Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door pa5ca, 19 mei 2007.

  1. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Pieter, de bladen zijn veel zwaarder en vliegen vooral in het begin, veel moeilijker.

    Wat je nu hebt, is dat de snelheid van de wieken te laag is. De staartrotor genereert te weinig stuwkracht waardoor de heli blijft draaien. Je moet dus de snelheid verhogen en zorgen dat je minder pitch (bladhoek van de hoofdbladen) hebt.

    Door het hogere toerental genereert de staatrotor genoeg stuwkracht maar...... doordat de hoofdrotor meer toeren maakt, reageert de heli veel heftiger op stuur- en pitch correcties. Dit maakt het er voor jou niet makkelijker op...

    Ik zou aanraden om de originele bladen weer te nemen.
     
  2. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    ZO, nu mijn verhaaltje....

    Vandaag was een perfect vliegweertje. Zonnetje, heel weinig wind maar er zat een enorme trilling in de heli na de crash van vorige keer. Eerst maar de mainshaft vervangen; geen oplossing. Featheringshaft vervangen; geen oplossing. Flybar vervangen; geen oplossing.
    Frustratie alom. Uiteindelijk bleek het probleem te zitten in de tail rotor as....... :-(
    Gelukkig had ik bij Remco voldoende spares ingekocht destijds ;-)

    Met enige depressie om 16:45 uur dan eindelijk naar het voetbalveld. King vliegt als een zonnetje :)

    Omdat ik zoveel tijd aan sleutelen verloren had gunde ik mij niet de tijd om eerst rustig te hoveren en te controleren of de gyro goed reageerde. Ik veronderstelde dat hij dat wel goed deed...

    Gelijk de hoogte in en voor ik het wist was ik na wat rustig vliegen aan het einde van het veld (100 ruim meter verder). Op een hoogte van circa 30 meter.

    De heli draaide een beetje en ik wilde hem naar mij toe halen maar hij ging opzij. Opeens kon ik niet meer zien en opeens was ik mijn orientatie kwijt. Ik gaf minder pitch en de heli daalde logischer wijze. Ik gaf op 10 meter hoogte weer meer pitch en probeerde hem recht te krijgen; deze correctie was helaas de verkeerde kant op en met een 'krak' geluid raakte hij de grond.

    Schade was tenminste:Corbon tailboom, mainblades, maingear, redelijk wat linkjes van de main rotor.

    Dat is alleen nog maar de optische waarneming. Ik ben bang dat er nog meer schade is dus deze HBK2 is RIP....

    Ik ga maar een barebone king bestellen en de elektronica overzetten maar wat een kl!@*#te zooi zeg. Maar ja, weer twee minuten vliegervaring erbij....
     
  3. Chanq

    Chanq

    Lid geworden:
    24 nov 2008
    Berichten:
    202
    Ik weet niet hoe ver je bent met het leren maar ik zou aanraden om gewoon eerst het ding in een vierkant van 3x3 meter te houden. Daarna kun je altijd nog hoog en verderweg gaan hooveren. Vooral de afstand is vaak een probleem zoals je hebt gemerkt. Ik heb met de king nog niet eens hoger dan 3 meter gevlogen maar kan wel hooveren nu. Helaas ligt die ook even stil door een kromme feathering shaft maar als ie het weer doet zou ik mezelf pas vertrouwen om hoger en/of verder te gaan.
     
  4. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Haha.. het hoveren heb ik wel goed onder de knie. side-in links en rechts ook. (nose-in ga ik niet oefenen, dit moet uiteindelijk vanzelf gaan). Ook de hoogte gaat mij redelijk af maar je hebt ergens wel gelijk want als de hoogte opzoekt, zal het je verbazen hoe snel hij opeens 100 meter verderop zit.
    Orientatie is inderdaad het grote probleem en oorzaak van bijna alle crashes. Uiteindelijk moet je denk ik 'voelen' hoe de heli beweegt en hoe je daarop reageert. Dit gaat veel verder dan het moeten nadenken hoe je op situaties reageert. Het nadenken is een stap / vertraging teveel.
    Met auto's gaat mij dit pima af maar daar heb je maar twee kanalen. Hier heb je er vier die je actief gebruikt (van de zes).

    Inmiddels heb ik de ontvanger overgezet op mijn KDS-450 en volledig ingesteld. Helaas regende het vandaag de hele dag.

    Maar samenvattend; ook als je goed kunt hoveren moet je de ruit rustig opbouwen naar 10 bij 10 meter en niet gelijk naar 100 bij 100 meter ;-)
     
  5. Chanq

    Chanq

    Lid geworden:
    24 nov 2008
    Berichten:
    202
    Mijn ervaring is dat als ik meer ruimte heb ik al snel slordiger vlieg omdat er 'niks kan gebeuren' ;) Totdat ie wel een rare beweging maakt en snelheid maakt. Maar dat verschilt uiteraard bij iedereen.
     
  6. pietert

    pietert Guest

    oke, alvast bedankt voor de reactie.
    Zelf had ik ook al zo'n soort gedachtegang gemaakt. Dat is dan ook de reden dat ik later het scheurtje in het orginele houten blad heb gelijmd, de folie eraf gehaald heb en de bladen heb gelakt en gebalanceerd.
    Dit heeft echter geen effect gehad op het linksom draaien, hij doet het nog steeds. Als ik opstijg (nouja dat is wel een groot woord trouwens ;-) ) gebruik ik wel de idle up switch met het idee dat door het hoge toerental dat er dan al is het van de grond komen constanter moet gaan.

    Maar met gebruik making van de orginele maar gelakte bladen en de hov.pit. draaiknop op -1 lukt het dus nog steeds niet de heli stilhangend of rechtsom draaiend omhoog te krijgen....

    Iemand die weet wat ik verkeerd doe/de heli mankeert? (hij is wel behoorlijk trillingsvrij)
     
  7. Kuk

    Kuk Guest

    Hoi man,

    maak even wat foto's van je tail en je head.
    Kunnen we even kijken of we wat vinden.

    Mzl
     
  8. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Pieter, zet even bij je naam waar je vandaan komt. Wellicht woon je bij iemand in de buurt en kun je afspreken om er naar te kijken.
     
  9. pietert

    pietert Guest

    Hallo,
    Wederom bedankt voor de reacties. Ik woon in De Goorn (nh) ongeveer 20km ten oosten van Alkmaar.

    Ik heb een aantal foto's gemaakt, ik kreeg het alleen niet voor elkaar om ze in mijn bericht te uploaden. Ik heb wel de FAQ doorgelezen, maargoed, zal wel wat over het hoofd zien.
    Nu heb ik het zo gedaan, en hoop maar dat het lukt :p

    Op deze foto is de stand van de tailbladen te zien zoals hij staat met de stick en de trim in het midden, en de servo recht omhoog.
    Picasa-webalbums - pieter - Bureaublad

    Als ik dan probeer op te stijgen draait de heli linksom de as. Vervolgens zet ik de trim volledig naar rechts en is de servo stand als op de volgende foto.
    Picasa-webalbums - pieter - Bureaublad

    Verder kan het servo armpje ook niet bewegen (dus ook niet als ik met de knuppel naar rechts stuur) want de beweging van de tail bladen is echt op. De heli draait echter nog steeds naar links.... Schuif ik de servo de andere kant op (dus richting staart) dan draait hij alleen maar sneller linksom de as.

    Dan hier nog een foto van de hoofdrotor. Ik wist niet zo goed wat ik er nu exact op moet zetten, want alles lijkt recht te staan, maar misschien dat jullie iets zien??
    De bladen zijn dus zonder de witte folie, gelakt en gebalanceerd.
    Picasa-webalbums - pieter - Bureaublad

    Ik hoop dat jullie er iets uit op kunnen maken.....

    alvast bedankt
    Pieter
     
  10. Kuk

    Kuk Guest

    ja zie het meteen en dacht het nl. zelf ook al.
    Je tailholders staan verkeerd om!
    De schroeven gaan van buiten naar binnen en op je 1e foto is goed te zien dat de schroeven die de finnen vast zetten in de holders van binnen naar buiten staan. deze dien je dus te veranderen.
    heel simpel, staartfinnen los maken, linkjes losmaken en vervolgens de imbus los draaien die op de as bevestigt is.
    Deze omdraaien en dan alles weer vast maken. Toch wel belangrijk, de tailholders zitten met een imbusschroefje vast, ik raad aan om deze met blauwe locktide vast te zetten willen nog wel eens loskomen.

    Succes en laat even weten.
     
  11. pietert

    pietert Guest

    Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar volgens mij is het vertekening van de foto. De schroefjes zitten namelijk echt van buiten naar binnen.
    Mede omdat ik er nu vrij zeker van was dat het probleem dus niet in de staart zit, heb ik de hoofdrotor nog is goed bekeken en het probleem gevonden.

    Door de vorige crash is de stand van de padles verdraaid (te zien op foto 2). Omdat ik zelf nog niet genoeg verstand heb van de krachten en noodzakelijke reactiekrachten die vrijkomen bij een helikopter had ik geen idee dat schuin staande padles de oorzaak kunnen zijn van een linksom draaiende heli. In het boekje staat echter dat de stand van de padles ongeveer 0 graden moet zijn bij een bepaalde stand van de swashplate en mainblades. Nu ik dit aangepast heb kan ik de heli wel weer zo afstellen dat de staart genoeg tegenstuurt.

    Bedankt voor de reacties, en ik kom vast en zeker nog is terug met een paar foto's als ik na een crash weer een onbestuurbare heli heb :)
     
  12. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Links

    Ik heb begrepen dat er ball links zijn die maar op één manier in elkaar kunnen en dat ze er ook zijn die op alle manieren in elkaar kunnen.

    Wanneer ik bij de King een ball link zou losmaken om de lengte te veranderen, moet ik dan de link altijd een hele slag draaien of mag je ook een halve slag verdraaien en dan weer monteren?
     
  13. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Je zou eens met een goed bril op loep naar de ballinks moeten kijken. Dan zie je dat ook bij E-sky er wel degelijk een voor en achterkant aan de ballinks zitten. Ze hebben de achterkant van de oogjes iets verzonken zodat hij dus makelijker over de ball heen gaat. de voorkant gaat dus moeilijker. Omdat de kwaliteit matig is zie je het verschil soms maar moeilijk.
    Dus ja je zou altijd een hele slag voor de linkjes moeten draaien maar in praktijk zul je het verschil niet echt merken en geen problemen krijgen als je toch maar een halve slag draait.

    Benno
     
  14. Chanq

    Chanq

    Lid geworden:
    24 nov 2008
    Berichten:
    202
    Vooral de plastic balletjes zijn slechte kwaliteit. Ik heb dezelfde orginele links op m'n alu kogelkopjes weer gebruikt en daar gaan ze zelfs stroef op. Dus dat is wel een voordeel van de alu kop: minder speling op je linkjes.
     
  15. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    OK, dan ga ik dat eens bekijken. Zou trouwens veel handiger zijn als er gewoon een markering/herkenning op de link zou zitten hoe deze gemonteerd dient te worden maar dat terzijde...
     
  16. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Het heeft allemaal met kostprijs te maken. Als je de 3x duurdere alain linkjes hebt staat daar wel een merkteken op. Die metal upgrade gr wel een vis maar dan heb je weer andere problemen. Een betere keus is de onderdelen van de belt.cp nemen. Daar zitten de meeste ballen van metaal op en die kun je los bij bestellen en dan met wat handigheid op de king onderdelen schroeven. Maar of al dat werk het waard is?. Posted via Mobile Device
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2009
  17. Jagermaister

    Jagermaister Guest

    Hallo allemaal,

    ik heb het zelfde probleem als pietert, alleen staan mijn paddles wel op 0 graden.
    heeft er iemand nog andere ideeen?

    hij blijft maar spinnen en valt bijna niet te corrigeren.

    alvast bedankt Richard
     
  18. Kuk

    Kuk Guest

    JA koop een futaba 401 gyro dan ben je van het draaien af.

    :cool:
     
  19. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Matig advies
    Ook met een GY401 zul je eerst het zaakje mechanisch in orde moeten hebben:sleepy:
     
  20. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Ja koop gelijk een andere heli dan zal het draaien ook wel stoppen.

    Is natuurlijk geen antwoord op de hulp vraag.
    Toch is het antwoord ook niet eenvoudig.
    zeker als je zo in het lucht ledige roept dat je heli draait

    Wat heb je voor een setup, of te wel standaard king met welke aanpassingen/upgrades/bladen/motor/tandwiel/gyro enz.
    De standaard gyro werkt normaal gesproken wel maar is soms lastig te temmen. Weg draaien is ook een van de klachten maar als dat binnen de normen valt kun je er soms ook weinig aan doen. Verder hoor het weg draaien ook bij het leren heli vliegen.

    Kortom maak foto's en/of een filmpje van je probleem en vertel eens iets meer over je heli. Dan zal het antwoord ook meer gericht en waardevol worden.

    Benno
     

Deel Deze Pagina