Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door pa5ca, 19 mei 2007.

  1. FranDaMan

    FranDaMan Guest

    Ik organiseer geen meeting. Heb gewoon aangegeven dat ik wilde vliegen en of er meer mensen in Zutphen gingen vliegen.
    En helaas gaat het over.....

    Maar ik begrijp dat jij vanaf nu de meeting-politie leidt ?
     
  2. hoogie2004

    hoogie2004

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Roggel, Limburg, NL
    Ik ben erachter waarom de heli niet genoeg kon corrigeren naar rechts, en dus naar links bleef draaien. De plastic extreme bladen zijn iets zwaarder als de houten, en dit lijkt de reden te zijn. Heb een oud setje houten opgelapt, en zodra ik wou opstijgen draaide de heli al naar links.

    Denk dus dat die plastic gewoon te zwaar zijn en teveel torsie teweegbrengen. Dat wordt dus toch maar houten of andere lichte bladen bestellen ben ik bang. In de loop van deze week of volgende week komen ook 4 extra accus uit hongkong. De bladen zal ik maar ergens op ebay bestellen.

    Ik zag ook ergens Foamy Glass Fibre main blades op ebay, heeft iemand ervaringen met die dingen?
     
  3. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Dat is inderdaad het probleem. Dit is weer op te lossen door de pitch lager te zetten en het toerental te verhogen zodat de tail rotor meer stuwkracht krijgt maar heel de karakteristiek van de heli verandert dan en in - mijn ogen - niet positief.

    De fiberbladen maar ook de carbon bladen schijnen licht en kaarsrecht te zijn, dus geen last van bladspoor. Ben ook erg benieuwd naar de bevindingen daaromtrent.

    Tot nu toe heb ik veel plezier van het wieken balans apparaatje dat ik voor een habbekrats gekocht heb. De woodies zijn namelijk lang niet altijd even zwaar en met een tapeje kun je een hoop corrigeren op dat gebied.
     
  4. hoogie2004

    hoogie2004

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Roggel, Limburg, NL
    Ik heb nu voor 99 dollarcent + 10 dollar verzendkosten 5 setjes fiber foam blades gekocht op ebay. voor 9 euro 5 setjes, vind ik niet te duur :p

    Als ik ze heb zal ik mijn bevindingen wel delen met jullie. Tot die tijd maar vliegen met opgelapte woodies.
     
  5. styreta

    styreta

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Den Helder
  6. FranDaMan

    FranDaMan Guest

    HAHAHAHAHA !!!!

    De bladen moeten ook hard en stijf zijn, dus de naam dekt de lading :D

    A dirty mind is a joy forever !
     
  7. styreta

    styreta

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Den Helder
    naja, tis maar net hoeveel je van je hobby houd, vliegen met een woody :p
     
  8. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Zo, de dag is weer ten einde. Vandaag 5x 2200Ma lipo's leeg gevlogen en weer heel wat ervaring rijker geworden. Al vrij snel heb ik mijn throttle curve op 0, 75, 75, 75, 85% gezet dus ik heb nu één toerental tijdens het hooveren + een escape mogelijkheid indien benodigd. Kleine hoogteveschillen en landen gebeurt nu gelijktoerig. Heerlijk zo. Het hooveren vormt geen uitdaging meer, ik maak nu een lipo leeg zonder aan de grond te komen. Ook mooi het grasveldje rond gegaan (50 bij 50 meter) maar nog wel tail in.
    Ik probeer nu langzaam zijdelingse bewegingen te maken met de heli op 45 graden gedraaid. Ik merk dat ik nog erg veel moeite heb om de heli 90 graden te draaien. Dat is een stapje te ver. Ook ben ik even gestegen tot ongeveer 3 a 4 meter op 15 meter afstand, maar dan slaat toch de paniek toe. Ik heb nog een weekje vakantie en heb hier lekker de ruimte dus wil de tijd nuttig besteden :).

    Wanneer moet ik eigenlijk gaan oefenen met hoger vliegen; nadat ik de achtjes beheers?

    Als er deze week in de namiddag of zo nog gegaadigden zijn in Warnsveld of Zutphen en omstreken dan hou ik mij aanbevolen!
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2008
  9. Zandoor

    Zandoor

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Gelderland
    Hmm dus daarom werd mijn vriendin boos toen ik na mijn eerste crash binnenkwam en zei: "My wood was al over the place"
     
  10. The Thorn

    The Thorn

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik was vandaag ook weer met mijn King aan het vliegen. ik vloog op een gegeven moment met de heli naast me in een soort side-in. Daarom heb ik misschien een tip voor de mensen die side-in willen oefenen. Het heeft mij vandaag goed geholpen, want ik vloog mijn king even later recht voor mij in een side-in. Ik denk niet dat ik ooit zoveel succes had met side-in.

    Vlieg de heli naar een plek aan 1 van je zeiden, en probeer hem te hoveren. Je merkt dat, ondanks dat de heli zijn zijkant laat zien, het toch wat vertrouwdervoelt. Je hebt het gevoel dat je tail-in vliegt, maar je blik is toch echt side-in. Probeer het zo, en later een "echte" side-in.

    Misschien vinden sommigen dit wel handig.

    Maar ik vraag me nu toch iets af. Ik heb een throttlecurve van o naar 100 liniaer op de stick. Maar Egbert007 heeft een curve van 0-75-75-75-85. Ik merk wel dat mijn toeren enigzins verschillen per stick-stand, maar niet echt gek veel.
    Ik vlieg met een brushless motor, vergelijkbaar met een 3900kv (zo uit mijn hoofd). Mijn vraag is eigelijk of het veel scheelt in de vliegduur bij het vergelijken van mijn curve met die van Egbert007. En wat zijn verder de voor en nadelen?

    Alvast bedankt.
     
  11. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Met het risico verder veroordeelt te worden tot chat kanaal toch maar een postje van mij..

    Throttle linear of op 1 toerental vliegen is een heel verschil...
    Grootste voordeel is dat je staart een vrij konstant hoog toerental draaid wat de stabiliteit en draai snelheid van de staart tengoede komt..
    Verder raak je gewend aan het geluid en hoor je daarom vrijsnel het toerental inkakken te teken dat de lipo bijna leeg is.
    Verder wordt het pompen minder (op en neer gaan van je heli) omdat je alleen de pitch veranderd en dus nauwkeuriger is te regelen..

    Ik vlieg trouwens met 0-60-65-70-100...
    Ik hoover op een vrij vlakke lijn waarbij de stijging de belasting van de pitch compenseert zodat het uiteindelijke restultaat een constante motor snelheid is. Echter als ik snel moet corrigeren heb ik toch mijn 100 % motor vermogen over...
    De 60-65-70 lijn is overigens sterk afhankelijk van je motor/tandwiel combi..
    Als je met 3900 en 10 tanden vliegt (zoals ik) heb je aan 50 tot 60 % gas voldoende vermogen.. Heb je een 3100 en 11 tanden wil je misschien 80-85-90 hebben..
    Ik heb wel ondervonden dat een lage bv 45-50-55 hoover veel rustiger en makelijker is dan een 70-75-80... hoover..
    Ik heb mijn 3D stand rond de 80 tot 90 % staan waar ik dankbaar gebruik van maak als er een stevige wind staat.

    Nog even over de side-in leer optie..
    Ik heb geleerd om tail-in en dan zover mogenlijk opzij te hooveren (zonder mee te draaien met het lichaam) en dan terug en door opzij naar de andere kant.
    Verder heb ik de "rond me heen" methode veel gebruikt waarbij je midden op een veld gaat staan en dan de heli links of rechtom rond je heen laat vliegen waarbij je zelf telkens mee draaid.. (niet meer dan 2 rondjes tegelijk want je wordt duizelig.)Je ziet dan op een gegeven moment alleen nog de zijkant en begint telkens meer te vliegen. Als je dan fout gaat vliegt de heli vanzelf recht van je weg en dus tail-in...

    Mijn leer curve is onder tussen op les 10 uitgekomen..
    Nose-in...
    Heb vandaag de 30 sec gehaald met trillende benen en geknepen billen...
    Leek net de beginner van 8 maand terug maar 30 sec is binnen...

    Benno
     
  12. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    De reden dat ik de throttle curve plat heb gemaakt, is dat ik met een lineaire corve van 0, 45, 55, 65, 75 niet in staat was de hoogte te vliegen die ik prettig vind, namelijk 1,5 meter.

    O,5 meter was geen probleem, maar als ik dan meet throttle gaf, bleef de heli maar klimmen. Nu is dat probleem opgelost.

    Nog even terugkomend op mijn vraag; wanneer moet je gaan oefenen om op hoogtes van circa 3 meter te gaan vliegen?
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2008
  13. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Nog even terugkomend op mijn vraag; wanneer moet je gaan oefenen om op hoogtes van circa 3 meter te gaan vliegen?

    Ik ga daar geen antwoord op geven omdat het voor iedereen anders is. Vroeger heb ik geleerd dat vliegtuigen gemaakt zijn om te vliegen dus omhoog met dat ding. Voordeel is dan je meer tijd hebt voor de correctie. Maar ik wil eigenlijk ook op de rotor kijken.

    Posted via Mobile Device
     
  14. AVS

    AVS Guest

    Eigenlijk een supersimpele vraag :)
    Het antwoord is: "Wanneer je er zelf klaar voor bent"
    Er is niemand die jou in je hobby staat te pushen om elke dag wat verder te komen,
    dus als je besluit om laag bij de grond te blijven dan doe je dat ;)
     
  15. The Thorn

    The Thorn

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Amsterdam
    Benno, heel erg bedankt voor de uitleg. Ik ga gelijk mijn zender even instellen en even proberen als ik thuis kom.

    Het antwoord op de vraag waneer je hoger kunt vliegen is door bovenstaande mensen al gegeven. Maar als je het echt graag wil, maar niet echt het lef er voor hebt, dan kun je het ook in stappen doen. Ga gewoon elke keer wat hoger, en als het je teveel wordt, dan weet je de weg richting het vaste land wel.
    Ik vlieg zelf rond de 2 meter als ik de hover na een keer proberen weer in de vingers heb. Ik ga ook nog even niet hoger, want ik moet de andere hovers nog oder de knie krijgen. Alles op zijn tijd.
     
  16. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Ok, dank voor de reacties. Ik merk dat ik het hoveren tot 1,5 meter tail in redelijk beheers en de heli lekker stil kan houden, cirkels kan draaien ed.

    Ben nu bezig met side in; ook op die hoogte. Ik merk als ik hoger kom, dat mijn oriëntatie in de problemen kom en ik paniekerig reageer en snel throttle terug neem. Waarschijnlijk de angst van wat zou kunnen gebeuren; mede gevoed door youtube filmpjes ;-)

    Nou, eerst meer side in oefenen en oooiit zover komen dat nose in gaat lukken. Tegen die tijd kan ik als het goed is ook vliegen in plaats van alleen hoveren en dán maar eens oefenen in de hoogte :)
     
  17. mafke

    mafke Guest

    Tail Trouble

    Hay,

    Zit dus nog steeds met mijn onbeheersbare tailprobleem...

    De tail draait bij het optoeren dus niet of amper mee... das op halfstick...
    eenmaal ik meer trottle geef moet ik de neus naar rechts trimmen want dan draait hij dus pirouetjes...

    Als ik dan bijstuur dan lukt het mij redelijk om 3 tot 5 seconden te blijven hangen maar ik moet dus als ik nog meer trottle geef nog meer bijsturen... zit nog steeds met de gewone standaard gyro te klooien ...

    Heb een HH gyro liggen zou deze een oplossing kunnen bieden ?

    Gisteren mijn eerste blaadjes aan diggelen gevlogen... Op zolder staan 2 stoelen met metalen poten en raad eens ? Nee hij past dus niet tussen de stoelpoten :oops:

    Iemand een oplossing voor de onregelmatig corrigerende gyro ?

    Peter (ut den belgiek)
     
  18. FranDaMan

    FranDaMan Guest

    Er zit iets in je setup niet goed.
    Mijn King staat als een huis, en is volledig stock, afgezien van de brushless motor.

    Check nog een keer de volgende zaken.

    • Servo op reverse staan ?
    • Draaien de staartbladen goed ? Als je tegen de staartbladen aankijkt moeten ze tegen de klok indraaien, en je main rotor met de klok mee. Is dit niet het geval heb je de belt verkeerde kant opgedraaid tijdens montage.
    • Heb je de staartbladen op de juiste manier gemonteerd ? Leading edge naar voren. Deze snijdt als het ware door de lucht heen. (dikkere gedeelte van het blad).
    • Staat de belt voldoende op spanning ? Check dit door de mainrotor tegen te houden en voorzichtig met de hand de tailblades te draaien. Dit moet niet al te makkelijk en de belt mag zeker niet over het tandwiel op de staart slippen.
     
  19. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Vandaag even lekker wezen spelen met de hoogte en eindelijk mijn angst overwonnen om aan de throttle stick te bewegen. Heerlijk zeg! ook wezen spelen met vanuit stilstand vóóruit te vliegen en gelijktijdig de pitch te verhogen. Ook dat gieng erg goed. Toen ik aan de 4e lipo begon kwam de schemering al een beetje. Toch maar weer gaan oefenen met de hoogtes en dat ging prima. Na 15 minuten weer een beetje 'gewoon' hoveren en toen... was opeens de concentratie weg. Ik wilde mijn staart weer recht hebben en in plaats van dit met de rudder te doen pakte ik de aileron. Aauuuwww. Heli op zijn zijkant en folie van de wieken en hoofdas krom... :-( Tja.. 8 lipos in twee dagen kan en mag natuurlijk niet zonder (lichte) schade :rolling:

    Morgen maar even buurten in Doetinchem en 4RC maar eens blij maken.
     
  20. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Wat een drukte op dit draadje zeg.. Nou, dan maar mijn spannende dag weergeven. Vanmorgen was er een straffe wind waardoor ik al lang blij was dat ik zonder schade een lipo leeggevlogen heb. Op zich best leuk en goed voor de ervaring, maar ik heb wel de nodige angstige momenten gehad.

    Aan het einde van de dag werd het weer een stuk beter dus.. Side in :)
    Zoals Radd zegt, éérst de linker kant een paar lipo's lang bedwingen. Ook wel leuk omdat de heli al naar rechts hangt en je vooral de heli van je af wilt hebben corrigeer je (ik in ieder geval) wat sterker naar rechts om geen blauw been op te lopen. Hierdoor is get graas op sommige plekken wat korter gemaaid maar gelukkig geen crashes of vlieg onderbrekingen.

    Al met al een leerzaam dagje zo al gaat er naturlijk niets boven een windstil dagje. Wel vreemd trouwens dat mijn vrouw er over klaagt dat ze een ander idee had over deze vrije week....
     

Deel Deze Pagina