Een zoektocht naar een grotere sleper.

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door SRS, 10 jul 2013.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb 2 200 watt ladertjes van hk.
    Kijk even in mijn draadje van de piper daar staan ze.
    Ik ben momenteel niet thuis.

    Verder wat sjouwen aan gaat.
    Dat is niet zo moeilijk.
    Als mensen willen dat ik ze omhoog breng moeten ze wel de auto accu's even van en naar de auto brengen.:)
    Maar alle gekheid op een stokje.
    Elektrisch is meer gedoe dat is gewoon zo.
    Maar als je een sleep kist onder de 80 db (a) wil krijgen is dat ook een aardige opgave.

    Verder vind ik het gewoon leuk dat ik echt op groene stroom vlieg.
    De zonnepanelen leveren mijn stroom.
    Niet erg efficiƫnt maar wel leuk, althans dat vind ik.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  2. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Op die manier zou je dus uit kunnen komen met 4 setjes lipo's... Laden gaat dan via een autoaccu, of via een voeding als er 220 aanwezig is. Wat Arjan aangeeft, ik vlieg meestal op clubs waar geen 220 beschikbaar is. Het is wel iets om in mijn achterhoofd te houden...

    Het stille karakter van electro, het heeft gewoon iets... Van brandstof is het grote voordeel dat je de hele dag kan slepen... Als het brandstof word dan word het een DLE boxer van 60cc. (of het merk RCFG, maar dat merk ken ik niet zo goed...) Hoe zit het met onderhoud van zo'n boxer, zo'n ding gaat ook niet eeuwig mee...

    Tja, wat is wijsheid...
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wat wil je wat hoeveelheid slepen aan gaat?
    Ik kan 12 grote zwevers op 1 middag omhoog brengen.
    Dat kan met 2 accu's en 2 opladers. (deze laders heb ik, HobbyKing ECO6-10 200W 10A 6S Bal/Dis/Cyc Charger w/ acc.)

    Met een normale vliegmiddag is 6 sleeps voor een flinke zwever genoeg.
    Met een gemiddelde vlucht van 30 min kan je toch 3 uur zweven.
    Als er geen thermiek is ongeveer de helft.
    Wij hebben er lol van om te kijken wat kan op een middag.
    Is er veel thermiek dan kan je een sleepje acro doen zo niet moet je "zuinig" zweven.
    Het is dus een heel andere manier van benaderen.
    Maar je moet geen elektro gaan vliegen voor het gemak want dat is het zeker niet.
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Precies, dat is denk ik de vraag.
    Als dat de bedoeling is, is elektro absoluut een optie. Wil je op treffens etc slepen (en dan kom je al heel snel aan 12 sleepjes per uur) dan is dat met elektro echt niet te doen.

    Je hebt het normale onderhoud aan je vliegtuig, plus de controles aan je motor (door de trillingen vaker alle verbindingen en boutjes controleren, misschien eerder een servo of roeraansluitingen vervangen). Verder heeft een tweetakt geen onderhoud nodig. Onderdelen zijn van DLE niet duur, kijk eens op Bigplanes.nl naar de onderdelen van een DLE30. Zelfs als je een keer lagers, cilinders of zuigers zou moeten vervangen kost je dat echt de kop niet. Maar bij goed afstellen en smeren is dat niet snel nodig.
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Wel je servo's in de bij geleverde rubbertjes monteren met de messingbusjes (trompetmondje naar het hout ). ontvanger in schuim net als de accu's
     
  6. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ik heb alle opties/nadelen/voordelen van beide aandrijvingen onder de loep genomen. Daarbij heb ik gekeken in wat voor treffens ik meestal aanwezig ben. Meestal tijdens een VGT en soms op verzoek bij een locale club. Meer dan 12-14 sleeps maak ik dan niet. Als ik ga kijken naar de afgelopen VGT te Ede, bleek ik heel goed uit te komen met mijn electrosleper. Het is dat Hendrik zijn prop defect raakte, en halverwege mijn 2e lipo gaf ook mijn prop de geest. Daarna pas keeg Arjan het druk... ;-)

    Met dat gegeven heb ik het volgende besluit genomen... Ik blijf bij electro, en behoud naast mijn Rans dan ook de Toledo als sleper. De Rans zal dan ook net zoals de Toledo op elecro blijven vliegen. Ik vind het stille karakter de doorslag gevende factor, ondanks het lipo/laad/enz gebeuren. Over het vermogen maak ik mij geen zorgen meer, dat hebben ze echt wel goed voor elkaar met de huidige techniek. Dat blijkt wel met de setup van mijn Toledo. De meeste zweefpiloten zijn verrast als ze achter de Toledo hebben gehangen.

    Met het oog naar de toekomst heb ik voor een degelijke en sterke motor gekozen. De Rimfire 65cc gaat hierbij de aandrijving worden voor de Rans S-19. Als ik naar de specs kijk meer dan genoeg vermogen op 12S, en ik kan in de toekomst overstappen op 15S. Op 12S rond de 14 kg trekkracht en dan blijf ik net onder de 80A. Meer kan wel , ruim 17 kilo trekkracht maar dan schiet ook mijn amperage omhoog. Met 14 kg trekkracht heb ik nog voldoende reserve, en dat gaat voorlopig ook mijn uitgangspunt worden. en dan heb ik het nog niet over 15S gehad...

    Wat lipo's betreft, ik heb het e.e.a gevonden waar ik goed mee uit de voeten kan. Ik wacht echter hiermee tot de Rans casco klaar is voordat ik de lipo's ga bestellen. Het lege gewicht van de Rans en het uiteindelijke gewicht gaat hier een grote rol spelen... Het zou zomaar kunnen dat ik gelijk overstal op 15S als het gwicht gunstig is...

    Berrie heeft een betaalbare oplossing gegeven in de vorm wat laden betreft. Ook hiermee kan ik uit de voeten... Ik verwacht dat de techniek wat lipo/laden betreft niet stilstaat. Over een paar jaar zal hier ook het e.e.a. verbetert zijn. Ik ben van mening dat ik met de Rimfire een goede keuze heb gemaakt voor de langere termijn...

    http://manuals.hobbico.com/gpm/gpmg4800-4805-manual.pdf
     
  7. looping

    looping

    Lid geworden:
    5 mei 2005
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Best
    Dan wens ik je veel succes met t de nieuww kist en t electro slepen.

    Mvg
     
  8. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Hallo Douglas,
    Ik heb vandaag dit draadje ontdekt. Zeer interessant! Ik ga hem volgen.
    Ben je al begonnen met de bouw?
    Alhoewel je kennelijk een keuze hebt gemaakt voor de Rans S-19 toch nog even ter informatie; in de laatste elektro modell (2013-4) heeft een verslag gestaan van de Cessna 195. Een prachtige kist! Ook de diverse aandrijfopties voor slepen worden behandeld.
    groet ger
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Na intussen wat ervaring opgedaan te hebben zou ik voor een volgende keer voor een laagdekker gaan denk ik.
    Het accu's wisselen vind ik het mist leuke.
     
  10. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    tijd voor een mopje:

    zou raar zijn moest je liever accus wisselen als vliegen :murder:
     
  11. Ally

    Ally

    Lid geworden:
    14 jan 2006
    Berichten:
    205
    Locatie:
    noord-belgie
    Hoe maak jij het raampje terug vast?
    Tape bovenaan die je laat zitten als scharnier veronderstel ik.
    En onderaan?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Bij mijn Megastar gaat het zo :

    [​IMG]

    Bij mijn Pilatus PC 6 is het zo gedaan...

    [​IMG]
     
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ger,

    De keuze heb ik al gemaakt, inmiddels zijn we al begonnen met de bouw. Ik met de romp en mijn partner met de vleugels. :D De romp word overigens wel een joekel! Toeval dat de Cessna 195 weer voorbij komt, maar ik vond m wel wat aan de dure kant.

    @Ally,

    Ik zal zsm een foto voor je maken. Ik heb bij de dichte kap 1 gaatje (ieder kant) door geboord en voorzien van een boutje met moertje. Hout boutje steekt wat door in het hout, en blijft daardoor zitten.
     

Deel Deze Pagina