Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Did that :) Die weet ik zo langzamerhand wel te vinden, alleen trekt mn tailrotor het dan niet lekker, die genereert volgens mij gewoon niet genoeg kracht om hem goed tegen te houden. zelfs niet na het wat verschuiven op de staartboom. Ik moet vol gaan tegensturen om de staart niet te laten draaien.

Het is nog even aanklooien en wachten op dat setje met langere belt en andere vertanding die voor een hogere staart rotor zorgt.

(ps, even voor de duidelijkheid, ik kan totaal niet vliegen he :))

Willem-jan,
We hebben het toch wel over de HB KII???
Draait de main rotor rechts om en de tail links om????!!! als de tail rechts draait dan zit de belt twist niet goed!
Ik begrijp dat jij een gebruikte heli hebt waar aulu parts op zitten... dus het zou kunnen dat de tail gewoon de verkeerde kant op draait.
Je leest nergens dat de tail de heli niet kan houden... dus zou ik het daar in zoeken... of de gyro staat niet goed ingesteld... bij mij staat de originele Esky gyro op REV.
Mijn tail stuurt de heli feiloos..en snel, buiten het feit dat de riem wat problemen gaf met de span / geleiderollen kan ik zeggen dat ze prima stuurd met de orginele set-up.
Ik zou toch alles nog eens na kijken. De HB KII vliegt niet direct heel goed uit de doos maar zoveel problemen als jij nu het is niet normaal.
Ik vermoed dat je de heli van een klungel hebt gekocht.

We lezen het wel verder.. suc6..

Frans

Willem-jan,
Je hebt deze set absoluut niet nodig om de staart recht te houden dat doet de standaard belt uitvoering prima. Ik denk dat er iets anders aan de hand is.

O ja in mijn kennis kring proberen er ook een aantal te “vliegen" , upgrade naar upgrade en hij doet het nog niet hoor je dan (trouwens dat had ik in het begin ook maar het lag gewoon aan mijzelf) . Een wat meer ervaren piloot pakt de heli en brengt hem in een hover en kan zelf een aantal seconden de sticks los laten , ra ra hoe kan dat. Zo stabiel als wat.

Heli vliegen is best te doen alleen oefenen oefenen oefenen oefenen, je kunt geen cp heli kopen en dan denken dat je meteen de eerste avond hem compleet onder controle kunt houden , mij heeft het ongeveer 3 maand gekost om hem enigszins stabiel te kunnen houden.

Het moraal van het verhaal , laat je heli eventueel afstellen zet alle links goed, bekijk wat filmpjes van “Finless” hier te vinden op het forum, echt de King II vliegt uitstekend zonder carbon bladen , en bling bling, zonde van je geld tenzij je het natuurlijk leuk vind om meer uit te geven aan bling dan de heli kost. Zo had ik een 401 gyro over ja die doet het best leuk op de king nodig was niet , leuk ?? ja natuurlijk een gyro op je king die meer kost dan de king lache.

PS. Staat je belt niet te strak of juist veel te los, missen er misschien tandjes op de belt dat kan best een oorzaak zijn waarom de staart niet wil "luisteren"

[edit] je mag best een keer een avond langs komen , ik zit in Brummen zoals je kunt zien , stuur me maar een BP dan regelen we wat.

Laatst bewerkt:
Je hebt deze set absoluut niet nodig om de staart recht te houden dat doet de standaard belt uitvoering prima. Ik denk dat er iets anders aan de hand is.

O ja in mijn kennis kring proberen er ook een aantal te “vliegen" , upgrade naar upgrade en hij doet het nog niet hoor je dan (trouwens dat had ik in het begin ook maar het lag gewoon aan mijzelf) . Een wat meer ervaren piloot pakt de heli en brengt hem in een hover en kan zelf een aantal seconden de sticks los laten , ra ra hoe kan dat. Zo stabiel als wat.

Heli vliegen is best te doen alleen oefenen oefenen oefenen oefenen, je kunt geen cp heli kopen en dan denken dat je meteen de eerste avond hem compleet onder controle kunt houden , mij heeft het ongeveer 3 maand gekost om hem enigszins stabiel te kunnen houden.

Het moraal van het verhaal , laat je heli eventueel afstellen zet alle links goed, bekijk wat filmpjes van “Finless” hier te vinden op het forum, echt de King II vliegt uitstekend zonder carbon bladen , en bling bling, zonde van je geld tenzij je het natuurlijk leuk vind om meer uit te geven aan bling dan de heli kost. Zo had ik een 401 gyro over ja die doet het best leuk op de king nodig was niet , leuk ?? ja natuurlijk een gyro op je king die meer kost dan de king lache.

PS. Staat je belt niet te strak of juist veel te los, missen er misschien tandjes op de belt dat kan best een oorzaak zijn waarom de staart niet wil "luisteren"

[edit] je mag best een keer een avond langs komen , ik zit in Brummen zoals je kunt zien , stuur me maar een BP dan regelen we wat.

Volgens mij staat het de belt goed. Tandjes missen er niet en de tandwielen zijn goed Heb net de main-gear vervangen wegens 2 half afgebrokkelde tandjes, maar daar kan het in principe ook niet aan liggen.

Het is voornamelijk de afstelling volgens mij, en zoals ik al zei, de ervaring ontbreekt om het geheel goed afgesteld te krijgen.

Ikzelf heb er geen upgrades voor gekocht, dat zat er allemaal al op, het originele plastic heb ik ook nog en is in goede staat, altijd handig dus.
De mainblades heb ik nu 1 keer aan gort gevlogen en er nieuwe (gewoon houten) op gezet. Verder niks veranderd eraan ofzo, al die carbon rommel hoeft niet van mij, sterker nog, lijkt me juist onverstandig, hout breekt en voert de kracht af mocht het fout gaan, carbon niet. (ok, de paddles zijn carbon, zat er ook al op).

Dat het niet 1,2,3 gaat begrijp ik ook wel, dat er maanden overheen gaan was ik ook al van op de hoogte en ben ik op ingesteld, echter, zodra je los komt hoort de staart niet volop weg te draaien :) Zelfs niet als beginneling.
En daarom wil ik hem graag eens af laten stellen door iemand met ervaring :)

Snappie?

En ik moet zeggen, een hogere rotorspeed op de staart lijkt me niet eens een slecht plan, echt gevoelig is ie niet te noemen.. Maar misschien is het inderdaad niet nodig.

Willem-jan,
We hebben het toch wel over de HB KII???
Draait de main rotor rechts om en de tail links om????!!! als de tail rechts draait dan zit de belt twist niet goed!
Ik begrijp dat jij een gebruikte heli hebt waar aulu parts op zitten... dus het zou kunnen dat de tail gewoon de verkeerde kant op draait.
Je leest nergens dat de tail de heli niet kan houden... dus zou ik het daar in zoeken... of de gyro staat niet goed ingesteld... bij mij staat de originele Esky gyro op REV.
Mijn tail stuurt de heli feiloos..en snel, buiten het feit dat de riem wat problemen gaf met de span / geleiderollen kan ik zeggen dat ze prima stuurd met de orginele set-up.
Ik zou toch alles nog eens na kijken. De HB KII vliegt niet direct heel goed uit de doos maar zoveel problemen als jij nu het is niet normaal.
Ik vermoed dat je de heli van een klungel hebt gekocht.

We lezen het wel verder.. suc6..

Frans

Haha, ja, mn tail draait goed om, zo stom ben ik niet hoor :) Maar zodra de rotorspeed hoger word gaat de staart draaien.

Ik ga morgen weer uitgebreid tweaken en testen. Wat ook nog zou kunnen is een asje die wat krom is. Ga ik ook nog eens uitzoeken (oftewel; de boel uit elkaar halen).

Wel nogmaals, voor de duidelijkheid nog een keer danmaar; Vliegen kan ik niet, ik ben een beginnelingetje die lekker rustg aan met veel getweak en geklooi rustig aan wilt leren.

Volgens mij staat het de belt goed. Tandjes missen er niet en de tandwielen zijn goed Heb net de main-gear vervangen wegens 2 half afgebrokkelde tandjes, maar daar kan het in principe ook niet aan liggen.

Het is voornamelijk de afstelling volgens mij, en zoals ik al zei, de ervaring ontbreekt om het geheel goed afgesteld te krijgen.

Ikzelf heb er geen upgrades voor gekocht, dat zat er allemaal al op, het originele plastic heb ik ook nog en is in goede staat, altijd handig dus.
De mainblades heb ik nu 1 keer aan gort gevlogen en er nieuwe (gewoon houten) op gezet. Verder niks veranderd eraan ofzo, al die carbon rommel hoeft niet van mij, sterker nog, lijkt me juist onverstandig, hout breekt en voert de kracht af mocht het fout gaan, carbon niet. (ok, de paddles zijn carbon, zat er ook al op).

Dat het niet 1,2,3 gaat begrijp ik ook wel, dat er maanden overheen gaan was ik ook al van op de hoogte en ben ik op ingesteld, echter, zodra je los komt hoort de staart niet volop weg te draaien :) Zelfs niet als beginneling.
En daarom wil ik hem graag eens af laten stellen door iemand met ervaring :)

Snappie?

En ik moet zeggen, een hogere rotorspeed op de staart lijkt me niet eens een slecht plan, echt gevoelig is ie niet te noemen.. Maar misschien is het inderdaad niet nodig.

Haha, ja, mn tail draait goed om, zo stom ben ik niet hoor :) Maar zodra de rotorspeed hoger word gaat de staart draaien.

Ik ga morgen weer uitgebreid tweaken en testen. Wat ook nog zou kunnen is een asje die wat krom is. Ga ik ook nog eens uitzoeken (oftewel; de boel uit elkaar halen).

Wel nogmaals, voor de duidelijkheid nog een keer danmaar; Vliegen kan ik niet, ik ben een beginnelingetje die lekker rustg aan met veel getweak en geklooi rustig aan wilt leren.

Willem-Jan,
Ik zou toch ook zeggen ... (zoals Dobje) dat het deels aan je zelf ligt. Het heeft mij ook 3 mnd gekost om fatsoenlijk van de grond te komen.
Ik weet van mijn krabbeltijd dat ik ook erg veel moeite had om de heli recht te houden en dan ook de heli de schuld gaf. Uit eindelijk was het gewoon mijn onkunde.
Dus je was / bent op de hoogte dat de tai rotor links om draait. De meeste verwachten dat dat ding ook rechtsom draait.

Groeten
Frans

De king is gewoon een doorlopend knutselproject. Ik heb van de week lopen sleutelen aan de staart. De servo iets verplaatst en nu blijft de staart echt wel 20 seconden volledig stabiel. Daarna moet er wel weer worden gecorrigeerd, maar dat is normaal.
Heb nu wel een beetje last van binding. Bij uiterste uitslag van de staartservo hoor je hem zoemen. Iemand enig idee hoe ik dat oplos ?

Toen het vorige week even een dagje kalmer weer was heb ik even buiten lopen rotzooien. Frans verklaarde me voor gek, maar geen schade !!! :banana:

Vandaag misschien nog maar eens proberen.

Zie hier het resultaat na 2,5 week oefenen op zolder.

Nv7d3AidRp4[/media] - Hoverpractice part 3

Laatst bewerkt door een moderator:
LOL.....mijn vrouw is gewoon een koukleum die geen zin had om buiten te gaan staan. Bovendien vertrouwt ze die heli voor geen meter !! :schrik:

Bedankt voor het compliment. Dit is getaped voordat ik met Frans ben wezen vliegen en dat ging nog stukken beter (indoor, dusssss......)

Ik loop nu alleen tegen het feit aan dat de standaard zender natuurlijk te simpel is. Geen pitch of throttle curves en dan kun je natuurlijk stukken minder stabiel blijven hoveren.
Daarom ben ik hard aan het sparen voor een MX12. tot die tijd toch maar met de standaard zender oefenen en dan kan het met een goede zender alleen maar beter gaan.

Erg leuk die 2,4 Ghz spullen, maar niet te betalen.
Althans niet voor mij.
Een MX12 moet ik al met pijn en moeite bij elkaar sprokkelen, dus een paar honderd euro extra is echt geen optie :nooo:

Erg leuk die 2,4 Ghz spullen, maar niet te betalen.
Althans niet voor mij.
Een MX12 moet ik al met pijn en moeite bij elkaar sprokkelen, dus een paar honderd euro extra is echt geen optie :nooo:

Zo heeft elk voordeel een nadeel.... :lol:

Wanneer gaan we weer????

Frans

Jij bent de man met de sleutel Frans.
Heb de servo nog even getweaked en hij hangt nu echt lekker stil in de lucht.
heb nu alleen wat last van gebrom op de uiterste uitslag.
Als je weer een keer tijd hebt kun je daar misschien even naar kijken.

Heb vandaag nog een poging gewaagd buiten, maar de wind was te onvoorspelbaar. Wil hem graag heelhouden :-?

Did that :) Die weet ik zo langzamerhand wel te vinden, alleen trekt mn tailrotor het dan niet lekker, die genereert volgens mij gewoon niet genoeg kracht om hem goed tegen te houden. zelfs niet na het wat verschuiven op de staartboom. Ik moet vol gaan tegensturen om de staart niet te laten draaien.

Het is nog even aanklooien en wachten op dat setje met langere belt en andere vertanding die voor een hogere staart rotor zorgt.

(ps, even voor de duidelijkheid, ik kan totaal niet vliegen he :))

WJ,
Is het misschien zo dat je gewoon de verkeerde tail-blades er op hebt zitten. Ik heb ooit eens spares besteld en die waren een maatje te klein! Staat fout in de handleiding heb hierover al eens een opmerking geplaatst

tail_blade.jpg

Zie het verschil de grote moet jij hebben!!

Frans

Trouwens w.b.t. het upgrade setje voor de staart waar ik Wilhelm Jan op attendeerde: dat is wel degelijk een fijn soort upgrade. Zolang je geen gy401 of vergelijkbare gyro gebruikt komt het natuurlijk altijd op je stuurmanskunsten aan om de staart onder controle te houden.
Een iets gangbaardere (en dus hogere) verhouding met de staart zorgt wel dat je ook bij hogere rotor snelheden of hardere pitch genoeg authoriteit houdt. 3.2 is echt wat mager: probeer maar eens een pyro in ffward flight. Dat gaat je niet lukken vrees ik. Voor de hover betekend het dat je wat kleinere uitslagen hoeft maken om te corrigeren maar je zal natuurlijk niet ineens een heli hebben die hangt als een huis. Daar is de king eigenlijk ook net een maakje te klein voor.

Deels ben ik het met je eens maar ook hier heeft elk voordeel weer een nadeel!!! Een hogere tail speed betekend dat je de Headspeed ook behoorlijk onder druk zet. En met een snelle of abrubte tail beweging zal de head speed ernstig beinvloed worden. ook kost het weer extra energie...!

Ik blijf voorloopig nog maar even met de orginele set-up vliegen, op de MX12 kan ik nog erg veel MIXEN in stellen, zo ook nog de proportionele compensatie naar de staart toe als ik heftig zou pitchen. Deze compensatie komt boven op wat de gyro voor mij regeld...
Tot op heden nog niet gemerkt dat mijn tail veel te kort komt... misschien met sterke wind buiten dat een hogere tail speed wat soelaas kan bieden.. tot op heden nog geen probleem gehad met het buiten sporten..

Frans

Willem-Jan,
Ik zou toch ook zeggen ... (zoals Dobje) dat het deels aan je zelf ligt. Het heeft mij ook 3 mnd gekost om fatsoenlijk van de grond te komen.
Ik weet van mijn krabbeltijd dat ik ook erg veel moeite had om de heli recht te houden en dan ook de heli de schuld gaf. Uit eindelijk was het gewoon mijn onkunde.
Dus je was / bent op de hoogte dat de tai rotor links om draait. De meeste verwachten dat dat ding ook rechtsom draait.

Groeten
Frans

Ach, iedereen met een beetje technisch inzicht zou moeten kunnen snappen dat met de staart-rotor blaadjes goed gemonteerd hij wel links om moet draaien :) (hoewel, het hangt er ook weer vanaf naar welke kant je kijkt natuurlijk ;) )

Maargoed, ik ben weer aan het tweaken geslagen vandaag en tot de conclusie gekomen dat de staart wat stabieler blijft als ik de 2 pootjes waarmee dat staart-stuur-stokkie aan de staartboom vastzit loshaal.

Conclusie; het ligt inderdaad voor een flink deel aan mezelf (dat wisten we allemaal al natuurlijk), maar er is ook iets mis met de setup van mn heli. Zo blijven de servotjes 'binden' en dat krijg ik er niet uit.

WJ,
Is het misschien zo dat je gewoon de verkeerde tail-blades er op hebt zitten. Ik heb ooit eens spares besteld en die waren een maatje te klein! Staat fout in de handleiding heb hierover al eens een opmerking geplaatst

<knip plaatje>

Zie het verschil de grote moet jij hebben!!

Frans

Jup, de "grote" heb ik erop zitten (EK1-0501).

JW,
Nog even dat staart probleem van je....is je gyro wel gelocked??? ik bedoel te zeggen dat het ledje van de gyro constand brand! 't is maar een vraag..

Haha, weer zo'n rare vraag, ja, de gyro is gelockt en zodra je de heli heen en weer beweegt beweegt e staart rotor ook :).

Het ligt gewoon aan een niet al te beste afstelling volgens mij.

De afstelling is nu wat beter dan voorheen, alleen 'binden' al mn servo's nog als een malle en dat krijg ik er niet uit..

Ik heb inderdaad een 2250 mAh van 20C op mijn King.
Frans heeft hem zien vliegen :D

Ach, iedereen met een beetje technisch inzicht zou moeten kunnen snappen dat met de staart-rotor blaadjes goed gemonteerd hij wel links om moet draaien :) (hoewel, het hangt er ook weer vanaf naar welke kant je kijkt natuurlijk ;) )

Maargoed, ik ben weer aan het tweaken geslagen vandaag en tot de conclusie gekomen dat de staart wat stabieler blijft als ik de 2 pootjes waarmee dat staart-stuur-stokkie aan de staartboom vastzit loshaal.

Conclusie; het ligt inderdaad voor een flink deel aan mezelf (dat wisten we allemaal al natuurlijk), maar er is ook iets mis met de setup van mn heli. Zo blijven de servotjes 'binden' en dat krijg ik er niet uit.

Over die klemmen van die tail pushrod staat al iets geschreven hier, ik heb die dingen al gelijk weg gehaald.
Verder heb ik de hoogte van de servo aangepast zodat de pushrod mooi horizontaal (evenwijdig) aan de staartbuis zit.
Wat mij opgevallen is dat het bronze lager van de tailrotor zwaar loopt, zeker op de uiteinde van de slag.
Smeren met olie leverd niets op, maar dun vet daarin tegen helpt wel...
Het zoemen van de servo kan veroorzaakt worden door het zwaar lopen.

....

Over die klemmen van die tail pushrod staat al iets geschreven hier, ik heb die dingen al gelijk weg gehaald.
Verder heb ik de hoogte van de servo aangepast zodat de pushrod mooi horizontaal (evenwijdig) aan de staartbuis zit.
Wat mij opgevallen is dat het bronze lager van de tailrotor zwaar loopt, zeker op de uiteinde van de slag.
Smeren met olie leverd niets op, maar dun vet daarin tegen helpt wel...
Het zoemen van de servo kan veroorzaakt worden door het zwaar lopen.

....

Zoiets had ik inderdaad ookal in gedacht, gewoon alle asjes en bewegende delen eens mooi invetten.
Wat voor vet heb je gebruikt als ik vragen mag? Gewoon lager vet ofzo?

Thanks.

Zoiets had ik inderdaad ookal in gedacht, gewoon alle asjes en bewegende delen eens mooi invetten.
Wat voor vet heb je gebruikt als ik vragen mag? Gewoon lager vet ofzo?

Thanks.

WJ,
Niet alle asjes... hoe vetter hoe meer vuil je op pikt...daar wordt alles ook niet soepel van het gaat alleen om het bronze lagertje van de tail rotor. Ik zou ook niets aan de ballinks doen.. Vet ik heb lager vet gebruikt maar wel een hele dunne! het mag ook weer niet te veel plakken!.

..

Ok...vraagje.
Door het schuiven van de servo op de staart heb ik de staart nu retestabiel.
Maar als ik hem nu maximaal uitsla en de arm beweegt richting de main shaft hoor je hem licht brommen (binding ?!?)
Hoe los ik dit op ? dit is namelijk niet best voor je servo heb ik begrepen.

Nou, het heeft geen haast :puppydogeyes:

ben heel even naar buiten geweest vandaag. Het leek aardig kalm, maar schijn bedriegt. De staart begon opeens raar te doen, de heli kantelde en toen was het te laat......

January356.jpg

January355.jpg

Nu maar weer wachten op nieuwe blades......*zucht*
En ik moet ook maar eens op zoek naar een 5,5mm dopsleutel want die van mij past natuurlijk net niet. De feathering shaft verwisselen is dan een wel een echte uitdaging !

Back