Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door pa5ca, 19 mei 2007.

  1. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Vannavond op die 60% redelijk rondgevlogen (tot het begon te regenen)

    Ik vind het ruim voldoende met de 3800 kV motor op 9T om op 60% gas te vliegen.

    In idle heb ik een rechte lijn op 70% maar daar heb ik nog niet op gevlogen, ik denk dat je inderdaad niet veel hoger moet gaan want dat is wel erg veel voor deze heli.

    Het grappige (waarom weet ik niet) is dat je hem redelijk goed ziet, zelf als is hij klein, ik vlieg nog helemaal standaard met de witte canopy.

    We vlogen toch aardig tegen de schemer.

    Autorotoren is nu officieel, dat kan die niet, gas uit en hij valt als een baksteen, zonder dat je ook nog enige vorm van controle hebt. Die houten bladen zijn ook wel erg licht, dus veel energie zit er niet in.

    Dat maakt hem overigens ook wel redelijk crash bestendig, want vandaag het ding van een collega vol de grond in zien gaan en de eerste schade lijkt beperkt tot bladen, flybar en assen.

    gr Remco
     
  2. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    10T;
    3900 x 11.1 x 10/140 x 0.8 = 2473 rpm

    9T;
    3900 x 11.1 x 9/140 x 0.8 = 2226 rpm

    Verschil is 2473-2226 = 246

    Zo een mega verschil is het niet.
     
  3. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb helaas geen tachometer...

    Daarom heb ik het nu op 50% staan.... Als ik nu naar rotorsnelheid kijk is het wel te doen. Ik geef toe dat ik boven 50% (vanaf 60%) bang werd van die ding... Heb ik even in de kamer getest en ging net bij halve stick rustig los zonder jumping effect en was opzich wel rustig en stabiel. Ik begrijp wel dat het puur berekeningen zijn en daarom stel ik het liever met bloote ogen in. Als ik een goeie gevoel heb bij x% headspeed... Is het goed. Wordt ik bang is het te veel :)

    Ik heb wel alu onderdelen binnen, maar A geen zin om hem weer uitelkaar te halen en B een crash en ze zijn waarschijnlijk kapot :)


    Een paar tips voor andere beginners zoals ik;

    1) Gebruik w-40 want hij doet wonderen :)
    2) Je links gaan maar op een manier op je swashplate (er staat ergens een pijltje en die moet naar buiten toe)
    3) Met een extra lange bodemplat kun je je accu verder naar buiten zetten
    4) 2 houders van tailservo-link (zeg ik het goed?) kun je beter eruit halen en zo kan je tail servo makelijker heen en weer bewegen. (heb ik van iemand uit mijn club geleerd)

    Post ook jullie tips... Het begint een goede topic te worden voor Honey Bee King.
     
  4. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Na de vakantie (ik hoop dat me vriendin dit niet leest) koop ik de MX12 zodat ik ook alles wat beter in kan stellen. Ik denk toch dat ik ga voor een Esky HH gyro omdat ik een 401 echt heel erg overkill vind in deze heli.
    Gisteren ben ik wezen vliegen waar Remco ook vloog en nog anderen, Remco heeft een super goeie locatie gevonden met bomen eromheen waardoor je weinig last van wind hebt.

    Sassen je geeft aan dat er mensen zijn waar de kop defect raakte door te hoge toeren. is dit geweest met carbon bladen of met houten bladen ? Ik kan me namelijk voorstellen (niet bewijzen) dat de stugge carbon bladen veel meer kracht zetten op de kop en eventueel een stukje zwaarder zijn waardoor de kop meer te lijden heeft. Ik moet overigens zeggen dat ik een RPm van 1900 had op de kop na mijn laatste meting bij Remco en dat hij hier super mee vliegt :)
     
  5. Hallo Allemaal,

    Ik krijg a.s. zaterdag mijn King 2 binnen met de volgende onderdelen:

    Esky HH (heading hold) Gyro
    3800KV brushless motor + ESC (10T zit erop, maar ik vraag me af of dat te veel is?)

    Ik heb er ook 315mm bladen bij omdat er werd gezegd dat die zouden passen.
    Hoe moet ik de throttle-curve afstellen op de standaard zender?

    Alvast bedankt voor de reacties,
    Joris
     
  6. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag

    klopt maar gy401 kun je zo weer overzetten op een t-rex, mini titan enz.... Ik zie het net als zender een lange investering.
     
  7. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Nu maar hopen dat Remco dit leest en ik de gyro bij hem gewoon bestellen kan zodat ik geen verzendkosten hoef te betalen. Hij is ookal begonnen met het vliegen met een Esky BL motor dus ik ga er vooralsnog vanuit dat hij de kwaliteit als voldoende afschilderd.
    Ben ik helemaal met je eens maar ik vind nog steeds een GY401 een overkill. Daarnaast wil ik als er een Trex komt door kunnen vliegen met me King omdat hij toch kleiner is en ik vind het een leuk toestel. Heb ik dan een GY401 dan heb ik een gyro loze heli dus fixeer ik me eerst op de King al vorens de Trex compleet te maken. Dat ik met accu's wel uit is me wel duidelijk maar het uitwisselen van onderdelen als een gyro lijkt me wat overtrokken. Een computer zender als een MX12 kan je gebruiken bij verschillende modellen. Sterker nog je kan gewoon switchen tussen het model. Dus kan ik een GY401 niet vergelijken met een zender omdat je de gyro niet even overzet voor een vlucht.
    Joris, lieve schat een standaard zender waar ik ook mee vlieg kent geen curve die instelbaar is. Hiervoor heb je een door de profi's onder ons gebruikte, computer zender nodig waar je dit allemaal in kan programeren :)
     
  8. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Sorry weer niet met je eens :p Ik heb de standaard zender, 3800KV en 315 MM bladen dit allemaal tesamen met een standaar zender. Als ik het gokken mag heeft de zender de curve bij idle up ingesteld op 85%, als ik helemaal up pitch dan gaat de zender in het laatste deel naar 100%.
    Bij negatieve pitch raak ik geen staart. Ik kan dit een beetje beamen omdat de King niet stabiel blijft hangen met een neutrale pitsch als je hem wilt laten zakken, hij gaat dan lopen zoeken en dus pitchte ik in het begin een beetje negatief, inmiddels heb ik hem al laten vallen met vol negatief en geen enkel probleem ondervonden. :)
     
  9. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Sassen uit de metingen bij Remco is nooit gebleken dat ik op een dergelijke hoog toerental uit kwam. Verder heb ik net even geprobeerd of het mogelijk is de staart rotor te raken met de hoofdbladen. Dit lukt niet, ik heb de bladen dan helemaal naar het diepst mogelijke punt verbogen.
     
  10. Hallo,

    Ik heb een vraagje; Is een headspeed van 1966 voldoende voor een King 2?
    Kan ik dan 100% throttle geven?

    Graag een reactie,
    Joris
     
  11. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Done :oops: als de post meewerkt morgen (vrijdag)

    gr Remco

    RPM van de rond de 2000 is prima, met een optical tach kwam die van Ronny tussen de 2100 en de 2350 uit.

    gr Remco
     
  12. Oké, dus een 3100KV brushless motor met een 10T tandwiel kan prima in de King 2?
     
  13. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
  14. Dexter83

    Dexter83

    Lid geworden:
    23 apr 2007
    Berichten:
    9
    hee mensen!

    race al jaren met auto's maar heb sinds een maandje de heli's ontdekt en ben echt helemaal verkocht! ik heb nu sinds een maandje een dragonfly 4#1 waar ik nu al goed mee kan hoveren tail in. Side in begint ook steeds beter te gaan en nose in moet ik echt nog aan beginnen!

    maar nu ik er aan verkocht ben zou ik wel een iets betere heli willen maar niet voor al te veel geld en ik heb dus de honeybee KING op het oog. het liefste zou ik een barebone versie kopen die ik dan zelf kan opbouwen met een brushless set etc.. mijn vraag is dus welke servo's, gyro, ontvanger en regelaar en motor (brushless) raden jullie aan? of raden jullie me aan eerst gewoon de hele set van €165,- te kopen en dan later eigen electronica erbij?

    als iemand enige opties post, kan je er dan ook bijzetten hoe duur het is of weaar ik het kan vinden op internet want dan kan ik een optelsom maken van wat het allemaal gaat kosten!

    ik hoop dat iemand me snel kan helpen want dan kan ik alles snel bestellen!
     
  15. Omdat ik eerder geen antwoord op kreeg:

    Een 3100KV brushless motor met een 10T tandwiel kan prima in de King 2? (met de calculator kom ik op 1966 toeren...)
     
  16. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Ik heb er al een paar met een 3200 kV motor en een 10 of 11 tands tandwiel gevlogen/getest en dat gaat prima

    Mits de motor natuurlijk groot genoeg is, de 3100 kV zegt namelijk niet zo veel.

    gr Remco
     
  17. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Cool, de HH bij Remco halen...
    Ik heb vandaag de lader van Esky binnen gekregen via via. Het is de grotere variant en ik baal nu al :p Ik heb laders gezien met koelers en bij Heon wat zien draaien maar die hebben voor mijn idee niet zo'n herrie gemaakt als de cheap ass koeler van Esky. De Lipo was goed leeg van het vliegen vanavond en ben om 21:15 begonnen met laden. De standaard lader laadt de 2200/20C in een goeie 4 uur vol, ben benieuwd hoelang deze erover doet.

    Zijn er hier overigens nog electro reken wonders aanwezig ?

    Ik heb de lader aangesloten op een 12 volt accu van 12A. Hoeveel ladingen kan ik doen voor ik de 12 volt accu weer moet laden ??
     
  18. BasTijs

    BasTijs Guest

    12A accu is 12.000ma dus 12.000 / 2200 = 5.45x keer laden voor ie leeg is geloof ik
     
  19. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Zo en de lader is klaar. Alle cellen zijn gelijk geladen en hij heeft er dus een goeie 1:45 uur over gedaan. Op zich netjes en precies dat wat ik ervan verwacht had :)
     
  20. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Dubbel postje, vreemd
     

Deel Deze Pagina