EF extra 88": To electrify or not

Jan
Motorkap hebben we gisteren ook naar zitten kijken. Dat leek ons zeer onwaarschijnlijk, ik heb van depron een baffel gemaakt waardoor het een vrij stug, gedempt, geheel is. Copitkap zou kunnen maar dan verwacht ik een vele lagere frequentie met zo'n grootte. Het testen op de grond was wel zonder beide ??????. wijst dus wel die kant op.

Tadango
Dat schreef ik ook al maar hoe voorkom je dat ze gaan resoneren, het zijn behoorlijke snaren.

Bart,

Tja, dat is lastig. Ik heb nu deze mount en nu is het over bij mij:

cimg4715.preview.jpg

weer iets minder dat kan resoneren

p8120044.jpg

zo'n kruisje van silicone moet je wel vast zetten anders kruipt het naar voren of achter, ( ik had geluk, hij kwam naar voren :-) )

Bart

Ik kan het niet helemaal goed zien, maar volgens mij heb je het verkeerde verstevigd.

Zoals het er op de foto's uitziet, heb je met je hoeken alu de voorkant van je motorsteun verstevigd. Die kan nu, tov. het toestel, minder bewegen/torderen.

Daar zat echter het probleem niet, als ik de verhalen in dit topic moet geloven. Het probleem zou er in zitten dat de voorkant van je motor tov. het lager aan de achterkant teveel kan bewegen.

Daar heb je met je nieuwe constructie niets aan veranderd. De kant waar het lager zit, is op geen enkele wijze extra stevig bevestigd tov. de voorkant van de motor.

Nogmaals, dat is hoe het op de foto's overkomt, misschien dat ik het verkeerd zie.

Zaag nu nog eens 4 hoekproefieltjes van alu en maak ze zo lang dat de drie bouten die van voor naar achter in de motorsteun zitten, verbonden worden. Langer dan dat hoeft het stripje ook niet te zijn. Dus een hoekstrip over de motorsteun zelf en dan de drie bouten daar doorheen.

DAN heb je wel de voorkant vd. motor verstevigd tov. de positie van het achterste lager. Als het dan nog niet over is, was dat dus in het geheel het probleem niet.

Heel andere oplossing is om met een klapprop te gaan vliegen.

Wat je had moeten doen, is die alu hoekjes over de motorsteun zelf bevestigen.

zelf zou ik het ook eens proberen om de motor om te draaien en al de metalen steunen weg te laten. Monteer hem op de houten schot en kijk eens wat die doet. je kan er later nog bussen of rubbers of hydromount tussen zetten. Je hebt nog mogelijkheden.

Ook het motorschot waar het torentje op zit heeft aan de rompzijde best weinig verkasting lijkt me. Wat balsa tripex driehoeken kan helpen.

Succes,

Erik

Nee, deze motor mag niet achterstevoren worden gemonteerd, dan overbelasten de lagers. Dit geeft axi zelf aan.

ok.
Dan zou ik zelf een hele nieuwe toren bouwen en de motor erin monteren. Je zou voor de toren een hydromount kunnen maken en de motor door de toren monteren. Met de huidige toren kan je dan een experimentje doen om te kijken of dit levensvatbaar is voordat je hem eraf slijpt.

ideeen zat ;)

succes,

Erik

Hezik, je hebt het goed gezien, alleen aan de voorkant.

> Daar heb je met je nieuwe constructie niets aan veranderd. De kant waar
> het lager zit, is op geen enkele wijze extra stevig bevestigd tov. de
> voorkant van de motor.

Poe, hier heb ik toch even over na moeten denken, want in eerst instantie
dacht ik dat je helemaal gelijk had.

Heb wat simpele tekeningen gemaakt om uit te leggen wat er gebeurd, en in het verleden gebeurde.

ideaal zou het zo moeten blijven zitten. en met het extra lager gebeurd
dat ook, maar daarom komt daar veel kracht op.
ideaal.jpg

Zonder versteveging kon de motor nog naar links en naar rechts bewegen.
Zoals je hier ziet.
zonderversteveging.jpg

En als je dan het extra lager monteerd komen daar al die krachten op.

Maar met de verstevegingen ( zonder extra lager) bleef er nog maar 1
beweging over en dat is het verbuigen van de voorste plaat van de
motorsteun. En dan krijg je ongeveer dit.
metversteveging.jpg

Maar de krachten die je er dan op moet zetten om het zo te laten
bewegen zijn vrij fors.

Als ik halverwegen ga versteviging krijg je weer een stuk van de motor steun
die net als plaatje 2 op en neer kan, Zal minder zijn als zonder extra steun.
Maar er zullen dan weer krachten op het lager komen. ( Hezik, dit is wat ik denk dat jij bedoeld )

Maar even naar rubber ophanging, van de motorsteun. Ik heb altijd
begrepen dat dit timing probleem gaat oplever omdat er dan groter
krachten op de motor komen doordat na het in drukken van het rubber dit
weer terug veert. Ik heb namelijk wel het idee dat ophangen in rubbers de
herie een heel stuk minder zal worden, maar durf het dus niet om de
boven genoemde reden.

Ik kan namelijk de motor steun in korten en simpele Trillingdempers monteren
Trillingsdemper%20Rubber%20Demper%202x%20buitendraad.jpg

Moet dan alleen een schating maken hoe dik ze moeten zijn.

Tadango, ik heb hier ooit naar gezocht maar kan echt nergens vinden dat je de motor niet andersom mag monteren
anders hadden ze die prop adaptor er toch niet bij gedaan :-).
Het is wel zo dat de propellor een redelijk eindje verder van het eerste lager af zit dan. Waar door de as makelijker
kan buigen waardoor de bel dus behoorlijk kan bewegen. Dit is dus de reden dat ik het monteer zoals het nu zit.

Bart,

Laatst bewerkt:
'Ben ik ff blij dat ik een andere mount heb, en niet deze door meerdere mensen aangeraden mount. ;)'

Oorzaak zoeken is lastig, probleem verhelpen lijkt mij simpel, klap prop.
Ik denk dat dat de simpelste methode is om geen rare geluiden te krijgen.

Heb een beetje genoeg van de AXI, power genoeg maar dat geluid zint mij niks.

Nu ben ik de S-5535-190Kv of de S-5545-180Kv aan het bekijken, maar hebben voor 10s eigenlijk te weinig Kv. Hieronder staan de spec's van de motor 5535-190KV.
Is het mogelijk om 1 of 2 windingen van deze motor af te halen om de KV een beetje op te schroeven. Ik heb geen enkele kennis op het moment van wikkelen van motoren.

- moet ik hem helemaal op nieuwe wikkelen ?
- kan ik er gewoon 1 of 2 windingen van af halen ?

Bart,

No. of Stator Arms 18
No. of Magnet Poles 20
Motor Wind 10
Turn Delta Motor Wire 29-Strand 0.25mm
Motor Kv 190 RPM / Volt
No-Load Current (Io/10V) 1.56 Amps
Motor Resistance (Rm) 0.024 Ohms
Max Continuous Current 90 Amps
Max Continuous Power 3800 Watts

Laatst bewerkt:
Moeilijk te zeggen, bij mij is het veel harder, maar dat kan door de motor ophanging komen. Bij mij treed het ook alleen maar op als ik zijwaards krachten op de propellor/motor zet. ( meskant, snap rol, etc ). Met deze routine zou ik hem volgens mij niet vaak horen.

En hoe stugger ik de mount maak hoe slechter het wordt.

Nu ik dit schrijf, kan dat toch eigenlijk alleen maar een onbalance betekenen ?
Ga hem toch eens op de balancer zetten met propadaptor en spinner, moet ik alleen een as van 8 mm ergens vandaan halen ?

Bart,

Had een beetje genoeg van de AXI krijg hem niet stil, en durf er niet
lekkker mee te gaan vliegen.
Daarom maar de scorpion 5535 190kv besteld, kv is net iets te laag maar
heb gelezen dat deze een stukje hoog in toeren eindigen als de AXI.

in het weekend wordt het slecht weer, hij zal er dan wel op gaan :-)

scorpion5535190.jpg

Bart,

Laatst bewerkt:
190 kv is weinig lager dan de a60-24s van Hacker, deze heeft 197 rpm/volt. met een 20,5x12 we van apc en ruim 6800 rpm doet de laatste het erg goed.

ik ben benieuwd! trouwens een leuk handje vol..

Ik hou altijd wel van een grote prop op een 3d kist... dit lagere kv hoeft geen nadeel te zijn imo. Maar ik denk dat je dan wel iets meer spoed dan 10 kan gebruiken...

Hoeveel cellen vlieg je en hoeveel gram is die motor? Als die richting de 900 gram is kan je op 12s max een 24x10 oid draaien (denk ik ;)). Dat doet mijn axi ook met 195kv.

> maar groter gaat volgens mij fout.

niet helemaal duidelijk geweest de ruimte naar de grond is waarscheinlijk te weinig voor 26" propellors. Grotere spoed, moet ik nog zien liever niet omdat de 10 meer statische kracht geeft.

Bart,

Back