Een zelfbouw CNC portaalfrees

Ik heb die spindel hier al maanden liggen. Door omstandigheden is het nog steeds niet gelukt om de maak-onderdelen voor mijn machine gefreesd te krijgen. Momenteel is een ander (Anko) ermee bezig. Hij heeft de verwachting uitgesproken om eea. voor de kerst klaar te hebben. :-)

Maar er zijn er meer die precies dezelfde hebben (Anko ook) en hij bevalt goed is mijn indruk.

Wat moet je nog precies maken dan om hem te kunnen gebruiken? Natuurlijk de bevestiging aan de Z-as maar verder? Die kan je in principe ook kopen..

De constructie om de hele brug te maken (zij-wangen, brug-balk, Z-as waar de Spindel in gemonteerd wordt, ...)

Alles wat hier een bruine kleur heeft (behalve tafelblad):
Donkerbruin = 16 mm dik, lichtbruin = 12 mm dik.
Frees%20-%20shaded.PNG

Hier een deel in draadmodel:
Frees%20-%20slotted%20constructie.PNG

Dat USBding is een RS485 adapter. Die zorgt er voor dat ik de nieuwe freesmotor met mach3 kan aansturen ( aan/uit, draairichting en toerental)

Ik wou aan beide kanten van de tafel een eindschakelaar/stop. Daarom heb ik zoveel schakelaars. Voor alleen home zou 3 inderdaad voldoende zijn.

Dat wist ik niet. Zijn deze dingen daar nauwkeurig genoeg voor? En, als ik hem "zero" op mijn werkstuk, veranderen die softlimits dan niet?

As het goed is heb je 2 gescheiden systemen.. Iig, in USBCNC kan je switchen tussen machine coordinaten en werkstuk coordinaten. mijn machine is 740mm over de Y, als ik me werkstuk nul op y-140 en mn werkstuk is 700mm te lang geeft ie een error dat ie 100mm te ver moet.;)

Oke, Nou dan ga ik dat uitzoeken maar ik denk dat ik ze toch maar even ga plaatsen dan, gewoon voor extra zekerheid, fysiek kan de machine namelijk over de grens gedrukt worden en dan zal hij zichzelf kapot draaien. Dat moeten we uiteraard niet hebben!

Back