Een pionierskistje uit omstreeks 1910

Allereerst van mijn kant uit een goed 2010 toegewenst!

Zo,een nieuw draadje op de eerste dag van het nieuwe jaar is wat ik als eerste goede voornemen in petto heb!
Het gaat om een kistje wat rond het jaar 1910/1911 is gebouwd.
Een kistje uit de pionierstijd dus waar de ontwikkeling en het uitvinden van besturingssystemen e.d in volle gang was met alle gevolgen van dien dat het ook meestal fout kon gaan!

Ook de aandrijvingen waren in die tijd nog erg suptiel dus moest men het daarmee doen om een nieuw ontworpen vliegtuig er de lucht mee in te krijgen.

Ook waren deze kistjes erg gevoelig voor wind omdat er bijna niet mee te sturen viel.
De besturing om bochten te maken verliep d.m.v het richtingsroer en de breedte stabiliteit werd door het zogenaamde wing-warping tot stand gebracht!
Het enigste besturingselement wat ook tot op de dag van vandaag werd en nog steeds wordt gebruikt kwa dezelfde functie is het hoogteroer!!

Ik ben aan dit kistje al een paar maanden geleden begonnen en dacht dat het nu maar eens tijd wordt voor een draadje hierover!

Ik hou het type vliegtuig nog even voor me(ik hou het spannend en de enigste is Teus die weet om welke type vliegtuig het gaat dus ik hoop dat ie nog even niets verklapt) maar hier alvast een paar foto's van het tot nu gebouwde resultaat!
Ook moet ik er even bij vermelden dat al het houtwerk is geweatherd alvorens te zijn bespannen(dus een authenthieke houtkleur heeft gekregen).
Ook heeft de ZIJDE BESPANNING alvorens erop bespannen een waethering behandeling gehad!

De spanwijdte van dit kistje is zo'n 2700mm en de lengte mag er ook best wezen n.m.l zo'n 2230mm.

Het horizontale kielvlak!

thum_41194b3e1081ad547.jpg

De staartmontage plaatjes!

thum_41194b3e108107c67.jpg

De kabeldoorvoeringen met al doorgetrokken kabels voor het richtingsroer!

thum_41194b3e108254bad.jpg

Het voetenpedaal voor de aansturing van het richtingsroer(gaat echt werkend worden)!

thum_41194b3e10ebaf25d.jpg

De staarvlakken.
thum_41194b3e10ec86dc9.jpg

De vleugelpylon en stuurkolom.

thum_41194b3e110d70ed1.jpg

Een close up van de stuurkolom die ook echt werkend wordt!
De pulley's zijn al gedraaid op de draaibank(nu nog het stuurwiel pulley'tje en het stuurwieltje).

thum_41194b3e110cccb3b.jpg

En hier als laatste tot nu toe een deel van het landingsgestel.

thum_41194b3e10ea89fe5.jpg

Zo,ga weer gauw doorbouwen omdat er nog een hoop te doen is om dit kistje vliegklaar te krijgen.

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
lijkt verdacht veel op een deperdussin A uit 1910
prachtige kist met een mooi vliegbeeld.

erg leuk dat je er eentje bouwt :worship:

of heb ik nu teveel verklapt :oops:

Laatst bewerkt:
en de enigste is Teus die weet om welke type vliegtuig het gaat dus ik hoop dat ie nog even niets verklapt

Eerste lettergreep, eerste letter..................... :mrgreen:

Ik zeg niets Hans ;)

Weer een mooi draadje om te volgen uit de begintijd van houtje/touwtje vliegmachines.

Je bent al weer lekker opgeschoten sinds ik het begin van je project heb mogen bewonderen :thumbsup:

Jeetje wat moet ik nu met die suggesties aan:oops:

Ik dacht dat dit kistje toch niet zo bekend was :confused:

Ok ok, Frank heeft hem gelijk in de kraag te pakken!!!

Mvgr hans

Hans,

En dat noem jij een kistje... spnw 2700 mm.:confused:

Zit met smart te wachten tot dat je een kist gaat bouwen..:mrgreen:

Ziet er goed uit Hans, laat ons niet te lang in spanning, vertel het gewoon welke kist( ik noem hem kist wand ik vind hem best groot) het is.

Jan.

Ja, leuk hé Jan een kistje(kist) van zo'n 2700mm spanwijdte!!!:rolling:

Frank heeft zoals ik al eerder had geschreven het gelijk bij het goede eind!

Het is een Deperdussin A Type uit 1910!!:D
Ik moet er wel meteen bij vertellen dat het om een semi-schaal model gaat maar wel met alle schaal details om hem zo schaal getrouw mogenlijk te laten doen lijken!:)

Het is wat dit type betreft ontzettend moeilijk om aan de nodige info te komen om er een perfect schaalnauwkeurig vliegend model van te maken!

Als aandrijving is bij zo'n kist als deze een elektro aandrijving bij mij uit den boze omdat ik er een echt brandstofmotor geluid bij wil horen!
Ik ga dit kistje eerst met een Super-Tiger 45cc uitrusten omdat ik die heb liggen en het ook verstandig vindt om daar de nodige vliegtest's mee wil uitvoeren!

Nog en reden om de 45cc te gebruiken is dat deze een 22x10 prop rond kan slingeren wat dicht bij de originele schaalprop(24" lengte) komt!
Eén 24x12 prop heb ik wel maar dat is een beetje teveel gevraagt van dit motortje om dat rond te slingeren!

Als alles goed gaat dan gaat er terzijnertijd een 7 Cilinder Seidel stermotor op(een openklepper dus Johan)!

Zo en nu even weer wat foto'tjes van wat vorderingen!!

De bovenkant van de romp is nu ook bespannen.
thum_41194b3e70a8ec629.jpg

Een close up'tje van de staartbevestiging!
Het staartvlak wordt met een m2 boutje+moertje
vastgezet.
Dit gebeurd uiteraard ook aan de voorkant!
thum_41194b3e70d41065c.jpg

De bevestigingsbeugels aan de achterkant!

thum_41194b3e70ac5f2c8.jpg

Het volgende wat er gedaan moet worden zijn de scharnieren maken en monteren voor hoogteroer en het richtingsroer!

Mvgr hans

Ja kijk daar kunnen we wat mee, Deperdussin A
even het internet op om te kijken hoe hij gaat worden..:cool:
nou dat ziet er veel belovend uit.
Maar Hans een zeven cilinder? origineel zat er een drie cilinder op..:eek:

Jan.

Hoi Jan,
degene die jij gezien hebt is een replica en die staat op Suttleworth!

Daar wordt zo'n 1 a 2 keer per jaar mee gevlogen als de weerscondities optimaal zijn!

Daar zit een 3 cilinder Anzani stermotor op maar als je even verder op onderzoek uit gaat dan kom je ook het type tegen die ik aan het bouwen ben en die heeft een 7 cilinder.
Ik moet er ook bij vermelden dat er meerdere van dit type zijn gebouwd met de nodige kleine veranderingen en aandrijvingen.
Als je dit allemaal tegenkomt en daar verder weinig tot geen info van tegenkomt dan moet er op een gegeven moment een beslissing worden genomen hoe dit kistje te bouwen.
Ik ben zelf 2 ontwerptekeningen tegen gekomen van hetzelfde type maar die waren verschillend getekend(dus welke werktekening moet je nu geloven?)!

Vandaar dat het dus een semischaal kistje wordt maar wel met alle schaaldetails die ik heb kunnen vinden.

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Vandaag weer eindelijk wat kunnen doen aan de pionierskist uit 1910!
Waar ik tegenop zag(maar moet gebeuren) was het maken van de koppelingen(het is ontzettend veel pielwerk i.v.m de afmetingen) die op de roerhoorntjes moeten komen voor de aansturing die in closed loop wordt uitgevoerd zoals het hoort en de koppelingsplaatjes(ook die komen op de roerhoorntjes) om de verstagingen die op het hoogteroer en richtingsroer komen te kunnen bevestigen!

De koppelings stripjes die op de roeren gemonteerd worden zijn wel op afmeting geknipt maar nog niet in vorm geschuurd en de gaatjes(3 per plaatje) moeten ook nog geboord worden!
Ik ben hier bijna een hele dag mee bezig geweest(af en toe even pauze houden omdat ik er scheel of loens van ga kijken) maar het gaat er daardoor wel echt antiekachtig uitzien!

Hier de tot nu toe gemaakte onderdeeltjes!
thum_41194b48f6ae544f1.jpg

En zo moet het gemonteerd worden!
thum_41194b48f6af0e000.jpg

Hoop morgen nog wat tijd te kunnen vrijmaken om de stripjes te vormen en de gaatjes erin te boren!

Mvgr Hans

Laatst bewerkt:
Netjes Hans :worship:

Wat ben ik blij dat bij mijn SE-5a alle messing delen bij de kit zaten!

Gr. Teus

Teus,
Daar heb je inderdaad een hele grote voorsprong mee ja!
Wat een geduld moet je hiervoor opbrengen om dit voor elkaar te krijgen.

Moet er wel bij vermelden dat als het geheel klaar is en erop zit dat het dan ook werkelijk het hele kistje een mooie afwerking geeft!

M.a.w het is toch eigenlijk heel leuk om te doen maar het neemt onzettend veel tijd in beslag!

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Moet er wel bij vermelden dat als het geheel klaar is en erop zit dat het dan ook werkelijk het hele kistje een mooie afwerking geeft!

M.a.w het is toch eigenlijk heel leuk om te doen maar het neemt onzettend veel tijd in beslag!

Dat is nu juist de reden waarom we het doen toch, die hele schaal-bouwerij :D :hammer:

Wat je zegt Hans veel werk maar het resultaat zal je straks veel voldoening geven
Even volhouden dus nog :mrgreen: ;)

Mooi man :thumbsup: ,

Groeten, Ralf

Gisteren avond en vandaag zowat de gehele dag aan de Deperdussin 1910 kunnen bouwen!

De afgelopen week tussen alle bedrijven door een beetje zitten brainstormen hoe alles op een eenvoudige manier te kunnen bouwen zodat dit alles ook demontabel blijft(er kunnen nog veranderingen plaasvinden maar dat zien we dan wel weer)!

Als eerste heb ik gisteren de stuurkabels voor het richtingsroer gemonteerd.
Ik was eerst van plan om de gaffeltjes zelf te gaan maken en daar aan vast een spannertje(ook dat was ik van plan zelf te maken) te bevestigen zodat de kabels op spanning maar ook nog een beetje in lengte versteld zouden konden worden!

Dat is al met al een hele tijdrovende zaak en heb is zitten grasduinen in de spulletjes die ik nog heb.
Ik heb om het eenvoudig te houden messing soldeerbussen(waar de gevlochte aanstuur staalkabel in gesoldeerd wordt)genomen met daar opgedraaid een kunstof gaffeltje(of kwiklink).
Op deze manier is alles heel simpel gehouden en is toch verstelbaar!
Nog een voordeel komt hier om de hoek kijken en dat is dat er geen metaal op metaal wrijving voorkomt(zou knikpulsjes o.i.d kunnen veroorzaken)!
thum_41194b53630033601.jpg

Er moet nog wel een krimpkousje overheen gedaan worden voor een mooie afwerking maar dat is voor latere zorg!

De volgende klus was de aviateur zetel!
Deze moet bijna zo breed als het kistje zelf worden maar moet een goede passing hebben en moet zeer stevig zijn(de bevestiging moet uiteraard ook robuust zijn)!
Ook moet deze zetel uitneembaar zijn om eventueel ergens bij te kunnen komen!
Ik ben tevreden met het resultaat maar er moeten nog wel een paar kleine aanpassingen aan gedaan worden zoals een servogat erin maken!
thum_41194b5362ff558d2.jpg

Als derde heb ik het stuurwiel gemaakt!
De 5 uitsparingen heb ik met de metaalfreesmachine handmatig uitgefreest en dat was een gevecht om het een beetje redelijk eruit te laten zien!!

Het is n.m.l niet gemakkelijk om een werkstukje handmatig op een kruistafel zo te laten bewegen dat het freesje soepel en strak het lijntje volgt( dus daar zaten na het frezen de nodige butsen en oneffenheden in de ik later met een schuurrolltje bijgewerkt heb)!

Persoonlijk vindt ik het resultaat wel goed genoeg.
Er moet nog wel een mahoniehouten lijstwerkje en kern opgezet worden aan allebei de kanten maar dat is gezien het metaalfrezen kinderspel!

thum_41194b536300f1554.jpg

En nu ook nog even een tipje van de sluier wat de verdere constructie betreft!

De bedoeling is(in theorie is het mogenlijk)om de piloot (gezien de grote n.m.l zo'n 50cm) de functie's van het richtingsroer,hoogteroer en de gasregeling uit te laten voeren(ja jullie lezen het goed.Een op afstandbestuurbare piloot.Denk maar aan de parachutist charly)!
De aansturing(3 servo's) in de pilotenpop is uitgewerkt maar ik moet nog wel de mechanise constructie verder uitwerken!
De wingwarping is denk ik onhaalbaar omdat dat erg veel kracht vergt maar ik ga het wel proberen uit te denken om het uitvoerbaar te maken!!

Tot zover de bouwvorderingen

Mvgr hans

Is het niet logischer (en veel eenvoudiger) om met servo's het stuur en de pedalen te bewegen, waar dan de handen en voeten van de pilootpop aan vast zitten? Het uiteindelijke visuele effect zal hetzelfde zijn...
Wel een erg aardig idee overigens.

Als dat gaat lukken met je piloot zou dat wel schitterend zijn zeg :worship: Ik heb respect voor je Hans dat je zover gaat en ben er van overtuigd dat het goed gaat komen.

:-D

Gr. Teus

Back