Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Ik heb met de 3100KV Esky motor geruime tijd met de 1000mA 10C gevlogen... hoe dat gaat met de 3800KV ik heb geen idee.. alles hangt ook af welk tandwiel je monteerd.
Heb je deze er wel bij besteld??? orgineel zitten er geen rondsel tandwieltjes bij!!
Ik persoonlijk denk dat je niet boven de 10T moet gaan gezien het feit dat de headspeed wel heel erg kan gaan oplopen! Ook een groter tandwiel zal je accu zwaarder belasten. Denk maar even aan het fietsen met een kleine versnelling kost minder energie maar de afgelegde afstand is naar verhouding ook minder!
Zwaardere motor is in de regel ook een zwaardere accu en dan heb ik het over het gewicht. Dit extra gewicht drukt de levensduur van de heli!

Groeten.... en suc6 met het maken van je keuze.
Frans

In ieder geval prettig dat ik een goede koop heb gedaan met een 3800 motor en een ESC 25A erbij, dat is al een hele geruststelling.
Enkel heb ik ook weer vernomen dat als ik deze ga plaatsen, dat ik dan een deel van mijn frame moet wegsnijden omdat de motor anders niet past. Maar dat zal ik zsm posten als ik hem erop zet.

Over die tandwielen kan ik je nog geen antwoord geven, ik wist niet dat deze er niet bij zaten. Deze ga ik binnenkort ook bij bestellen dan denk ik. Maar ik weet enkel nog niet hoeveel tands ik ze bestel. Wèl heb ik een review gevonden over dit motortje in combinatie met een 9 tands tandwiel, waar deze man zeer over te spreken is. Hier is de link:
http://www.rctechnics.eu/brushless-outrunner-3800kv-pri-1883.html?reviews_id=82

Ik denk dat 9 tands dus een goede keuze zal gaan zijn.

Wat adviseren jullie ivm de accu? Zal ik eerst vliegen met de orginele of zal ik direct met de tandwieltjes ook een betere accu kopen? En welke adviseren jullie, wie heeft goede ervaringen met een andere accu in combinatie met de 3800kv motor?

oude en nieuwe staartboom, scheelt bijna de helft = 4 gram ... :)
IMG_3880.jpg

IMG_3881.jpg

Is dit een carbon staartboom? Scheelt wel veel in gewicht, is deze speciaal voor een King v2 of is dit eentje van een Belt cp die je gebruikt voor de king??

Update tail rotor riem uitlijning

Ik heb nu sinds 2 weken ook een HBK II, en het is een machtig mooi apparaat!

Nu heb ik sinds 2 dagen een probleem, mijn riempje blijft eraf lopen... :? Hierdoor is mijn riempje al aardig beschadigd, ik heb nu een tyrib gebruikt zodat het riempje niet meer eraf kan lopen (dus niet meer omlaag kan).

Maar ik heb nu nog steeds wanneer ik de lucht in ga, en lekker aan het hoveren ben, dat de helikopter op het gegeven moment stevig naar links wil draaien waardoor ik elke keer bijna crash... ik weet niet wat ik hier mee aanmoet... ik hoop dat er iemand is die het zelfde probleem heeft gehad en misschien een oplossing heeft?

Hier een aantal foto's van m'n heli:

Beschadigd riempje 2

Tyrib geplaatst

Michiel

Ook ik heb nu last van het riem probleem, gisteren ontdekt dat de staart wat onrustig was tijdens het vliegen, de heli was gewoon wat bokkerig.
Bij nadere inspecte zag ik dat de tail riem aan de linkerkant onder het lager zat... balen.
Ik heb eerst getracht de zaak uit te lijnen dmv een ringetje te plaatsen tussen het frame en de rollen. Echter ik had een M2 ringetje gebruikt en deze is gewoon veel te klein. Als je naar de foto van Michiel kijk zie je dat het rolletje op een soort van nokje staat (bij hem erg scheef) nu dat M2 ringetje zat dus precies tussen de rol en het nokje, geen suc6! nog schever!!
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb de volgende oplossing bedacht.
Ik heb 3 RVS M3 ringen op elkaar gelijmd (als je dat niet doet dan heb je echt een uitdaging tijdens de montage) en dit pakketje gemonteerd.
Dat past subliem... de rollen hebben nu volledige ondersteuning van het frame en ze zijn ook nog eens 0,7..0,8mm gezakt. Het M3 gat in de RVS ringen past loepzuiver om de kunstof frame nokjes.
Het is even een gepruts maar dan heb je ook wat.

Ik heb zelf een draaibank en overweeg deze vulringen zelf te draaien..van kunstof of van aluminium.. Ik bewust voor deze quik & dirty oplossing gekozen om het een en ander uit te testen, als het goed werkt zal ik de RVS ringen vervangen door zwart kunststof vulringen.
Zal mijn bevindingen hier zsm posten... inclusief foto's. (heli staat op het werk maar komt morgen weer thuis, ik vlieg namelijk tweekeer p.d in de gymzaal)

Ik leest dat er meer mensen problemen hebben met de uilijning van de tail rotor riem, misschien dat deze oplossing andere ook kan helpen...
Er is ook nog een oplossing gepost met de aluminium plaatjes die is ook fraai.. maar wel wat meer werk!

groeten,

Frans

Laatst bewerkt:
Zijn er eigenlijk transparante canopy's voor de HBK v2 te krijgen? Bijvoorbeeld zoals die van een walkera, of zouden deze passen op een king v2?

Vandaag mijn king nog niet binnen gekregen, heb hem afgelopen dinsdag besteld, stond een levertijd van ~3 dagen bij. Deze is dus al overschreden, maar we houden de hoop. Misschien wel op zaterdag.
Ik hoop dat hij zsm komt.
Hadden jullie heb trouwens snel binnen als je hem via internet bestelde? Ik heb direct betaald, dus daar kan het niet aan liggen.
O ja ik heb bij aerotronic besteld, overigens zeer nette site e.d.

Ligt er natuurlijk aan hoe je betaald heb. Meestal verzenden ze pas als het geld binnen is. Ik heb mijn King V2 bij RCtechnics gekocht (boven de 150 euro geen verzendkosten) en kreeg netjes een mailtje dat mijn bestelling verzonden en betaald was. De volgende dag had ik het pakketje netjes in huis.

Heb je wel een mailtje gehad dat het verzonden was? Denk dat je een beetje geduld moet hebben zal vast binnen komen. Die ~ staat voor ongeveer 3 dagen. Dit kan dus ook langer of korter zijn. Wie weet is het er morgen en als je pech heb pas dinsdag.

Welke transparante canopy past geen idee. Maar volgens mij is er voor de TREX ook een transparante te krijgen en deze zou kunnen passen.

Laatst bewerkt:
Zijn er eigenlijk transparante canopy's voor de HBK v2 te krijgen? Bijvoorbeeld zoals die van een walkera, of zouden deze passen op een king v2?

Vandaag mijn king nog niet binnen gekregen, heb hem afgelopen dinsdag besteld, stond een levertijd van ~3 dagen bij. Deze is dus al overschreden, maar we houden de hoop. Misschien wel op zaterdag.
Ik hoop dat hij zsm komt.
Hadden jullie heb trouwens snel binnen als je hem via internet bestelde? Ik heb direct betaald, dus daar kan het niet aan liggen.
O ja ik heb bij aerotronic besteld, overigens zeer nette site e.d.

Bij Aerotronic drie dagen na de betaling, dinsdag besteld en betaald zaterdag bij de post.

Frans

Ligt er natuurlijk aan hoe je betaald heb. Meestal verzenden ze pas als het geld binnen is. Ik heb mijn King V2 bij RCtechnics gekocht (boven de 150 euro geen verzendkosten) en kreeg netjes een mailtje dat mijn bestelling verzonden en betaald was. De volgende dag had ik het pakketje netjes in huis.

Heb je wel een mailtje gehad dat het verzonden was? Denk dat je een beetje geduld moet hebben zal vast binnen komen. Die ~ staat voor ongeveer 3 dagen. Dit kan dus ook langer of korter zijn. Wie weet is het er morgen en als je pech heb pas dinsdag.

Welke transparante canopy past geen idee. Maar volgens mij is er voor de TREX ook een transparante te krijgen en deze zou kunnen passen.

Tot de tijd dat ze binnen komt gewoon lekker klooien met de simulator...

Frans

Ook ik heb nu last van het riem probleem, gisteren ontdekt dat de staart wat onrustig was tijdens het vliegen, de heli was gewoon wat bokkerig.
Bij nadere inspecte zag ik dat de tail riem aan de linkerkant onder het lager zat... balen.
Ik heb eerst getracht de zaak uit te lijnen dmv een ringetje te plaatsen tussen het frame en de rollen. Echter ik had een M2 ringetje gebruikt en deze is gewoon veel te klein. Als je naar de foto van Michiel kijk zie je dat het rolletje op een soort van nokje staat (bij hem erg scheef) nu dat M2 ringetje zat dus precies tussen de rol en het nokje, geen suc6! nog schever!!
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb de volgende oplossing bedacht.
Ik heb 3 RVS M3 ringen op elkaar gelijmd (als je dat niet doet dan heb je echt een uitdaging tijdens de montage) en dit pakketje gemonteerd.
Dat past subliem... de rollen hebben nu volledige ondersteuning van het frame en ze zijn ook nog eens 0,7..0,8mm gezakt. Het M3 gat in de RVS ringen past loepzuiver om de kunstof frame nokjes.
Het is even een gepruts maar dan heb je ook wat.

Ik heb zelf een draaibank en overweeg deze vulringen zelf te draaien..van kunstof of van aluminium.. Ik bewust voor deze quik & dirty oplossing gekozen om het een en ander uit te testen, als het goed werkt zal ik de RVS ringen vervangen door zwart kunststof vulringen.
Zal mijn bevindingen hier zsm posten... inclusief foto's. (heli staat op het werk maar komt morgen weer thuis, ik vlieg namelijk tweekeer p.d in de gymzaal)

Ik leest dat er meer mensen problemen hebben met de uilijning van de tail rotor riem, misschien dat deze oplossing andere ook kan helpen...
Er is ook nog een oplossing gepost met de aluminium plaatjes die is ook fraai.. maar wel wat meer werk!

groeten,

Frans

Dat met die RVS ringetjes werkt,heb vandaag weer gevlogen en ze vliegt weer als een speer. Zal later wel een foto posten...

Frans

Esky HB king 2
Kan er me iemand zeggen wat welke servo is?
Ik heb als voorste servo dus degene aan de snuit als ELEV dan als je achter da heli zou gaan staan dus met staart naar je toe aan de rechter kan de PIT e naan de linker kant de AIL en da ndie op de staart nat. de RUD
Kan iemand me zeggen of dit klopt of niet want ik krijg mijn mx-12 maar niet juist ingesteld.

Grt

Frans, plaats eens een fotootje van je modificatie, ben nieuwsgierig hoe dat nu precies zit ?
Voor zover ik het goed kan beoordelen treedt dat probleem niet meer op bij het chassis van carbon, ik verwacht dat daar de kogellagertjes wel allebei netjes loodrecht gemonteerd zijn.
Een andere oplossing voor esky zou zijn om een grotere diameter staartbuis te kiezen. Dan hoeft de riem niet zover samengeknepen te worden.

Laten we niet vergeten dat de king v2 een opvolger is van de v1, die dus een as-aangedreven heckrotor had, waardoor de staartbuis zo klein in diameter gekozen kon worden ... de v2 heckriem is dus een compromis, esky kon op deze manier veel onderdelen hergebruiken ....

Ik vermoed dat een en ander beter geregeld is met de belt cp , die van oorsprong riemaandrijving voor de heck heeft, alleen jammer dat die groter is , ik vind de king juist zo leuk omdat hij zo klein is en desondanks toch cp en heel goed vliegt.

Frans, plaats eens een fotootje van je modificatie, ben nieuwsgierig hoe dat nu precies zit ?
Voor zover ik het goed kan beoordelen treedt dat probleem niet meer op bij het chassis van carbon, ik verwacht dat daar de kogellagertjes wel allebei netjes loodrecht gemonteerd zijn.
Een andere oplossing voor esky zou zijn om een grotere diameter staartbuis te kiezen. Dan hoeft de riem niet zover samengeknepen te worden.

Laten we niet vergeten dat de king v2 een opvolger is van de v1, die dus een as-aangedreven heckrotor had, waardoor de staartbuis zo klein in diameter gekozen kon worden ... de v2 heckriem is dus een compromis, esky kon op deze manier veel onderdelen hergebruiken ....

Ik vermoed dat een en ander beter geregeld is met de belt cp , die van oorsprong riemaandrijving voor de heck heeft, alleen jammer dat die groter is , ik vind de king juist zo leuk omdat hij zo klein is en desondanks toch cp en heel goed vliegt.

Eens kijken of dat gaat lukken met die plaatjes... bij deze dan..

lager2.jpg

Bovenstaand de RVS M3 ringetjes, het probleem bij de King II zit hem hoofdzakelijk in de montage. Ik zie Kings waar de lagers gewoon scheef in het frame zitten, er zijn er waarbij de lagers gewoon te hoog zitten en er zijn Kings II die beide hebben.
Het is zaak om die riem gelijders goed gemonteerd te krijgen, ik moet bekennen dat dit ook wel een uitdaging is...! Voorlopig functioneerd het weer en vliegt ze weer als van ouds.. gelukkig maar want het blijft toch een leuke heli voor het geld.
Moet wel kant tekening plaatsen bij de kwaliteit van het kunststof dat is niet bijzonder, daarom oppassen bij het vast zetten van de diverse schroefjes!!!!

frame1.jpg

Bonus foto ha ha ha

Groeten,

Frans

Laatst bewerkt:
Ik heb voor de geleiding van de snaar een andere oplossing gekozen. Ik heb het geleverde (kraag)kogellager ondersteboven gemonteerd zonder ringetje, daaronder zit een kogellager (ex t-rex) van 5x2x2. Het gebruikte boutje is ook ex t-rex. De snaar kan nergens tegenaan lopen op deze manier.
Ik vlieg ruim 6 maanden met deze aanpassing en hij werkt uitstekend.

belt_hbk2~0.JPG

Groeten,
Peet

Laatst bewerkt:
Ik heb voor de geleiding van de snaar een andere oplossing gekozen. Ik heb het geleverde (kraag)kogellager ondersteboven gemonteerd zonder ringetje, daaronder zit een kogellager (ex t-rex) van 5x2x2. Het gebruikte boutje is ook ex t-rex. De snaar kan nergens tegenaan lopen op deze manier.
Ik vlieg ruim 6 maanden met deze aanpassing en hij werkt uitstekend.

belt_hbk2~0.JPG

Groeten,
Peet

Hoi Peet,
Mooie oplosing, maar even een vraagje hoe heb je de vrijloop kunnen regelen met dat kraaglagertje? Ahhhhhhhhhh, ik zie het alje hebt gewoon twee lagers gebruikt in combinatie met het losse vrijloopringetje..

Frans

Laatst bewerkt:
Voor de duidelijkheid de volgende foto's:

thumb_lagers.jpg

thumb_samenstel.jpg

normal_inbouw.jpg

Dit zijn alle onderdeeltjes van mijn modificatie. Originele kraaglager, lagertje 5x2x2 en een M2 boutje.
Het boutje hoeft slechts licht aangedraaid te worden.

Groeten,
Peet

Laatst bewerkt:

Frans je bovenste ring van de orginele geleider zit verkeerd om, bij de gene waar ik de laatste keer de snaar af heb zien lopen was dit ook het geval

Het randje moet naar boven, dan sluit de boel mooi af en zit hij precies goed.

Heel soms moet je er een m2 ringetje tussen leggen maar meer is het nooit.

gr Remco

Frans je bovenste ring van de orginele geleider zit verkeerd om, bij de gene waar ik de laatste keer de snaar af heb zien lopen was dit ook het geval

Het randje moet naar boven, dan sluit de boel mooi af en zit hij precies goed.

Heel soms moet je er een m2 ringetje tussen leggen maar meer is het nooit.

gr Remco

Hoi Remco,
Nu dat wens ik te betwijfelen, als je hem andersom zet zal het lager nooit never draaien, loopt dus vast op de buiten ring!
Dit is een soort van vrijloop ring die met dat opstaande kantje tegen de binnenring van het lager zit!
De zelfde ringen worden ook gebruikt in de bladhouders, ook een instinkertje als je hem daar verkeerd om zet lopen de bladen voor geen meter en zal het pitchen een probleem zijn / worden!

In het voorbeeld van Peet zit de vrijloop ring ook juist gemonteerd, de binnen ring van het lager drukt tegen het opstaande kantje... Oeps Ik zie in je tekst dat je het orginele lager gebruikt hebt met het randje, de vrijloop heb je dus alleen op het plastic nokje van het frame, of zit daar nog een ringetje tussen??

Even voor Peet, ik zie dat jij de toegankelijkheid ook verbeterd hebt... is wel slim standaard is het een kriem.. zal tevens gedaan zijn omdat er een langere bout gebruikt is...

Frans

Laatst bewerkt:
Back