Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

pa5ca zei:
crash1000 zei:
welke lipo gebruik je? 20 minuten vind ik echt lang! (ja is ook wat te lang, heb het nog eens na gemeten.. is 15 minuten!!!)

Ik heb twee accu's 1000mA 3C en een 4C.

Gisteren gehooverd, 15 min zonder aan de grond geweest te zijn, verder nog wat starts en landingen gedaan omdat ik toch nog iets aan de tail servo moest stellen, bij elkaar was het ruim 15 minuten.. Vandaag ook twee accu's gevlogen die gingen iets korter mee omdat ik veel moest corigeren ivm de sterke wind. Was voor mij een uitdaging om te zien of ik de heli goed in de lucht kon houden.. en warempel.. dat ging best aardig. Ik had de volle wind op de tail staan en af en toe brak ze aardig uit maar kon dat prima opvangen. Maar dit vergt wel wat meer vermogen zodoende dat ik vandaag niet verder kwam als 10min per accu.
Ik vlieg door tot dat de ESC minder vermogen begint te geven...!

Frans

hoeveel gram is je heli met canopy erop, maar zonder lipo?

Gebruik je verder standaard gyro,servo en ontvanger van eksy? welke motor gebruik je? 3100kv met 9tanden?
Sorry voor al die vragen... maar wil ik graag ook wat langer vliegen. :lol:

Ik leg me er weer bij neer... na vanavond te hebben gevlogen kom ik niet verder dan dat de tandriem er steeds weer afloopt.
Wat heb ik allemaal gedaan... ben van de week bij Remco wezen inkopen. Eigenlijk alle kogellagers voor de staart heb ik vervangen exclusief een lager waar Remco ook verrast door was, er zit een lager in de bladhouder van de staartroter, deze had Remco niet. Verder natuurlijk een nieuwe riem en een nieuwe set met bladen.

Gisteren ging het vliegen op zich lekker maar vandaag blijft het riempje eraf lopen. Riem strakker of zelfs te strak leverd hetzelfde effect op, losser doen en het schroefje losser doen waardoor de riem meet speel ruimte krijgt lost niets op. Het vreemde is nog wel dat hij er rechts vanaf blijft lopen. Ik zou bij zeggen dat de draaing in de staart verkeerd is waardoor de riem te l;aag uit komt maar ik ben het spoor nu bijster.

Mocht iemand een tip hebben !?!?

Ik heb nu sinds 2 weken ook een HBK II, en het is een machtig mooi apparaat!

Nu heb ik sinds 2 dagen een probleem, mijn riempje blijft eraf lopen... :? Hierdoor is mijn riempje al aardig beschadigd, ik heb nu een tyrib gebruikt zodat het riempje niet meer eraf kan lopen (dus niet meer omlaag kan).

Maar ik heb nu nog steeds wanneer ik de lucht in ga, en lekker aan het hoveren ben, dat de helikopter op het gegeven moment stevig naar links wil draaien waardoor ik elke keer bijna crash... ik weet niet wat ik hier mee aanmoet... ik hoop dat er iemand is die het zelfde probleem heeft gehad en misschien een oplossing heeft?

Hier een aantal foto's van m'n heli:

Heli setup

Nog een fototje

Beschadigd riempje

Beschadigd riempje 2

Tyrib geplaatst

Michiel

Ronny Kruissen zei:
Ik leg me er weer bij neer... na vanavond te hebben gevlogen kom ik niet verder dan dat de tandriem er steeds weer afloopt.
Wat heb ik allemaal gedaan... ben van de week bij Remco wezen inkopen. Eigenlijk alle kogellagers voor de staart heb ik vervangen exclusief een lager waar Remco ook verrast door was, er zit een lager in de bladhouder van de staartroter, deze had Remco niet. Verder natuurlijk een nieuwe riem en een nieuwe set met bladen.

Gisteren ging het vliegen op zich lekker maar vandaag blijft het riempje eraf lopen. Riem strakker of zelfs te strak leverd hetzelfde effect op, losser doen en het schroefje losser doen waardoor de riem meet speel ruimte krijgt lost niets op. Het vreemde is nog wel dat hij er rechts vanaf blijft lopen. Ik zou bij zeggen dat de draaing in de staart verkeerd is waardoor de riem te l;aag uit komt maar ik ben het spoor nu bijster.

Mocht iemand een tip hebben !?!?

Hoi Ronny,
Dat is balen man...
Ik ga er vanuit dat je zeker weet dat de riem de juiste loop richting heeft! de staartrotor moet van achteren gezien naar je to draaien (linksom dus).
Ik heb inmiddels door een crash (twee weken geleden) mijn tail boom moeten vervangen, dat ging redelijk soepel, maar je moet heel goed opletten dat de twist in de riem maar een alve slag mag zijn!! en dan ook nog in de goede richting.
Inmiddels heb ik al heel wat LIPO's weg gevlogen en ken jou probleem niet!
Ik heb zelfs nog mijn eerste riem in gebruik, ondanks dat ik in het verleden al eens flink met de staartrotor door het gras ben geweest en daarbij de riem zelfs over de tandjes heen is gewwest.
Belangrijk is te weten waar de mogelijkheden zitten om de riem er af te laten lopen.
1-Hoogte frame - riem poelie, bij mij +/- 1---> 1,5mm
2-Geleide rollen, gek genoeg, staan bij mij niet in lijn met de poelie iets te hoog!
3-Riem spanning, staat bij mij redelijk strak, kan hem zeker niet meer dan 2mm indrukken.
4-Twist, een halve slag... bij montage wel 3 keer gekontroleerd. ik heb een dun ijzerdraadje gebruikt om de riem + twist te fixeren! Waarna ik de tail sectie gemonteerd heb.
5 In mijn tail sectie zitten drie ringetjes aan de (van achteren gezien) linker kant, twee dunne ringen en een ring met een opstaand kantje, deze loopt tegen het linker lager aan. De ringen dienen om de axiale speling op te heffen.
6-Slingering van je riempoelie, kontroleer eens of je riem bij een volle omwenteling van de poelie altijd even strak staat!
7-Excesieve trilling in de tailboom, kromme assen?
Meer kan ik ook niet verzinnen, je zou jou heli bij Remco eens kunnen vergelijken met een die het wel goed doet.. Je kent het spel zoek de verschillen... lijkt me een aardige uitdaging. :lol:

suc6

Frans

Pluim zei:

Nu heb ik sinds 2 dagen een probleem, mijn riempje blijft eraf lopen... :? Hierdoor is mijn riempje al aardig beschadigd, ik heb nu een tyrib gebruikt zodat het riempje niet meer eraf kan lopen (dus niet meer omlaag kan).

Maar ik heb nu nog steeds wanneer ik de lucht in ga, en lekker aan het hoveren ben, dat de helikopter op het gegeven moment stevig naar links wil draaien waardoor ik elke keer bijna crash... ik weet niet wat ik hier mee aanmoet... ik hoop dat er iemand is die het zelfde probleem heeft gehad en misschien een oplossing heeft?

Michiel

Hoi Michiel,
Mijn eertse indruk, dat riempje heeft zijn beste tijd gehad... raakt jou tailrotor de grond vaak??
Tweede wat mij opvalt... als je een denkbeeldige lijn trekt van de poelie naar de geleide rollen dan staan de rollen behoorlijk scheef ten opzichte van de poelie!

Vraag, hoe loopt jou rotor uit als je deze electrisch uitschakeld, bij mij loopt de rotor (dus ook de tailrotor) behoorlijk lang na!
Verder kontroleer eens hoe zwaar de tail totor draait, ik smeerde het bronze lager regelmatig met olie, maar dat was geen suc6, gebruik nu heel slap vet en dat gaat super. Het bronze lagertje heeft de neiging om wat vast te lopen als de bladen max naar links getrokken worden, nu met het hele kleine plukje vet bijft alles soepel en stress vrij draaien.

Kontroleer bij het vervangen van je riem ook de lagers van de geleiderollen! zonodig deze ook vervangen.
Mijn HB King II heeft er al redelijk wat vlieg uren opzitten, per dag 4 LIPO's (40 minuten) en loopt gelukkig nog als een zonnetje.
Verbazingwekkend... ook geen bladspoor!

Groeten,

Frans.

crash1000 zei:
pa5ca zei:
crash1000 zei:
welke lipo gebruik je? 20 minuten vind ik echt lang! (ja is ook wat te lang, heb het nog eens na gemeten.. is 15 minuten!!!)

Ik heb twee accu's 1000mA 10C en een 12C.

Gisteren gehooverd, 15 min zonder aan de grond geweest te zijn, verder nog wat starts en landingen gedaan omdat ik toch nog iets aan de tail servo moest stellen, bij elkaar was het ruim 15 minuten.. Vandaag ook twee accu's gevlogen die gingen iets korter mee omdat ik veel moest corigeren ivm de sterke wind. Was voor mij een uitdaging om te zien of ik de heli goed in de lucht kon houden.. en warempel.. dat ging best aardig. Ik had de volle wind op de tail staan en af en toe brak ze aardig uit maar kon dat prima opvangen. Maar dit vergt wel wat meer vermogen zodoende dat ik vandaag niet verder kwam als 10min per accu.
Ik vlieg door tot dat de ESC minder vermogen begint te geven...!

Frans

hoeveel gram is je heli met canopy erop, maar zonder lipo?

Gebruik je verder standaard gyro,servo en ontvanger van eksy? welke motor gebruik je? 3100kv met 9tanden?
Sorry voor al die vragen... maar wil ik graag ook wat langer vliegen. :lol:

Geen idee hoe zwaar het geheel is... maar moet wel even wat bekkenen... :lol:
Vrijdag plots na 6 minuten de fut uit een van LIPO's... bij het na meten van de drie cellen blijikt er dus een onder de 3V te zitten...
Remco (4RC) gebeld omdat toevallig de 12C accu het probleem gaf en deze bij hem vandaan kwam.
Nu Remco had al gelezen dat ik erg lang door vlieg met de accu's... tot aan de LIPO beveiliging van de ESC. :?
Volgens zijn zeggen ligt daar het probleem, de LIPO afslag wordt gemeten over de totaal spanning! Dus als je een cell hebt die wat minder presteert dan heb je een probleem... :(
Goed om een lang verhaal kort te maken, ik heb de LIPO met de slechte cell gereanimeerd door alleen de defecte cell middels een exterene voeding met een stroom van 100 mAmp te laden tot aan het punt waarbij de cell de zelfde laadstroom nodig had als de twee andere. In mijn geval was dat +/- 80 mAmp.
Daarna heb ik de Esky LIPO lader weer aangesloten en vervolgens de accu weer geladen.
Na het laden hadden alle cellen weer de zelfde spanning (scheelde onderling maximaal 3 mV). Inmiddels heb ik al weer 3 keer gevlogen met de accu en deze ontlaad gelukkig weer zoals het hoort, alle cellen hebben na het vliegen nog een rest spanning (onbelast) van 3,75 Volt (waar bij het maximale onderlinge verschil slechts 2 mV was)

Het advies van Remco heb ik dan ook maar ter harte genomen... niet langer vliegen dan 8 minuten, iets minder lang lol van het vliegen maar wel langer lol van de LIPO's. Ga er dus gewoon een bij halen ter compensatie van de verloren vliegtijd. :D

Frans................

PS.
Ik gebruik:
- Stanndaard Gyro en servo's
- BL motor E-Sky 3100KV + ESC
- 10T Align tandwiel.
- Standaard LIPO accu's 1000mA 10c en 1000mA 12C
- E-Sky ontvanger.
Vliegtijd in deze setup 8....10 minuten!

pa5ca zei:
Pluim zei:

Michiel

Hoi Michiel,
Mijn eertse indruk, dat riempje heeft zijn beste tijd gehad... raakt jou tailrotor de grond vaak??
Tweede wat mij opvalt... als je een denkbeeldige lijn trekt van de poelie naar de geleide rollen dan staan de rollen behoorlijk scheef ten opzichte van de poelie!

Vraag, hoe loopt jou rotor uit als je deze electrisch uitschakeld, bij mij loopt de rotor (dus ook de tailrotor) behoorlijk lang na!
Verder kontroleer eens hoe zwaar de tail totor draait, ik smeerde het bronze lager regelmatig met olie, maar dat was geen suc6, gebruik nu heel slap vet en dat gaat super. Het bronze lagertje heeft de neiging om wat vast te lopen als de bladen max naar links getrokken worden, nu met het hele kleine plukje vet bijft alles soepel en stress vrij draaien.

Kontroleer bij het vervangen van je riem ook de lagers van de geleiderollen! zonodig deze ook vervangen.
Mijn HB King II heeft er al redelijk wat vlieg uren opzitten, per dag 4 LIPO's (40 minuten) en loopt gelukkig nog als een zonnetje.
Verbazingwekkend... ook geen bladspoor!

Groeten,

Frans.

Bedankt voor je antwoord Frans,

Ik heb nog een nieuw riempje liggen, dus die zal ik maar vervangen ook al zien de tandjes van het riempje er nog mooi uit alleen de buitenkant is beschadigd door het langs de rolletjes lopen. Wanneer ik de rotor electrisch uitschakel draait deze (vind ik) mooi lang door, heb met fiets kettingolie alles een beetje gedruppelt. De bladen van mijn mainrotor lopen netjes op 1 lijn, dit heb ik vandaag nog weer even aangepast.

Hoe zou ik de poelie en de rollertjes beter op één lijn kunnen zetten, want volgens mij kan ik hier vrij weinig aan veranderen?

Michiel

Pluim zei:
pa5ca zei:
Pluim zei:

Michiel

Ik heb nog een nieuw riempje liggen, dus die zal ik maar vervangen ook al zien de tandjes van het riempje er nog mooi uit alleen de buitenkant is beschadigd door het langs de rolletjes lopen. Wanneer ik de rotor electrisch uitschakel mooi lang door heb met fiets kettingolie alles een beetje gedruppelt. De bladen van mijn mainrotor lopen netjes op 1 lijn, dit heb ik vandaag nog weer even aangepast.

Hoe zou ik de poelie en de rollertjes beter op één lijn kunnen zetten, want volgens mij kan ik hier vrij weinig aan veranderen?

Je zou het kunnen oplossen door er ringetjes onder te leggen zodat de geleiderolletjes wat zakken.
Ik vindt het nog steeds een vreemd verhaal, er zijn meer mensen die last hebben van dit fenomeen.. dus lijkt het op een structueel probleem bij een aantal van deze helies.
Nog een vraagje, vlieg jij in de Idle up stand???? Ik doe dat namelijk niet... vlieg dus op toeren en pitch... dus mijn rotot draait dan ook niet de maximale snelheid... en de riem dus ook niet.
Ik probeer alleen de verschillen te vinden... er moet gewoon ergens iets afwijkens zijn.. het is alllen de vraag wat!!! :evil:

Frans.....

ik denk dat ik weet wat jullie probleem met de riem is....

Als je je heli oppakt en bij skids vasthoudt en daarna aan de kop trekt en weer naar beneden duwt, moet er GEEN spelling zitten! Zit er spelling, dan komt je riem los!

De rolletjes kanje met een kruiskop- schroevendraaier afstellen en dan een druppel lijm er tussen doen zodat hij niet meer kan verlopen.
Mijn king had dit probleem van uit de fabriek maar ik heb er sindsdien geen last meer van

Ik heb sinds anderhalve week ook een king2 heb echter het probleem dat mijn gyro niet locked.
hij heeft het 6 dagen gedaan toen hij plotseling niets meer deed. Na veel pielen kreeg ik hem ineens weer aan de praat en heeft het weer 2 dagen gedaan. Nu doet hij het ineens weer nietmeer.

Ik heb alles geprobeerd wat ik op dit forum kan vinden, dus batterijen vol, trims in het midden servo armpjes mooi haaks heb de gyro in een ander kanaal gedaan wat ook niet werkt de trim iets uit het midden kortom alles!

heeft iemand misschien een oplossing?

verder is het een super heli (als hij het doet)

king2 zei:
Ik heb sinds anderhalve week ook een king2 heb echter het probleem dat mijn gyro niet locked.

Heb je de trim in het midden van de staart, want anders lock hij niet.

Als de staart last heeft van driften moet dat niet met de trim regelen maar de servo op de staartbuis verplaatsen.

gr Remco

dutchhelipilot zei:
king2 zei:

Heb je de trim in het midden van de staart, want anders lock hij niet.

Als de staart last heeft van driften moet dat niet met de trim regelen maar de servo op de staartbuis verplaatsen.

gr Remco

ja alles staat in het midden, ik snap er niets van vooral omdat hij het zo 4 accu's goed doet om vervolgens niet meer te locken...

pa5ca zei:
Pluim zei:
pa5ca zei:
Pluim zei:

Michiel

Ik heb nog een nieuw riempje liggen, dus die zal ik maar vervangen ook al zien de tandjes van het riempje er nog mooi uit alleen de buitenkant is beschadigd door het langs de rolletjes lopen. Wanneer ik de rotor electrisch uitschakel mooi lang door heb met fiets kettingolie alles een beetje gedruppelt. De bladen van mijn mainrotor lopen netjes op 1 lijn, dit heb ik vandaag nog weer even aangepast.

Je zou het kunnen oplossen door er ringetjes onder te leggen zodat de geleiderolletjes wat zakken.
Ik vindt het nog steeds een vreemd verhaal, er zijn meer mensen die last hebben van dit fenomeen.. dus lijkt het op een structueel probleem bij een aantal van deze helies.
Nog een vraagje, vlieg jij in de Idle up stand???? Ik doe dat namelijk niet... vlieg dus op toeren en pitch... dus mijn rotot draait dan ook niet de maximale snelheid... en de riem dus ook niet.
Ik probeer alleen de verschillen te vinden... er moet gewoon ergens iets afwijkens zijn.. het is alllen de vraag wat!!! :evil:

Frans.....

Beste Frans,
Vind het top dat je me probeerd te helpen :!:

heb m'n gister m'n riempje vervangen en m'n geleiderolletjes wat laten zakken door er aan beide kanten een ringetje boven te plaatsen. Ik vlieg in hoverstand, omdat ik anders bang ben dat ik in een automatische reactie m'n knuppel naar beneden gooi en m'n heli met volle negatieve pitch de grond in boor.

Ik heb hem even de lucht in gehad en alles leek oké, tot dat er een schroefje afbrak 8O
Het schroefje van m'n voorste servo is midden in m'n vlucht afgebroken, hierdoor is mijn staartrotor beschadigd en m'n main blade... hoop dat er voor de rest niets mis mee is, maar ik moet iig weer wachten tot ik weer een nieuw schroefje heb...

bedankt voor de hulp, ik laat snel meer weten.

Michiel

king2 zei:
hij heeft het 6 dagen gedaan toen hij plotseling niets meer deed. Na veel pielen kreeg ik hem ineens weer aan de praat en heeft het weer 2 dagen gedaan. Nu doet hij het ineens weer nietmeer.

Ik heb alles geprobeerd wat ik op dit forum kan vinden, dus batterijen vol, trims in het midden servo armpjes mooi haaks heb de gyro in een ander kanaal gedaan wat ook niet werkt de trim iets uit het midden kortom alles!

heeft iemand misschien een oplossing?

verder is het een super heli (als hij het doet)

Herkenbaar probleem.....
Ik heb exact het zelfde gehad en was in de veronderstelling dat ik het hier gepubliceerd had. :oops:
Het euvel wordt veroorzaakt door de zender.
Trims in het midden is niet altijd de waarheid.
Ik ben er na een week en vervangen van de gyro achter gekomen dat ik mijn tail trim 4 clicks uit het midden naar rechts moet zetten.
Doe ik dat niet dan zal ook mijn gyro niet locken!!!
Op het moment dat je de trimstand gevonden hebt waarbij de gyro wel locked moet je mogelijk de tailrotor-servo iets op de staartbuis verzetten om de afwijking te compenseren.
Ik heb aardig wat tijd besteed om deze afstelling goed te krijgen en kun je alleen door te proberen goed krijgen … try and error!

Het locken van de gyro wordt naar mijn mening (bevindingen) bepaald door de tail trim. Andere trims hebben geen invloed!
Begin gewoon met 1 click bv naar rechts dan 2 clicks tot dat de gyro locked. Of je naar links of recht moet.. uit een kwestie van uitproberen. (neem niet te grote stappen 1 click per keer, ga je te ver dan schiet je over het nul punt van de zender en zal de gyro vervolgens weer niet locken!!!! :evil:
Je MOET wel de ontvanger opnieuw uit en weer aan zetten bij elke click actie!!!!! :!:

Zoals ik al een keer beschreven heb.. de zender is een beetje brak bij de mijne beginnen de potmeters al slijtage verschijnselen te vertonen….. toch maar een mx12 of 16
Suc6. :lol:

Frans

eddieb zei:
vervang dan je bladas ook maar want die is dan ook krom
dit is in 99% zeker als je bladen een tik hebben gehad

No doubt... ik heb er al een paar moeten vervangen :?
Let wel even op dat de zelf borgende moertjes ongeveer even ver op de as gedraaid zitten!!! Zo heb ik er een bv met een heeeeeeel klein drupje loctite vast gezet omdat het anders bijna onmogelijk is deze op de zelfde afstanden te kijgen.

Verder een paar puntjes van aandacht tijdens de demontage en montage.
- aan elke kant zitten twee ringetjes, die met het borstje moet richting de bladhouder.
- let op dat de O ring niet Beschadigd is.
- in de bladhouders zitten axiale lagers, bij montage een heeeel kleindrupje dunne olie gebruiken.
- bladhouders spelingvij en met een klein beetje weerstand monteren, door de zelf borgende moertjes vaster of losser te zetten.

We lezen het verder wel..

groeten, Frans

Pluim zei:
Het schroefje van m'n voorste servo is midden in m'n vlucht afgebroken, hierdoor is mijn staartrotor beschadigd en m'n main blade... hoop dat er voor de rest niets mis mee is,
Michiel

Ik doe altijd een pre flight controle, verder na een 5 tal vluchten controleer ik alle schroefjes of ze nog vast zitten. maar een afgebroken schroef.. is bijna niet te vangen... balen man. :evil: :cry:
Ik hoop dat de schade meevalt. :wink:

Frans....

eddieb zei:
vervang dan je bladas ook maar want die is dan ook krom
dit is in 99% zeker als je bladen een tik hebben gehad

Hoi Eddie,

M'n heli heeft niet een hele harde klapper gemaakt ik hoverde op ongeveer 30cm hoogte toen het schroeftje het begaf. Hij viel achter over waardoor de staart de klap heeft opgevangen. Bedankt voor de info, die bladas is dus een soort sleutelbeen (een zwak onderdeel om ergere schade ver vermijden). Ik bestel er wel zo'n asje bij, dan heb ik die iig al vast in huis en de prijs is niet om over te zeuren :)

Michiel

Back