Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Heb je je belt niet te strak staan dan, of een draai in de belt in te tailboom ofzo?
Bij mij ging het niet echt zwaarder voor mijn gevoel.

In de praktijk zou het zwaarder moeten lopen... ik heb dat een paar draadjes geleden al eens beschreven. Hoeveel het uitmaakt.. kwestie van rekenen, de diameter of tandwiel verhouding tussen de orginele en de nieuwe, dan even omzetten in % klaar is kees...
Deze optie zal altijd meer energie vragen, maar ik wil er niet mee zeggen dat het niet goed zou werken. Voorlopig ben ik tevreden hoe ik mijn tail in de hand heb.

Frans

Pilot Error ?!?!?

Als zoooo goed kunt vliegen met zoooooon slecht afgestelde heli, dan ben je een natuurtalent !!!! :mrgreen:

Hij blijft nog steeds stuiteren, maar dat komt mijns inziens omdat je met twee volledig lineare curves altijd je pitch en speed verlaagt als je de stick ook maar minimaal op of neer beweegt. Gekoppeld aan het feit dat door de zender ik al minder speelruimte heb.

Ik wil dus graag jouw oude Esky zender eens proberen Frans, eens kijken of het verschil maakt.
Is vanavond nog een optie of ben je druk ?

Als zoooo goed kunt vliegen met zoooooon slecht afgestelde heli, dan ben je een natuurtalent !!!! :mrgreen: :lol: mooi man..

Vanavond vliegen zou denk ik wel kunnen, vanmiddag zijn wij ook weg... als we wat zouden willen dan rond 19:30... bel me anders vanavond even, dat met mijn oude esky zender is geen probleem..leg hem wel klaar, moeten we alleen even de accu's overzetten in de mijne zijn ze niet meer aanwezig.

Dat springerige gedrag kan ook komen omdat je relatief een (gewicht) zware accu hebt en bij het minste of geringste pitch of toeren verlies de heli naar beneden donderd.., tja in Zutphen hebben we ook last van de zwaartekracht...:lol: Ik merkte dat verschil ook toen ik overstapte van de 1000mA naar mijn 1700mA, op den duur wen je er aan, in het begin heb je last van overcompensatie waardoor het geheel springerig lijkt!

Ik hoor of zie het wel...

Frans

Hoi Rob,
Welkom hier... wat betreft de slijtage... het pion wieltje op de motor draait wel bijna 13 keer vaker rond tegen 1 omwenteling van de rotor.
Verder zou het kunnen zijn dat de tand module niet overeen komt.
Ik zelf vlieg met een 10T van Align (2,5mm as) op een Esky motor en deze heeft er wat draai uurtjes op zitten... versleten is ze nog lang niet.
Ik controleer wel regelmatig (pre flight) de speling.
Een 11T met jou motor zal inderdaad een redelijk hoge head speed opleveren... en dan met de orginele zender is dat lastig, ik gebruik een MX12 daar heb je iet wat meer mogelijkheden.
Je zou er voor kunnen kiezen om naar een 10T over te stappen, heb je gelijk wat meer power.

Het rateltje.. zou het ook in de belt twist zoeken...

groeten, frans..

Hoi Frans,
Belt twist is ok. Tailbox erafgehad en 'ns in de boom gekeken - geen gekke dingen gezien.
wbt motorpion/maingear - eigenlijk niet stilgestaan bij de 13/1 verhouding, logisch dat ie sneller slijt.
Is de MX12 zoveel beter dan de ESKY zender en hoe uit zich dat bij het hoveren/vliegen?
Gebruik je de ESKY ontvanger en servo's of is dat ook allemaal vervangen?

Groeten,
Rob

Hoi Frans,
Belt twist is ok. Tailbox erafgehad en 'ns in de boom gekeken - geen gekke dingen gezien.
wbt motorpion/maingear - eigenlijk niet stilgestaan bij de 13/1 verhouding, logisch dat ie sneller slijt.
Is de MX12 zoveel beter dan de ESKY zender en hoe uit zich dat bij het hoveren/vliegen?
Gebruik je de ESKY ontvanger en servo's of is dat ook allemaal vervangen?

Groeten,
Rob

Hoi Rob,
MX12, ik ben er zeer tevreden over, het vliegt gewoon wat strakker als mijn orginele Esky zender. minder last van glitches.
De eigenlijke reden dat ik de esky er uit gemikt heb is dat ik deze niet echt meer vertrouwde. Had al eens last gehad van krakende potmeters wat ik wel heb kunnen verhelpen maar toch.
Verder heb je met de MX gewoon wat meer instellingen die het vliegen wat vergemakkelijken.
Vlieg nu met deze set-up:
- MX12 zender
- Esky ontvanger met graupner kristal.
- Orginele Esky servo's en gyro.
- Esky BL 3100 motor + Esky ESC
- 1700mA 20C accu + een 1000mA 12C accu, de orginele heb ik ook nog wordt wat minder nu.

Dus niets bijzonders... behalve de MX12 dan.
Hoveren gaat naar mijn beschijden mening wel beter met de MX.. mede omdat ik met een vaste throtle van 90% vlieg (soort idle up) en daar weer een pitch curve over heen heb gezet.
Midden stick = praktisch 0% pitch 90% throtle de pitch loopt op naarmate ik met de stick naar voren ga... head speed blijft constant.
Verder heb ik geen extra aanpassingen gemaakt in de software, maar er blijven nog genoeg speeltjes over :lol:

Frans

Laatst bewerkt:
Hoi Frans,
Een andere zender is dus niet een absolute must-have om met de King te leren vliegen. Het leuke van de King vond ik nl de prijs RTF en uit de doos.(nou ja, zo goed als)

Vraagje: bij het afstellen van de swash viel me op dat na een stick-beweging(zowel nick als roll) de swash niet helemaal "vlak" terugkomt - scheelt niet veel maar toch.
Nou had ik dat ook bij mijn RTF - 1 van de redenen dat ik de barebone opgebouwd heb want ik dacht aan slijtage. De linkjes van servo>swash gaan lekker soepel of is dat het probleem?
Ik heb ergens gelezen dat ze maar op 1 manier op de ballinks mogen maar ik heb geen merktekentje kunnen vinden.

Mvrgr,
Rob

Hoi Frans,
Een andere zender is dus niet een absolute must-have om met de King te leren vliegen. Het leuke van de King vond ik nl de prijs RTF en uit de doos.(nou ja, zo goed als)

Vraagje: bij het afstellen van de swash viel me op dat na een stick-beweging(zowel nick als roll) de swash niet helemaal "vlak" terugkomt - scheelt niet veel maar toch.
Nou had ik dat ook bij mijn RTF - 1 van de redenen dat ik de barebone opgebouwd heb want ik dacht aan slijtage. De linkjes van servo>swash gaan lekker soepel of is dat het probleem?
Ik heb ergens gelezen dat ze maar op 1 manier op de ballinks mogen maar ik heb geen merktekentje kunnen vinden.

Mvrgr,
Rob

Hoi Rob,
Nee een andere zender is geen must.. de Esky doet het gewoon en om te leren voldoet hij gewoon.
Dat je swashplate niet op de zelfde plek terug komt ligt aan het feit dat je gewoon last hebt van hysterese, je zender en servo's komen niet altijd op hun nul punt terug... is op te losen door een aderlating... nieuwe duurdere servo's en zenders.. maar ach heb je er echt last van.. ik betwijfel dat.
Er is volgens mij geen montage richting voor de Esky ball links... mischien de metalen en die van Align maar bij de Esky maakt het volgens mij niet uit, bij mij zitten ze ook gewoon random. En ik vlieg al een poosje.
Wat wel kan, heb ik vanavond nog bij collega piloot gezien ... dat ze gewoon te ver over de ball zijn gedrukt.. niet heel erg maar wel extra speling!

Mijn heli vliegt bijna dagelijks 4 accu packs en begint nu wat spelinkjes te vertonen, nog niets om zorgen over te maken, ik zie dat de flightbar erg soepeltjes beweegt... en iets speling krijgt..maar ga daar voorlopig nog niets aan doen.

Verder ook gezien dat de tail blades snel te strak gezet kunnen worden, bij mij zitten ze echt heel los, de middelpunt vliegende kracht zet die blaadjes exact op hub juste plek, te stark zal resulteren in een trillende en onrustige heli.

Frans

Een andere zender zal in het begin echt niet nodig zijn.
Frans heeft gezien hoe ver ik ben kwa hoveren na 3 weken en dat is al best aardig te noemen.
Gewoon allemaal op de standaard zender.

Als je de heli mechanisch goed afgesteld kunt krijgen, heb je al geen trim of subtrim nodig, dus doet zelfs de Esky zender gewoon wat de andere zenders ook doen.
Je kunt natuurlijk geen pitch/throttle curves maken, maar daar doe je in he begin toch nog niet zo veel mee.

Ik moet wachten op een nieuwe gyro, die van mij is helaas vertrokken naar de eeuwige jachtvelden. Vandaar alleen een filmpie van Frans zijn vliegkunsten.

Nog even een een heel kort filmpje ... bijdrage van Francis...

"filmpje is komen te vervallen"

Frans

Laatst bewerkt:
Zo net mijn eerste spin up gedaan van mijn Rexje. Voor mij is dit deel van het forum niet meer van nut omdat ik de overstap gemaakt heb. :) :) :)
De King staat er droevig naar te kijken maar die knap ik straks toch weer helemaal op omdat het toch wel een vet ding blijft. Voordeel was dat ik deze terwijl mijn vriendin in bed lag in de woonkamer kon laten vliegen, de Trex resulteerde in een schreeuw (volgens mij is ze wakker) en dat met een max Throltle van 20% :P

Voor alle King vliegers, keep it going the thing rocks ....

Voordeel was dat ik deze terwijl mijn vriendin in bed lag in de woonkamer kon laten vliegen, de Trex resulteerde in een schreeuw (volgens mij is ze wakker) en dat met een max Throltle van 20% :P

Haha :)

Komt me bekend voor, alleen is hier de coax alleen een blaffende hond bij de buren en de king een boze vriendin :)

Ik meot toegeven, zo'm trex is erg gaaf en gaat er vast ooit nog komen, maar voor mij nog ver ver ver weg.

Gefeliciteerd iig!

Foto's en filmpjes zijn van harte welkom!

Ik heb het volgende probleem: als ik de heli op een kleine hoogte hover dan draait de neus de hele tijd naar links (van achteren gezien), trim en tegensturen schijnt niet echt te helpen :( Oplossing?

Trouwens, het is vrij lekker weer vandaag dus ik ben vanochtend even wezen hoveren met de King :D Best wel geinig voor de eerste keer, alleen jammer dat hij niet echt stabiel is... hij helt steeds naar links (met tegensturen op te lossen) en de neus draait lichtjes naar links (vrijwel niet op te lossen). Misschien heeft dit allemaal enigszins te maken met de twee lange balsa stokken en pingpongballetjes die ik als trainingsgestel gebruik?!

Trouwens, het is vrij lekker weer vandaag dus ik ben vanochtend even wezen hoveren met de King :D Best wel geinig voor de eerste keer, alleen jammer dat hij niet echt stabiel is... hij helt steeds naar links (met tegensturen op te lossen) en de neus draait lichtjes naar links (vrijwel niet op te lossen). Misschien heeft dit allemaal enigszins te maken met de twee lange balsa stokken en pingpongballetjes die ik als trainingsgestel gebruik?!

Waarschijnlijk moet jeje heli nog een beetje afstellen in de zin van de servo op de staart.
Als je staart afwijkt naar een bepaalde richting is het zaak de staart bij te stellen door de servo te verplaatsen naar de kant waar je steeds heen sturen moet.

Waarschijnlijk moet jeje heli nog een beetje afstellen in de zin van de servo op de staart.
Als je staart afwijkt naar een bepaalde richting is het zaak de staart bij te stellen door de servo te verplaatsen naar de kant waar je steeds heen sturen moet.

Jup, daar dacht ik ook aan net, dus heb de boel een beetje beter afgesteld en hij vliegt nu op zich wel beter dan vanochtend (in de zin dat de neus niet veel afwijkt). Maar ja, ik zit nog steeds met dat hellen naar links :(

Soms vraag ik me echt serieus af, hoe flikken sommigen het om de heli zo verdomd stabiel te houden! :D Echt, ik ging net even weer wat vliegen en de mijne gaat de hele tijd van links naar rechts van voren naar achteren haha en dan wijkt de neus af en toe ook nog wat af sjonge jonge :D

Die standaardaccu was ook snel leeg zeg! :) Net toen ik dacht dat ik alles een beetje goed onder de knie en nogmaals er voor wilde gaan... steeg 'ie niet meer op: accu leeg :P

Dat hellen naar links zul je moeten verhelpen door de swashplate bij te stellen.
In principe moet hij level staan.
Ik heb op andere fora echter gelezen dat het wel eens voorkomt dat de heli dan toch helt naar een bepaalde kant. In dat geval zul je dus of de linker of de rechter servorod moeten inkorten.
Tis ff pielen maar de resultaten zijn verbluffend.

De mijne is nu echt goed stabiel....binnen dan. Buiten ging het vanochtend een stukkie minder. Paar keer gecrashed en nu zijn de tandwielen van de maingear ongelijk afgesleten. Hoop lawaai en een slippende main gear. Hij staat dus aan de grond tot ik een nieuwe heb.....*zucht* :hammer:
Vorige week ook al weinig kunnen vliegen door een kapotte gyro. Die is echter netjes vervangen onder garantie, waarvoor dank Remco !

2 vraagjes:

Wat vinden jullie van de Heading Lock Esky gyro EK2-0704A, is dit wat voor op de king 2 ??

Als jullie een Spektrum DX7 zouden hebben, met welke ontvanger zouden jullie dan in de king 2 gaan vliegen. De AR6100(E) parkflyer of een AR6200 full range 6 kanaals of een AR7000 full range 7 kanaals ?

Zo, vandaag was het wederom super lekker weer... dus.... weer wezen vliegen met de King :D Ging best goed moet ik toegeven! Ik had echt periodes waarin ik dat ding super stabiel kreeg en in feite helemaal onder controle had! Het enige vervelende is dat het veld waarop ik vlieg bezaaid ligt met kleine takjes waar zo nu en dan de tail rotor tegenaan komt.... dat ding is nu voor een deel pikzwart geworden maar nog wel heel hehe :) O ja... wat ook nog gebeurde, op een gegeven moment vloog ik te hoog en was dat ding helemaal gedraaid waarop ik een beetje m'n oriëntatie verloor dus besloot ik om down te geven zodat 'ie snel naar beneden zou gaan voordat ik hem helemaal uit m'n controle verloor! Echter, toen hij de grond raakte kwam die verticale tail vin heel hard tegen de grond waardoor hij naar rechts boog en zodoende de tail rotor blokkeerde.... ik schrok me echt een ongeluk toen dat gebeurde want er kwam een heeeeeeeeele harde schreeuwende geluid vanuit de motor. Voordat ik de situatie had gezien dacht ik echt dat 'ie goed stuk was, maar ja, viel dus wel mee, er zit nu een klein schrammetje op de pikzwarte tail bladen :p

trouwens, wat gaan die accu's snel leeg zeg :(

Back