Een historische vlucht met een historische kist

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door hannesie, 22 dec 2007.

  1. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Ik heb inderdaad vegeten te vermelden welke ik precies bedoelde.
    Hier een foto'tje ervan maar helaas niet te gebruiken als voorbeeld om hem na te bouwen.[​IMG]
    Het gaat dus om de 7 cilinder stermotor.
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik zie op die foto een pitotbuis aan de romp zitten (vlak onder het Fokker logo).
    Dat is toch geen goede plek om druk te meten zou je zeggen, zo pal tegen de romp aan... zouden ze dat toen al niet bedacht hebben? Ze konden al wel een venturipijp ontwikkelen....
    Die pitot zot ook nog eens recht in de afstroom van de middelste motor.
     
  3. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Dit moet je even bekijken op YouTube:
    [URL=" Kingsford-Smith Part 1[/URL]
    [URL=" Kingsford-Smith Part 2[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Henri,ik vindt dit waanzinnig mooie filmpjes.Volop genieten!
    Ik heb ook kunnen zien hoe het vlieggedrag van de fokker is en op
    wat voor manier deze gevlogen werd.
    Helemaal toppie.:thumbsup:
    Ik heb ook de motoren kunnen aanschouwen maar het zijn helaas niet de 7 cilinder stermotoren die ik op de F VIIb/3m wil gaan zetten.
    De dummy stermotoren gaan als uitlaat fungeren en er moet ruimte genoeg zijn tussen de cilinders om de motoren die ik ga gebruiken genoeg luchtkoeling te kunnen geven.

    Mvgr hans
     
  5. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb even in m'n (antieke) boeken gekeken ... heb wel een goede afbeelding van een Gnome et Rhone Jupiter 450 PK/9 cylinder. Kan die anders helpen?
     
  6. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Henry,
    Plaats de foto maar en ik zal het eens goed bestuderen of het kan.
    Bij voorbaat dank.

    Mvgr hans
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Kun je hier iets mee Hans?
    Kijk bij Sternmotorattrappen
    zou je wel de achterzijde zelf moeten bijmaken :-?
    (link van Teus)
    Ralf Petrausch Modellbautechnik

    Groeten, Ralf
     
  8. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Ralf,
    als ik het foto'tje zit te bekijken en de dummy's van Petrausch Modellbautechnik dan denk ik dat ik aardig in de buurt kom om ze na te bouwen.
    Hartlijk dank voor deze tip:D

    Mvgr hans
     
  9. rlucas

    rlucas

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    51
    Hans,

    Ik heb verschillende tekeningen en foto's van details van de motoren die je laat zien in de foto, de Gnome Rhone 7K Titan Major (soms ook wel Bristo Neptune genoemd). Foto's zijn voldoende gedtailleerd om dummy's te kunnen bouwen denk ik, informatie over deze motoren is er niet heel erg veel! Ga je de Postduif bouwen?

    Groeten,
    Roel



     
  10. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Hans, hier een link naar de foto van de Gnome-Rhône Jupiter:
    http://www.henrikaper.nl/download/gnomerhonejupiter.jpg

    En mag ik je nog een paar kleuriger alternatieven voor de finish suggereren?

    Wat vindt je hiervan? Dit is een F.VIIa-3m van de Avio Linee Italiane ...

    [​IMG]

    ... maar er hebben ook F.VIIb-3m's in deze kleuren gevlogen.

    [​IMG]

    Of een SwissAir uitvoering met rode cabine en rode vlakken op de vleugel? En deze heeft een 7-cilinder.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Of als je meer met Frankrijk hebt ... de uitvoering van de Compagnie Air Orient? Klinkt goed, toch? ... ook een 7-cilinder.

    [​IMG]

    En Imperial Airways vloog ook een F.VIIb-3m, maar die zal alleen zilver geweest zijn.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2008
  11. rlucas

    rlucas

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    51
    Henri en Hans,

    Inderdaad leuke alternatieven! Paar kleine opmerkingen, voor zover ik weet was bij de Swissair machines de cabine gewoon zwart en niet rood (is inderdaad als rood afgebeeld in wat boeken).
    Motoren op de Swissair machines waren Wright Whirlwind J-6.

    Ik heb nog wel een andere leuke suggestie,

    [​IMG]

    Deze F.VII was een privetoestel van ene mr. Zietz. Uitgevoerd met een luxe interieur (heb ik een afbeelding van, ergens.)

    Dit is wel een van de meest kleurijke machines: Zilveren vleugelbovenkant; Geel op vleugelonderkant, wielen en rompachterkant; Rood op rompvoorkant. Randen op de romp zilver. Registratie letters waren licht blauw. Wel een heel origineel schema, ik heb er nog nooit een model van gezien! Ook zijn de kleuren van het interieur zoals gemaakt door Pander voor deze machine redelijk nauwkeurig bekend.

    Ook leuk zijn: Air France machines (zilver met blauwe romp, geel logo) Kendrick Airlines (USA, wit of zilveren romp met waarschijnlijk rode streep) CIDNA (Frankrijk, blauwe romp met blank gelakte vleugel, later zilver), Western Air Express (USA, wijnrode romp, zilveren vleugel met indianen hoofd logo op de romp). Bij de F.VII zijn er ontzettend veel mogelijkheden voor kleurenschema's; de meeste hiervan zijn heb ik nog niet of zelden in modelvorm gezien in tegenstelling tot de KLM uitvoering...

    Groete,
    Roel
     
  12. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Rlucas,
    ik hou me aanbevolen voor de tekeningen en foto's.
    Jullie maken het me wel moeilijk om een kleurenschema te kiezen oftewel welke vliegmaatschappij of prive vliegtuig.
    Ik had zelf de KLM kleuren in gedachte maar de voorstellen die jullie doen zijn toch ook stof om er nog eens goed over na te denken.
    Behalve dat ik hem op drijvers wil gaan zetten (de enigste F VIIb/3m was de Frienship waarmee de oceaan overgestoken is) wil ik hem ook gaan gebruiken voor de schaalwedstrijden.
    Ik moet dus kwa informatie voor de jury met voldoende materiaal aankomen om goed voor de dag te komen.
    Ik heb wel de tijd want hij hoeft pas in 2011 klaar te zijn(ga niet over één nacht ijs).


    Mvgr hans
     
  13. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Ik heb vandaag Aviodrome opgebeld om te vragen hoe het met de tekeningen ervoor staat.
    Ik kreeg te horen dat ze een week geleden op de post zijn gedaan en dat zij het ook
    gek vonden dat ik dit nog niet ontvangen had.
    Het zal toch niet waar zijn dat er weer iets zoek is geraakt bij TNT net zoals dat bij de DVD's was gebeurt die Berto mij toegestuurt had.
    Ik ga dus volgende week is TNT bellen hoe het komt dat het zo lang duurt als er gewoon wat per envelop wat verstuurt wordt.


    Mvgr hans
     
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    en een niet zo happy end.. :( ;)
     
  16. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Dat is inderdaad een tragisch einde van deze luchtvaartpionier.


    Mvgr hans
     
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Tja ... er zijn er meer die niet oud werden.
     
  18. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Ik heb is even flink moeten graven maar heb hem gevonden.

    Een aantal jaren geleden was ik bezig met de voorbereidingen van de Fokker F VIIb!
    Deze voorbereidingen heb ik in de loop der jaren lekker laten versloffen door andere projecten waar ik aan bezig was omdat je niet alles tegelijkertijd kan doen!

    Maar we gaan er weer verder mee door en ben een hoop spullen zoals vliegtuigen etc etc aan het verkopen om dit project te kunnen gaan realiseren(ach je verzameld wel eens wat hé).
    Ook moet er ruimte gemaakt gaan worden want de hobbykamer begint toch aardig op een opslagloods te gaan lijken wat dus niet de bedoeling is!

    De motoren die ik verzameld had gaan voor deze kist niet gebruikt worden!
    Het gaan echte stermotoren worden n.m.l de 35cc UMS(eigenlijk Seidel) stermotoren!

    Ik heb alweer een beetje zitten rekenen en deze motortjes komen kwa afmetingen aardig goed overeen in de schaalverhouding van 1:6(3620mm spanwijdte) voor deze kist!

    Mvgr hans
     
  19. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    fijn om te lezen dat je verder gaat met dit project!
    het was en word vast weer een machtig mooi vliegtuig om te zien vliegen.

    en zeker met siedel's (ééntje klint al mooi laat staan 3 ;) )
     
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Schitterend model en ben erg benieuwd naar de bouwmethode.
    Drie Seidels is inderdaad helemaal tegek!
    Is het mogelijk dat je de foto`s uit de eerste 5 bladzijden terugplaatst?
    Ik blijf `t volgen!

    Groeten, Ramses
     

Deel Deze Pagina