Eerste vlucht

Ik heb via dit forum een gebruikte CopterX 450 overgenomen. Nu heb ik deze helemaal nagekenen (en gelijk om te ontdekken hoe ze in elkaar zitten een 2e gebouwd met de spareparts en muv de electronica))

Ik heb verder geen bouw ervaring met heli's. Ik heb wel behoorlijk wat mechanische kennis en ervaring. Een bouwmanual kan ik nog niet vinden. Alleen twee pdf´s met bouwtekeningen ) maar die vond ik achteraf.

De vorige eigenaar heeft hem hier even een meter of twee omhoog gezet maar het waaide erg hard. De blade-tracking moest bijgesteld worden en de zender (DX6i) ingesteld. Dat heb ik mbv Finless bob tutorials gedaan. Toen ik bezig was liep het zoals gebruikelijk weer dik uit de klauwen. Ik ben niet bang om dingen uit elkaar te halen. Vooral als ik kleine foutjes vind. Zoals erg veel speling op de bladegrips doordat de afstandbus met kraag volgens mij verkeerd om omzat. Het kan nooit de bedoeling zijn dat die rand in het rubber moet snijden. Ik las later ook over shims en lagerschalen met verschillende diameters. Ik heb de volgorde aangehouden zoals het nu zat. De kop voelt nu mooi strak aan en de bladegrips draaien soepel en spelingvrij.
De elevator servo zit nu dieper in het frame waardoor de link recht naar boven gaat. Alle servo's staan mechanisch zo dichtbij center als lukte. De laatste rest met subtrim. De pitch staat nu op + en -11 graden. De flybar cage parallel met de flybar, de swashplate en rest waterpas tov de heli en dus haaks op de hoofdas. Met behulp van oa hold, pitch curve en swashmix staat nu op de juiste uitslag, richting (hoop ik) en is er zo goed als geen ongewilde CCPM beïnvloeding (ben even de term kwijt)

Ik heb draaiende delen van wat teflonolie voorzien, schroefjes op vastzitten gechecked. De rotorkop/swach helemaal afgesteld mbv een digitale pitchmeter, waterpas, micrometer , schuifmaat en wat zelfgemaakte hulpstukjes. De bladen gebalanceerd enz. Het training onderstel zit er al onder.

Nu zag ik op een filmpje van Finless dat hij de rotor een zwiep geeft en deze dan redelijk lang blijft draaien. De mijne doet dat niet. Die blijft niet draaien. De motor remt dat teveel af. Nu heb ik brushless motor, wat er bij hem zat weet ik niet.

Ik moet alleen dat gene nog doen wat ik oorspronkelijk ging doen. Bladetracking maar daarvoor moet de rotor dus gaan draaien.
En ik ben bang dat het ding door een stomme fout ineens wegschiet of kantelt.

Heeft iemand tips wat de veiligste manier is (ik ben dus ook een beginner qua vliegen. Ik wil nog niet met de 450 gaan vliegen. Ik heb een Blade 200SR-x als oefen heli, maar die staat na een paar geslaagde vluchten nog steeds op een tandwiel te wachten.

De veiligste manier(en eigenlijk de enige juiste) is iemand met wat meer ervaring er naar laten kijken. :-)

Op afstand kan iemand (zeker zonder foto's) niks beoordelen ofzo en is gewoon lastig.

Net als bijv schroefjes, je zegt dat je ze gecontroleerd hebt op vastzitten of bedoel je dat je ze allemaal hebt voorzien van LT?

Ik zou gewoon even bij iemand langsgaan die mee kan kijken.

Iemand laten meekijken wordt wat lastig. Ik ken niemand.

De servos (aile/pitch/elev): graupner DES 476 BB.
Rudder servo: Futuba digital 9257
Gyro: Futuba GY401
Ontvanger: Spectrum AR6115e
Zender Spectrum DX6i
Motor: CopterX 430CXL 3550kV brushless (voor zover ik het kan lezen )
De ESC weet ik niet. Daar staat niks op. Er zat wel een papier bij alle spullen een YGE drehzahlregler der L-serie von 40...160A (V4) maar geen idee of dat de mijne is.

Schroefjes op beweging gecontroleerd. De gene die ik heb los gehad zaten waarschijnlijk niet met LT vast maar zitten dat nu wel (ik heb een heel assortiment LT vanwege het sleutelen aan oldtimers wat ik veel deed. (schaal 1:1)
Ik heb niet alles met LT gedaan omdat ik nog niet echt ga vliegen. Pas als ik zeker ben dat hij goed draait, en naar de juiste kant ga ik alsnog met LT aan de gang. Of trilt bij korte hoover testjes de boel in een minuut spontaan uit elkaar ?

Ik heb foto's gemaakt maar die kan ik hierop niet binnen halen en bewerken. Dat zal ik straks alsnog doen vanaf de PC.
De links zijn , voor zover ik weet, meestal niet bidirectioneel met opklikken maar ik kon aan deze geen voor of achter ontdekken. Ze gingen er aan beide kanten net zo makkelijk op en af.

Edit, klote Windhoos: heel mijn edit weg.
Zender: travel adj. Alles op 100% behalve pitch : down/centre 79, up 100.
Expo op 0: 1 aile en elev 50%+7%, rudd 77 inh.
Bij 1: aile en elev 75+15, rudd 77 inh
Subtrim: thro en gyro 0, aile links 77, elev down 80, pitch down 47
Gyro: sw-gyro, Rate, 0: 45,5%, 1: 65%
Throt curve: norm: 0, 40, 68,5, 73,5, 78,5
stunt: 90, 85, 80, 85, 100
hold: -10
Pitch: 45, 51, 60, 73,5, 99,5
ptich stunt: 0, 25, 50, 75, 100
hold: 7,5, 25, 50, 75, 99,5

Swashmix: aile -58, elev, +50, pitch -81%
Reverse Aile op R, rest N
Swashtype ccpm 120
throt cut active
DR combi SW aile

Laatst bewerkt:
je zit op het forum dus zat mensen , misschien zit er wel iemand mee te lezen die bij jou in de buurt woont. :-)

ok electronica is in ieder geval beter als de standaard spulletjes. Tja voor wat betreft schroefjes, ik raad gewoon aan voor testen alles van LT voorzien. voor het afstellen hoeft eigenlijk niks meer uit elkaar en geloof me een schroefje wat niet goed vastzit kan met opspinnen zo los zijn en foetsie en dat is het laatste wat je wilt.

Je zou eventueel een YT filmpje(eigenlijk een serie) kunnen bekijken van een trex500ESP hier wordt eigenlijk de bouw van scratch behandeld, (per pagina van de handleiding van de trex) en deze komt heel erg muv de plaats van de servos overeen met de cx450. Weet niet of je de belt versie of de TT aandrijving hebt.

Laat even weten welke CX versie je hebt. Ik zal die YT links wel even opzoeken voor je.

de hele complete build en afstelling van een TREX500esp
[media=youtube]NODbcatFrtk[/media] en verder volgens manual TREX zijn in totaal 15 filmpjes (1 filmpje per pagina manual)

De gehele build van een Tarot450PRO incl. afstellen volgens een TREX450Pro manual
[media=youtube]ofHgc1KSS8c[/media] 16filmpjes ook weer per pagina gemaakt.

ongeveer 10min per filmpje dus heb je weer wat te kijken ;-)

Wat een wondere wereld leven we toch in en lang leve YT :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
full
full
full

De foto's

Bedankt voor de links.Ik zal de schroefjes borgen. Gebruiken jullie een speciale ik heb 243, 270 en de groene lagerborging. Dit soort minispul krijg ik met de 270 of groene echt nooit meer los. Ik gebruik nu 243.

Het is de belt versie. Ik weet niet welk model CX dit is. Er staat alleen CX450 op een doos die erbij zat,.
Er is een vliegclub hier in de buurt maar daar ben ik nog niet geweest.

Fred

Laatst bewerkt door een moderator:
Is een 450SE waarschijnlijk de V2 met een paar upgrades zoals carbon tail. Zoals gezegd muv van de servo plaatsing ail/pitch servos en de TT (want jij hebt belt) een heel groot deel overeenkomen met de filmpjes van de 500ESP (alleen is die van jou wat kleiner:-)dus maten zullen afwijken). Ook voor wat betreft het afstellen van de staart is hij goed bruikbaar echter wordt er in het filmpje andere electronica gebruikt dus hier moet je dit aanpassen op je eigen Gyro de 401 maar gaat een heel goed beeld geven ook vwb de richting welke hij op moet gaan, de end points, etc.

Ga ze rustig is bekijken en bij vragen stel ze gerust. Voor LT gbruik ik zelf middle strength (blauw, maar kleur zegt niet alles, dan zit het goed vast en is (evt na iets verwarmen) ook nog los te krijgen, 243 is prima.

Laatst bewerkt:
je zit op het forum dus zat mensen , misschien zit er wel iemand mee te lezen die bij jou in de buurt woont. :-) ...
Er is een vliegclub hier in de buurt maar daar ben ik nog niet geweest. ...
Je zit redelijk centraal, een paar bij jou in de buurt :)
Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B:

Bedankt voor de links.Ik zal de schroefjes borgen. Gebruiken jullie een speciale ik heb 243, 270 en de groene lagerborging. Dit soort minispul krijg ik met de 270 of groene echt nooit meer los. Ik gebruik nu 243.

270 kun je gerust gebruiken hoor, maar je moet niet het hele boutje verzuipen in de loktite.

Gewoon een drupje op een stukje plastic doen, en je boutjes er voorzichtig precies één draadgang in dippen, en dan heb je meerdere vliegen in één klap: De borging is beter, het wil nog steeds moeiteloos los (ik borg iets liever met een dun staaldraadje dan met een kilo kauwgum), je trekt bij het losdraaien niet de schroefdraad mee uit het aluminium gat, en je hebt véél minder schoonmaakwerktijdens het sleutelen .

Groet, Bert

Ik heb hem net even laten loeien. Ik was toch te nieuwsgierig en dit is tenslotte gewoon een grotere 200SR-x dacht ik in mijn onschuld. Ik had hem al even gehoord van de week maar het is toch anders wanneer je zelf aan de sticks zit. Wat een geweld, indrukwekkend. Dat lijkt in geen kilometer op het gedrag van de 200. Die loeit ook wel maar dat gaat heel gemoedelijk omhoog.

Ik durfde deze niet omhoog te zetten want hij had de neiging wat rond te draaien. Niet veel een rondje in 5 sec ofzo denk ik. Maar enger was de neiging naar wat voren te hellen. Met wat tegen sturen kon ik hem zover omhoog zetten dat de pingpong ballen net niet loskwamen. Maar verder durfde ik niet. Ik geloof gelijk dat dit een berg schade heeft las hij omvalt. Een circelzaag is er niks bij :) (de eerste keer iets te veel rudder en het ding draait dan zijn staart met erg veel enthousiasme).

Ik was eigenwijs dus nog geen LT gebruikt (wel een derde rotor kop in elkaar gezet mbv LT en volgens de video uit de link hierboven (ik heb ze allemaal bekeken)
Na het spoelen waren er toch twee schroefjes losser gaan zitten. De canopy pin hing zelfs al op half elf.

In ieder geval geen enge geluiden of trillingen. Ook de stuurbewegingen lijken te kloppen. De rotorbladen tracken perfect. Hij staat vol gas gewoon rustig oen onbewegelijk op zijn skies te loeien.

Om ronddraaien te voorkomen zet de gyro niet onder de 50. Onder de 50 is rate mode. Je wilt head lock mode. Bij het initialiseren moet de gyro echt op Head lock mode staan. Probeer het verschil eens door de gyro in jouw stand 1 te zetten, en dan op te starten

Op je foto's zie ik dat de servo-armpjes niet dezelfde zijn. In een is geknipt. Niet slim je heb zo haarscheurtjes. De afstand van het servo-asje tot de servo-bal zal door het gebruik van verschillende soorten ook niet gelijk zijn.
Succes
Martin

Laatst bewerkt:
Hi Martin,
De Giro setting had ik uit een manual. Daar stond dat je hem dan bij het aanzetten in stand 1 moet zetten, wat head lock moest zijn. Dat heb ik ook gedaan. Is het niet beter om hem op stand 0 en 1 in heading hold te zetten ? De een dichter bij 50 en de ander wat verder er vanaf. Dus twee heading hold modes ?

Ik zie dat jij een boek over afstellen hebt geschreven. Ik ben dol op theorie boeken. Ik wil altijd weten waarom iets moet en niet alleen hoe het moet . Hoe kom ik aan zo'n boek ?

Ik heb na het draaien de boel even grof nagemeten. Dadelijk ga ik dat wat uitgebreider doen. Blijkbaar moet een en ander zich toch even zetten. De swash plate stond nu niet waterpas meer maar iets uit het horizontale vlak en volgens mij net zo dat hij dan dat gene doet wat ik zag gebeuren. Ik zag in zo'n video dat er een afstel tool voor is. Een ding wat over rotor as gaat en de swash plaat exact 90 graden tov de rotor as zet.
Dat lijkt me handig. Eens kijken of ik nog een stuk aluminium staf materiaal heb liggen, dan draai ik daar een schijf van met een asgat erin.

De servoarmen van aile en pith zijn identiek. De elevator versie is een andere. Het zou kunnen zijn dat die geknipt is maar niet door mij. Ik heb geen onderdelen vervangen alleen de ele servo naar het midden gezet zodat de link loodrecht omhoog gaat, alles nagelopen, gesmeerd en bijgesteld.

Ik haal waarschijnlijk nog een keer 4 digitale servo's en een ontvanger. Dan is de tweede heli ook vliegbaar. Maar pas als ik hier mee overweg kan (en dat ga ik nog niet op eigen houtje proberen, ik wacht wel tot de 200SRx en msr-x weer klaar zijn en ik daar beter mee overweg kan. Ik was nog niet van plan een 450 te kopen maar toen zag ik deze en gezien de hoeveelheid reserve onderdelen , accus, gereedschap enz heb ik hem vast gekocht. (voornamelijk eerst vanwege het sleutelen wat je aan zo'n ding kan. Ik zie mezelf alleen om het sleutelen nog wel eens een brandstof heli kopen

Het riem tandwielje aan de heli kant slipte door. Toen dat vast zat alles nagelopen en nog even proefdraaien.

Ik ben nu echt overtuigd van het nut van locktight en ook van afstand houden. Jammer genoeg kwam ik daar op de foute manier achter. Gelukkig was de accu al een eind leeg. Hij kwam niet meer los en daarom stond ik er nog maar 3 meter vandaan om te kijken of alle stuurbewegingen goed gingen. Ineens een knal en de wieken waren weg. Een tegen mijn been, de ander 15 meter verderop in het gras. Het wordt al een flinke blauwe plek.

In het 200SR-x topic werd er al gewaarschuwd dat een FP niet met een CP te vergelijken is vanwege de rotorsnelheid. Daar weet ik nu helaas alles van. Het goede nieuws is dat de wieken nog heel zijn. Ik ga hiervoor wel nieuwe bladegrip onderdelen halen (rubbers, lagers en boutjes) En die gaan met de sterkste LT vast.

Kijk even naar de 'sticky's', bovenaan de pagina's bij de topics.
In heli algemeen is een sticky ' algemene technische kennis'

Dat zal 75% van de vragen beantwoorden. De overige 25 zal meer interpretatie of verschil van zender of spullen zijn ;-)

Cp is anders, niet perse moeilijker. Technisch is het wel wat veeleisender. Er moeten veel onderdelen op elkaar afgestemt en ingesteld worden.
Omdat jij niet de enigste beginner met een cp bent, is de algemene technische kennis sticky in het leven geroepen...

Trouwens.
Dat iets loskomt, wil niet zeggen dat het kapot is.
Ik gok nl met al het vervangwerk, dat je al redelijk in de buurt van een verse heli komt ;-)
Kijk eerst ff of het oude spul wel echt mankerend is. Nieuw is lang niet altijd meteen goed..

Er is een grote hoeveelheid info beschikbaar op het net, van de stickies heb ik de meeste ook al gelezen. De meeste info die ik vond is alleen hoe je iets doet en niet waarom (echt waarom, niet ongeveer). Vanmiddag vond ik een goede uitleg over giros, niet alleen hoe je ze afstelt maar vooral hoe ze werken. Erg gaaf, ik hou de heli vast en roteer hem met de hand een stukje en dan zie ik aan de staart perfect het verschil tussen rate en heading hold en het %.

Allemaal leuk en aardig...

Maar voorlopig ontploft je heli nog voor je...
Stel je vragen.

Maar ga niet tegen de algemene kennis in..
Dat is het wiel opnieuw uitvinden. Om daarna op hetzelfde uit te komen

Student: Ik begrijp je opmerking niet. Zeg je nu dat ik het wiel probeer uit te vinden omdat ik het naadje van de kous wil weten in plaats van domweg dingen te doen zonder dat ik weet waarom ? Jij hebt vast ook wel eens stomme dingen gedaan. Dat hoort nu eenmaal bij een leerproces.

Er is veel goede info op inet in omloop, maar vast ook veel onzin. Dat is bij electronica (mijn vakgebied,) ten slotte ook het geval dus ik zou niet weten waarom hier niet. Niet elke you tubende RC liefhebber is tenslotte werktuigbouw kundig ingenieur. Daarom wil ik het precies weten. Iets opnieuw uitvinden is trouwens niet verkeerd, het verschaft veel inzicht en tegen de tijd dat je zover bent weet je ook echt waarover je praat.

On topic, Ik heb vandaag een swash plate afregel hulpstuk gemaakt uit een stuk 10mm dik RVS. Ook twee waterpasjes erop gelijmd. Dat ging een stuk makkelijker. Daarna de afregeling verder bij gewerkt en nagelopen.

Hij gaat nu rustig omhoog. Ik heb hem een meter omhoog gezet en daarna weer rustig laten zakken. Alles zit nu vast met LT en ik stond op iets van 10-15 meter afstand. Ik kan het ding ondertussen met een blinddoek in elkaar zetten. Nu nog leren vliegen ;)

Sterker, de meeste mensen redden het niet met alleen youtube en internet.

Voor degenen die dat toch willen, heb ik een sticky gemaakt, met hierin alle standaard feiten en standaard redenen om iets op een manier in te stellen.

Ik zie je steeds vrolijk je eigen ding doen, en steeds dingen die er redelijk grof tegenin gaan.
Niet lullig bedoelt... echt niet...
maar de sticky is er niet voor niets. Is geen uit de lucht geraapte kolderrommel, maar is mijn ervaring, door de jaren opgebouwd.

Er zitten veel short cuts in.
Klopt.
Maar in plaats van zelf dingen gewoon te doen, en de heli uit elkaar zien ploffen, kun je beter eerst de dingen uit de sticky toepassen.
Heb je dan vragen, stel ze aub!
Ik wil de sticky beter maken.. uitbreiden..
Ook met info die wat dieper gaat.

zo te zien hoover je al..
dan ga je sneller dan de meesten!
hoover is het moeilijkste om te leren..

Die sticky had ik al gelezen. Niet om vervelend te doen, het is een waardevol stuk info waar de gemiddelde beginner veel aan heeft, maar er staan wel wat fouten en foutjes in mbt de dingen waar ik toevallig wel verstand van heb. Dan vraag ik me dus af hoe het zit met de dingen die ik niet weet, moet ik die dan wel blind geloven ? ;)

Back