Eerste lattenbouw grand vey soclaine

En aan energie geen gebrek zie ik. Kun je wel een hele week mee varen. Al een hoofdmotor uitgezocht? Gr. Klaas.

Ik ga het eerst een keer proberen met dat brushless motortje van ali.

Als die niet naar mn zin is kan ik nog een 280 of 380 proberen.

En anders wordt het nog even rondzoeken.

Is het dat kleine ding dat in mijn avatar zit Bert? Die heeft geen koeling nodig. Draait als een zonnetje en is zuinig qua stroomconsumptie. Beviel zo goed dat er ook eentje in de coaster is gekomen. Beide scheepjes met een gewicht van 3 kg. Prima vaargedrag, vooral op lage toeren. Gr. Klaas.

Precies die ja.

Klein schattig dingetje haha.

Als dat het niet is dan gewoon brushed motortje.

Heb ook een paar motortjes uit een radio gesloopt dus die zou ik ook nog kunnen proberen.

Maar eerst ben ik weer dat dek aan het vormen want het is toch weer meer omhoog gekomen sinds het uit dek is.

Het kan zijn dat ik toch iets moet verzinnen om het in model te klemmen.

Advies is welkom haha

Bert, Je kunt een paar spanten met daarin de zeeg onder het losse dekdeel lijmen. En dan zijn er kleine doorzichtige werveltjes, waarmee je jet losse deel kunt vastzetten. Moet even zoeken wie ze nu verkoopt. Ooit had RC-point ze. Hier een paar zichtbaar net voor de middenbolders. Heb er 3 geplaatst. Ook eentje middenachter. Aan de voorkant twee "tanden" aan de spanten onder het losse dekdeel gemaakt. De tanden grijpen onder het vaste dekdeel. Heb me kleurenblind gezocht naar de werveltjes. Niet verder gekomen dan een zelf geplaatste link in 2019 naar RC Point. Helaas uit het assortiment. Gr. Klaas.

20210828_145254.jpg

Laatst bewerkt:
Dat is een goed idee klaas die ga ik onthouden.

Ik ga nog een keertje proberen in warm water weken en dan weer klemmen.

Bedankt klaas

Ik dacht alweer aan een houtje in een beugeltje om het op zn plek te houden.

Kijk eens of je ergens een strookje kunststof kunt vinden Bert. Perspex of een kunststof doosje en dan zelf maken. Aftekenen, boren, soevereinen en dan uitzagen. Je weet hoe het aan boord werkt: roeien met de riemen die je hebt. Succes ermee! Gr. Klaas.

Had het nog 1 keer geprobeerd met weken en energie opslag erop gelegd haha.

Nog net niet goed.

Maar nu heb ik een houtje afgetekend maar de houtjes die al onder het luikje gelijmd zitten zitten met watervaste houtlijm.

Weet iemand nog een trucje om die lijm los te weken of week te maken dat ik het los kan halen zonder het luikje te breken?

ferme ( berekende) zijdelingse tik van de hamer, of het latje breekt af net boven de lijm of halfweg.
de rest met een bijtel afsteken en vlakschuren daarna. ( helaas volgens mij geen andere oplossing)
wie niet waagt niet wint

Probeer het gelijmde latje eens vat te pakken met een tangetje en dan voorzichtig buigen. Eventueel iets in de lijmnaad steken en mee helpen wringen. En verder net als Marc schrijft. Weet je gelijk hoe sferk een houtlijmnaad is. Succes! Gr. Klaas.

Dat gaan we na de kerst proberen.

Bedankt voor de tips.

Als het niet goed gaat heb ik nog wel een 3,6 mm plaatje hout is wel dikker maar dat zou ik misschien wel naar acceptabelheid kunnen schuren

Eerst weer een paar dagen gourmetten.

Dus een fijne kerst allemaal.

Poe poe gourmetten voorbij.

Dus weer verder met tong uit de mond aan het zagen geweest.

Maar het lukt me net niet om een goed houtje te zegen voor de vorm van het dek.

En ik heb nu geen redelijk hout meer om het nog eens te proberen.

Ik denk namelijk dat een cm dik multiplex een beetje erg stevig wordt haha.

Dus nu een vraagje wat lijkt jullie beter.

Een plaatje hout regelen om opnieuw te zagen?

Of gewoon zon mooi klemmetje van klaas namaken en verder met de bouw?

Of andere wijsheden van de meer ervaren bouwers?

iets gelijkaardigs aan het klemmetje van Klaas kan je ook omdraaien, zodat nokje langs onder zit en enkel het schroefkopje zichtbaar aan de bovenkant.
Komt dan wel op het luikje te zitten en onder het vaste gedeelte maak je dan een aanslag waartegen de draaiende nok loopt.
Als je wat meer werk erin steekt kan je het kopje nog verzinken in het luik. of verbergen met wat dek vulling
dek klem boven.jpg dek klem.jpg

Oh ja had er niet aan gedacht om het om te draaien.

Met mn resin printer kan ik misschien wel een ontluchtertje als het boutje gebruiken.
Dat ik het ontluchtertje dan een kwartslag draai bedoel ik dan.

Dat ga ik bekokstoven.
Bedankt

Magneetjes is ook een goeie alleen weet ik niet hoe ik dat zou moeten doen zonder een plaatje ijzer in het dek te verwerken wat waarschijnlijk een rare drempel gaat creeren.
Maar ik ga dat bekokstoven.

Voorraan dat luikje komt de stuurhut.
Dus ik denk dat een ontluchter naast de stuurhut niet raar zou staan.

En als ik het goed begreep van het bouwplan komt er een latje bij de achterkant dat over dat luikje heen gaat dus daar zou dat ook goed moeten komen.

Bedankt weer voor het meedenken en de plaatjes erbij haha.

Laatst bewerkt:
Back