Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

^ Helaas, hoort erbij. Ik gebruik trouwens plastic blades, ik heb het gevoel dat die minder snel breken. Misschien 'n ideetje voor jou?

Hoe dan ook, ik heb gister m'n V2 ontvangen, alles zag er prima uit... echt een supermooi ding. Ik heb toen even de stockmotor vervangen door een E-SKY 3100 kv samen met een 25A ESC van HiModel.

Het probleem is echter, ieder keer als ik 'm opstart maakt de motor een schreeuwen/jankend geluid.... Soms als ik vooraf een zetje meegeef aan de blades dan start ie normaal op. Weet iemand wat het probleem is? Misschien ESC instellingen niet helemaal correct? Op welke timing moet de ESC staan?

O ja... beetje een nooby vraag (ik heb nog even naar hulpvideo's gezocht, tevergeefs), hoe moet je de hov. pit en pit.trim knopjes instellen als beginner zijnde en wat doen die precies? En de gyro switch?

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Nou, het heeft geen haast :puppydogeyes:

ben heel even naar buiten geweest vandaag. Het leek aardig kalm, maar schijn bedriegt. De staart begon opeens raar te doen, de heli kantelde en toen was het te laat......

January356.jpg

January355.jpg

Nu maar weer wachten op nieuwe blades......*zucht*
En ik moet ook maar eens op zoek naar een 5,5mm dopsleutel want die van mij past natuurlijk net niet. De feathering shaft verwisselen is dan een wel een echte uitdaging !

Hoi Francis,
Toch een beetje overmoedig geweest.... :schrik: :oops:
Blades en shaft heb ik nog wel voor je... 5.5mm dopsleutels mag je lenen deze heb ik zelf gemaakt... als proefje moet nog een keer mooie maken.

Dat je tail servo zoemt.. zou kunnen komen omdat je niet de volledige slag kunt maken, ik ben lang bezig geweest om dat in te stellen heb dan ook met het servo armpje zitten te klooien... net zo lang dat ik het juiste punt heb gevonden. Het is een mix van armpje, slag en positie op de tail boom.

Ik hoor het wel.... of je die spares nodig hebt.... als jij ze weer aanvuld vindt ik het wel best.. ik heb aan mechanica wel 1/3 Esky liggen hier...

Groeten.... :zon: wel even bellen gaan vanmiddag nog even weg...

Laatst bewerkt:
^ Helaas, hoort erbij. Ik gebruik trouwens plastic blades, ik heb het gevoel dat die minder snel breken. Misschien 'n ideetje voor jou?

Hoe dan ook, ik heb gister m'n V2 ontvangen, alles zag er prima uit... echt een supermooi ding. Ik heb toen even de stockmotor vervangen door een E-SKY 3100 kv samen met een 25A ESC van HiModel.

Het probleem is echter, ieder keer als ik 'm opstart maakt de motor een schreeuwen/jankend geluid.... Soms als ik vooraf een zetje meegeef aan de blades dan start ie normaal op. Weet iemand wat het probleem is? Misschien ESC instellingen niet helemaal correct? Op welke timing moet de ESC staan?

O ja... beetje een nooby vraag (ik heb nog even naar hulpvideo's gezocht, tevergeefs), hoe moet je de hov. pit en pit.trim knopjes instellen als beginner zijnde en wat doen die precies? En de gyro switch?

Alvast bedankt.

Plastic blades gaan dan wel minder snel kapot, maar zodra je iets raakt, dan geven ze de kracht door aan de rest van de heli, waardoor de rest dus eerder kapot gaat. Houten blades knallen uit elkaar en voeren zo de energie af, plastic blades geven dat door.

Ik gebruik iig voorlopig alleen nog houten blades. Als die kapot gaan blijft de rest tenminste heel.

Hover trim naar - draaien zorgt voor een hogere rotorspeed en minder pitch. op 10 voor 12 zetten werkt voor mij het beste. De pitch trim zorgt voor sneller toename van de pitch bij meer gas. Deze staat bij mij op +/- 5 over twaalf. Voor iedereen is dit anders natuurlijk.

Koppel de motor eens los en zet de boel aan, dan zie je snel genoeg wat die knopjes doen.

De gyro switch is volgens mij alleen van toepassing als je een head-lock gyro hebt. Die kan je daarmee in en uitschakelen voor 3d vliegen. Met de standaard gyro heb je die neit nodig en volgens mij maakt het ook niet uit hoe die staat. 100% zeker weet ik dit echter niet.

Het gierende geluid weet ik niet, maar klinkt als teveel wrijving of een slechte motor. Maar dunno.

WJ,
Niet alle asjes... hoe vetter hoe meer vuil je op pikt...daar wordt alles ook niet soepel van het gaat alleen om het bronze lagertje van de tail rotor. Ik zou ook niets aan de ballinks doen.. Vet ik heb lager vet gebruikt maar wel een hele dunne! het mag ook weer niet te veel plakken!.

..

Ik ga zo opzoek naar dun lagervet.

Ik ga vanmiddag de mainas eruit halen en kijken of die nog goed recht is, en het lager in de swash een beetje invetten, of is dit niet slim? Ook het lagertje in de staart zoals jij zegt lijkt me een goede om in te vetten.

Misschien dat ik daarmee van de binding afkom.

Eventueel zelfs de boel maar vervangen indien het krom is. We zullen zien.

Ik hou jullie op de hoogte.

Alvast bedankt.

"hoe moet je de hov. pit en pit.trim knopjes instellen"
Pitch linksom en dan op het eerste stipje, dit geeft je de hoogste headspeed en toch nog wat pitch.
De hov. in het midden.
Tenminste zo heb ik het als prettig vliegen ervaren.
Dat met die ESC weet ik ook niet, ik heb een compleet up-grade setje van Esky op de heli zitten, dat werk uitstekend, zit zelfs een beveiliging in dat als je perongeluk full throtle staat deze niet initaliseert en het dus niet doet, eerst weer de spanning afkoppelen gas dicht en weer aankoppelen.

Wat mij opvalt is dat het lijkt of men gelijk begint te vliegen met de heli ipv eerst eens lekker los op een simulator... kan het mis hebben maar deze indruk kreeg ik.

frans...

Ik ga zo opzoek naar dun lagervet.

Ik ga vanmiddag de mainas eruit halen en kijken of die nog goed recht is, en het lager in de swash een beetje invetten, of is dit niet slim? Ook het lagertje in de staart zoals jij zegt lijkt me een goede om in te vetten.

Misschien dat ik daarmee van de binding afkom.

Eventueel zelfs de boel maar vervangen indien het krom is. We zullen zien.

Ik hou jullie op de hoogte.

WJ,
Ik zou het swashplate kogellager met naaimachine olie smeren en het bronze lager op de main shaft met minimaal vet! En dan bedoel ik dus echt minimaal vet en olie!!!!

Des te meer vet en olie zooi des te makkelijker dat de boel versmeerd en daarmee vast loopt.

Suc6, we lezen het wel.

De meeste smeermiddelen werken in op plastic: het plastic gaat er van uitzetten! Als je het hebt is grafiet een optie, maar je zou echt geen smeermiddel nodig moeten hebben. In eerste instantie loopt het iets (want zoveel scheelt het niet) beter, een paar dagen later loopt het juist veel stroever.
Aleen de mainshaft waar de swash overheen loopt moet je invetten (metaal op metaal). Ik gebruik naaimachine olie. WD40 is is 40 dagen lol, daarna juist verergering qua corosie. Plastic kan er helemaal slecht tegen dus wat je ook doet: voorzichtig met waar je zulke aggresieve smeermiddelen op smeert.

Geen speld tussen te krijgen.... hoe meer vet zooi hoe meer problemen!!!! Alleen daar waar metaal op metaal loopt...
Bronze lager tail rotor!
Bronze lager van de swashplate op de main shaft...
Klein druppeltje naaimachine olie als je de axiale lagers van de bladhouders er uit hebt.... verder is dat het wel!!!

Geen BALLINKS in vetten!!!!!!!!!!!!!!!!

Frans........

WD40... dat is een goeie die moet ik onthouden.. klopt als een bus (spuitbus) leuk als iets vast zit maar daarna snel afvegen en vervolgens met wat echts in vetten..
Volgens mij is WD40 vergif voor je heli!!!

"hoe moet je de hov. pit en pit.trim knopjes instellen"
Pitch linksom en dan op het eerste stipje, dit geeft je de hoogste headspeed en toch nog wat pitch.
De hov. in het midden.
Tenminste zo heb ik het als prettig vliegen ervaren.
Dat met die ESC weet ik ook niet, ik heb een compleet up-grade setje van Esky op de heli zitten, dat werk uitstekend, zit zelfs een beveiliging in dat als je perongeluk full throtle staat deze niet initaliseert en het dus niet doet, eerst weer de spanning afkoppelen gas dicht en weer aankoppelen.

Wat mij opvalt is dat het lijkt of men gelijk begint te vliegen met de heli ipv eerst eens lekker los op een simulator... kan het mis hebben maar deze indruk kreeg ik.

frans...

Ok, bedankt!

Tja wat die laatste zinnen van je betreft, ik zit momenteel even rond te kijken waar ik goedkoop een simkabel kan vinden en waar het überhaupt op voorraad is... het is natuurlijk verstandiger om eerst eens met de sim aan de slag te gaan... maar ja het kriebelt he :p Ik ben me er wel volledig van bewust dat dit niet de juiste manier is van 'beginnen', daarom houd ik het voorlopig bij lichte hover en ik wacht even af tot ik een simkabel ergens heb geregeld en voldoende heb geoefend.

Maar uhm... ik heb net een beetje proberen te hoveren: de staart floept steeds naar rechts en de neus naar links... Ik heb de gain naar - toegedraaid, maar het probleem heb ik nog steeds... moet ik de neus per se met de zender recht houden of zijn er nog andere mogelijkheden?

Ok, bedankt!

Tja wat die laatste zinnen van je betreft, ik zit momenteel even rond te kijken waar ik goedkoop een simkabel kan vinden en waar het überhaupt op voorraad is... het is natuurlijk verstandiger om eerst eens met de sim aan de slag te gaan... maar ja het kriebelt he :p Ik ben me er wel volledig van bewust dat dit niet de juiste manier is van 'beginnen', daarom houd ik het voorlopig bij lichte hover en ik wacht even af tot ik een simkabel ergens heb geregeld en voldoende heb geoefend.

Maar uhm... ik heb net een beetje proberen te hoveren: de staart floept steeds naar rechts en de neus naar links... Ik heb de gain naar - toegedraaid, maar het probleem heb ik nog steeds... moet ik de neus per se met de zender recht houden of zijn er nog andere mogelijkheden?

Het verzetten van de gain zal niet veel bij dragen, het vervelende is dat de heli zich niet echt aerodynamisch gedraagt als ze op de grond staat.. het krachten spel is totaal anders op het moment als ze bv 20 a 30 cm van de grond is.
De truuk is als je weet hoeveel ze met de staart draait je dat in eerst instantie kunt / moet compenseren met de stick.
Ik zelf kijk niet eens meer wat de staart doet met het opstijgen, ik corigeer pas als de heli 50cm tot een meter van de grond is. Daarna moet de staart redelijk op zijn plaats blijven, ook dan weet je pas of de staart goed mechanisch is af gesteld.
Dus het klopt dat je veel met de staart moet doen op het moment dat de heli nog niet echt airborne is.
Ik zelf claimde ook dat de heli niet goed was... op een paar kleine dingen na was dat ook zo maar de grootste factor is de on-ervarenheid van de vlieger.

Nog iets om rekening mee te houden!!!!
- Zorg voor dat je de eertste pogingen waagt dat de heli in balance is, de King vII is 3 tot 8 graden staartlastig, dus daar maken de meeste beginende vliegers hun eerste fout.

Zorg dat je de accu dusdanig legt dat als je de heli in het center (gebruik een dun ijzerdraadje) optilt deze niet meer naar achteren hangt!.
Deze staartlastigheid moet je vooral niet met zender trim weg trimmen, dat is vragen om problemen!
Ik spreek uit ervaring, op het moment dat ik de zaak goed had afgesteld ging het 200% beter en liep ik ook minder op de heli te zeuren :lol:
Onder het afstellen hoort ook de swashplate, deze moet met 0 graden trim echt in alle richtingen zo haaks mogelijk op de mainshaft staan. Dus het zou kunnen zijn dat je hier of daar ook een ball link moet afstellen... niet leuk maar wel nodig!.
Dit alles heb ik niet zelf verzonnen en een en ander staat beschreven in de diverse topics op dit geweldige forum.

suc6, Frans

PS.
Esky heeft een betaalbaar SIM setje... ik gebruik het nog bijna dagelijks...!

Laatst bewerkt:
Jongens, bedankt voor de tips! Hadden wij maar net als rcgroups een topic waar alles keurig en netjes alles omtrent de King 2 in één post was weergegeven... nu is het een beetje gissen en zoeken door de hele topic om iets specifieks te vinden... :( Ik heb namelijk het volgende probleem: de belt dichtbij de main gear (bij de loopwieltjes) draait soms om of laat een beetje los waardoor hij versleten is geraakt. Volgens mij had iemand anders dit probleem ook, ik ga even de topic goed doorneuzen....

Laatst bewerkt:
Jongens, bedankt voor de tips! Hadden wij maar net als rcgroups een topic waar alles keurig en netjes alles omtrent de King 2 in één post was weergegeven... nu is het een beetje gissen en zoeken door de hele topic om iets specifieks te vinden... :( Ik heb namelijk het volgende probleem: de belt dichtbij de main gear (bij de loopwieltjes) draait soms om of laat een beetje los waardoor hij versleten is geraakt. Volgens mij had iemand anders dit probleem ook, ik ga even de topic goed doorneuzen....

Is ruim aan de orde geweest in deze draad... staat ergens rond pagina 30 dacht ik... probeer het anders eens met de zoek functie..

Frans.

PS.
Wat jij beschrijft is een van de tekort komingen van de King II...

Voor mooie uitleg (in Engels) met foto's over het vervangen van onderdelen, kijk eens op het forum van heliguy.com. Echt prachtige tutorials over het vervangen van belts, booms, swashplates en shafts.

Voor mooie uitleg (in Engels) met foto's over het vervangen van onderdelen, kijk eens op het forum van heliguy.com. Echt prachtige tutorials over het vervangen van belts, booms, swashplates en shafts.

Heb jij die spares nog nodig???
Ik heb je nog gebeld maar je nam niet op...!

Frans

Bedankt voor het aanbod Frans maar ik denk dat ik even een paar dagen rust in ga lassen.
De vrouw dreigt al met echtscheiding. Hier kun je zien wat haar inlognaam op MSN is op het moment.

screenfran.jpg

Mijn oudste dochter vraagt zich af wie die man is die 's avonds het vlees aansnijdt en mijn jongste van 2 zingt alleen maar "Helicopter !! Helicopter !!".
Dat zijn toch tekenen aan de muur dat ik misschien iets te veel tijd erin steek de laatste 3 weken :agrue:

Ik wacht dus gewoon even op de nieuwe onderdelen. Ze zijn besteld en ik denk dat de feathering shaft nog wel heel is. Als ik aan de boutjes draai aan de ene kant zit er geen speling/beweging aan de andere kant. Dan zit het meestal wel goed. Mocht het toch fout zijn dan kom ik wel even aanwaaien.

P.S. Ik kon de telefoon niet opnemen. Ik was een luier aan het verschonen op het toilet van Golden Tulip Hotel Intell :roll:

Ik zit even naar de simkabels te kijken...

Op aerotronic.nl hebben ze de volgende kabel voor 7 eurotjes:

Simulator cable [EK2-0900A] - € 6,95 (Allerlei) : Op Voorraad!

Maar deze schijnt niet te werken voor een 6Ch zender zoals die van V2.

Op rc4me.nl hebben ze volgens mij dezelfde kabel voor 12 euro...

USB Simulator Cable - 11.95EUR : RC4me, - voor SuperSkids, Walkera Dragonfly, ESKY HoneyBee / KING II helikopters en onderdelen

die volgens de omschrijving wel werkt voor King V2 zender.

Maar ja, volgens mij zijn het dezelfde kabels, alleen de één zegt dat het werkt en de ander zegt van niet... :\

Heeft iemand een idee waar ik nou een simkabel kan vinden die het gewoon echt doet voor een King V2??

Vandaag even met de Bee gevlogen.. en toen dacht ik ineens .. zou ik ook op zijn kop kunnen vliegen. :)

Het antwoord is NEE dat gaat niet met de standaard Honey Bee + brussless :rolleyes: Resultaat,, Heli komt van een meter of 15 in een rechte lijn naar de grond..
Ik dacht nog ik heb alle spareparts in huis maar helaas dat was niet helemaal waar. De romp is op 3 plaatsen doorgebroken, een blad is kapot en verder alles nog heel.. nu weer een nieuwe romp bestellen..

Daarna nog wel heerlijk met mijn T-rex 450 gevlogen en de maiden vlucht van de T-rex 600E gemaakt.. echt een waanzinnig toestel.!

Bart

Is dat niet een beetje over the top? Je kunt ook enkel nieuwe lagertjes zoeken. Vervang ze dan meteen voor kwalitatief betere. Volgens mij koop je voor dat geld wel 2 keramische lagers!
Zoek eens op helidirect.com bij de lagertjes. Je kunt daar uit allerlei kwaliteiten kiezen. Je moet alleen wel even op de mm nauwkeurig de as en buitenmaat weten.

Hm, ja, opzich heb je wel gelijk, maarem, ik vraag me af wat de vorige igenaar ermee gedaan heeft, aangezien er bijvoobeeld ook andere schroefjes inzitten dan hoort volgens de plaatjes.

Vandaar, het zekere voor eht onzekere, gewoon nieuw.

Heeft iemand een idee waar ik nou een simkabel kan vinden die het gewoon echt doet voor een King V2??

Die simkabel doet het wel, maar je mist alle schakelaars. Geen ramp, ondersteunen meeste sims toch niet.

Als ik jou was, zou ik zo'n simulator zender aanschaffen. Kost je bij aerotronic een tientje of 2 en je hoeft vervolgens niet om t uur baterijen te vervangen.

De zender zelf is identiek aan die van de king2, maar dan zonder de knopjes bovenop.

Simulator USB-Afstandbediening [EK2-0905A] - € 22,95 (Allerlei) : Op Voorraad!

Verder kan ik je Heli-X als sim best aanraden. Vind hem persoonlijk wat beter reageren dan FMS.

Back