Ik heb via dit forum een gebruikte CopterX 450 overgenomen. Nu heb ik deze helemaal nagekenen (en gelijk om te ontdekken hoe ze in elkaar zitten een 2e gebouwd met de spareparts en muv de electronica))
Ik heb verder geen bouw ervaring met heli's. Ik heb wel behoorlijk wat mechanische kennis en ervaring. Een bouwmanual kan ik nog niet vinden. Alleen twee pdf´s met bouwtekeningen ) maar die vond ik achteraf.
De vorige eigenaar heeft hem hier even een meter of twee omhoog gezet maar het waaide erg hard. De blade-tracking moest bijgesteld worden en de zender (DX6i) ingesteld. Dat heb ik mbv Finless bob tutorials gedaan. Toen ik bezig was liep het zoals gebruikelijk weer dik uit de klauwen. Ik ben niet bang om dingen uit elkaar te halen. Vooral als ik kleine foutjes vind. Zoals erg veel speling op de bladegrips doordat de afstandbus met kraag volgens mij verkeerd om omzat. Het kan nooit de bedoeling zijn dat die rand in het rubber moet snijden. Ik las later ook over shims en lagerschalen met verschillende diameters. Ik heb de volgorde aangehouden zoals het nu zat. De kop voelt nu mooi strak aan en de bladegrips draaien soepel en spelingvrij.
De elevator servo zit nu dieper in het frame waardoor de link recht naar boven gaat. Alle servo's staan mechanisch zo dichtbij center als lukte. De laatste rest met subtrim. De pitch staat nu op + en -11 graden. De flybar cage parallel met de flybar, de swashplate en rest waterpas tov de heli en dus haaks op de hoofdas. Met behulp van oa hold, pitch curve en swashmix staat nu op de juiste uitslag, richting (hoop ik) en is er zo goed als geen ongewilde CCPM beïnvloeding (ben even de term kwijt)
Ik heb draaiende delen van wat teflonolie voorzien, schroefjes op vastzitten gechecked. De rotorkop/swach helemaal afgesteld mbv een digitale pitchmeter, waterpas, micrometer , schuifmaat en wat zelfgemaakte hulpstukjes. De bladen gebalanceerd enz. Het training onderstel zit er al onder.
Nu zag ik op een filmpje van Finless dat hij de rotor een zwiep geeft en deze dan redelijk lang blijft draaien. De mijne doet dat niet. Die blijft niet draaien. De motor remt dat teveel af. Nu heb ik brushless motor, wat er bij hem zat weet ik niet.
Ik moet alleen dat gene nog doen wat ik oorspronkelijk ging doen. Bladetracking maar daarvoor moet de rotor dus gaan draaien.
En ik ben bang dat het ding door een stomme fout ineens wegschiet of kantelt.
Heeft iemand tips wat de veiligste manier is (ik ben dus ook een beginner qua vliegen. Ik wil nog niet met de 450 gaan vliegen. Ik heb een Blade 200SR-x als oefen heli, maar die staat na een paar geslaagde vluchten nog steeds op een tandwiel te wachten.
Ik heb verder geen bouw ervaring met heli's. Ik heb wel behoorlijk wat mechanische kennis en ervaring. Een bouwmanual kan ik nog niet vinden. Alleen twee pdf´s met bouwtekeningen ) maar die vond ik achteraf.
De vorige eigenaar heeft hem hier even een meter of twee omhoog gezet maar het waaide erg hard. De blade-tracking moest bijgesteld worden en de zender (DX6i) ingesteld. Dat heb ik mbv Finless bob tutorials gedaan. Toen ik bezig was liep het zoals gebruikelijk weer dik uit de klauwen. Ik ben niet bang om dingen uit elkaar te halen. Vooral als ik kleine foutjes vind. Zoals erg veel speling op de bladegrips doordat de afstandbus met kraag volgens mij verkeerd om omzat. Het kan nooit de bedoeling zijn dat die rand in het rubber moet snijden. Ik las later ook over shims en lagerschalen met verschillende diameters. Ik heb de volgorde aangehouden zoals het nu zat. De kop voelt nu mooi strak aan en de bladegrips draaien soepel en spelingvrij.
De elevator servo zit nu dieper in het frame waardoor de link recht naar boven gaat. Alle servo's staan mechanisch zo dichtbij center als lukte. De laatste rest met subtrim. De pitch staat nu op + en -11 graden. De flybar cage parallel met de flybar, de swashplate en rest waterpas tov de heli en dus haaks op de hoofdas. Met behulp van oa hold, pitch curve en swashmix staat nu op de juiste uitslag, richting (hoop ik) en is er zo goed als geen ongewilde CCPM beïnvloeding (ben even de term kwijt)
Ik heb draaiende delen van wat teflonolie voorzien, schroefjes op vastzitten gechecked. De rotorkop/swach helemaal afgesteld mbv een digitale pitchmeter, waterpas, micrometer , schuifmaat en wat zelfgemaakte hulpstukjes. De bladen gebalanceerd enz. Het training onderstel zit er al onder.
Nu zag ik op een filmpje van Finless dat hij de rotor een zwiep geeft en deze dan redelijk lang blijft draaien. De mijne doet dat niet. Die blijft niet draaien. De motor remt dat teveel af. Nu heb ik brushless motor, wat er bij hem zat weet ik niet.
Ik moet alleen dat gene nog doen wat ik oorspronkelijk ging doen. Bladetracking maar daarvoor moet de rotor dus gaan draaien.
En ik ben bang dat het ding door een stomme fout ineens wegschiet of kantelt.
Heeft iemand tips wat de veiligste manier is (ik ben dus ook een beginner qua vliegen. Ik wil nog niet met de 450 gaan vliegen. Ik heb een Blade 200SR-x als oefen heli, maar die staat na een paar geslaagde vluchten nog steeds op een tandwiel te wachten.