Een zoektocht naar een grotere sleper.

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door SRS, 10 jul 2013.

  1. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Het vleugelprofiel van de Pilatus Porter PC6 ( 3,37 meter span en electro ) die ik heb is Naca 2415...
    Is toch beter dan die profielen die aan de onderkant plat zijn.

    Staat op zijn maiden te wachten...( wegens allerhande medische toestanden is dit project en anderen uitgelopen in tijd )
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2013
  2. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    hoi,

    zelf heb ik een Pilatus Porter en een Piper Pawnee als electro sleper. Het grootste voordeel van de pawnee is dat ik heel erg makkelijk (rechtopstaand) bij de batterijen kan. Als je wat meer sleeps wil doen lijkt me dat ook een voordeel. De Porter heeft dit jaar nog niet gevlogen omdat ik het haat om op mijn knieën onder de vleugel batterijen te moeten wisselen. Dit hoeft geen doorslaggevend argument te zijn voor jou, maar ik geef het toch maar mee omdat het verschil mij zo erg opviel bij mijn bakken.

    Groetjes, Bert
     
  3. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Mijn PC6 heeft een luikje ....

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Ja, dat heb ik helaas ook bij mijn Taxi.
    Best wel vervelend, maar ik heb een bokje gekocht voor de Taxi.
    In ieder geval zal het bij een toekomstig model ook makkelijker moeten zijn anders word het niet gekocht/gebouwd.

    @Douglas. Ik ben benieuwd naar je keuze. In ieder geval past het heel goed bij jouw signature :)
     
  5. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    Onze Pilatus heeft een huckepack bevesting, dus een luikje maken ging niet. Maar zelfs dan nog zijn er luikjes en luikjes ...

    [​IMG]


    Groetjes, Bert
     
  6. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Leuk al die reacties, zo doe je nog eens ideeen op. Mijn huidige sleper heeft ook een luikje, en dat gaat via het raam... En dat maakt het toch wel eenvoudig...

    [​IMG]

    Ik wens jou veel succes!

    Ik heb daar even over nagedacht, en aanvankelijk dacht ik dat ik het niet zo erg zou vinden. Bij nader inzien is een eenvoudige accuwissel wel een pre.

    Het gaat een Rans S19 worden...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    cool... heeft wat weg van de swiss trainer...
    is de prijs er ook naar?
     
  8. ceppodo

    ceppodo Guest



    Inderdaad een mooie kist.
    Lijkt ook wel wat op mijn Jodel Robin 2160.
    Op de rare schaats aan de onderzijde bij de staart na dan.
    Is een mooi type vliegtuig.
    Ga je de originele kit van Rans bouwen?
    Veel succes ermee

    m vr gr
    Gerald
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jul 2013
  9. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Het gaat scratch-build worden. Gelukkig sta ik er niet alleen voor, mijn bouwpartner doe ook mee.. Ik weet wel dat dit een leerzaam proces voor mij gaat worden, ik kijk dan ook uit naar deze samenwerking. Ik weet dat er een kit bestaat, maar die is een maatje te groot. (althans voor mij, de kit is 3m35 en ik wil tot 2m80 gaan) Vandaar deze zelfbouw.

    Wat de kosten gaan worden? Geen idee, maar ik vind het hele proces belangrijker dan het prijskaartje. Natuurlijk let ik wel op de kosten, tegenwoordig kan je als eigenbouwer (maar dat gaat ook op als je een bouwdoos koopt) niet tegen de kosten opboxen van het ARF geweld... Ik denk wel dat de voldoening groter zal zijn...

    Ik was overigens blij met het voorstel van de Rans S19, hij lijkt op een Jodel Robin en op de een of andere manier heeft de Rans S19 iets...
     
  10. ceppodo

    ceppodo Guest

    Ik bedoelde eigenlijk de 1:1 kit van de Rans.
    Is in Duitsland te bestellen bij de Firma Schäller.
    Basiskitje rond de 30.000 euro.
    En dan komt daar de rest nog bij.

    Dat een ARF veel gemakkelijker is en meestal goedkoper is een feit.
    Maar zelf zo'n ding maken,zeker vanaf scratchbuild,is toch veel leuker.
    Tevens kun je wat aanpassingen in de constructie maken waar je jezelf veel beter bij voelt.
    Het is toch ook modelBOUW en geen model-uit-de-doos-pakken?
    En het is simpelweg gewoon een prachtige kist.
    Ben benieuwd hoe het gaat worden

    m vr gr
    Gerald
     
  11. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Het word wel een schaalmodel, maar zoiets behoeft natuurlijk altijd wat aanpassingen om het geheel vliegbaar te houden. laat ik het zo zeggen, als je de kist ziet kan je zeggen dat het een Rans s-19 is...
     
  12. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    De Rans vliegt ook als sleper bij de BIGGS ....:cool:
     
  13. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Ik had nog nooit van een Rans S-19 gehoord, dus heb ik "vriend" Google eventjes gevraagd....
    Mijn eerste reactie was dan ook: "Héé, das 'n Jodel", maar dan wel zonder een knik in de vleugel.

    In ieder geval een mooie kist en ik ben benieuwd naar het bouwdraadje!
    Groetjes,

    Jordy
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Douglas, ik twijfel al een poosje of ik zal reageren - vat het niet verkeerd op maar ik snap niet helemaal waarom je groter gaat slepen en dan voor electro kiest. Je weet dat ik zelf een groot fan ben van electro en het heeft zeker zijn mooie kanten.
    Maar even terug kijkend naar het VGT;

    Tussen twee sleepjes zit 3 tot 5 minuten. Zeker als er mensen staan te wachten gaat het dus best rap. Met een accu kun je 3 tot 4 sleepjes maken (zeker als je groot en hoog wilt slepen kom je echt niet verder dan dat). Dus na een minuut of 15 moet je eerste accu er uit. En na 30 minuten de tweede.
    Je eerste accu is dan nog niet opgeladen.Als je er drie hebt kun je 45 minuten slepen.
    Maar dan zit je al wel met 3 accu's die je niet tegelijk kunt laden....dat betekent dat je onmogelijk lekker door kunt gaan, als je al de mogelijkheden hebt om op het veld zulke grote accu's te laden.

    Persoonlijk; kijk eens in mijn draadje over mijn Big Lift, wat met zo'n vliegtuig en een DLE30 mogelijk is. Je kunt best een mooier vliegtuig nemen maar brandstof zou ik niet uitsluiten als ik jou was.
     
  15. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Waarvoor de twijfel, ik schiet je niet af hoor... ;-) Ik heb er goed over nagedacht (althans dat hoop ik) maar ben geen fan van branstof. Ik ben enigzins wel verbaast wat 4c verschil uitmaakt, je hebt een goede keuze gemaakt. (ik heb jouw draadje in de gaten gehouden)

    Ik heb een 2 weken geleden gesleept te Boxmeer, Ik had 3 accu's bij en kwam daar net mee uit. 6 accu's voor het sleepwerk zou comfortabel zijn, maar die heb ik op dit moment niet. 6 lipo's (of setjes) is voor de toekomst wel het minimum. Ik heb die dag wel de hele dag gesleept en dat was echt heel gaaf. (12 tot 13 of sleeps)

    Verder heb ik serieus nagedacht om over te stappen op branstof. Zolang je brandstof hebt kan je slepen, maar ik vind het gebeuren er omheen (de brandstof, tanken, starten, poetsen en niet te vergeten het geluid) niet aantrekkelijk. Over het onderlinge vermogen ben ik niet bang meer, dat is te verwaarlozen. Het laden zal de beperkende factor zijn.

    Als ik op brandstof overstap wil ik vanaf 50cc gaan slepen... Het zal ook wel zo zijn dat het branstof gebeuren onbekend is voor mij, maar op de een of andere manier trekt het niet....
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Okay, als je dat van plan bent kan het prima op elektro en dan zou dat misschien ook wel mijn keuze kunnen zijn.
    Maar; 12 sleepjes heb ik op het VGT per uur gedaan :cool:

    Mijn Big Lift is mijn eerste brandstofvliegtuig, ik wilde er ook nooit aan. Maar wat blijkt?
    Tanken is 1 minuut werk zonder dat er een druppel gemorst wordt. Starten...was ik ook bang voor, blijkt met een benzinemotor die goed is afgesteld kinderlijk eenvoudig. Poetsen hoeft met benzine niet, enkel de dode vliegen van de neuslijst en vers gemaaid gras hier en daar wegvegen.Stopje in de tankontluchting en je kunt hem zonder dat je iets ruikt gewoon in de slaapkamer wegzetten. Echt waar.
    Al met al véél minder werk dan alle accu's na een vliegdag op storage laden.....Geluid is een kwestie van smaak inderdaad, maar een motor op 12 cellen maakt vrijwel hetzelfde geluid en ook hetzelfde aantal decibellen. Soms zelfs meer.


    Vermogen van elektro is zonder meer beter als je de juiste spullen gebruikt. Maar dan moet je wel betalen.....anders zal het een hoop ergernis opleveren. En laden is bij grote vermogens écht een probleem als je op een treffen veel wilt slepen

    Dat snap ik, dat was bij mij hetzelfde. Totdat ik wat meer met Hendrik en z'n Big Lift op ging trekken. Voor groot sleepwerk ben ik helemaal om, verder boeit motor/brandstofvliegen mij absoluut niet :)
     
  17. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hoi Arjan,

    Vindt je echt dat vermogen, of beter gezegd, het laden zo'n probleem is?
    Ik heb 2 "pakjes" met elk 2 x 5s 5000mAh, dus 10S voor mijn Taxi.
    Geladen wordt met 2C en ook als 2 x 5S.
    Ik gebruik 2 laders en dat duurt een goede 20 minuten.
    Ik vlieg de Lipo's tot 3,8 volt "leeg", dus het opladen gaat vrij snel.
    Dan kan ik er ca. 10 minuten mee vliegen en theoretisch 4-5 zwevers mee hoog slepen.
    Dus na 20 minuten slepen + 2 minuten Accu wisselen blijft er een "gat" van 8 minuten.
    Dat is wel in orde denk ik?
    Anders moet er nog een 2 x 5s pakketje erbij gekocht worden en dan kan ik non-stop slepen/vliegen.

    Wat ik wel vind, wat jij al zij, is dat het behoorlijk in het geld gaat.
    De 4 SLS 5s 5000mAh Lipo's kosten al een goede €400.-
    Dan nog de laders erbij rekenen.....
    Het kost ook veel meer tijd (opladen, storage etc..) als de mensen die een sleper met benzine vliegen.

    Toch vlieg ik liever elektrisch in plaats van met benzine.
    Groetjes,

    Jordy
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb zaterdag voor het eerst een zwever van 8 kilo gesleept.
    2 sleepjes tot 500 meter waren mogelijk op 1 lading.
    Ik heb goedkope accu's van 100 euro en twee laders van 30 euro stuk.
    Tot nu toe bevalt dat prima en is goedkoper als benzine.
    1 grote zwever kan ik continu in de lucht houden.
    Daar ik maximaal 2 "klanten" heb is dat geen probleem.
    Ik wil tussendoor ook nog even kunnen zweven.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  19. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ik vind deze discusie wel welkom, de voor en nadelen komen uitgebreid aan bod. Ik ben ook van mening dat het niet duur hoeft te zijn om te kunnen slepen. De lipo's zijn de kosten niet en ze zijn nog eens goed van kwaliteit ook. Als ik kijk naar mijn Toledo, daar zit een setup in die in iedergeval geen gods vermogen kost. het is wel een sterke sleper...

    2 laders erbij en ik moet toch wel vooruit kunnen denk ik...

    @ Bertus,
    Welke laders heb jij?
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, voor mij wel. Voor wat betreft het laadvermogen; ik vlieg veel op velden waar geen 220V is. En Douglas ook volgens mij. Dat is voor mij een onoverkomelijk probleem. Jij vliegt op 5S en laadt met 2C; dat betekent een lader van ongeveer 250W twee accu's tegelijk kan laden en die 10A kan leveren. En dat keer 2......Gaat niet lukken op een autoaccu, zeker niet als je de hele dag wilt slepen. Om over het gesleep nog maar niet te praten.
    Dan het laden op zich; je moet je slepen dus onderbreken om accu's te wisselen en je laders in de gaten houden. Ik vind dat erg onhandig (vergeleken met slepen op benzine).

    Ik weet echt wel hoe fijn slepen op elektro is, ik heb jaren met mijn Taxi gesleept. Ik had 5 pakketten van 4S, tussendoor laadde ik dan wat bij en dat ging best (overigens; die accu's moest ik wel na 1 1/2 seizoen vervangen, een prijzig gebeuren....). Maar ik was beperkt in wat ik kon slepen en hoeveel.

    En nu ik een benzinesleper heb merk ik hoeveel minder gedoe dat is. Zowel op het veld als thuis. Neemt natuurlijk niet weg dat iedereen dat op zijn eigen manier moet doen :)
     

Deel Deze Pagina