Een zoektocht naar een grotere sleper.

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door SRS, 10 jul 2013.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Volgens mij wil SRS gewoon een über vette motorkist die en passant ook nog heul lekker een sleepje kan doen :)
     
  2. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Nou nee, want anders had ik wel meteen de Cessna 195 besteld.;) Ik wil er zeker mee gaan slepen, maar een ''die-hard-werkkist'' gaat het niet worden. Om mee te kunnen aan het Biggs geweld zou ik andere eisen moeten gaan stellen aan de kist en dito materiaal. Daar hangt ook een prijskaartje aan, wat op dit moment niet goed uitkomt. Met alle respect, maar de bedragen die daar in omgaan wil ik er nog niet voor uitgeven.

    @maarten, bedankt voor jouw bijdrage. Ik weet dat je met regelmaat bij Biggs mee loopt. Biggs kan altijd nog, maar dat is nu nog een brug te ver. Neemt niet weg dat ik zeker een keer kom kijken... Misschien dat ik dan alsnog ''om' ga maar dat zien we tzt wel... :D Aan de sfeer zal het niet liggen, ik hoor uit betrouwbare bronnen dat het Biggs een leuke club is met dito sfeer.

    Wat de kosten betreft, ik ga toch wel een grens trekken. Ik sleep graag maar niet te koste van alles. Het voelt voor mij op dit moment niet goed om een grote som geld uit te geven terwijl ik nu al weetdat het ten koste gaat van mijn plezier. En dat plezier is toch wel belangrijk voor mij.

    Zoals ik al schreef, niet voor en dubbeltje op de eerste rij. De kerk in de midden is voor mij voorlopig meer dan prima. Ik kom er wel, maar met stapjes. Eerst maar eens wat nachtjes laten berusten, ik moet geen sleper, maar zou graag groter willen...

    De Porter en de Cessna, die blijven toch wel hangen hoor...

    Binnenkort maar weer eens een stukje schrijven in mijn ''waneer houd het op'' draadje. Er is weer voer voor...;)
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Mijn piper van hangar heeft ook niet de wereld gekost.
    Alles wat er in zit komt bij HK vandaan.
    En ik kan er toch een zwever van 6 meter en zo'n 13 kilo best mee slepen.
    Ten minste dat moet gaan lukken ik ben nog aan het testen.
    Het is voor mij een sport om het "goedkoop" te houden.
    Met de set die ik heb kan je ook makkelijk een porter van 2.5 a 3 meter vliegen en slepen.
     
  4. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Bertus,

    Jij vliegt op 9S? Zou jij mij (desnoods per Pb) de setup willen doorgeven? Ik ben daar toch wel benieuwd naar...
     
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  7. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Bedankt voor de link, ik zie dat we met dezelfde lipo's vliegen... Persoonlijk vind ik de Pipercub niet echt mijn model, slepen zou ie zker moeten kunnen met deze setup...


    @Rob,
    Die Staggerwing is een mooi toestel, en ik heb dat filmpje al meerdere malen bekeken.
     
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik wilde je ook de setup die ik gebruik laten zien niet de piper;)

    Als je een rotomax koopt moet je wel in de gaten houden dat het opgegeven kv niet klopt.
    Hij draait sneller en daardoor heb je een maat kleinere prop nodig. (20 X 10 op 12 s)
    Ook zou ik een andere regelaar overwegen omdat die van mij moeilijk doet met half gas.( ik heb een dlux 160 amp)
    Ik gebruik daarom nu een kleinere prop (17 X 7 ) bij het slepen van kleine kisten.
    Tot nu toe werkt alles verder erg goed ook de lipo's doen het best.
     
  10. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Stomme vraag misschien, maar waarom geen Graupner Taxi 2400?
    Makkelijk te vliegen, zeer goed om te slepen en niet al te duur.
    Ik ken iemand die het model (misschien) leeg wil verkopen en in September ook nog ééns in Nederland is. ;);)

    Groetjes,

    Jordy

    Ps. "Miss Tractor". ........... wat een naam!
     
  11. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Taxi is zo zwaar
     
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    @vw4style,
    De link die jij stuurde van de Citabria is niet meer leverbaar . Ik heb 'm even zien staan, maar de volgende dag is de hele pagina niet meer beschikbaar. (hij was wel goedkoop...) De CNC-AFF sleper is ook niet meer leverbaar. Ik kreeg ik nog een tip om te kijken naar een Rans S6, eenvoudig te bouwen en deze zou niet gevoelig zijn voor crosswind. (en dan word het eigenbouw)

    Een Piper Cub vind ik niet echt mooi, (althans in het geel) ik neig dan meer naar een Super Cub... (in een andere kleur, alles behalve geel!!!)

    @Bertus, bedankt voor tips. Het zijn nou net de dingen die je moet weten als je een motor koopt. Als dan de KV waarde niet meer klopt... Die Lipo's die wij hebben zijn echt goed, ik vlieg er al een tijdje mee zonder problemen.

    @Jordy,
    Ik ga even nadenken over de Taxi, in eerste instantie vind ik m te klein. Heeft deze voorheen met een brandstofmotor gevlogen?

    Bij Miss Tractor heb ik toch een heel andere verbeelding... ;-)
     
  13. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Het was eigenlijk wel als grapje bedoeld... mijn Taxi gaat zo snel niet weg ;)
    Te zwaar? met genoeg vermogen is niks te zwaar.
    De Taxi is een brandstof model, dat klopt, maar als electro heel makkelijk te vliegen.
     
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Nou, daar ben ik het niet echt mee eens. Ik zou wel graag het toestel (net als bij een zwever) zo licht mogelijk willen hebben. Dat heeft 2 voordelen. Ten eerste de sleepkist word handelbaarder, en je houd meer reserve over voor de te slepen zwevers...
     
  15. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Die cnc-aff weet ik de dxf files van

    Dus als je die wilt bouwen
     
  16. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Nou, als je de Rascal files hebt... ;-) (je hebt Pb)
     
  17. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    Misschien effe kijken op Neckar-Verlag.de en zoeken op Cara em.
    Misschien is dat wat voor je.

    Succes verder.
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De rotomax heeft trouwens een kv van 190 ipv de opgegeven 172.
    Verder veel succes met je zoektocht.
    Ik heb de piper ook maar gekocht omdat ik er aardig goedkoop aan kon komen.;)
     
  19. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Dat weet ik wel en je hebt natuurlijk ook helemaal gelijk.
    Wat ik ermee wilde zeggen is dat zelfs een zware baksteen met grote dikke vette motor kan vliegen.
    Bij ons op de club vliegt zelfs een echte Jura Koffiemaschine ;)
    hhk5F-b1bOo[/media] Jura ENA 5 Kaffeemaschine - YouTube

    Dat de Taxi een zwaar(der) model is vind ik persoonlijk niet zo erg.
    Met het motorvermogen wat ik heb trek ik zeker 4-6 Kg. zwevers..... als ik dan eindelijk ééns zover ben om te gaan slepen.

    Groetjes,

    Jordy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Inmiddels (met dank aan jullie!) heel veel modellen voorbij zien komen. Zo word het mogelijk een goede keuze te maken, wat met zoveel aanbod niet altijd eenvoudig kan zijn. Als eerste ben ik gaan kijken naar de ARF toestellen. Daar is voldoende aanbod in, met dito prijskaartjes. Het gewicht speelt voor mij ook een grote rol, iets waar de meeste ARF fabrikanten (met name motortoestellen) niet echt op letten. Ze bouwen wel sterk maar daar hangt dan ook een gewicht aan vast... De Rascal heeft dat overigens wel redelijk voor elkaar, dat is het lichtste toestel wat ik tegenkwam in dat formaat.

    De prijs, ook daar zit een heel groot verschil in. De Porter was hier het voordeligste in (maar ik ben nog een Citabria tegen gekomen die nog goedkoper was) en de GB Maule en Cessna 195 de duurdere voor wat ik er voor uit wilde geven... Als ik daar dan nog een goede setup in wel steken word het totaal plaatje een dure bezigheid. (dat is eigenlijk wel bekent, maar wel iets wat ik binnen de perken wil houden)

    Zelfbouw is ook nog een optie, Erik heeft mij aangeboden om eens te kijken wat de kosten zijn voor een lassersetje daar hij de files heeft. Binnen scratch bouw zijn er voor mij meer mogelijkheden daar ik dan niet afhankelijk ben van het ARF gebeuren. Ik kan met name op het gewicht gaan letten zonder afbreuk te gaan doen aan de sterkte...

    zo alles op een rijtje gezet zijn er nu voor mij een aantal mogelijkheden.

    Ik kan een ARF kopen. De Porter en Rascal zijn op dit moment de enige modellen die in aanmerking komen. Een gebruikte Rascal overnemen is ook aan bod geweest. De Cessna 195 valt voor mij af. Ik vind 'm mooi maar voor het slepen lijkt ie mij niet echt geschikt, er zijn betere modellen die daarvoor in aanmerking komen.

    Eigenbouw is de andere optie, en daar zijn verschillende mogelijkheden in. Als eerste een kit via www of in de vorm van een frees/laser setje. Die mogelijkheid is mij al aangeboden, waar ik het kostenplaatje nog van krijg. Er is echter achter de schermen nog aan aanbod gekomen, (in de vorm van hulp) en dan voor een volledige zelfbouw. Na een brainstormsessie zijn er ideeen boven water gekomen die heel aanrekkelijk zijn gaan worden. Het proces en de ontwikkeling word dan een leuke aangelegenheid, en zo werk je samen naar iets toe.

    Er blijft dan 1 optie over... En dat is zelfbouw... En om eerlijk te zijn gaat het laatste aanbod toch mijn voorkeur genieten... Wat en hoe laat ik nog weten, het plan gaat eerst achter de schermen verder uitgewerkt worden. Als alles concreet is komt er een bouwverslag... Het word goed doordacht, wel eenvoudig van opzet...

    Wordt vervolgd...
     

Deel Deze Pagina