een marder bouwen

hallo

ja het is knudde met dat water lek en niet weten van waar het komt
nu heb ik de boot in twee verdeeld (dus twee waterdichte stukken)
de buisjes die boven en de onderste delen verbinden heb ik nu water dicht gemaakt zodat er tenminste onderscheid kan gemaakt worden waar het lek zich bevind
ik kan dan nu ook blazen om te kijken waar het lek zich bevind
vroeger kon dat niet omdat dan de lucht door de buisje ontsnapte naar de andere romp
hopelijk is straks alles OK en kan er weer proef mee gevaren worden
ik heb nu ook net zoals manfred gedaan heeft de antenne een stukje laten uit steken
gr raf
 
hallo

hier het filmpje zoals beloofd met de werking van het roer
dit is dus heel klein want het stangetje is maar 0.5 mm

groetjes raf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb bovenop een druppeltje endfest er laten inlopen
de plastiek eerst terug geschoven
dan eens tukje van de koperdraad afgeknipt
de plastiek terug op zijn normale lengte laten komen en dan met een naald gevuld met endfest
ik denk dat het goed genoeg geseald is want echt duiken doen ze toch niet
groeten raf
 
ja daar heb je wel gelijk in dus ik hou mijn hart vast bij de eerste proef in open water
nog wel denken aan een accu voor het zendertje want de andere is op 220 volt omgebouwd en das nie handig aan het water

gr raf
 
zo de marder is nu ook klaar
nog eventjes de lijm laten drogen en dan kan er terug een laagje verf overheen
en is hij klaar voor opgeborgen te worden
dan kan ik verder aan de hai of de neger
kijken welk printje ik nog heb liggen en dat nog werkt want ik heb er reeds een paar in de vernieling geholpen

gr raf
 
hammo marc

ik heb er juist 4 besteld
omdat ik nog een paar projectjes heb met die kleine ontvangertjes
ook voor een vriend wil ik nog iets maken want die heeft het zelf geprobeerd en das mislukt

946049_453333791426386_787135395_n.jpg

hier de marder na de herstelling
het plakkertje moet nog eventjes blijven zitten tot de verf droog is
dan komt er een nieuwe foto
de torpedo is zelfs dichter tegen de marder op komen te zitten wat mooier staat
gr raf
 
zo de neger werkt ook
en is klaar om morgen op gewicht gebracht te worden
kop er op en een ballon er over heen (water balonnetje past juist)
dan kan de neger op waterlijn gebracht worden
en dan is de hai aan de beurt en daar komt weer zo een stuur mechaniekje in te zitten
weer een heel gepruts om het weer dicht te krijgen
maar bij de kaiten gelukt moet het bij de hai ook lukken
en foto's volgen morgen wel weer
gr raf
 
hallo harm

ja deze voorziet ons in de winter goe van warmte
zolang we der maar stokjes insteken

gr raf
 
hallo

heb ik toch me besturing terug gevonden van dat printje dat het niet deed
straks verder met de neger en dan de hai gaan afwerken
en dan zijn deze bootjes ook weer klaar om opgeborgen te worden in hun koffertje
kunnen ze mee naar de subsail
wel demo maar niet varen want ik wil ze niet kwijt ze moeten nog voor een andere zaak dienen in oktober
straks foto's van de afgewerkte boten
gr raf
 
nu aan de hai bezig
en het vordert goed
heel de bekabeling zit er reeds in en morgen de accu en reed contact in bouwen
het printje zit er ook reeds in en de stop voor het van achter af te sluiten gedeelte is ook reeds gegoten en kan morgen gemonteerd worden
deze boot is makkelijker omdat nu de ervaring begint te spelen met dat kleine spul
en dan ga ik weer aan de slag met een U16 printje van graupner
ik heb nog een mooi rompje liggen (plastiek bouw)en dat zou wel eens heel goed kunnen passen in dat rompje
gr raf
 
en nu zit ik dus met een probleem
er zijn twee hai boten
1355340938_IMG_5033.jpg

de laatste is een Hase en die trekt dus het meeste op wat ik nu aan het bouwen ben
alleen de toren is een beetje anders
dus er gaat wat meer plamuur aan te pas komen
en dan terug een boot maken om de Hai te maken
GRRRRRRRRRRRRRRRRR dan zit ik dus met 5 boten
maar ach het is wel plezant want ik wil de bibber,hecht,zeehond,molch,delphin ,seetheufel en schwertwal gaan maken
het is plezant om met de kleine printjes die ik heb toch deze bootjes te kunnen maken
gaat een mooie vloot worden en ze gaan toch niet veel plaats in pakken als ze in hun doosjes zitten opgeborgen

gr raf
 
hallo

de kaiten heeft gevaren en er is dus een probleem
hij heeft een lek en das knudde
ook het aan en uit schakelen van de accu is een probleem want het read contact blijft soms plakken
nu heb ik denk ik een oplossing gevonden die niet makkelijk te maken is maar wel effectief
de kop van de torpedo daar achter zit de schakelaar
die kop heb ik er nu terug afgehaald en voorzien van twee 2 mm stekkertjes M/V
deze passen in een contra stekker die IN de buis van de boot gelijmd zit
de ene pool gaat naar de accu de andere naar het printje
als ik nu wil varen hoef ik alleen maar de kop op de torpedo te zetten (je ziet dus inderdaad een naadje)en de boot kan varen
door nu de laad kabel in plaats van de kop aan te sluiten kan ik de accu laden
geen gedoe meer met magneetjes en dergelijke
voor op de tentoonstelling maak ik dan gewoon reserve koppen die maar van 1 stekker voorzien zijn zodat de boot wel optis mooi is maar niet aan staat
foto volgt straks

gr raf
 
hallo hans

de kaiten zijn japanse een mans zelf moord boten
de duitse boten hadden een torpedo onder de eigenlijke boot hangen
terwijl de boot bij de japanners de eigenlijke torpedo zelf is
tja ze hadden er dan ook het volk voor om er wat kwistig mee om te gaan
600px-Kaiten_torpedo_type_1_schematic-1.svg.png

600px-Kaiten_torpedo_type_2_schematic-1.svg.png

600px-Kaiten_torpedo_type_4_schematic-1.svg.png

600px-Kaiten_torpedo_type_10_schematic-1.svg.png


hier wat uitleg er over
Er werden vier modellen ontworpen van het type 1, 2, 3 en 4 op basis van het succesvolle onbemande torpedotype 93 (24-inch zuurstof/kerosine aangedreven). Type 10 was gebaseerd op torpedotype 92 (21-inch elektrisch aangedreven). De types 2, 4 en 10 zijn enkel in kleine aantallen geproduceerd en nooit als torpedo gebruikt. Of type 3 ooit is gebouwd is onduidelijk. Alle zelfmoordtorpedo's hadden een kaliber van 610-mm. Ze waren voorzien van een kleine periscoop.
Alleen type 1, met een één persoons bemanning en een 1550 kg zware torpedo, werd in militaire operaties gebruikt. Er werden bijna 400 stuks gebouwd en er werden meer dan 100 zelfmoordoperaties ondernomen. Het duidelijke voordeel van het zelfmoordwapen was de aanwezigheid van een bemanning die de onderzeese aanval kon sturen. Sommige historici betwijfelen echter of de Kaiten wel zo doeltreffend is geweest. De enige registraties van de Amerikaanse marine van door middel van een kaiten-aanval tot zinken gebrachte schepen zijn die van de olietanker USS Mississinewa (AO-59) op 20 november 1944 en de escorte-torpedojager USS Underhill (DE-682) op 24 juli 1945.
Type 2 werd bestemd voor een tweepersoonsbemanning en wordt daarom dikwijls verward met de mini-onderzeeër van het type A, die gebruikt werden voor de aanvallen tegen Pearl Harbor en de haven van Sydney. De mini-onderzeeboot was bewapend met twee torpedo's in aparte lanceerbuizen en was in staat om naar het het moederschip terug te keren nadat de torpedo’s waren gelanceerd. De Kaitens konden dat niet en waren ook minder sterk gebouwd.

groetjes raf
 
hallo

vandaag met de kaiten in het aqquarium gevaren (voor zover mogelij)en door de verbouwing is hij iets zwaarder geworden dan vooropgesteld
nu zinkt hij achter aan en er zal dus styro bij gestoken moeten worden
want lood er uit halen das onmogelijk door de slanke romp
maar er is nog plaats voor een heeeeeeel klein beetje styro
dan nog een gaatje dicht maken in het natte gedeelte en dan zou hij juist goed moeten liggen
het vaart wel lekker snel voor zulk een kleintje

gr raf
 
Back
Top