Eerste F5B wedstrijd seizoen 2013: 20 April in Wijk en Aalburg

1 vluchtje gemaakt vandaag. Net op een moment dat het best wel fris was. Ging best wel wat onwennig weer. 2e vlucht ging even mis, kreeg m'n accu er met geen mogelijkheid in. Thuis alles nagemeten en toch echt even groot. Zal dus wel weer handig bezig zijn geweest.
Vermogen viel me met de RFM 18x19B nogal tegen eigenlijk.

Vloog je met de Leomotion Johan ?

Nee, met de Jeti. Hij was overigens wel enorm stil.

Ja, dat komt door de prop.
Enorm efficient he..
Het ingangsvermogen zegt trouwens niets over of een prop wel of niet goed is.
Je moet gewoon kijken of ie beter vliegt of niet.
Morgen ga ik dus wel vliegen... ik heb wat leuke props om te testen op de S15 en S16.

GJ

Mocht Willy morgen komen F5D vliegen in Villers la Loup, dan zou ik de tandwielkast kunnen meenemen voor Sundaypilot.
We werken beide op het zelfde adres..

Tjarko

Wij hebben een F3K eurotour en worldcup wedstrijd op ons terrein waarbij ik ga helpen en supporteren voor Kristof. Dus geen F5D

Hallo, mag natuurlijk, maar is niet direct nodig want ik zie Willy aanstaande zaterdag bij F5B. En mijn huidige aandrijving werkt eigenlijk prima. Zit nu op 4.2Kw met 4Cellen en een plettenberg 220/37/A1 (max. motor temp 70 Graden, ja nu houd ik dat goed bij!)

MvG Ronald

Hoe meet je de momortemperatuur? Met de kleefstickers van conrad kom ik steeds hoger uit dan 70°

Zo, net de accudraden van een krimpkousje voorzien (zat een scheur in) en wat van de kunstof bescherming aan de kopse kant weggehaald. Vanmiddag maar voor de herkansing (ook met de Leo denk ik).

Hoe meet je de momortemperatuur? Met de kleefstickers van conrad kom ik steeds hoger uit dan 70°

Ik meet met de temp. sensor van unilog. Krimpkous en magneet eraf. Beetje gelijdings pasta op de zijkant van de motor. Met de sensor (ntc) met zijn neus in de pasta vasttapen met van die goudkleurige tape. Zou goed moeten werken.

Ronald

3 vluchtjes gedaan op het Eurotour veld. Gang zat er lekker in, maar nog genoeg ruimte voor verbetering. Als we hetzelfde lekker turbulente weer hebben begin juni dan wordt het een spannende wedstrijd.

Nog wel m'n vleugelschroefjes verloren vandaag :hammer:. Even op de zender gelegd, niet opletten en het boeltje zo opgepakt. Ach ja. Waar zijn de beste Avionik schroefjes te koop? Heb nog wel wat zwarte schroefjes van Hoellein, maar moest maar eens een voorraadje aan gaan leggen, want dit gaat vast nog wel eens gebeuren.

Na een stevige reparatie ten gevolge van de boomlanding / crash van de laatste wedstrijd vorig jaar (en een half jaartje rust) deed de avionik het afgelopen zaterdag weer prima.

Alleen is die Sergey prop is toch echt iets teveel van het goede.
5,2 Kw bij net 9000 toeren is volgens mij niet het meest efficiënt.
Eind snelheid is goed maar de acceleratie laat te wensen over.
Maar goed, we zijn weer klaar voor het nieuwe seizoen...

P.s. Paste de accu nu wel Johan?

:twisted::twisted::twisted: goed om te horen dat mijn concurenten allemaal zo hun problemen hebben........:twisted::twisted::twisted:
Mijn raketenwurm 2b loopt nu lekker en doet het perfect. Ook de zweeftaak gaat goed lukken nu, alleen nog dat doel vinden.........

Wij zijn ons ook aan het voorbereiden.
Nu heb ik vorig jaar iemand gezien die stond te coachen met een stopwatch
Hij had daarbij een lijstje met tijden en gaf daarbij aan of de piloot op schema lag en hoeveel hij voor of achter lag tov zijn schema.
Maar ik weet niet meer wie dat was. Wij willen ook graag zo'n lijstje maken.
Zou iemand kunnen uitleggen hoe dat lijstje eruit ziet, eventueel door het plaatsen van een foto daarvan?

Dat weet ik wel, dat was ik.
Heel simpel, per 20 seconden moet je 4 rakken vliegen. Afwijking daarop is hoeveel je achter/voor ligt.
Als je het maar vaak genoeg doet doe je het uit je hoofd zoals bijvoorbeeld Luc en Willy.

Dat weet ik wel, dat was ik.
Heel simpel, per 20 seconden moet je 4 rakken vliegen. Afwijking daarop is hoeveel je achter/voor ligt.
Als je het maar vaak genoeg doet doe je het uit je hoofd zoals bijvoorbeeld Luc en Willy.

Natuurlijk inclusief de stijgvlucht.......

Maar zolang je onder de 40 rakken vliegt is dat allemaal nog niet relevant.
Stopwatch starten als het model weggaat, de coach moet alleen even opletten hoe je uitkomt voor de laatste paar seconden, probeer je nog een rak te vliegen of ga je al klimmen voor de thermiek...

Als je op 3:16 bij het b-rak uitkomt, kun je niet meer draaien en nog een rak vliegen, dan kun je beter vast gaan klimmen. Maar kom je op 3:12 bij het b-rak uit, maak dan nog een bocht en ga richting het a-rak.

Ga je 40rakken of meer vliegen, dan wordt het wat ingewikkelder, maar dat leer je vanzelf :)

Gerben

Nee dat klopt. We gaan naar de 40 toe. Maar het zou wel leuk zijn dat we tijdens het rakken vliegen kunnen zien dat we bijvoorbeeld op een schema van 34 of 36 rakken zitten.
Maar als je standaard uitgaat van 40 rakken in 200 seconden dan heeft het niet zoveel zin en zitten wij daar nog steeds onder.

Misschien is 3:12 en 3:16 inderdaad een verstandige keus om te gebruiken als eindpunt voor het rakken vliegen.

Een lijstje werkt niet, je moet het echt uit je hoofd doen.
Je moet een stopwatch hebben die tussentijden laat zien, dat is het makkelijkst.
Per set van 4 moet je onder de 20 seconden blijven, dan zit je op 10x4 is 40 rakken.
Voor een 6 rakker heb je minimaal 3 sets onder de 18 seconden nodig.
Een 6 rakker is >26 seconden.
Als je op de grens van 40-41 rakken zit dan kan je het beste de laatste set hoog stijgen en dan kijken of je een 4,5 of 6 rakker kan vliegen.
Je coach kan heel goed zien hoeveel seconden je nog hebt, de beslissing ligt bij hem.
Bij 3:16 op het B-rak kan je gokken, bij 3:15 moet je het kunnen halen, bij 3:17 meteen stijgen en beginnen aan de thermiektaak.

Trouwens, niet vergeten het aantal stijgers te tellen.
Het is mij wel eens overkomen dat ik Gerben voor 11 stijgers omhoog stuurde, en hij heeft dat ook wel eens bij mij gedaan.. dat was in Bad Bruckenau, alle duitsers stonden te joelen...
Maar dat hoort bij het spelletje, het zal nog wel eens gebeuren en je voelt je als coach dan best wel dom.

Nog even een tip, als je een Android telefoon hebt.
Deze app werkt prima:
https://play.google.com/store/apps/details?id=spinninghead.talkingstopwatch&hl=en

GJ

Ik heb de vleugel van mijn Inertia weer sterk genoeg om er mee te kunnen vliegen. Ik wil morgen naar W&A komen en evt een keer meevliegen als dat kan. Moet ik me daarvoor inschrijven of kan ik gewooon aan komen waaien?

Back