf iets maken met mallen of ga je (koop)dummy's gebruiken?

    Groeten, Ralf
     
  8. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Ralf,
    Dat is ook sterk zeg dat jij het er over hebt.
    Toen ik even keek of er nog een mailtje binnen was gekomen speelde die gedachte over de stermotoren door m'n hoofd wat voor keuze ik zal maken.
    De dummy's van de William Brothers zijn uiteraard een goede optie omdat deze kisten verschillende stermotoren hebben gehad kwa aandrijving dus moet er wel eentje te vinden zijn bij hun assortiment.
    Ik zat ook te denken om zelf de stermotoren te gaan maken en deze voor de benzine motoren te plaatsen(misschien de as iets verlengen) en dan deze motoren zo te maken dat ze meteen als uitlaat fungeren(het is maar een idee).


    Mvgr hans
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Hans,

    Je hebt goed de vaart erin lekker doorgaan zo.

    Trouwens leuker dan eerst gedacht een stukje historie te lezen van de kist.
    Ben zelf niet zo'n historie alleswillenwetentyp en bouw wat ik mooi of leuk vind en lees eigenlijk nooit iets over de historie van de kist.
    Misschien toch maar eens mee gaan beginnen.

    Ton
     
  10. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Ton,

    Ikzelf ben van mening dat als ik aan een project ga beginnen zoals deze
    dat ik mezelf goed moet voorbereiden en dus zoveel mogenlijk informatie moet zien te vergaren voordat ik wat ga ondernemen.
    Daarbij hoort ook een stukje geschiedenis.Zeker van een kist die zo'n geschiedenis heeft geschreven.
    Gezien de grootte van de kist ben ik me daar in gaan verdiepen temeer omdat ik het ook een hele uitdaging vindt om de kist zo schaalgetrouw mogenlijk na te bouwen,dus ook de manier van bouwen.
    Ik ga dus niet alleen voor het schilletje maar ook voor de om het zo maar te zeggen de ingewanden.
    Het is opzich een hele lichte bouwconstructie en heel sterk.
    Moet wel zeggen dat het zeer arbeidsintensief is maar dan heb je ook wat.
    Het heeft ook te maken met m'n beroep(scheepstimmerman) dus interesse in bouwmethode.Vandaar deze belangstelling.
    Het is dus ook de bedoeling om het gehele interieur erin te zetten(moet te doen zijn gezien de grootte van de kist).

    Mvgr hans
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2007
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Hans,

    Zo grote plannen hoor maar vergeet de DH2 niet want die zou ik ook graag in de lucht willen bewonderen van de zomer.

    Wat dacht je van een stalen buizenframe kwam dit tegen in de Toni Clark catalogus, zou dat zelf ook wel eens willen proberen.
    Vraag me af hoe zwaar dit zou gaan worden.

    [​IMG]

    Ton
     
  12. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Ton,

    Dat is idd heel mooi maar als ik zo de gewichten zie van de RVS buisjes dan is balsa of vuren toch lichter(hoe lichter gebouwt hoe beter het vliegt).
    Het heeft uiteraard ook met de inkomsten te maken wat je kan en wil besteden aan zo'n project.


    Mvgr Hans
     
  13. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Heb nog even zitten knutselen,
    De mal van de wortelrip is uitgezaagt.
    De koorde is 63,7cm.
    De hoogte is 13,4cm.
    Er is dus RUIMTE GENOEG om daar zoals de echte de brandstoftanks in te bouwen.:)
    [​IMG]

    Zo en nu te tiprip gaan uittekenen en uitzagen.


    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2007
  14. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Heb nog even op het web zitten snuffelen.
    En jawel hoor,hele leuke foto'tjes uit de oude doos.
    Hier een foto'tje van de vleugel in aanbouw van een Fokker F VIIa/3m(de vleugel van de F VIIb/3m is hetzelfde alleen is het middenstuk verlengt met gelijke koorde).
    [​IMG]

    Wat ik ook heb gevonden waar ik zeer blij mee ben dat is de cockpit van de F VIIb/3m:yes::D
    [​IMG]

    Ik ben hier heeeeeeeeeeel erg blij mee omdat ik dit ook in schaal erin wil zetten.

    Mvgr hans
     
  15. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    heeeee, ZEER leerrijk draadje TOPPIE !! :D
     
  16. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Ha nu begint het interessant te worden; hoe ga je de ribben dan maken ?
    Toch niet volgens de stapelmethode, en dan op maat schuren?, omdat het Goe388 profiel aan de tip een hol slag heeft en de Goe386 aan de wortel niet kan je dat verloop er niet mooi in krijgen als je 'stapelt'.
    Tevens lopen dan de randen van de ribben te schuin en zou je ze dus overmaat moeten geven om, als ze later op hun uiteindelijke plek zitten, nog iets na te kunnen bewerken?
    (Jeetje wat is dát toch makkelijk met de computer..........:D)
    Hier de ribben van de FII:
    [​IMG]

    Frank
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Hadden we allemaal maar een 3D tekenprogramma en een CNC freesbank.

    Ton
     
  18. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Ha ha die heb ik beide ook niet!, het tekenprogramma is van mijn baas, en de eigenaar van de CNCfreesbank is een kollega van mij.........;)

    Frank
     
  19. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Frank,

    Het gaat zeker interessant worden.
    Eén ding staat bij mij vast en dat is dat ik de vleugelopbouw wil gaan uitvoeren zoals dat bij de echte werd gedaan.
    De liggers zijn n.m.l bijna even hoog als de ribben(en dat is een hele klus.Hier later meer over).
    Heb daarvan een paar filmpjes uit de oude doos zitten bekijken en dat moet te doen zijn.
    Wat het stapelen betreft moet ik nog even uitwerken en uitproberen(één optie is om het in gedeeltes te doen.Dus zowiezo 3 schuurmallen maken).
    Eén PC is idd voor dit soort dingen heel erg makkelijk maar ja.
    Ik hou het maar op de ambachtelijke manier.
    Daar valt misschien nog wat van op te steken?

    Mvgr hans
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Volgens mij helpt dat niet om het gesignaleerde euvel te verhelpen . . . :neutral:


    jan.
     

Deel Deze Pagina