Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Kristallen zijn alleen uitwisselbaar tussen de verschillende merken als de basisfrequenties (startfrequenties) van de zender gelijk zijn. Het kristal doet daar een bepaald aantal kilohertzen bovenop. Esky en Graupner zijn voor zover ik heb kunnen vinden uitwisselbaar.

Er is ook nog een verschil tussen single en dual conversion, maar daar heb ik nog nooit mee te maken gehad.

Verder moet het ook gewoon passen natuurlijk :-)

Dus ik kan in principe gewoon het kristal uit mijn standaard e-sky zender halen, en deze in de mx-12 plaatsen. Dan zou het moeten werken volgens jullie?

Moet ik dan na dat ik contact heb met de king, de waardes in een eerdere post invoeren. Of kan ik dit ook al doen nu hij nog geen contact met de king heeft?
Waar moet ik dan op letten?

Vanavond met FranDaMan gevlogen

Zo was weer een leuke avond... afspraak gemaakt om samen met Francis te gaan vliegen in de Gymzaal op mijn werk.. lachen.
Complimenten voor Francis.. zo kort bezig en de heli al goed onder controle.
Het is toch wel leuk om zoiets samen te doen... het zal wat mij betreft dan ook niet bij de ene keer blijven.

Was wel even wennen om iemand met trekkend gas te zien vliegen... maar gaat ook prima ha ha ...
Maar het was een leuke avond... misschien de volgende keer wat filmpjes schieten....

Frans............

Het was inderdaad erg leuk om samen wat te doen.
Bedankt voor het compliment....het kan alleen maar bergafwaarts van hier :rolleyes:

Het is inderdaad erg leuk om te zien hoe iemand anders vliegt. Inspireert mij weer om veel te oefenen omdat ik het net zo goed wil doen. Frans heeft me de MX 12 van graupner geshowed en dat is toch echt wel het volgende project. Een mooie zender.
Maar nu eerst zsm een goede snellader met balancer zodat ik niet elke dag die batterijen op mijn werk hoef op te laden.

Volgende keer neem ik mijn videocam wel mee Frans. Dumpen we die hele youtube vol met filmpies !!! :hammer:

De kunstof bladen zijn maar een euro duurder dan de houten bladen ofzo. En ik kan me zeker voorstellen dat ze stabieler zijn.

Ik denk dat de feathering shaft wel eerder krom buigt met een tikje met de kunstof bladen.

@Lars, waardes? :-|

Als ik zo de ervaringen lees op de buitenlandse fora blijft het feit dat de carbon blades veel sterker zijn dan de houten. Dit betekent dus dat tijdens een crash het grootste gedeelte van de energie van de crash doorgegeven wordt aan de rest van de heli en daar dus veel meer schade veroorzaakt.
Lijkt me dus niet echt prettig voor de newbies onder ons.
Of je moet gek zijn op het uit elkaar schroeven van de heli.

De kunstof bladen zijn maar een euro duurder dan de houten bladen ofzo. En ik kan me zeker voorstellen dat ze stabieler zijn.

Ik denk dat de feathering shaft wel eerder krom buigt met een tikje met de kunstof bladen.

@Lars, waardes?

Proficiat met de nieuwe aanwinst... als je hem aan de praat hebt wil je niet meer wat anders..

Gebruik jij je eigen ontvanger of die van E-sky??
Bij de Graupner moeten een aantal Servo's op een andere plek gezet worden..
Koppel in ieder geval je motor af!!

Begin even deze instellingen er in te kloppen... is basic maar daarmee kan de King prima vliegen!
Graupner MX12 instellingen #1 E-Sky King II 29-sept-2007

[THRO]
NOR 0 85%

[THROTTLE HOLD]
POS 0 OFF
SW LEFT

[THRO CUT]
-104

[120 CCPM] REV
AILE 50% R
ELEV 50% R
PIT -60% N

[TRAVEL ADJ]
ELEV RUDD
D100% L100%
U100% R100%

[SUB TRIM]
TH 0 AI 0
EL 0 RU 0
GE 0 PI 0

[REVERSING SW]
THR: N AIL: R
ELE: R RUD: N
GEA: N PIT: N

[D/R & EXP]
RUD POS 0
EXP LIN
D/R 100%

[MX2] THR --> THR
ON
OFFSET 0
0% 0%
SW ALWAYS ON

[REVO MX]
NORMAL
UP 0%
DN 0%

[PITCH]
NORM P-LOW 14
0-100% P-1 40
P-MID 60
P-3 90
P-HIGH 100

[THRO]
NORM P-LOW 0
P-1 30
P-MID 55
P-3 85
P-HIGH 85

Nu is het een kwestie van servo's uitzoeken... met name de nick en roll is even wat uitproberen...zolang je de motor er niet aan hebt zitten kan er niet veel gebeuren..
Suc6

Frans

PS.
Zet het oefen kruis er onder als je gaat vliegen...! scheelt weer een set rotorbladen... als je toch (zoals mij) iets verkeerd hebt zitten.

@ Aerotronic
Deze waardes;)

AUB onderbouwen. Ik spreek uit ervaring. Wou jij zeggen dat stijvere en wat zwaardere bladen niet stabieler zijn?! De enige verklaring voor die mening lijkt mij dat je je bladen niet correct balanceert en een slecht gematched setje geprobeert hebt! Wat extra gewicht op de paddles wil ook wel helpen om hem nog wat tammer te maken.

Dat van die tape werkt alleen als je iets als duc/isolatie tape gebruikt. Gewoon doorzichtig tape dat normaliter voor reparatie van deze bladen gebuikt wordt helpt niet zo bij de versteviging.

Wbt die kunststof bladen bedoel je plastiblades ®? Die heb ik op mijn HoneyBee gehad en die hielpen enorm. Wel wat aan de zware kant waardoor de headspeed flink omhoog moet. EN die feathering shaft is een stuk goedkoper dan nieuwe bladen dus ik weet wel waar ik voor zou gaan ;)

"Ik spreek uit ervaring. Wou jij zeggen dat stijvere en wat zwaardere bladen niet stabieler zijn?"
De Heli hoeft voor mij niet tammer..??! dat ding vliegt prima zonder alle bling bling.

Sorry vindt je beantwoording wel wat kort door de bocht... misschien niet zo bedoeld.
Je geeft zelf al aan dat de head speed omhoog moet.. de meeste beginners hebben de originele motor en zender.. nu daar kan je niet echt veel mee. In mijn krabbeltijd een aantal crashes gehad die de heli met carbon bladen volledig vernietigd zou hebben, ik heb afgelopen zomer een tail strike gemaakt waarbij alleen de bladen blad-as en tail boom aan gort waren! met carbon had ik de heli bij het grofvuil kunnen zetten... Ik vlieg nu al sinds september 2007 met de zelfde houten bladen... dus wat ervaring aangaat ...
Meer gewicht boven het zwaarte punt zal de heli alleen maar instabieler maken dat is fysica kan ik ook niets aan doen. dat is alleen met een hogere headspeed op te lossen.
Hogere head speed resulteert ook weer in extra energie verbruik.. dat is nu ook weer zonde.

Ik wil er niet mee zeggen dat zwaardere bladen minder goed zijn maar als beginner verkies ik de houten bladen. Als je erg veel vraagt van de heli zou je kunnen overwegen om naar carbon over te stappen.

Misschien even je naam vindt ik wat prettiger communiceren.. :lol:

Groeten,
Frans....

@Frandaman

De feathering shaft is toch goedkoper. Carbon mag je officieel niet meer gebruiken na een klein tikje (wanneer er dan wat afgespat is), dus dat is niet goedkoper. Kunstof bladen zijn iets minder hard, daar spat dan ook minder snel iets van af. Voor mijn gevoel zijn Carbon blades harder (weet zo niet waar het geweven carbon in gegoten is...).

Ik heb het dan over de Xtreme Production kunststof bladen :-)

@Lars

Ik zou reverse echt van te voren controleren! Pitch instellingen (percentages) maakt minder uit. Ws. moet je er met een handleiding wel uitkomen.

@Frans

Hogere head spead heeft bij de HB King V1 minder energieverlies ;-) Ik kwam erachter dat een belt toch wel iets inefficienter is (alhoewel een belt kan slippen en tandwielen dat beter niet kunnen doen).

Ohja, de 10e maand is oktober Frans :P Of was dat een spare setje die er nu nog ligt ^_^

Mijn Honing Bij Koning 2 vliegt prima zo uit de doos ...

Waarom zou je zo'n speelgoed heli gaan uitrusten met allemaal extra parts betere bladen enz enz ??

Koop dan een T-rex 450SE V2 dat is standaard al erg mooi.

enige updates die ik heb gedaan zijn:

-Brussless motor en nieuwe regelaar.
-Op mijn eigen zender gezet zodat ik meer kan instellen.

Verder een leuk ding waar je gewoon lol mee kan maken.

Mzzl

Ba®t

@Frandaman

De feathering shaft is toch goedkoper. Carbon mag je officieel niet meer gebruiken na een klein tikje (wanneer er dan wat afgespat is), dus dat is niet goedkoper. Kunstof bladen zijn iets minder hard, daar spat dan ook minder snel iets van af. Voor mijn gevoel zijn Carbon blades harder (weet zo niet waar het geweven carbon in gegoten is...).

Ik heb het dan over de Xtreme Production kunststof bladen :-)

@Lars

Ik zou reverse echt van te voren controleren! Pitch instellingen (percentages) maakt minder uit. Ws. moet je er met een handleiding wel uitkomen.

@Frans

Hogere head spead heeft bij de HB King V1 minder energieverlies ;-) Ik kwam erachter dat een belt toch wel iets inefficienter is (alhoewel een belt kan slippen en tandwielen dat beter niet kunnen doen).

Ohja, de 10e maand is oktober Frans :P Of was dat een spare setje die er nu nog ligt ^_^

Klopt ik heb nog een (volgens mij twee) spare setje(s) (hout) liggen... zo ook wat ballinks, tail boom, riem (vlieg nog steeds met de eerste), tailblades (een setje gebruikt omdat de orginele er niet meer uit zagen), schroefjes...feathering shaft's (heb een paar kromme op mijn draaibank gericht voor nood)
Tja en ik bestel niet alles bij jou Ha ha :lol:

V1 versus V2 zou kunnen kloppen... ik draai nu met de 1700mA accu op 90% head speed en voor zover ik het beoordelen kan ruim voldoende om ook voldoende met de tail te kunnen spelen.
Wat betreft energie verlies tussen de V1 en V2 kan ik weinig over zeggen, beide hebben frictie.. maar heb geen ervaring met de V1.
Wel ondekt dat je de snaar snel te strak kunt zetten, ik heb ze sinds een paar dagen een stuk minder strak staan en dat bevalt me wel... Ik heb de indruk dat de rotor langer door loopt als ik de motor uit zet na de landing... dus minder frictie heb...!

Frans

Mijn Honing Bij Koning 2 vliegt prima zo uit de doos ...

Waarom zou je zo'n speelgoed heli gaan uitrusten met allemaal extra parts betere bladen enz enz ??

Koop dan een T-rex 450SE V2 dat is standaard al erg mooi.

enige updates die ik heb gedaan zijn:

-Brussless motor en nieuwe regelaar.
-Op mijn eigen zender gezet zodat ik meer kan instellen.

Verder een leuk ding waar je gewoon lol mee kan maken.

Mzzl

Ba®t

Yep.............

Zo, de nieuwe onderdelen zijn gister binnengekomen en gemonteerd, hulde aan Aerotronic voor het meeleveren van Xtreme blades als goodie en voor de snelle levering. Bedankt!

Echter ik krijg het niet voor elkaar om de boel goed af te stellen, daar ontbreekt bij mij de kennis voor ben ik bang.

Ik vraag mij af of iemand iemand kent die dat kan doen voor me, een winkel of iemand die dat leuk vind (betaling of niet boeit niet zo) want dit aankloten schiet niet bepaald op. Ik ontbeer simpel weg de ervaring en kennis om de boel goed te krijgen.
Dus bij deze:

Gezocht, iemand (of voor mijn part een winkel) die mijn lieftallige heli kan afstellen.

Locatie maakt niet veel uit (liefst geen noord groningen of zuid limburg natuurlijk),voor een gezellige gesprekje en wat leer momenten heb ik best wat over.Alvast bedank.

Zo, de nieuwe onderdelen zijn gister binnengekomen en gemonteerd, hulde aan Aerotronic voor het meeleveren van Xtreme blades als goodie en voor de snelle levering. Bedankt!

Echter ik krijg het niet voor elkaar om de boel goed af te stellen, daar ontbreekt bij mij de kennis voor ben ik bang.

Ik vraag mij af of iemand iemand kent die dat kan doen voor me, een winkel of iemand die dat leuk vind (betaling of niet boeit niet zo) want dit aankloten schiet niet bepaald op. Ik ontbeer simpel weg de ervaring en kennis om de boel goed te krijgen.
Dus bij deze:

Gezocht, iemand (of voor mijn part een winkel) die mijn lieftallige heli kan afstellen.

Locatie maakt niet veel uit (liefst geen noord groningen of zuid limburg natuurlijk),voor een gezellige gesprekje en wat leer momenten heb ik best wat over.Alvast bedank.

Willem-jan,
Ik woon in de omgeving van Zutphen... en ben berteid je eventueel te helpen... Maarrrrrrrrrr aan klooien is vaak wel een goede leerschool.
Door schade en schande wijs ha ha ... ik ben je draadje even kwijt maar wat moet er geklooid worden????

Groeten Frans.

Waar kon je dan vandaan? Kom anders een keertje in Amsterdam meevliegen? Ik ga proberen binnenkort weer een kleine meeting te doen.

Ik woon in Lelystad. Vliegen kan ik nog niet, zeker niet met de gare afstelling nu die ik maar niet goed krijg. Mn servotjes maken een raar geluid wat ik er maar niet uitkrijg (binding werd me hier laatst verteld).

Maar ik wil graag eens een dagje komen kijken! Lijkt me leuk en leerzaam.

Willem-jan,
Ik woon in de omgeving van Zutphen... en ben berteid je eventueel te helpen... Maarrrrrrrrrr aan klooien is vaak wel een goede leerschool.
Door schade en schande wijs ha ha ... ik ben je draadje even kwijt maar wat moet er geklooid worden????

Groeten Frans.

De servotjes maken een geluidje op hun uiterste posities, prrrrr achtig en dat krijg ik er niet uit. Dat de heli wat trekt lijkt me redelijk normaal, maar ik heb al een beetje zitten expirimenteren met de staart rotor, maar ik krijg hem niet zo afgesteld dat de staart "redelijk" recht blijft Zodra je wat meer gas geeft gaat ie draaien en op +/- 70% wordt het zo ernstig dat je hem niet meer kan corrigeren omdat d hevel niet ver genoeg lijkt te gaan.

Het aanklooien werkt niet bepaald goed genoeg om hem "vliegbaar te maken.

Maargoed, als jij er wel wat ervaring mee hebt zou ik graag eens langskomen als het kan!

Ik wil geen reclame maken, maar ik zou graag mensen op weg willen helpen die van plan zijn om de King V2 aan te schaffen.

Dit is het goedkoopste wat ik tot nu toe kon vinden:

Op de rc-plaza.nl hebben ze het model zelf voor ongeveer 140 euro, mode 2.

Dit is bijna 20 euro goedkoper dan het leeuwendeel van andere websites.

Op aerotronic.nl kun je de benodigde brushless 3100 KV motor solo kopen voor 13,95- mocht je net als ik al een ESC hebben. Ze hebben 'm ook inclusief 25A Esc voor 31,95-. Vier stuks 10T Tandwielen kosten iets van 4 euro, en een trainingsgestel iets van 6 euro. Een trainingsgestel zag ik onlangs nog op een andere website voor 3 euro staan, ik ben alleen de website vergeten, dus even goed zoeken en je hebt het traningsgestel iets goedkoper, ook de tandwielen zijn los en goedkoper te vinden op andere websites.

Bij deze mijn bijdrage.

Mijn King V2 komt binnenkort! Kan niet wachten!

De servotjes maken een geluidje op hun uiterste posities, prrrrr achtig en dat krijg ik er niet uit. Dat de heli wat trekt lijkt me redelijk normaal, maar ik heb al een beetje zitten expirimenteren met de staart rotor, maar ik krijg hem niet zo afgesteld dat de staart "redelijk" recht blijft Zodra je wat meer gas geeft gaat ie draaien en op +/- 70% wordt het zo ernstig dat je hem niet meer kan corrigeren omdat d hevel niet ver genoeg lijkt te gaan.

Het aanklooien werkt niet bepaald goed genoeg om hem "vliegbaar te maken.

Maargoed, als jij er wel wat ervaring mee hebt zou ik graag eens langskomen als het kan!
Hoi Willem-jan,
Ik kan je frustratie begrijpen... maar kan natuurlijk niet beoordelen of er echt iets fout is met je heli.
Wat ik nog wel even kwijt wil maar dat geld voor iedereen is het volgende.
Ik heb mijn heli ook via een webshop gekocht... service was prima niets mis mee.. de reden was, dat ik hem daar direct kon kopen, bij de meeste bemande hops in Nederland was de HB KII niet verkrijgbaar!
Ik heb mazzel gehad dat ie redelijk functioneerde behoudens de problemen met het niet locken van mijn gyro... wat achteraf aan de zender bleek te liggen... zelf achter gekomen.
Goed moraal van het verhaal... kopen bij een Webshop is niets mis mee... maar als je echt onervaren bent geen directe affiniteit met mechanica of elektronica hebt je misschien voor die paar euro meer toch naar een bemande zaak kunt gaan. Daar kunnen ze helpen afstellen en eventueel invliegen.

Goed boven staande helpt jou niet echt.. :lol: ik wil je met alle plezier helpen..maar misschien dat er iemand in de buurt van jou zit... dat scheelt geld en tijd... Het goed afstellen van je heli gaat gauw 30... 45 minuten kosten. Dan maar hopen dat je zender in orde is!
Ik ben erg druk momenteel.. ook nog zendamateur als hobby.. en we hebben het tweede weekend van feb. een grote radio wedstrijd waar ik nog veel voor moet klussen (las en draai werk).

Als je nu helemaal geen reacties krijgt laat het mij dan even weten... mogelijk dat we een afspraak kunnen maken. Zet nog even je configuratie op papier... want het heeft voor mij weinig zin om een heli af te stellen en vervolgens met een rechts vliegend gas te gaan testen... dat gaat niet lukken... ik vlieg gas links duwend.

Ik lees het wel... groeten, prettig weekeinde,

Frans

Laatst bewerkt:
Hoi pa5ca,

Ik begrijp wat je bedoelt, echter heb ik mn heli niet bij een webshop noch bij een bemande zaak gekocht, maar 2e hands met een zooi extra onderdelen erbij en alle alu upgrades.

Mijn voornaamste probleem is dat mijn heli gaat 'draaien' als ik het gas omhoog schroef, zelf zo erg dat met vol compenseren het nog niet goed onder controle te krijgen is, nu kreeg ik van jvthert een tip over een andere tailbelt en tandwiel verhouding: RCtechnics Internet Store

"Users are complaining that the tail is not stable and will yaw or drift when throttle up; it is because the tail blades are not generating enough wind force under this low gear ratio."

Ik denk dat dit al een groot deel van mijn probleem gaat oplossen. Het afstellen verder is redelijk gelukt, ik ben er handig genoeg voor, echter weet ik dus niet of ik het goed gedaan heb omdat ik niet weet hoe hij normaal hoort te vliegen. Dat is eigenlijk voornamelijk de reden waarom ik graag eens iemand anders ernaar wil laten kijken. Zo trekt hij bijvoorbeeld og steeds naar links en misschien is er wel iets krom of heeft teveel speling, dit kan ik niet goed beoordelen, wederom wegens het gebrek aan ervaring..

PS Zoals het gros van de mensen vlieg ik ook met gas links en duwend gas :)

Chinees nieuwjaar gooit nu wat roet in de voorraad. BeltCP is nog wel beter verkrijgbaar.

@Sky

Ben benieuwd of rc-plaza een beetje betrouwbaar is. Anders petje af voor hun prijzen. Maar onderdelen verkopen, ho maar.

@WJ

Je moet toch echt de rechter pot meter op de zender helemaal naar linksom draaien (of zo ver als nodig) en eventueel dan weer wat rechtsom om vervolgens de linker pot. meter wat linksom te draaien... Zet de linker pot. meter eerst zo dat de bladen een 0 graden pitch hebben (of iets negatief).

Je krijgt dan inderdaad hoge head speads, en lekker harde crashes ^_^

@Jeroen

Belt afstellen steekt inderdaad erg nauw.

Laatst bewerkt door een moderator:
@WJ

Je moet toch echt de rechter pot meter op de zender helemaal naar linksom draaien (of zo ver als nodig) en eventueel dan weer wat rechtsom om vervolgens de linker pot. meter wat linksom te draaien... Zet de linker pot. meter eerst zo dat de bladen een 0 graden pitch hebben (of iets negatief).

Je krijgt dan inderdaad hoge head speads, en lekker harde crashes ^_^

Did that :) Die weet ik zo langzamerhand wel te vinden, alleen trekt mn tailrotor het dan niet lekker, die genereert volgens mij gewoon niet genoeg kracht om hem goed tegen te houden. zelfs niet na het wat verschuiven op de staartboom. Ik moet vol gaan tegensturen om de staart niet te laten draaien.

Het is nog even aanklooien en wachten op dat setje met langere belt en andere vertanding die voor een hogere staart rotor zorgt.

(ps, even voor de duidelijkheid, ik kan totaal niet vliegen he :))

Back