Een historische vlucht met een historische kist

Ik heb inderdaad vegeten te vermelden welke ik precies bedoelde.
Hier een foto'tje ervan maar helaas niet te gebruiken als voorbeeld om hem na te bouwen.
f7a3mimg3.jpg

Het gaat dus om de 7 cilinder stermotor.
 
Ik zie op die foto een pitotbuis aan de romp zitten (vlak onder het Fokker logo).
Dat is toch geen goede plek om druk te meten zou je zeggen, zo pal tegen de romp aan... zouden ze dat toen al niet bedacht hebben? Ze konden al wel een venturipijp ontwikkelen....
Die pitot zot ook nog eens recht in de afstroom van de middelste motor.
 
Dit moet je even bekijken op YouTube:
[URL="
Kingsford-Smith Part 1[/URL]
[URL="
Kingsford-Smith Part 2[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Henri,ik vindt dit waanzinnig mooie filmpjes.Volop genieten!
Ik heb ook kunnen zien hoe het vlieggedrag van de fokker is en op
wat voor manier deze gevlogen werd.
Helemaal toppie.:thumbsup:
Ik heb ook de motoren kunnen aanschouwen maar het zijn helaas niet de 7 cilinder stermotoren die ik op de F VIIb/3m wil gaan zetten.
De dummy stermotoren gaan als uitlaat fungeren en er moet ruimte genoeg zijn tussen de cilinders om de motoren die ik ga gebruiken genoeg luchtkoeling te kunnen geven.

Mvgr hans
 
Hoi Ralf,
als ik het foto'tje zit te bekijken en de dummy's van Petrausch Modellbautechnik dan denk ik dat ik aardig in de buurt kom om ze na te bouwen.
Hartlijk dank voor deze tip:D

Mvgr hans
 
Hans,

Ik heb verschillende tekeningen en foto's van details van de motoren die je laat zien in de foto, de Gnome Rhone 7K Titan Major (soms ook wel Bristo Neptune genoemd). Foto's zijn voldoende gedtailleerd om dummy's te kunnen bouwen denk ik, informatie over deze motoren is er niet heel erg veel! Ga je de Postduif bouwen?

Groeten,
Roel



Ik heb inderdaad vegeten te vermelden welke ik precies bedoelde.
Hier een foto'tje ervan maar helaas niet te gebruiken als voorbeeld om hem na te bouwen.
f7a3mimg3.jpg

Het gaat dus om de 7 cilinder stermotor.
 
Hans, hier een link naar de foto van de Gnome-Rhône Jupiter:
http://www.henrikaper.nl/download/gnomerhonejupiter.jpg

En mag ik je nog een paar kleuriger alternatieven voor de finish suggereren?

Wat vindt je hiervan? Dit is een F.VIIa-3m van de Avio Linee Italiane ...

FokkerFVIIa3m.jpg

... maar er hebben ook F.VIIb-3m's in deze kleuren gevlogen.

FokkerFVIIb3mALI.jpg

Of een SwissAir uitvoering met rode cabine en rode vlakken op de vleugel? En deze heeft een 7-cilinder.

FokkerFVIIb3mSwissAir1.jpg


FokkerFVIIb3mSwissAir2.jpg


FokkerFVIIb3mSwissAir3.jpg

Of als je meer met Frankrijk hebt ... de uitvoering van de Compagnie Air Orient? Klinkt goed, toch? ... ook een 7-cilinder.

FokkerFVIIb3mAirOrient.jpg

En Imperial Airways vloog ook een F.VIIb-3m, maar die zal alleen zilver geweest zijn.

FokkerFVIIb3mImperialAirway.jpg
 
Laatst bewerkt:
Henri en Hans,

Inderdaad leuke alternatieven! Paar kleine opmerkingen, voor zover ik weet was bij de Swissair machines de cabine gewoon zwart en niet rood (is inderdaad als rood afgebeeld in wat boeken).
Motoren op de Swissair machines waren Wright Whirlwind J-6.

Ik heb nog wel een andere leuke suggestie,



Deze F.VII was een privetoestel van ene mr. Zietz. Uitgevoerd met een luxe interieur (heb ik een afbeelding van, ergens.)

Dit is wel een van de meest kleurijke machines: Zilveren vleugelbovenkant; Geel op vleugelonderkant, wielen en rompachterkant; Rood op rompvoorkant. Randen op de romp zilver. Registratie letters waren licht blauw. Wel een heel origineel schema, ik heb er nog nooit een model van gezien! Ook zijn de kleuren van het interieur zoals gemaakt door Pander voor deze machine redelijk nauwkeurig bekend.

Ook leuk zijn: Air France machines (zilver met blauwe romp, geel logo) Kendrick Airlines (USA, wit of zilveren romp met waarschijnlijk rode streep) CIDNA (Frankrijk, blauwe romp met blank gelakte vleugel, later zilver), Western Air Express (USA, wijnrode romp, zilveren vleugel met indianen hoofd logo op de romp). Bij de F.VII zijn er ontzettend veel mogelijkheden voor kleurenschema's; de meeste hiervan zijn heb ik nog niet of zelden in modelvorm gezien in tegenstelling tot de KLM uitvoering...

Groete,
Roel
 
Hoi Rlucas,
ik hou me aanbevolen voor de tekeningen en foto's.
Jullie maken het me wel moeilijk om een kleurenschema te kiezen oftewel welke vliegmaatschappij of prive vliegtuig.
Ik had zelf de KLM kleuren in gedachte maar de voorstellen die jullie doen zijn toch ook stof om er nog eens goed over na te denken.
Behalve dat ik hem op drijvers wil gaan zetten (de enigste F VIIb/3m was de Frienship waarmee de oceaan overgestoken is) wil ik hem ook gaan gebruiken voor de schaalwedstrijden.
Ik moet dus kwa informatie voor de jury met voldoende materiaal aankomen om goed voor de dag te komen.
Ik heb wel de tijd want hij hoeft pas in 2011 klaar te zijn(ga niet over één nacht ijs).


Mvgr hans
 
Ik heb vandaag Aviodrome opgebeld om te vragen hoe het met de tekeningen ervoor staat.
Ik kreeg te horen dat ze een week geleden op de post zijn gedaan en dat zij het ook
gek vonden dat ik dit nog niet ontvangen had.
Het zal toch niet waar zijn dat er weer iets zoek is geraakt bij TNT net zoals dat bij de DVD's was gebeurt die Berto mij toegestuurt had.
Ik ga dus volgende week is TNT bellen hoe het komt dat het zo lang duurt als er gewoon wat per envelop wat verstuurt wordt.


Mvgr hans
 
Ik heb is even flink moeten graven maar heb hem gevonden.

Een aantal jaren geleden was ik bezig met de voorbereidingen van de Fokker F VIIb!
Deze voorbereidingen heb ik in de loop der jaren lekker laten versloffen door andere projecten waar ik aan bezig was omdat je niet alles tegelijkertijd kan doen!

Maar we gaan er weer verder mee door en ben een hoop spullen zoals vliegtuigen etc etc aan het verkopen om dit project te kunnen gaan realiseren(ach je verzameld wel eens wat hé).
Ook moet er ruimte gemaakt gaan worden want de hobbykamer begint toch aardig op een opslagloods te gaan lijken wat dus niet de bedoeling is!

De motoren die ik verzameld had gaan voor deze kist niet gebruikt worden!
Het gaan echte stermotoren worden n.m.l de 35cc UMS(eigenlijk Seidel) stermotoren!

Ik heb alweer een beetje zitten rekenen en deze motortjes komen kwa afmetingen aardig goed overeen in de schaalverhouding van 1:6(3620mm spanwijdte) voor deze kist!

Mvgr hans
 
fijn om te lezen dat je verder gaat met dit project!
het was en word vast weer een machtig mooi vliegtuig om te zien vliegen.

en zeker met siedel's (ééntje klint al mooi laat staan 3 ;) )
 
Schitterend model en ben erg benieuwd naar de bouwmethode.
Drie Seidels is inderdaad helemaal tegek!
Is het mogelijk dat je de foto`s uit de eerste 5 bladzijden terugplaatst?
Ik blijf `t volgen!

Groeten, Ramses
 
Back
Top