Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

^ Wat was idle up ook alweer? Je bedoelt toch gewoon dat knopje linksboven?

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat idle up bedoeld was voor rondvliegen en hoveren en de normal (idle up off) mode puur voor hoveren....

Ik vlieg altijd met idle up.... ik ben vandaag nog wezen vliegen, ging prachtig, zeer stabiel, ik heb 5 seconden m´n vingers van de zender af weten te houden (serieus!).... ik ga binnenkort eens dat trainingskruis eraf halen.

Hehe, inderdaad, die schakelaar linksboven.

Idleup is dat de mtor op 80/90% draait en dat je met de throttle enkel de pitch regelt. Hiermee kan je 3D vliegen omdat je met de throttle geheel omlaag negatieve pitch kan geven en dus inverted kan hooveren.

Opzich is het niet zo dat je op toeren niet zou horen of kunnen te vliegen hoor, werkt prima. Echter als je een beetje goed kan vliegen, dan is idle up handiger omdat je dan veel beter je pitch kan regelen.

Zonder idle-up regel je de toeren en de pitch tegelijk en das handig voor de newbies ofzo :)

idle up-down

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat idle up bedoeld was voor rondvliegen en hoveren en de normal (idle up off) mode puur voor hoveren....

Ik vlieg altijd met idle up.... ik ben vandaag nog wezen vliegen, ging prachtig, zeer stabiel, ik heb 5 seconden m´n vingers van de zender af weten te houden (serieus!).... ik ga binnenkort eens dat trainingskruis eraf halen.

Als je hem gewoon laat draaien ( op redelijk wat toeren, zodat ie niet opstijgt ) en je draait aan die linkse knop en rechter knop dan merk je precies wat die knoppen doen, ik heb al 2x in 3d modus ( linkse achterste knop omzetten ) gevlogen, en dat vliegt veeeeel fijner en je merkt dan ook dat de heli daarvoor gebouwd is.
Maar nu moet ik de draaiknoppen weer opnieuw afstellen, en uitproberen.

En als je het trainings kruis eraf haalt vliegt het ook weer een stuk beter, maar pas wel op dat je tijdens het landen en of stijgen geen zijwindje krijgt ( YouTube - Lichte kleine crash ).

Maar al met al vind ik de Esky H B king 2 is een lachuh heli

Mijn HBK2

Ik had mijn king2 nu al een maand of 2 stil staan omdat ik er simpel weg geen tijd en geld voor had om hem weer vlieg klaar te maken. Maar nu heb ik er even goed de tijd voor genomen en het resultaat mag er wezen. Hij doet nu een stuk beter wat ik wil dat hij doet. En de trims staan nu netjes allemaal op hun neutrale stand. Ik ken alleen niemand in de buurt die een helicopter heeft om mij er bij te helpen, dus haal ik al de benodigde informatie van dit forum. Gelukkig is er een boel goede informatie te vinden, veel dank!

Ik heb samen met de onderdelen en gereedschappen meteen de poelie van Xtreme mee besteld omdat ik hier wel goede reacties over heb gelezen.

Mijn HBK2

Nog een keer, zonder kap

Gereedschap, vrij belangrijk

Carbon tailblades, voor de look:P

En natuurlijk de Xtreme poelie

Alleen heb ik nog wel het gevoel dat de riem in de staart heeeeel licht tegen de tegemoet komende tandje loopt, is dit normaal of is het mogenlijk dit helemaal weg te krijgen?

Ik vlieg nu met de 3100kV van E-sky met een tandwiel 10 en de standaard zender, voor mij is dit een prima setup. Omdat ik nog druk bezig ben met het side-in leren hoveren. Ben er wel achter gekomen dat ik Idle-up een stuk lekkerder vind vliegen dan in hover mode.

Vroeg me trouwens ook nog af of ik m'n antenne zo goed heb zitten, omdat ik een aantal keer heb gelezen dat de antenne 2x langs elkaar mag lopen? Maar daar is ie veel te lang voor toch?

Vind het echt een top apparaat!

Michiel Pluim

Ik weet niet of ik het goed zie, maarem, volgens mij heb je het originele washertje (ringetje) laten zitten? Deze moet er af volgens het blauwe papiertje bij de xtreme pulley.

Even over de riem:
Staat deze niet te strak of juist te los? En weet je 300% zeker dat er niet een draai teveel inzit? Bij mij liep ie eerst ook verdomd stroef (te los/te strak en draaien). Wel was het bij mij dat de belt even moet breken om goed soepel te worden. Nu loopt ie als een zonnetje, en veel meer controle over de staart en de gyro trekt het veeeel beter..

Laatst bewerkt door een moderator:
Gereedschap, vrij belangrijk

Ja ... Best belangrijk .. Ik heb een M1, M1.5, M2, M3, M3.5 en ga zo maar
door, maar een M2.5 om de main blades aan te draaien heb ik dus niet ...

*zucht*

Morgen maar naar de 'dat zeg ik winkel' dus ...

En ik wilde juist vandaag een serieuze poging wagen om van de grond te komen. :|

Groetjes,

Bandit :(

Ik weet niet of ik het goed zie, maarem, volgens mij heb je het originele washertje (ringetje) laten zitten? Deze moet er af volgens het blauwe papiertje bij de xtreme pulley.

Even over de riem:
Staat deze niet te strak of juist te los? En weet je 300% zeker dat er niet een draai teveel inzit? Bij mij liep ie eerst ook verdomd stroef (te los/te strak en draaien). Wel was het bij mij dat de belt even moet breken om goed soepel te worden. Nu loopt ie als een zonnetje, en veel meer controle over de staart en de gyro trekt het veeeel beter..

Het klopt dat het orginele ringetje er nog zit omdat ik het lagertje van Xtreme niet gemonteerd heb. Ik heb aan beide kanten 2 (5x2x2,5) lagertjes zitten + het orginele ringetje. Dit had ik al zitten voordat ik de Xtreme upgrade had gekocht, omdat het riempje steeds van het orginele lagertje afliep.

De riem draait opzich niet verdomt stroef, maar net niet zo soepel als ie deed voor de poelie upgrade. Ik heb 5 keer gecheckt of hij niet te ver gedraait zit, ik ben er zeker van dat hij goed loopt. Wanneer je de lagertjes plaatst zoals op het blauwe papiertje, loopt het lagertje dan niet tegen het zwarte kunststof aan?

Dankje wel voor de reactie.

Michiel Pluim

Het klopt dat het orginele ringetje er nog zit omdat ik het lagertje van Xtreme niet gemonteerd heb. Ik heb aan beide kanten 2 (5x2x2,5) lagertjes zitten + het orginele ringetje. Dit had ik al zitten voordat ik de Xtreme upgrade had gekocht, omdat het riempje steeds van het orginele lagertje afliep.

De riem draait opzich niet verdomt stroef, maar net niet zo soepel als ie deed voor de poelie upgrade. Ik heb 5 keer gecheckt of hij niet te ver gedraait zit, ik ben er zeker van dat hij goed loopt. Wanneer je de lagertjes plaatst zoals op het blauwe papiertje, loopt het lagertje dan niet tegen het zwarte kunststof aan?

Dankje wel voor de reactie.

Michiel Pluim

Nop, met het lagertje draait ie perfect. Bij mij dan. Weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit (het blijft chinees).
Trouwens; met het lagertje van de xtreme haal je alleen de washer weg he, het originele lagertje blijft wel gewoon zitten en dan heb je dus een dubbele lager. In feite zoals je nu ook hebt, maar dan zonder het washertje.

Dat ie een heel klein beetje stroever loopt klopt wel. Komt simpelweg door de hogere overbrenging. Vergelijk het met een fiets: Groter tandwiel voor is iets zwaarder trappen, maar hogere draaisnelheid achter (kleiner voortandwiel is lichter trappen, maar lagere draaisnelheid achter). Zo ook in dit geval.

Als hij zo loopt dat als je hem handmatig een zwieper geeft en hij blijft nog even doordraaien is het goed. Staat ie direct weer stil is er iets mis.

Wel zou ik aanraden even de motor een minuutje of 5 te laten draaien zonder te vliegen, bij mij was de belt behoorlijk stroef in het begin en moest deze even 'inslijten of breken'. Nu loopt hij perfect soepel.

Ja ... Best belangrijk .. Ik heb een M1, M1.5, M2, M3, M3.5 en ga zo maar
door, maar een M2.5 om de main blades aan te draaien heb ik dus niet ...

*zucht*

Morgen maar naar de 'dat zeg ik winkel' dus ...

En ik wilde juist vandaag een serieuze poging wagen om van de grond te komen. :|

Groetjes,

Bandit :(

Ik heb ook een hele zooi winkels afgelopen voor een setje daarvan. De gamma heeft het niet, de praxis niet, VG Modelbouw in Lelystad niet, de Doe Land niet, maar de TC Tron electro winkel uiteindelijk wel.

Een setjemet 5 verschillende maten erin waarbij 1 perfect past en 1 meer dan genoeg past om de boel goed vast te krijgen en goed los te krijgen.
Ideaal :)

Is het nog een beetje gelukt Bandit?

Ik ben vandaag wezen vliegen zonder de grote houten trainingskruis die ik aanvankelijk had, jup, hij vliegt inderdaad stabieler zonder.

Tip voor jou: koop twee balsa stokken van beide ongeveer één meter, dat kost je zo'n twee euro (minder zelfs) bij de lokale modelzaak. Maak een vierkant gaatje in het midden van beide stokken zodat je beide stokken 'inelkaar' kan schuiven om een kruis te maken. Monteer de kruis met wat ductape onder het landingsgestel van je heli. Nu is zo'n kruis wel een beetje lomp, maar het bespaart je een hoop! Ik ben op deze manier begonnen met (leren) hoveren en deze grote kruis zorgde ervoor dat de heli niet zo gemakkelijk (of bij lange na niet zo gemakkelijk als de reguliere trainingskruizen) omviel! Het heeft mij serieus een hele boel crashes bespaart... als ik die 'normale' traingskruizen had dan was m'n heli nu zeker in de prak. Een nadeel van zo'n grote traingskruis is echter dat 'ie iets instabieler vliegt... maar ach... zodra je het vliegen een beetje onder de knie hebt dan doe je 'm gewoon lekker af of gebruik je de normale (kleinere) trainingskruizen. Ik gebruik sinds kort de normale traingskruis (carbonstaafjes + pingponballetjes op uiteinde).... binnenkort even zonder proberen, dus gewoon kaal vliegen :)

Nop, met het lagertje draait ie perfect. Bij mij dan. Weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit (het blijft chinees).
Trouwens; met het lagertje van de xtreme haal je alleen de washer weg he, het originele lagertje blijft wel gewoon zitten en dan heb je dus een dubbele lager. In feite zoals je nu ook hebt, maar dan zonder het washertje.

Dat ie een heel klein beetje stroever loopt klopt wel. Komt simpelweg door de hogere overbrenging. Vergelijk het met een fiets: Groter tandwiel voor is iets zwaarder trappen, maar hogere draaisnelheid achter (kleiner voortandwiel is lichter trappen, maar lagere draaisnelheid achter). Zo ook in dit geval.

Als hij zo loopt dat als je hem handmatig een zwieper geeft en hij blijft nog even doordraaien is het goed. Staat ie direct weer stil is er iets mis.

Wel zou ik aanraden even de motor een minuutje of 5 te laten draaien zonder te vliegen, bij mij was de belt behoorlijk stroef in het begin en moest deze even 'inslijten of breken'. Nu loopt hij perfect soepel.

wanneer ik de rotor een zwieper geef draait deze nog een rondje of 2 à 3 door. Denk dat ik morgen dan toch maar even de lagertjes, die bij de xtreme poelie geleverd worden, ga monteren. Puur om te checken of er verschil is (Y).

Heb je misschien ergens een foto waarop duidelijk te zien is waar je je electronica, draden en antenne hebt zitten? Zou voor mij heel handig zijn.

Michiel

wanneer ik de rotor een zwieper geef draait deze nog een rondje of 2 à 3 door. Denk dat ik morgen dan toch maar even de lagertjes, die bij de xtreme poelie geleverd worden, ga monteren. Puur om te checken of er verschil is (Y).

Heb je misschien ergens een foto waarop duidelijk te zien is waar je je electronica, draden en antenne hebt zitten? Zou voor mij heel handig zijn.

Michiel

Als ie zo ver ronddraait lijkt het me meer dan genoeg, het gaat niet stroef dus. Lijkt me prima.

Het enige verschil met de meegeleverde lagertjes gemonteerd is een bredere gelagerde baan om de pulley langs te gelijden. Boven en onder een klein randje. en de pulley daar midden overheen.

Het enige wat anders is dan normaal bij mij is de plaatsing van de speecontroller, deze heb ik vooruitsteend bven de accu gemonteerd.
De antenne heb ik vanuit de receiver door het rietje naar voren en vervolgens naar achter getrokken en vastgeknoopt door de finnen.

Vage foto's (niet op de accu letten, deze zit niet vast hier. En de kabels zijn een warboeltje, maargoed.):

http://upload.pruttelpot.com/image/212.jpeg

http://upload.pruttelpot.com/image/213.jpeg

Laatst bewerkt door een moderator:
Na de bijna crash zondag nu weer lekker bezig

Zo na de bijna crash van afgelopen zondag op het Heon veld.. de bewegingen van de heli maar eens geëvalueerd.. Conclusie MX12 instelling wat te kritisch.
Het geval was dat ik de Heli in een windvlaag wat hardhandig op de grond zette. Nu dat resulteerde in een afgebroken bell controll arm, deze had ik nog in de crashkit thuis dus was snel weer gerepareerd.

Nu de evaluatie, omdat ik de laatste tijd eigenlijk alleen maar binnen heb gevlogen is me de volgende reactie niet echt op gevallen.
Ik had ruim 20% negatieve pitch geprogrammeerd en dit speelde me parten bij mijn laatste landing.
Inmiddels de pitch en throtle cure aangepast, maximale negative hoverpitch is nu -10%. Throtle curve iets hoger gezet, 90% headspeed en dat bij 30% stick, was 85% speed bij 50% stick.
Nu de laatste tweedagen gewoon weer buiten gevlogen en dat ging als een speer, de heli vliegt vele male rustiger en het landen gaat nu ook een heel stuk beheerster, ondanks de vlagerige wind. Vlieg nu ook wat meer op hoogte, 5…10 meter boven de grond en maak nu met gemak ook 180 graden curve’s links en rechts om.
Zelfs een poging gedaan om een auto-rotatie landing te maken.. en dat zonder schade :lol:

Frans

Laatst bewerkt:
Verzoek,

Kunnen die mensen die foto's plaatsen even het formaat in de gaten houden, het draadje wordt nu erg breed.... :lol: met een 1024*768 kom ik al aardig aan het sporten...!

Frans

Kunnen die mensen die foto's plaatsen even het formaat in de gaten houden, het draadje wordt nu erg breed.... :lol: met een 1024*768 kom ik al aardig aan het sporten...!

Frans

Sorry, is aangepast.

*zucht*.....ik heb de griep dus er wordt niet gevlogen.
Bovendien heeft een crash 2 weken terug mijn motor tandwiel om zeep geholpen. Toen ik aan het vliegen was by 4RC met mijn nieuwe main gear vroeg Remco zich al af of ik wat tandjes miste. Nu blijkt dat dus het kleine tandwieltje de boosdoener is.
Nieuwe tandwielen zijn besteld, bovendien had Frans er ook nog 1 liggen.

Ben benieuwd wat Frans gebakken heeft van de "low budget gear remover".
Een tooltje om je tandwiel van je motoras te verwijderen gemaakt van een bout en een schroef !!!

Ben benieuwd wat Frans gebakken heeft van de "low budget gear remover".
Een tooltje om je tandwiel van je motoras te verwijderen gemaakt van een bout en een schroef !!!

Ach, werkt vast beter dan een bankschroef en een moker..

Maarem, beterschap danmaar, geeft je mooi de tijd om de boel in alle rust perfect af te stellen :D

LOL...zelfs daar was ik te beroerd voor joh.
Bovendien is hij prima afgesteld, maar jah....zonder tandwielen doet ie niet zoveel he...

Dit is trouwens zoals het tooltje er ongeveer uit zou moeten zien:

9720_IMG_1524_1.jpg

LOL...zelfs daar was ik te beroerd voor joh.
Bovendien is hij prima afgesteld, maar jah....zonder tandwielen doet ie niet zoveel he...

Dit is trouwens zoals het tooltje er ongeveer uit zou moeten zien:

9720_IMG_1524_1.jpg

Ja hoor, zelfs nog iets mooier het vlak waar het tandwieltje op komt heb ik vlak gemaakt, daardoor kan mijn tooltje ook tandwieltjes trekken die heeeeeeel dicht op de motor behuizing zit.
Plaats nog wel een kiekje...morgen of zo.... tooltje ligt nog op de zaak...!
Inmiddels ook in het bezit van 2.3mm boortjes om tandwieltjes met een verkeerde gat diameter op maat te maken... (ben in het bezit van een draaibank)

Maak ook mijn eigen 5,5mm dopsleuteltjes...

Frans...

PS.
Francis het tooltje bestaat uit een moer en een schroefje (boutje), ach wat maakt het uit... als we maar weten waarover we het hebben... :lol:

Kan me geen moer schelen Frans, als ik maar lekker kan.......;)

Ik hoop morgen weer een beetje te zijn opgeknapt en ik hoop morgen mijn nieuwe toys binnen te hebben. Mogelijk dat ik morgenavond even wil knutselen, als jij ook tijd hebt.

Back