Allereerst van mijn kant uit een goed 2010 toegewenst!
Zo,een nieuw draadje op de eerste dag van het nieuwe jaar is wat ik als eerste goede voornemen in petto heb!
Het gaat om een kistje wat rond het jaar 1910/1911 is gebouwd.
Een kistje uit de pionierstijd dus waar de ontwikkeling en het uitvinden van besturingssystemen e.d in volle gang was met alle gevolgen van dien dat het ook meestal fout kon gaan!
Ook de aandrijvingen waren in die tijd nog erg suptiel dus moest men het daarmee doen om een nieuw ontworpen vliegtuig er de lucht mee in te krijgen.
Ook waren deze kistjes erg gevoelig voor wind omdat er bijna niet mee te sturen viel.
De besturing om bochten te maken verliep d.m.v het richtingsroer en de breedte stabiliteit werd door het zogenaamde wing-warping tot stand gebracht!
Het enigste besturingselement wat ook tot op de dag van vandaag werd en nog steeds wordt gebruikt kwa dezelfde functie is het hoogteroer!!
Ik ben aan dit kistje al een paar maanden geleden begonnen en dacht dat het nu maar eens tijd wordt voor een draadje hierover!
Ik hou het type vliegtuig nog even voor me(ik hou het spannend en de enigste is Teus die weet om welke type vliegtuig het gaat dus ik hoop dat ie nog even niets verklapt) maar hier alvast een paar foto's van het tot nu gebouwde resultaat!
Ook moet ik er even bij vermelden dat al het houtwerk is geweatherd alvorens te zijn bespannen(dus een authenthieke houtkleur heeft gekregen).
Ook heeft de ZIJDE BESPANNING alvorens erop bespannen een waethering behandeling gehad!
De spanwijdte van dit kistje is zo'n 2700mm en de lengte mag er ook best wezen n.m.l zo'n 2230mm.
Het horizontale kielvlak!
De staartmontage plaatjes!
De kabeldoorvoeringen met al doorgetrokken kabels voor het richtingsroer!
Het voetenpedaal voor de aansturing van het richtingsroer(gaat echt werkend worden)!
De staarvlakken.
De vleugelpylon en stuurkolom.
Een close up van de stuurkolom die ook echt werkend wordt!
De pulley's zijn al gedraaid op de draaibank(nu nog het stuurwiel pulley'tje en het stuurwieltje).
En hier als laatste tot nu toe een deel van het landingsgestel.
Zo,ga weer gauw doorbouwen omdat er nog een hoop te doen is om dit kistje vliegklaar te krijgen.
Mvgr hans
Zo,een nieuw draadje op de eerste dag van het nieuwe jaar is wat ik als eerste goede voornemen in petto heb!
Het gaat om een kistje wat rond het jaar 1910/1911 is gebouwd.
Een kistje uit de pionierstijd dus waar de ontwikkeling en het uitvinden van besturingssystemen e.d in volle gang was met alle gevolgen van dien dat het ook meestal fout kon gaan!
Ook de aandrijvingen waren in die tijd nog erg suptiel dus moest men het daarmee doen om een nieuw ontworpen vliegtuig er de lucht mee in te krijgen.
Ook waren deze kistjes erg gevoelig voor wind omdat er bijna niet mee te sturen viel.
De besturing om bochten te maken verliep d.m.v het richtingsroer en de breedte stabiliteit werd door het zogenaamde wing-warping tot stand gebracht!
Het enigste besturingselement wat ook tot op de dag van vandaag werd en nog steeds wordt gebruikt kwa dezelfde functie is het hoogteroer!!
Ik ben aan dit kistje al een paar maanden geleden begonnen en dacht dat het nu maar eens tijd wordt voor een draadje hierover!
Ik hou het type vliegtuig nog even voor me(ik hou het spannend en de enigste is Teus die weet om welke type vliegtuig het gaat dus ik hoop dat ie nog even niets verklapt) maar hier alvast een paar foto's van het tot nu gebouwde resultaat!
Ook moet ik er even bij vermelden dat al het houtwerk is geweatherd alvorens te zijn bespannen(dus een authenthieke houtkleur heeft gekregen).
Ook heeft de ZIJDE BESPANNING alvorens erop bespannen een waethering behandeling gehad!
De spanwijdte van dit kistje is zo'n 2700mm en de lengte mag er ook best wezen n.m.l zo'n 2230mm.
Het horizontale kielvlak!

De staartmontage plaatjes!

De kabeldoorvoeringen met al doorgetrokken kabels voor het richtingsroer!

Het voetenpedaal voor de aansturing van het richtingsroer(gaat echt werkend worden)!

De staarvlakken.

De vleugelpylon en stuurkolom.

Een close up van de stuurkolom die ook echt werkend wordt!
De pulley's zijn al gedraaid op de draaibank(nu nog het stuurwiel pulley'tje en het stuurwieltje).

En hier als laatste tot nu toe een deel van het landingsgestel.

Zo,ga weer gauw doorbouwen omdat er nog een hoop te doen is om dit kistje vliegklaar te krijgen.
Mvgr hans
Laatst bewerkt: