Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door pa5ca, 19 mei 2007.

  1. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    staartrotor

    Hallo,

    Ik heb problemen met m'n staartrotor (vooral de aansturing daarvan).
    Steeds laten dan weer de lagertjes los van de behuizing of van het buisje van messing (zie pijl op foto). Dit ondanks meerdere keren locktight smeren.
    [​IMG]
    Heeft iemand een suggestie wat ik moet doen? Zolang dit probleem blijft komen durf ik de King nog niet omhoog te laten komen....

    Eefjan
     
  2. Chanq

    Chanq

    Lid geworden:
    24 nov 2008
    Berichten:
    202
    Bij mij kwam dat busje los van de wash-out. gewoon met secondelijm vast gezet en geen problemen verder.

    @Egbert007: Lekker hoog direct! Heb nog nooit dermate hoog gevlogen met mijn King, heb er ook niet echt de ruimte voor moet ik zeggen maar kan me voorstellen dat je dan wel wat oriëntatie problemen krijgt.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2009
  3. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Even een korte update van mijn kant; heb na de maiden flight met hulp van Frans en Francis inmiddels pas 2x de gelegenheid gekregen om 'indoor' te kunnen oefenen, heb er nu zo'n 1,5 uur airborne opzitten. Ik voer de vliegtijd per accu langzaam op, zit nu op 14 min. en kan uiteindelijk waarschijnlijk zo'n 15-20 minuten per 2200 lipo vliegen. Het tail-in hooveren op bv 0,5 m. hoogte gaat al veel beter hoewel strak op 1 positie houden behoorlijk tegenvalt. Maar wat is dit helivliegen kicken zeg! In ieder geval nog geen schade gevlogen, ik hou 'Radd' continue in mijn gedachten...

    Ik heb destijds de King gekocht met paarse blingbling, op advies van Frans rag ik dat nu eerst af en ga dan verder met plastic, heb al een nieuwe bare-bone op de plank liggen.

    Nu wil ik voor 2 issues jullie advies vragen;

    1. Aanvankelijk stond de draaiende staartrotor van achteren gezien licht onder een hoek van links-onder naar rechts-boven maar door een paar 'harde' landingen waarbij waarschijnlijk de rotortips de grond hebben geraakt staat deze nu licht van rechts-onder naar links-boven. Wanneer de King nog op de grond staat, wat is dan de optimale hoek die de draaiende staartrotor moet maken tov de grond?

    2. Het hooverpunt ligt nu ongeveer mid-stick met een max. pitch van -8° tot +14°. Nu wil ik uiteindelijk op 3/4 stick hooveren dus ik moet de afstelling aanpassen. Daarbij moet er het nodige worden verzet en ik heb begrepen dat met alu dan locktite noodzakelijk is bij het vastzetten van de stelboutjes. Zo ja, welke locktite heeft zich goed bewezen?

    Alvast bedankt voor jullie adviezen.
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2009
  4. AVS

    AVS Guest

    1 - Een goede staartrotorhoek is de hoek die hij nodig heeft om bij het hoveren de staart stabiel te houden. Dat is dus geen vast punt maar moet je proefondervindelijk vaststellen.
    2 - Locktite blauw is hier ideaal voor. Goed vast maar toch weer los te maken indien nodig. Locktite rood...nog beter vast maar bijna niet meer los te halen.
     
  5. FranDaMan

    FranDaMan Guest

    Ik snap even niet wat je aan moet passen om je hoverpunt te verschuiven Rob.

    Het aanpassen van pitch doe je gewoon met je swashmenu en en je pitchcurve ???
     
  6. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Goed, dus;

    1. er is geen eenduidigheid bij de King, de ene vliegt goed met de staartrotor loodrecht tov de grond, zeg 12 uur. En de ander met de rotor op 11 uur en weer een ander op 1 uur. Hij stond bij mij op ongeveer 1 uur en vloog goed dus ik zet 'm weer terug op die stand.

    2. locktite blauw zal het worden wanneer inderdaad iets versteld moet worden.

    @Francis; ben natuurlijk nog niet zo goed thuis in de materie dus misschien zit ik wel op het verkeerde spoor maar wat ik her en der vind is dat men het liefst mid-stick 0° pitch wil hebben (dan heb ik dus al 3-4°) en hooveren op 3/4 stick (ongeveer 5°), zodat men bij overschakelen van normal naar idle up geen verandering van pitch 'gevoel' krijgt (niet dat ik al toe ben aan idle up maar ik wil wel graag wennen aan hooveren bij 3/4 stick).
    Men adviseert links en rechts om er eerst voor te zorgen dat alles mechanisch optimaal is (mid-stick swash netjes level met hoeken hevels-links 90°, maximale swash uitslag zonder binding, dan bij mid-stick de pitch op 0° afstellen) en vervolgens pas met pitch curves de pitch begrenzen op (normal mode) bv -2/+10° en op 3/4 stick het hooverpunt op bv +5° instellen, daarom stelde ik de vraag.
    Een klein beetje bijstellen met de pitch curve kan natuurlijk maar wanneer ik de pitch curve zou verschuiven naar rechts zodat je bij mid-stick 0° krijgt dan heb ik al op 1/4 stick vol negatief pitch. Dus mijn conclusie was dat er eerst mechanisch wat zou moeten worden bijgesteld...
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2009
  7. AVS

    AVS Guest

    Klopt ook....
    Eerst mechanisch alles in orde en dan pas softwarematig de boel finetunen.
     
  8. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Dan zal ik mijn duitje ook nog in het zakje doen...

    Het staart rotor huisje kan idd soms wat draaien op de staart. Dit zou niet moeten zijn maar gebeurt vaak door wat mechanisch geweld.
    Optimaal zou loodrecht moeten zijn omdat elke andere stand de staart naar boven of naar beneden zou kunnen drukken wat je dan moet corrigeren met de cyclus stick.
    In praktijk blijkt het effect minimaal en maakt de hoek dus niet zo veel uit.
    Maar je moet uitgaan van een loodrechte staart en staart rotor.

    Locktide alleen op metaal in metaal verbindingen dus die heb je bij de standaard king niet nodig. Wel als je toch upgrades gebruikt maar die zijn zeker in het begin niet aan te raden (wat je al door doktor frans is gezegd).

    Dan de pitch curve.
    Hier zou ik zeker in het begin willen aanbevelen. Stick with the force.. of in het nederlands, blijf bij de meester.
    In praktijk wen je heel gauw aan een paar graden meer of minder pitch en merk je als je kunt vliegen helemaal niet het verschil meer (een volle accu of half volle accu geeft ook een stick/lift verschuiving).
    Omdat je als beginner je pitch curve anders moet instellen dan als gevorderde zal je de stick stand ook anders hebben.
    Na een crash moet je op mid stick output (check je curve waardes bij 50%) je washout vlak hebben en de pitch op 0graden. Door je pitch curve te veranderen begin je als beginner met een pitch van 4 tot 6 graden bij midstick. Dit doe je omdat je anders bij het landen de heli de grond in boort met -12 graden pitch. Maar nogmaals luister naar de meester en volg hem, en laat die pitch wat hij is.. Dat wennen is echt geen probleem.

    Benno
     
  9. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Bedankt voor alle reacties die denk ik samengevat zijn;
    - hoek staartrotor in principe loodrecht met grond, kleine afwijking weinig invloed.
    - mechanisch afstellen midstick = 0° pitch, vervolgens met pitchcurves werken
    - locktite blauw voor eventuele verstellingen aan mijn paarse alu kop (zo heb ik de King gekocht en is deze vliegend gemaakt).
    - of je nu hoovert op mid-stick of op 3/4 stick maakt in het begin niet zoveel uit, je went gemakkelijk aan een andere hooverpositie.

    @Benno, welke meester had je in gedachten? Ik las het advies om in normal mode de pitchcurve in te stellen van -2° tot +10° om het 'in de grond boren' te voorkomen, mee eens?
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2009
  10. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Ja bijna goed...
    Midstick is dus niet 0 graden pitch in normale (beginners) stand.
    Als je een computer zender gebruikt kun je de pitch output uitlezen op het display. Die moet dan op 50% zijn en dus is afhankelijk van de stick stand en de pitch curve.
    In de 3D stand zou dat overeen kunnen komen met midstick maar in de normale stand is dat ongeveer op 35 tot 40% stick (dus net voor het midden)
    En wat de meester betrefd.
    Ik had al begrepen dat je met frans en francis aan het stoeien was geweest. Een geoefend oog ziet meteen wat er gebeurt en of er iets fout gaat. Vandaar mijn opmerking.

    Benno
     
  11. soul

    soul Guest

    Welke lipo´s ,servo's en brushless in de king 2

    Lipo's
    Zijn deze lipo's goed voor de king of heeft iemand een andere suggestie:
    Mystery lipo's, specs:
    Features

    • Capacity: 2200mAh
    • Burst Rate : 20C
    • Continuous discharge rate: 15C
    • Voltage: 11.1V
    • Cells : 3
    • Size : 105mm x 35mm x 22mm
    • Weight: 160g
    Of beter een zippy van hobbycity, specs:
    Capacity: 2200mAh
    Voltage: 3S1P / 3 Cell / 11.1v
    Discharge: 20C Constant / 25-30C Burst
    Weight: 176g (including wire, plug & shrink wrap)
    Dimensions: 100x34x27mm

    servo's
    Ik heb 2 kings gekocht en ga er eentje op een dx6i zetten en de ander laat ik even standaard, die op de dx6i krijgt ook een andere HH gyro, ik denk de telebee.
    Kan ik ook beter andere servo's monteren: bijv towerpro's sg90 of de hxt 900, of zijn die esky servo's van dezelfde kwaliteit en hebben jullie er mischien weinig problemen mee gehad.

    Brushless:
    les niet veel goeds over de esky 3100, iemand een andere suggestie.
    Lees ook niet veel goeds over de esky esc.

    Dus welke brushless kan ik het beste in de kings hangen met welke esc ?
     
  12. Chanq

    Chanq

    Lid geworden:
    24 nov 2008
    Berichten:
    202
    Je moet het wel een beetje in de realiteit blijven zien. De King is nou eenmaal geen top kwaliteit heli. Verder hoor je doemverhalen van zat mensen maar bij hen wie het goed gaat hoor je niks van. Met dat in gedachte:

    - Lipo's zijn oké. Ik heb zelf Zippy's-h en dat wordt ook aangeschreven als budgetmerk maar die werken echt perfect dus ik verwacht ook hier geen problemen mee. Misschien moet je even wat aanpassen om te zorgen dat ze passen maar je zult er iig lang mee kunnen vliegen.

    - Servo's: Verschilt nogal. Bij mij doen de standaard esky servo's het nog prima na een stuk of 30 cycles maar bij andere stoppen ze ermee. De towerpro's sg90 zijn prima servo's voor de King.

    - Motor: Ik vlieg zelf met de ESC en 3100kv motor en beide doen het prima. Ik weet alleen niet of de ESC ook met andere lipo's dan de standaard kan omgaan. Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat het niet kon maar dat kon ook betrekking hebben op de standaard ESC. Persoonlijk zou ik achteraf voor een Align ESC oid. gaan met slowstart, dat is toch wel erg mooi en scheelt je een maingear.
     
  13. soul

    soul Guest

    @Chanq

    Voor mij is de king ook een trainerheli meer niet, ik heb er 3 gekocht voor een hele goede prijs. Om te oefenen hoeft het niet top kwaliteit te zijn maar goed werkende servo's en een redelijk werkende HH gyro maken het leven wel een stuk aangenamer.

    Over die ESC ik kan dus beter een esc nemen die een slowstart mogelijkheid heeft, want anders is de levensduur van je maingear een stuk minder ? Heb ik het zo goed begrepen ?

    Tussen die lipos zit wel nog verschil de zippy levert 20 c continue en de mystery 15 c continue, is dat laatset genoeg voor de king ?
     
  14. AVS

    AVS Guest

    15c x 2200mA is 33 A continue.
    Of dat genoeg is hang af van je esc en van de motor.
    Als je motor 40A kan trekken en je esc kan bv 50A leveren dan zou ik een zwaardere lipo nemen omdat je deze met 33A dan teveel belast (is niet goed voor de lipo)
    Maar als al je onderdelen minder dan 33A kunnen trekken dan is die lipo prima.

    ...Een slowstart geeft idd wat minder stress op je maingear. Of je gear nou meteen stript bij elke start is nou ook weer ver gezocht ;) Maar een slowstart laat de boel wel wat soepeler opstarten.
    Persoonlijk vindt ik het ook een mooier gezicht dan dat een heli meteen binnen luttele seconden op vol vermogen draait.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 feb 2009
  15. soul

    soul Guest

    Bedankt nu snap ik een stuk meer en kan gaan shoppen.
     
  16. AVS

    AVS Guest

    Succes man!
    Plaats wat foto's van je spullen als je ze hebt....altijd leuk om te zien ;)
     
  17. Chanq

    Chanq

    Lid geworden:
    24 nov 2008
    Berichten:
    202
    De eerste keer met opstarten kostte het mij wel een maingear dus vandaar ;) Ik heb wel een slowstart op m'n T-rex en als ik dan de King op laat toeren moet ik er altijd om denken dat ik rustig moet gas geven dus ook een beetje gemakzucht om er een te hebben.
     
  18. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik gebruik de Castle Creations Phoenix 25 met programmeerbare softstart, loopt erg mooi. Met de Esky 3100 motor en de Zippy 2200 (die jij noemt) draait het uitstekend met de throttle curve op 75% terwijl de CC Phoenix 25 slechts een 25A regelaar is en helemaal niet warm wordt. De accu wordt lauw. Volgens mij is de pinion 9T.

    Hieruit zou je toch kunnen concluderen dat de zaak minder dan 25A trekt...
     
  19. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    In plaats van de 3100 zou ik voor een 3900 BL motor gaan. In theorie zou die wat minder efficent met het batterij vermogen om gaan maar in praktijk zul je blij zijn met de extra motor speed. Een computer zender is dan wel gewenst maar samen met een 10T pinion kun je dan ieder gewenst toerental draaien.
    Voor de ESC maakt het niet uit welke motor je neemt.
    E-sky heeft ook slowstart ESC's dus daar moetje even appart naar zoeken Verder zijn er zoveel andere en voor een Heli als de King maakt welke je gebruikt niet zoveel uit. Slowstart is zoals gezegd wel handig maar een rustige duim werkt net zo goed.
    Voor een 3100 BL motor moet je zeker voor de 11 tanden pinion gaan.
    10 Tanden werkt nog wel maar met 9 tanden heb je echt marginaal vermogen. Die 9 tanden scheert dan ook je main gear nog kapot.
    Overigens slijten die pinions en maingears heel hard. Reken op en 40 a 50 lipo ladingen maar 1 overderven harde landing of tailstrike is voldoende om de maingear te strippen.

    Mystery accu's zijn matig maar leveren voldoende power voor de king.
    dus die combi is wel ok. en kosten/levensduur verhouding is wel goed..

    Welke Gyro?? zoveel mensen, zoveel wensen..
    telabee is wel goed dacht ik maar voor de king zou ik niet te veel investeren. Er zijn er zat die een GY401 van 150 euro op een heli van 100 euro zetten maar dat vind ik overkill. Je merkt natuurlijk wel het verschil.

    Waar blijven de foto's..

    Benno
     
  20. pietert

    pietert Guest

    Hallo allemaal,
    Ik ben nieuw hier op het forum, en heb een vraagje. Ik hoop dat ik hier in het juiste topic zit....

    Ik heb een esky honeybee king cadeau gekregen. Na er heeeeeel voorzichtig wat mee te hebben geoefend (beetje los laten komen en gauw weer aan de grond) is ie toch helaas een beetje gecrashed. De bladen waren gescheurd, en een paar kleine armpjes waren kapot. Maar goed, wat nieuwe onderdelen besteld, en ook meteen plastic bladen die minder snel kapot zouden moeten gaan (merk xtreme). Ook meteen forsere accus en een brushlessmotortje erbij besteld.

    Maar nu het probleem, de heli blijft maar linksom draaien! Zelfs al schuif ik de staartrotor servo (ben nog niet zo thuis in de vaktermen :) ) helemaal richting de hoofdrotor. De servo zit dan zodanig dat het armpje wel omhoog wijst, maar nog maar een paar graden richting hoofdrotor kan draaien omdat dan simpelweg de beweging van de staartrotorbladen op is. Dit is volgens mij wel de richting waarin de servo moet bewegen als de heli linksom draait, want als ik naar rechts stuur draait het servotje ook die kant op.
    Voor het crashje (stelde echt niet zoveel voor) zat de servo ook echt meer richting de staartrotor en hield ie de heli wel stil.
    De tailboom was na de crash overigens wel een beetje krom, maar kon ik heel makkelijk weer kaarsrecht buigen.

    Ik heb de staartriem gecontroleerd, maar die is gewoon nog goed en slaat niet over als ik de hoofdrotor wil draaien en de staartrotor wat tegenhoud.
    Ook de staartrotorbladen vertonen geen scheurtjes ofzo.

    Verder dacht ik, misschien ligt het aan de plastic hoofrotorbladen, dus heb ik gister het scheurtje in de houten bladen gelijmd, ze gelakt, en gebalanceerd zoals hier op het forum beschreven staat. Het lijmen verdient vast niet de voorkeur, maar ik wilde even uitzoeken of de zwaardere plastic bladen misschien de oorzaak waren van het linksom blijven draaien, maar dat is dus niet het geval.

    Nou dat was het zo wel een beetje, ik hoop dat me probleem duidelijk is geworden.

    Alvast bedankt,
    Pieter
     

Deel Deze Pagina