Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Hallo Frans,

Bedankt voor je snelle reactie. Zoals jij zei; heb de snaar weer om gedraaid, en dus draait de tail rotor tegen de klok in, dus links om. Servo armpje verticaal, had ik al, gyro is headlock van esky en kan je niet omzetten zoals de standaard gyro die wordt meegeleverd.
Heb vanavond weer gevlogen en nog steeds moet ik iedere keer corrigeren op de staart, continu.

Aan crash1000, (weet je naam even niet)

jij ook bedankt voor je reactie, maar wil je wat duidelijker zijn in je antwoord. Je zegt namelijk; draait zijn kop naar links, ik neem aan dat je de tail rotor bedoelt? En dat van de toeren begrijp k bijna, wat bedoel je met gain? Dat van toeren verhogen en pitch verlagen begrijp ik, maar is het dan ook niet zo dat een klein knuppelbeweging, en dan bedoel ik ook een kleine beweging, al een grote uitwerking heeft. Dus dat de staart al helemaal naar de andere kant toe schiet, dat ik daar ook weer op moet sturen.

Mijn staart blijft gewoon heen en weer slaan.

En geloof dat ik het nu weet over de gain, dat is het stelschroefje op je gyro toch? Die heb ik bijna op zijn hoogst staan.

Hoop dat jullie hier iets mee kunnen, nogmaals bedankt voor de snelle reactie en wacht jullie antwoord af, of dat van iemand anders, die een suggestie heeft! 8O

Groeten Teake

PS de staart van de heli draait telkens naar rechts en dus niet naar links!(dus van boven af gezien, draait de staart tegen de klok in) :?

mijn naam is sam

wat ik bedoel is;

Als je staart naar links draait, staat gevoeligheid van je gyro te hoog.

Als je staart naar rechts draait, houd dus je staart het niet bij en dus check eerst;

1) Mechanish moet het allemaal goed zijn, dus 90 graden servo armpje, geen mechanishe einde voor je servo uitslag anders gaat je servo snel kapot
2) Gyto gevoeligheid wat hoger zetten

Is punt 1 in orde en punt 2 helpt niet? Dan moet je toerental messchien omhoog en pitch omlaag.

Ik leg het even uit :)

Je hebt geen staart motor maar een belt, dus snelheid van je startbladen hangen van snelheid van je hoofdmotor af. Als ze dus niet snel genoeg draaien, kan je gyro zijn best doen maar er is gewoon iet genoeg power! Dus voor meer snelheid zet je gas curve wat hoger. MAAR! als je dat doet gaat je heli inderdaad sneller, eerder in hover en daarom doe je je pitch omlaag.

Reken voorbeeld; (ik noem maar wat getalen)

pitch 60% en toeren 50% === (geef dezelfde lift) === pitch 50% en toeren 60%

Dus als je meer toeren maakt bij een lagere pich heb je dezelfde lift, alleen heeft dit keer je start wel genoeg power!

andere voordeel van meer toeren is dat je toeren niet zo snel wegzakt bij pitch veranderingen. Dus je heli wordt ook juist stabieler en ook minder jumpping effect bij pitch veranderingen.

Ik hoop dat het duidelijk is :)

crash1000 zei:
mijn naam is sam

wat ik bedoel is;

Als je staart naar rechts draait, houd dus je staart het niet bij en dus check eerst;

Dat is dus niet zo hoor Sam

De gevoeligheid heeft niks met het draaien te maken, als hij te gevoelig staat gaat een gyro hunten (overkorigeren) en zal de staart dus als een gek heen en weer gaan, staat hij te laag zal de de staart een beetje na ijlen op je bewegingen.

Nu doet de king dat sowieso wel (naijlen) omdat de staart niet effectief genoeg is voor wat de kop aan tork leverd. Als ik vol pitch trek zal de staart altijd iets wegdraaien, wat na de tijd door de HH wel weer wordt gecorriseerd.

Als je staart draait is er maar een manier om dit op te lossen, en dat is je servo op de staartbuis verplaatsen. Wordt het erger ga je de verkeerde kant op. Elke keer weer een beetje tegelijk, stapjes van 0,5mm en dan zal je zien dat je hem redelijk rustig op de staart kan krijgen.

gr Remco

dutchhelipilot zei:
crash1000 zei:
mijn naam is sam

wat ik bedoel is;

Dat is dus niet zo hoor Sam

De gevoeligheid heeft niks met het draaien te maken, als hij te gevoelig staat gaat een gyro hunten (overkorigeren) en zal de staart dus als een gek heen en weer gaan, staat hij te laag zal de de staart een beetje na ijlen op je bewegingen.

Nu doet de king dat sowieso wel (naijlen) omdat de staart niet effectief genoeg is voor wat de kop aan tork leverd. Als ik vol pitch trek zal de staart altijd iets wegdraaien, wat na de tijd door de HH wel weer wordt gecorriseerd.

Als je staart draait is er maar een manier om dit op te lossen, en dat is je servo op de staartbuis verplaatsen. Wordt het erger ga je de verkeerde kant op. Elke keer weer een beetje tegelijk, stapjes van 0,5mm en dan zal je zien dat je hem redelijk rustig op de staart kan krijgen.

gr Remco

Wat ik zeg over gevoeligheid klopt wel maar alleen bij niet HH functie en zou inderdaad niks uitmaken als je HH mode aan hebt.

Als je HH mode aan heb kun je inderdaad je servo verplaatsen maar dan verlaag je eigenlijk servo uitslag van ene kant en verhoog je het aan de andere kant. Maar als je je toeren verhoogd heb, heb je aan beide kanten genoeg power. Dus Ik zou servo uitslagen op beide kanten gelijk houden en net een paar % meer toeren gaan maken.

Thanks allemaal voor jullie antwoord. zal vandaag lekker bezig en wie weet vliegen zonder dat mijn staart raar doet.

En Sam, dat van de gas curve dat zal nu nog niet echt goed lukken. Ik had ook al eerder gezegd dat ik met de standaard zender vlieg. Moet nog even wachten met de aanschaf van de MX 12, maar ja dat heeft met prioriteiten te maken. :lol:

Nogmaals bedankt iedereen en zal jullie op de hoogte houden van mijn aanpassingen, wie weet wat leuke actie foto's :roll:

Groeten en veel vliegplezier,

Teake

ah ok... Ik had je bricht zeker niet goed gelezen..

Heb ook vanaag lekker 2 accus leeg gevlogen. Sinds dat ik me zelf beloofd heb om nooit meer iets uitproberen wat ik nog niet helemaal ken, heb ik geen crashes meer gehad :lol: Soms kribelt het wel om paar rondje te maken maar ik weet wel dat 1 op 10 keer het mis gaat :cry:

Dus voorlopig alleen maar side-in hoveren tot ik side-in echt 150% onder knie heb :wink:

Ik ben wel van plan iets met verlichting doen... Maar heb nog geen ene goede idee tegen gekomen :roll: Er zijn wel van dat glow-wires maar die zijn wel dik. Liefst iets zoals glow-wire maar dan plat ofzo.. Ben zelf ook handig met ledjes, weerstanden enz... Dus als jullie wat ideen hebben hoor ik het graag. 8)

Zoals beloofd zou ik mijn bevindingen posten.

Na alles nog 2x te hebben nagelopen, en dat mijn staart nog steeds het heen en weer kreeg, ben ik eens rustig gaan nadenken :lol: , ja nadenken.

Er was mij namelijk wat opgevallen. Wanneer ik mijn heli aan heb staan, zonder dat de moter draaide, en de heli verticaal beweeg(dus op en neer) ging mijn staart servo-armpje bewegen. Dit deed hij niet wanneer ik mijn heli bij de kop vast pakte en mijn staart heen en weer bewoog. Wat hij eigenlijk wel moest doen om hem headlock te houden.

Wat heb ik nu gedaan, heb mijn gyro in plaats van horizontaal, verticaal gemonteerd. Dit stond overgens nergens in de instructies die je er bij krijgt.
Nu heb ik 2 lipo's leeg gevlogen en het is echt waar ik vlieg :D .

Ik ga morgen naar me ouders thuis, aan de zeedijk, en we hebben daar eem mooi groot stuk terrein waar ik lekker kan gaan vliegen en mijn heli een stuk beter kan leren kennen. Zal kijken of ik er wat mooie actie foto's van kan maken.

Groeten aan iedereen en natuurlijk veel vliegplezier,

Teake

hahahaha :) dat is een goeie. Heb ik ook af en toe van dat "oeps" momenten :wink:

Stuur maar paar mooie fotooooooooos! :D

Eh hij moet niet zomaar verticaal, hij moet er op een speciale manier op:
ysktly.jpg

Het klopt overigens dat dit niet in de handleding staat:
http://www.himodel.com/en/info/manual/eskytuoluo.pdf

Lunatic zei:
Zoals beloofd zou ik mijn bevindingen posten.

Na alles nog 2x te hebben nagelopen, en dat mijn staart nog steeds het heen en weer kreeg, ben ik eens rustig gaan nadenken :lol: , ja nadenken.

Er was mij namelijk wat opgevallen. Wanneer ik mijn heli aan heb staan, zonder dat de moter draaide, en de heli verticaal beweeg(dus op en neer) ging mijn staart servo-armpje bewegen. Dit deed hij niet wanneer ik mijn heli bij de kop vast pakte en mijn staart heen en weer bewoog. Wat hij eigenlijk wel moest doen om hem headlock te houden.

Wat heb ik nu gedaan, heb mijn gyro in plaats van horizontaal, verticaal gemonteerd. Dit stond overgens nergens in de instructies die je er bij krijgt.
Nu heb ik 2 lipo's leeg gevlogen en het is echt waar ik vlieg :D .

Ik ga morgen naar me ouders thuis, aan de zeedijk, en we hebben daar eem mooi groot stuk terrein waar ik lekker kan gaan vliegen en mijn heli een stuk beter kan leren kennen. Zal kijken of ik er wat mooie actie foto's van kan maken.

Groeten aan iedereen en natuurlijk veel vliegplezier,

Teake

Teake,
Mooi man... 't is wel een goeie hoor... :oops:
Wat betreft de Zee (dijk) pas maar op met al die naakte toeschouwers... Ha ha :lol:

grtn Frans

Sander, volgens mij moet ie na wat ik gelezen heb ik lijn staan met de staart. Misschien dat je eens kan kijken wat het voor een verschil uit maakt. :)

Sander,

:) heb het aangepast, normaal gebruik ik altijd de nickname van iemand maar goed.
Nou ik zal als ik aankomende maand de HH koop bij Remco de gyro er dan ook maar op die manier op zetten, ik kijk wel.
Eerst maar zien dat de heli weer airborn is voor ik op vakantie ga, dan twee weken afkicken en als we terug komen de HH halen :) :)

Nou wat weer mee gemaakt zeg. Ik wissel van lipo, start me heli op. De bladen draaiden met een snelheid dat hij net niet los kwam en ineens pats! Ik zag me rotorbladen door de kamer vliegen met nog wat onderdeeltjes. Heli viel om en heeft nog even raar liggen doen voordat ik hem kon loskoppelen.

Maargoed bleek dat een zelfborgend moertje waarmee aan 1 kant van de as die de rotorbladen aan elkaar hecht los geraakt was. (heb zoveel mogelijk nagelopen nadat hij uit de doos kwam, maar dat soort dingen heb ik overgeslagen omdat het ergens achter zat. Ging ervan uit dat dat wel goed vast zou zitten, niet dus) Nu heel me heli nagelopen, alleen nu heb ik een probleem en weet niet wat dit veroorzaakt.

Het is voor mij onmogelijk geworden om mijn heli vooruit te laten bewegen. Ik kan hem wel naar links/rechts kantelen, maar zodra ik vooruit wil gaan, kantelt hij naar links. Verder heb ik gemerkt dat er nog maar 1 rotor blad beweegt zodra ik throttle geef of stuur. Ze hebben wel allebei de ruimte om te bewegen, dit lukt ook heel gemakkelijk met de hand.

Heeft iemand misschien een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Hallo jonge lui,

ik zou enkele actie foto's posten van mijn vliegkunsten 8) , ja......!

1 in opstart en hover,

en nee geen naakte mensen :lol: .
Was gewoon op het erf bij me ouders, vond het toch net iets wat te hard waaien. Dus rustig aan en hem leren kennen.

En Ronny,

Volgens mij maakt het niet uit op wat voor manier je de gyro verticaal plaatst, als je inverted vliegt moet hij toch ook gewoon werken!! :)

Aan Rvand (weet je naam niet),

Misschien servo's, controleren als je de heli aan hebt. En misschien kun je een foto('s) van de kop posten in dit draadje?

Veel vliegplezier!!

Rvand zei:
Nou wat weer mee gemaakt zeg. Ik wissel van lipo, start me heli op. De bladen draaiden met een snelheid dat hij net niet los kwam en ineens pats! Ik zag me rotorbladen door de kamer vliegen met nog wat onderdeeltjes. Heli viel om en heeft nog even raar liggen doen voordat ik hem kon loskoppelen.

Maargoed bleek dat een zelfborgend moertje waarmee aan 1 kant van de as die de rotorbladen aan elkaar hecht los geraakt was. (heb zoveel mogelijk nagelopen nadat hij uit de doos kwam, maar dat soort dingen heb ik overgeslagen omdat het ergens achter zat. Ging ervan uit dat dat wel goed vast zou zitten, niet dus) Nu heel me heli nagelopen, alleen nu heb ik een probleem en weet niet wat dit veroorzaakt.

Het is voor mij onmogelijk geworden om mijn heli vooruit te laten bewegen. Ik kan hem wel naar links/rechts kantelen, maar zodra ik vooruit wil gaan, kantelt hij naar links. Verder heb ik gemerkt dat er nog maar 1 rotor blad beweegt zodra ik throttle geef of stuur. Ze hebben wel allebei de ruimte om te bewegen, dit lukt ook heel gemakkelijk met de hand.

Heeft iemand misschien een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Kijk eerst even of alle servo's werken (3 stuks) verder is het een kwestie van ballinks volgen en zien of er misschien toch eentje los zit.
Bij mij is een balletje af gebroken na een crash... daardoor was er ook maar een rotorblad te bedienen. :oops:

suc6

Frans

PS.
Heb je nog wel alles compleet,
axiaal kogellager, ringetje, O-ring!?
Wees er op bedacht dat het lastig is om de moertjes op dit asje goed vast te zetten, alles hangt af van de weerstand van de moertjes, ik ben een poosje aan het kooien geweest om de moertjes zo te krijgen dat de schroefdraad aan beide zijden het zelfde uitstak. (een moertje vast lijmen met loctite zou een hulp kunnen zijn, al kan het dan weer lastiger worden om dit asje te vervangen na een crash)
Nog een tip, zet de moertjes niet te strak! Een drupje naaimachine olie bij de montage van het axialelager kan ook geen kwaad!
Pre flight controle : Controleer of je de rotorbladen naar buiten kunt trekken of dat er speling is, dit duid dan zeker op het feit dat een van de moertjes aan het los lopen is!

hallo, imand ervaring met de zender van esky, bij die van mij doet de rechter rolservo het niet, als ik de zender van mijn hb cps gebruik doet hij het wel, maarja daar heb ik niets aan.

Hallo Frans,

Ik heb hem nagelopen, maar alle servos werken zo te zien wel. Ook heb ik geen afgebroken onderdelen kunnen ontdekken.

En voor zover ik weet heb ik alle onderdelen weer terug gevonden. Ik vrees dat ik ermee naar de winkel terug moet.

Is het beter om meer toeren te maken bij minder pitch? of juist andersom? (als het om vliegtijd gaat en niet stabiliteit)

crash1000 zei:
Is het beter om meer toeren te maken bij minder pitch? of juist andersom? (als het om vliegtijd gaat en niet stabiliteit)

De truc is om zo min mogelijk enegie te gebruiken... kijk maar eens naar je zelf bij het fietsen... het is de uitdaging om de juiste compromissen te vinden. toeren maken of pitchen beide verbruiken enegie....!
Ik ga tzt up-graden naar een BL motor, ik zal er zeker voor kiezen om een 9T of 10T tandwieltje op de motor te zetten... waarbij het kopel van een 9T aanzienlijker beter is dan een 11T of 12T... en er bij een 11 of 12T meer vermogen nodig is om het gewenste toerental te halen.. dus meer enegie gebruikt zal gaan worden. Bij de toeren keuze zal er aanzienlijk enegie gebruikt worden bij het pitchen...
Het is dus een afweging, langer vliegen minder stabiel... korter vliegen maar stabieler...

Frans

Zo vanmorgen begonnen met een stap terug te nemen na het vele advies. Ik heb eerst een accu gespendeerd aan rustig figuurtjes vliegen en de tweede accu aan nose inn hoveren. Dat laatste was erg lache en aan het eind van de accu had ik toch wel redelijke air time. De air time is uit te drukken als iemand die net twee weken vliegt tail inn :)
Gaat lekker dus :P

Back