Een historische vlucht met een historische kist

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door hannesie, 22 dec 2007.

  1. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Ik ga dat gewoon op de stapelmethode doen.
    Let wel dat één vleugelhelft 27 ribben telt op 1,81mtr.
    Dat is dus 6,7 cm tussen elke rib.
    Bij het origineel was dat dus maar 40,2 cm tussen elke rib.
    Op de foto een stukje terug is dat zien wat een hoeveelheid ribben ze in die vleugel prakken.
    Dat te schuin aflopen van de randen zal best wel meevallen.
    Ik weet niet of Frank het originele aantal ribben heeft gehandhaaft maar ik doe dat wel.

    Mvgr Hans
     
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    En als je je vleugel gebouwd hebt kan je het inderdaad nog wat afschuren met een schuurlat. Wat dan misschien nog handig is ... zodra je klaar bent met je ribbenpakket schuren, met een stempelkussen of een grote stift de zijkant van de ribben kleuren (voordat je het ribbenpakket uit elkaar haalt). Dan kan je zien tot hoever je je ribbenvleugel moet schuren ... een dun lijntje overhouden.
    Hou de buitenzijde van de ribben als correcte vorm; de binnenzijde is de schuine overmaat.
     
  3. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Ik heb hier even en vb gemaakt op papier zoals de echte is opgebouwt en wat ik ook wil gaan doen.
    [​IMG]
    De voor en achterligger zijn hol en worden gemaakt zoals de doosconstructie.
    De ribben worden van 1mm triplex gemaakt.De nerf moet in de hoogte van de rib liggen.
    De ribben wordt gemaakt in een mal omdat die later op de liggers geschoven worden.
    Dit is mogenlijk omdat er een dunne triplex strip rondom is getrokken.
    Deze strip maak ik van 0,4mm x 10mm triplex.
    De rip bestaat dus eigenlijk uit 3 delen die verbonden zijn door deze triplex strip.


    Mvgr hans
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Bedoeld wordt waarschijnlijk de bovenkant! :teacher:

    ;)


    jan.
     
  5. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Dat had ik al begrepen wat ie bedoelde.
    Zal binnenkort er is één bouwen hoe het er in werkelijkheid uitziet.
    Ik heb dat al beschreven met foto maar dan is het zichtbaar(en dan nog 53 te gaan).


    Mvgr Hans
     
  6. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Het heeft even geduurd maar hier is het voorbeeld hoe de spanten gemaakt gaan worden.
    Deze constructie werd ook in het echt gedaan.
    De spanten werden over de liggers op hun plaats geschoven.
    Ik heb van de week Aviodrome een mailtje gestuurt en vandaag gebeld of zij tekeningen van de Fokker F VIIb/3m hebben voor de details die ik niet heb wat de exacte constructie betreft.
    Moet het mailtje dus afwachten en volgende week ga ik hun weer opbellen omdat ze van de bibliotheek o.i.d niet aanwezig zijn.
    Hier een paar foto'tjes.
    Hier is het spant om het zomaar te zeggen nog niet op de liggers geschoven.
    [​IMG]

    Hier is het spant op de liggers geschoven
    [​IMG]

    Hier iets uitvergroot van het spant op de ligger geschoven.
    [​IMG]

    Er komen ook nog wat hulpliggertjes bij maar die doen alleen maar dienst om de vleugel in elkaar te zetten en voor de vormvastheid)
    Als de vleugel wordt beplankt (in dit geval met 0,4mm triplex)dan zijn deze hulpliggertjes niet meer van nut omdat de vleugel dan een stevige doosconstructie is geworden(later uiteraard hier meer over).
    Dit systeem is ook in het draadje van de Fokker F II beschreven.
    Dit werd vroeger zo gedaan om gewicht uit te sparen.
    Vandaar dat de liggers ook hol waren(ook een doosconstructie en dus ook zeer stevig).


    Mvgr Hans
     
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Met hulpliggertjes bedoel je die kleine latjes rondom de rib?
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Tjonge Hans, jij bent weer lekker op dreef :thumbsup:
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Zou je niet nog wat openingen maken in die spant? Kan je nog een hoop gewicht besparen zonder dat je aan sterkte inboet.
     
  10. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Daar heb je wel gelijk in Bart maar ik wil hem helemaal schaal nabouwen.
    Behalve het materiaal dat ik gebruik(bv de vakwerkromp van houten latjes maken i.p.v stalen buisjes om gewicht te besparen) wil ik hem dus exact nabouwen.
    Dat geld dus ook voor de ribben.Daar kan ik balsa voor gebruiken i.p.v triplex.
    Het is jammer dat als ie helemaal klaar is het niet meer te zien is maar mij gaat het ook om de bouwmethode die ze toen der tijd hanteerde en daar ben erg in gëinteresseerd.
    Deze bouwmethode was voor die tijd erg revolutionair omdat er met deze manier van bouwen veel gewicht werd bespaart.

    Mvgr hans
     
  11. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Heb vandaag de tweede motor voor de Fokker F VIIb/3m binnen gekregen.
    Nog één te gaan en dan is het benodigde motoren arsenaal kompleet.
    Kistje gaat toch aardig wat wegen denk ik als je bedenkt dat de motoren (3 stuks)al zo'n 7 kilo bij elkaar wegen.

    Mvgr hans
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Foto, foto, ;-)
     
  13. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    En hier dan de foto van de tweede motor.
    Het is een solo automotortje dus moet er even wat aan gemodificeerd worden.Dit is dus al te zien op de foto.
    [​IMG]

    Er moet dus een hoop weg geslepen worden en er moet een motorbokje
    gemaakt worden.

    Ben ook bezig met de rotatiemotor voor de pup die uiteraard met de motor mee moet draaien.
    mooet nog verder geweatherd worden en het gat aan de achterkant moet groter zodat die op de buitenloper strak past.
    [​IMG]

    Gaat dus helemaal goed komen(het balanceren is een rotklus maar is mogenlijk).

    Mvgr Hans
     
  14. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    IK heb vandaag weer het Aviodrome getelefoneerd en heb de afdeling
    COLLECTIEBEHEER aan de telefoon gehad.
    Ze hadden m'n mailtje ontvangen zij de beste man en waren er al aan bezig om alles bij elkaar te zoeken van de F VIIb/3m.:D
    Hij zei dat ze dit sporadisch deden maar in dit geval vonden zij het de moeite waard om dit voor mij te verzorgen.
    De beste man was ook zeer in z'n nopjes naar mij mening gezien z'n reactie dat het om de legendarische F VIIb/3m genaamd FRIENDSHIP ging omdat deze kist ook op drijvers heeft gestaan en tevens de enige F VIIb/3m was die op drijvers heeft gestaan.
    Over een kleine 2 weken heb ik alle tekeningen(ook de detailtekeningen)als het goed is in huis.
    Ook de derde motor is zeer waarschijnlijk(moet nog even onderhandelen) in aantocht.
    IK ben dus zeer happy.:D


    Mvgr hans
     
  15. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    kan ik me voorstellen!

    zou bijna zeggen gefeliciteerd.. maar das mischien een beetje over the top, maar wel een perfect iets waarmee je een ideale basis voor de bouw legt:D
     
  16. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Derde motor gaat door dus heb ik het setje compleet!
    Nu nog even geduld hebben tot de tekeningen in huis zijn en dan kan het reken en tekenwerk echt beginnen!
    Hoop niet dat ik teveel aanpassingen moet inbouwen.

    Mvgr hans
     
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Wat ook een hele mooie finish zou zijn is die van de F.VIIa-3m I-BBED van de Avio Linee Italiane ... heel kleurrijk en ook eens wat anders dan het KLM-blauw. Je kunt een illustratie zien in het boek Fokker Verkeersvliegtuigen. (Ik wil het ook wel even voor je scannen, als je wil.)
     
  18. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Heb vandaag één van de motoren proefgedraait die onder de vleugel komt te hangen.
    Heb een verlenging van aluminium laten maken en die op het motortje gezet(foto).
    Deze bus is 4cm lang omdat de dummy stermotor ertussen moet en die tevens als het lukt ook als uitlaat gaat fungeren.
    Het was best wel lastig om dit torretje te starten omdat het een automotor is die omgebouwt is tot vliegtuigmotor.
    Deze motor heeft n.m.l geen contactpuntjes dus met een handstart is dit motortje niet te starten omdat de snelheid van het ronddraaien te laag is.
    Heb de repeteerstarter gedemonteerd en de pully eraf gehaald om vervolgens deze voor de prop te zetten(foto)
    Op deze manier is de motor door middel van een trekkoord wel te starten.
    Motortje loopt lekker maar heeft nog wel wat fijnafstelling nodig omdat het opnemen van stationair naar volgas niet vlekkeloos verloopt.
    [​IMG]


    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2008
  19. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Vandaag de derde motor aan de praat gekregen.
    Het koste me meer moeite dan de andere omgebouwde 23cc solo automotor maar staat nu vrijwel goed afgesteld.
    Zie hier het triootje motoren wat op het Fokkertje F VIIb/3m moet komen.
    Dit is wel 78cc aan motoren totaal.
    [​IMG]
    Nu wordt het een hele uitdaging om de uitlaten te maken in stermotorvorm van de Gnome Jupiter titan 7 cilinder stermotor.
    Ik ben me helemaal suf aan het zoeken op het internet maar heb nog niets kunnen vinden,
    Weten jullie collega schaalbouwers een side met een afbeelding van dit type motor?
    Ik hou me aanbevolen.
     
  20. Teus

    Teus Guest

    Bedoel je deze Hans;

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina