Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Vandaag mijn king binnen gekregen. 8)

Heb eerst alles rustig bekeken. Heli uitgebalanceerd. Accu aangesloten en motor losgekoppeld en kijken wat alles doet. Toen even de sim opgestart en daarin aan de gang gegaan. Daar vloog ik weg zonder problemen. Dus toen maar weer de echte heli erbij gepakt. Motor aangesloten, accu aangesloten. Alles bewoog behalve de motor.
Hmmm wat nu? Ik op zoek naar een knop of iets. Niks kunnen vinden. Alles op de zender geprobeerd. Nog niks.

Goed ik naar 4rc gebeld en bleek dus dat de zender in een bepaalde stand moest staan. Dit gedaan en ja hoor. De motor deed het ook.

Toen een beetje gaan schaatsen op een houten plank. Beetje bekeken wat alles doet. En goed ik kon af en toe rechtdoor gaan, maar meestal bleef de heli in rondjes schaatsen, of kantelde hij naar rechts en viel dan bijna om. Toen ontdekt dat met nog wat meer gas erbij het weer iets makkelijker ging. En toen was de lipo leeg.

Dus morgen weer een dag. Maar ik vind het echt geweldig!! :P

Rvand zei:
Dus morgen weer een dag. Maar ik vind het echt geweldig!! :P

Zeker weten morgen weer een dag gewoon lekker rustig starten en voor je het weet ben je besmet met het hli virus. :) Welkom bij de King II club whehehe

BasTijs zei:
12A accu is 12.000ma dus 12.000 / 2200 = 5.45x keer laden voor ie leeg is geloof ik

Dat gaat niet op, want de warmte die de lader produceert en die herie makende ventilator gebruiken ook stroom hoor.

Ik denk dat het met een keer of vier laden ophoudt, gewoon een 12V voeding thuis er voor zetten, en die accu op het veld gebruiken.

gr Remco

dutchhelipilot zei:
BasTijs zei:
12A accu is 12.000ma dus 12.000 / 2200 = 5.45x keer laden voor ie leeg is geloof ik

Dat gaat niet op, want de warmte die de lader produceert en die herie makende ventilator gebruiken ook stroom hoor.

Ik denk dat het met een keer of vier laden ophoudt, gewoon een 12V voeding thuis er voor zetten, en die accu op het veld gebruiken.

gr Remco

Klopt als een bus, sterker nog ik denk dat het werkelijk rendement van de lader erg slecht is. Ik heb vanmorgen de tweede accu geladen met deze setup en de lader begon al duidelijk minder herrie te maken door het afnemend vermogen van de accu. Ik kan dus met heel veel geluk 2 accu's laden :)
De setup was ook alleen om te testen of het op deze manier te doen was. Wat ik vanavond nog even ga doen is kijken of de 220 adapter die maar 1,5A levert het trekken kan. Van dit laatste ga ik niet echt uit omdat ook deze minder als 1,5A zal leveren.. de stickers zeggen veel maar de pratijk zal het anders zijn.

Op zich is dit wel een leuke setup voor in het veld maar 1:45 uur om te laden is wel erg veel. Ik denk met de tijd doen we toch maar een ultramatje halen zodat het iets sneller kan en zodat ik kan zien hoeveel stroom er ook weer ingepompt is. Deze lader mist natuurlijk alle vormen van luxe ten op zichte van de duurdere laders maar voor de €25,- mag ik weer helemaal niet klagen.

na een paar dagen harde wind... eindelijk wat gevlogen van morgen :)

Heb pas een lipo van flighpower gekocht van 1800 en raad eens wat... 5 minuten vliegtijd!
Als ik hem oplaad met een flighpower balancer blijft 2e cel op geel. Dus even zelf strom gemeten per cel en is er inderdaad een verschill van 0.2 volt bij tweede cel.

Volgens handleiding moet balancer beginnen met correctie als een cel onder power is en dan gaat 2e lampje dus knipperen in dit geval maar dat doet die balancer niet.

Ligt het aan de balancer of mijn lipo? hoe kan ik hier achter komen?

P.s: alles draait supel... Lang leve w40 :)

Welke accu gebruiken jullie en wat is jullie vliegtijd?

Ronny Kruissen zei:
Hehe kicke, de Trex fanaat vliegt nu met een King, doet me goed :P Ben beniewd wat je verdere ervaring is van de Eksy regelaar en motor... welke heb je genomen ? neem aan de 3100 KV ??

Ik heb sinds het vliegen gisteren een wobbel in mijn staart. De wobbel doet zich voor nadat de staart iets heeft moeten doen, hetzij door zelf sturen hetzij door corrigeren van bijvoorbeeld de wind.
Wobbel-len (onov.ww.)
1 Heen en weer wippen van de staart van een RC heli => schudden, gyrorommelen
2 (van wobbellen, vlucht) zo aanvoelen bij het vliegen als genoemd wordt

Heb voor het gemak het woord wobbel erbij gezocht in het NL woordenboek.
Vandaag heb ik de gehele heli uit elkaar gehaald, alles ontvet en bekeken of ik ergens verstopte slijtage kan zien (vlieg toch wel veel met het ding) maar kon niks vinden. Alles weer in elkaar gezet en dus een paar uurtjes schroeven achter de rug. Resultaat mag er wezen, de wobbel is er nog steeds :(
Ik heb zojuist alle scharnier puntjes weer even losgeschroeft en ingevet met van dat zeer dunne silicone based goedje van Remco en dan vanavond met iets minder wind weer een poging wagen. Ik ga er voorals nog niet vanuit dat vet de oplossing is want vet was alles al :P

Zo ook weer even een ervaring bijdrage van mij...
Inmiddels aan mijn derde setje rotorbladen... en na mijn laatste bezoek aan het Heon veld weer de nodige inspiratie opgedaan.
Eerst even het Wobbel verhaal... door mijn crashes een stuk wijzer geworden... je leert de Heli op deze wijze wel goed kennen.
Wobbel bij mij King II, ik ben er achter dat met name het asje tussen de rotorbladen (EK1-0344 kosten 2,25 Euro) erg gevoelig is voor crashes. Deze gaat snel iets of meer krom bij een crash. Dit asje heb ik nu ook al twee keer vervangen, na vervangen draait de heli weer wobbel vrij. :D
Omdat ik in het bezit van een draaibank ben maar eens geprobeerd deze kromme asjes te richten.... het resultaat is bevredigend.
Je hebt voor het vervangen van de dit asje wel twee dopschroevendraaiers nodig 5,5 mm. Deze heb ik by the way zelf gemaakt.
Let op! In de bladeclamps zitten axiale en radiale kogellagers..en tussen de kop en de clamp een klein ringetje en een O-ring. Als dit asje maar iets krom is resulteert dat in sterk schudden van de staart! :?
Even nog een opmerking, het verdiend aanbeveling om de lagers bij montage met zeer dunne olie (naaimachine olie) te smeren.

Heonveld (locale heli veld Toldijk), zoals ik al schreef, daar weer de nodige inspiratie opgedaan en na aanleiding van de ervaringen van andere aanwezigen daar de heli weer opnieuw afgesteld, een van de servo armpjes stond iets naar beneden deze nu versteld en nogmaals de uitlijning van de swashplate gechecked. Deze laatste actie resulteerde dat ik nu eindelijk goed met de heli in de lucht kan blijven... dus kan zeggen dat ik nu na twee maanden klooien airborne ben. Hiep hiep hoera…. :lol:

Groeten Frans

Op zich deel ik je mening over kromme asjes na een crash alleen ik ben niet meer gecrashed. Het schudden van mijn staartje is plots ontstaan uit het niets tijdens een vlucht. Niets geeft aanleiding tot dit, ik ga er voor alsnog vanuit dat het puur slijtage is van iets maar ik weet nog niet wat.
Ik ben momenteel bezig met de heli los te schroeven en lagers te controleren of ik ook maar enige onregelmatigheid merk in het lagertje op zich. Al mijn assen zijn echt helemaal recht voor zover ik zien kan.

Ronny Kruissen zei:
Op zich deel ik je mening over kromme asjes na een crash alleen ik ben niet meer gecrashed. Het schudden van mijn staartje is plots ontstaan uit het niets tijdens een vlucht. Niets geeft aanleiding tot dit, ik ga er voor alsnog vanuit dat het puur slijtage is van iets maar ik weet nog niet wat.
Ik ben momenteel bezig met de heli los te schroeven en lagers te controleren of ik ook maar enige onregelmatigheid merk in het lagertje op zich. Al mijn assen zijn echt helemaal recht voor zover ik zien kan.

Ronny,
Controleer even de twee O-ringen die in de kop zitten, als deze versleten zijn gaat de boel ook schudden.
Oh ja, vraagje is het een horizontale of verticale trilling? (wobbel) Ik heb gemerkt dat na het krom vliegen van de verbinding as tussen de bladen de staart verticaal gaat trillen.
Is de wobbel toerental afhangkelijk? zoja dan moet je het toch zoeken in onbelans van de mechanica anders zou het wel eens in de gyro kunnen zitten.
Ik heb niet alle tekst gelezen maar als je de E-sky gyro gebruikt dan zou je de kompensatie gain wat kunnen verstellen. Als deze gain te groot is dan krijg een soort van ossileren van de staart. en resulteert in een horizontale trilling wobbel!

Frans

Kijk kijk hier ga ik eens wat mee doen.
De wobbel lijkt een beetje alsof de staart rond draait, het is dus niet horizontaal en niet verticaal, hij draait om zijn as.
Ik heb zojuist al mijn servos vervangen omdat de Esky's het een beetje af leieten weten en nu is mijn wobbel weg. het begon te regenen en het waait vrij hard hier dus ik kan het nog niet met zekerheid zeggen.
Vanavond als de wind een beetje is gaan liggen probeer ik het weer. Mijn O ringen zijn overigens niet versleten maar wel beschadigt. Wellicht dat ik die maar gewoon ga vervangen.

Vanavond heb ik twee accu's leeg gevlogen. De wobbel is nog steeds en dus moet ik nu actief op zoek naar het defecte deel. De nieuwe servos helpen wel heel erg veel want het is echt in de meest extreme vorm van de vlucht aanwezig. Hiermee bedoel ik dat hij het alleen nog doet als ik hem bijna verticaal trek en vol naar achteren nick zodat een heel erg scherpe bocht het resultaat is. Als ik dus een rondje blijf vladderen dan zie je hem goed schudden.
Het nieuwe, door Remco aangegeven, vlieg plekje bevalt me wel maar ik werd wel even verrast door de bomen vanavond. Ik had hem toch wel op boom hoogte hangen en was aldaar 8-tjes aan het draaien met hoge snelheid om hem (oefenen) nose inn terug te pakken. Op een gegeven moment merkte ik dat de heli wel heel erg veel vaart maakte en achertaf gezien was dat dus duidelijk wind mee. De bomen kwamen ruim in zicht en ik besloot hem maar om te gooien en nog hoger om het welkomst comité bestaande uit takken te ontlopen. de terug weg verliep moeizaam in tegenstelling tot de heen weg en na wat hoogte verloren te hebben had ik de heli weer voor me :)
Morgen ga ik in Arnhem op de hei vliegen, gecombineerd met hondjes van me oom uit laten :) Eens kijken hoe dat gaat terwijl je zelf op een berg staat. Hier vloog ik vroeger met mijn vliegtuigjes.

Ronny Kruissen zei:
Vanavond heb ik twee accu's leeg gevlogen. De wobbel is nog steeds en dus moet ik nu actief op zoek naar het defecte deel. De nieuwe servos helpen wel heel erg veel want het is echt in de meest extreme vorm van de vlucht aanwezig. Hiermee bedoel ik dat hij het alleen nog doet als ik hem bijna verticaal trek en vol naar achteren nick zodat een heel erg scherpe bocht het resultaat is. Als ik dus een rondje blijf vladderen dan zie je hem goed schudden.
Het nieuwe, door Remco aangegeven, vlieg plekje bevalt me wel maar ik werd wel even verrast door de bomen vanavond. Ik had hem toch wel op boom hoogte hangen en was aldaar 8-tjes aan het draaien met hoge snelheid om hem (oefenen) nose inn terug te pakken. Op een gegeven moment merkte ik dat de heli wel heel erg veel vaart maakte en achertaf gezien was dat dus duidelijk wind mee. De bomen kwamen ruim in zicht en ik besloot hem maar om te gooien en nog hoger om het welkomst comité bestaande uit takken te ontlopen. de terug weg verliep moeizaam in tegenstelling tot de heen weg en na wat hoogte verloren te hebben had ik de heli weer voor me :)
Morgen ga ik in Arnhem op de hei vliegen, gecombineerd met hondjes van me oom uit laten :) Eens kijken hoe dat gaat terwijl je zelf op een berg staat. Hier vloog ik vroeger met mijn vliegtuigjes.

Hoi Ronny,
Ik heb vanavond ook twee lipo's weg gevlogen.. en heb de heli ook nog heel... :wink: ik ben nu echt air-borne. :D Wat ik nu als eerste ga maken is het volgende.
Gezien het feit dat de motor na 1 lipo al flink aan het kookpunt is wil ik een externe koel fan maken, zodat ik tijdens een lipo wissel de motor geforceerd kan koelen. Een kleine fan op een 12v gel accu zou moeten kunnen.
Hierdoor spaar ik de motor en kan dan ook weer wat sneller gaan vliegen.

Jou wobbel... Tja ik heb geen idee zal toch zoeken worden... dat zal je dan staps gewijs moeten gaan doen suc6 we lezen het wel.

pa5ca als je motor heet is dan mag ik ervan uit gaan dat je met brushed vliegt !? Moet wel zeggen dat je dan één van de weinigen bent die daar zo lang mee vliegt :P
Ik ben blij dat mijn motortje niet warmer word als een graadje of 35/40 :) :) :)

Ronny Kruissen zei:
pa5ca als je motor heet is dan mag ik ervan uit gaan dat je met brushed vliegt !? Moet wel zeggen dat je dan één van de weinigen bent die daar zo lang mee vliegt :P
Ik ben blij dat mijn motortje niet warmer word als een graadje of 35/40 :) :) :)

Yes................... goed he..... :lol:

Hallo jonge lui,

Allereerst wil ik zeggen dat ik dit draadje al een tijdje volg. Heelveel info uitgehaald.

Ik vlieg zelf al iets meer dan een jaar de DF 04 en ik heb ook de overstap genomen naar de king V2.
Het leek mij voor deze prijs de geschikte heli om mee te leren vliegen (collective dan wel :D ).

NU zit het zo, na al een stuk of 8 lipo's leeg te hebben gevlogen, afstellen etc. blijf ik continue corrigeren op de staart. Ik bedoel dus tegen sturen, dat terwijl ik de Headlock Gyro van Esky gebruik.
Daarnaast vlieg ik met de standaard zender ( ja ook ik wil met de tijd de MX 12 aanschaffen), alle servo's vervangen door tower pro's en brushless.

Wie kan mij helpen met het probleem, heeft dit met de afstelling te maken op de staart, staart servo (heb de steuntjes los van het staafje wat het mechaniek van de staart met de servo koppelt) en over het algemeen loopt alles soepel. Ook heb ik de belt al omgedraaid en de staart rotor hier op aangepast.

Ik weet het echt even niet meer!!! Wie O wie kan mij helpen. :?

Groeten Teake

Lunatic zei:
Hallo jonge lui,

Allereerst wil ik zeggen dat ik dit draadje al een tijdje volg. Heelveel info uitgehaald.

Ik vlieg zelf al iets meer dan een jaar de DF 04 en ik heb ook de overstap genomen naar de king V2.
Het leek mij voor deze prijs de geschikte heli om mee te leren vliegen (collective dan wel :D ).

NU zit het zo, na al een stuk of 8 lipo's leeg te hebben gevlogen, afstellen etc. blijf ik continue corrigeren op de staart. Ik bedoel dus tegen sturen, dat terwijl ik de Headlock Gyro van Esky gebruik.
Daarnaast vlieg ik met de standaard zender ( ja ook ik wil met de tijd de MX 12 aanschaffen), alle servo's vervangen door tower pro's en brushless.

Wie kan mij helpen met het probleem, heeft dit met de afstelling te maken op de staart, staart servo (heb de steuntjes los van het staafje wat het mechaniek van de staart met de servo koppelt) en over het algemeen loopt alles soepel. Ook heb ik de belt al omgedraaid en de staart rotor hier op aangepast.

Groeten Teake

Hoi Teake,
Snaar omgedraaid??????? tail rotor moet links om lopen...
Ik heb bij mijn King II de servo opnieuw mechanisch afgesteld, in de 0 stand staat het servo armpje nagenoeg verticaal. Verder heb ik de servo iets verschoven op de staartbuis, als ik nu kijk naar mijn staart rotor verstelling staat deze +/- 1mm naar links (Uit het midden dus)
Staat de gyro wel op "Rev" ?
Suc6...

Frans

Ronny Kruissen zei:

Ronny, mijn naam is Frans...........
Groeten.... By the way hoe ging het vandaag???

Lunatic zei:
Hallo jonge lui,

Groeten Teake

Draait zijn kop naar links?
soms kan het ook aan je toeren liggen, dus als je verder alles goed heb en ook gain goed staat en toch draait ie naar links.... verhoog je toeren en velaag je pitch

Vroeger hadden we met de familie een boot, een echte waar je dus op kon zitten. Mijn opa had een plaatje als je naar beneden ging en daar stond aan de bovenzijde: Boem is HO ! !
Als klein kind snapte ik dit niet en vanavond heb ik begrepen wat me opa ermee bedoelde :)

Remco was vanavond op het veld en vertelde me dat ik heel goed snel vlieg maar wat stappen terug moet nemen. Deze vorm van kritiek heb ik al eerder ontvangen deze week en dus moest ik hier nog wat aan gaan doen. helaas blijft meneer eigenwijs het gewoon doen omdat het zo leuk is om de bochten lekker hard door te knallen.
Op een gegeven moment had ik de heli wat tever weg en liet ik hem met de staart naar me toe terug komen. Remco merkte een beetje lollig op dat zoiets nose inn moest. Ik gaf als antwoord dat ik dit wel kan als ik vanuit een bocht naar links weer naar me toe vlieg.
Zo gezegt zo gedaan liet ik hem wat verder van me af gaan om vervolgens uit de bocht waar ik van weet dat ik het kan hem nose inn terug te laten komen.
Gevolg:
De heli helde naar links, terwijl hij bijna stil hing op een metertje of 5 in de lucht, ik stuurde tegen (LET OP) de verkeerde kant op :P

Helistuk.jpg

De heli ging vol zijwaarts naar beneden, hij maakte een smak en in een reactie zette ik idle up uit. Remco vulde dit aan omdat hij zag dat ik het gas nog open had, helaas zette ik idel up netjes uit maar van stomme verbazing pitchte ik up en dus ging mijn tandwiel er ook aan.

Tandwiel.JPG

Ik moet zeggen dat ik na het oprapen van de heli snel de lol er van in zag:
1 De schade viel gezien de smak heel erg mee.
2 Ik vlieg echt al vele uren schade vrij en heb al heel erg veel mazzel gehad
3 Ik wist dat ik me vriendin er een gunst mee deed omdat ik nu weer tijd voor haar heb :) :) :)
4 Een paar dagen terug schreeuwde ik luid dat ik nog geen smakkers gemaakt had en dus voelde ik het wel een beetje aankomen

Zoals het er nu uit ziet heb ik nieuwe bladen nodig, en een tandwiel maar die was toch al aan vervangen toe ....

Zo voor nu over en sluiten tot ik weer vlieg mensen de groeten ik ga even wat tijd aan me vriendinnetje besteden :P

Back