EF extra 88": To electrify or not

Wat vindt je motor daarvan? :D 5sec max? welke prop?
Zou met 25x12 ook over de 4kW moeten geraken, maar ga 1st eens een 24x12 proberen..
Ik heb normaal zondag alles wat nodig is om verder te gaan..

Zie ik het goed een luchthapper voor het koelen van de accu's.
Is volgens mij niet nodig trouwens met de G3's, het warmste dat mijn 3300mAh nu geweest zijn is 40 graden en dat was toen er 3200mAh uit was, en regelmatig 115A gevragen werd. Ik doe ook wel wat koeling maar dat is eigenlijk alleen voor de regelaar, maar die lucht geleid ik ook langs de accu's

Bart ,

Is idd luchthapper (was 1st van plan zippy's te gebruiken), weet niet of het nodig zal zijn met de G3's, maar kwaad zal het niet kunnen.. Tunnel is er ook uit voor optimale koeling..

Die motor moet er maar tegen kunnen, zo niet dat zien we dan wel weer, ik geloof trouwens dat de AXI er geen probleem mee gaat hebben.

de torque 4014T-570, bleef ook werken met 115 A burst ( 2kW ) , hebben de mensen bij onze met open mond naar zitten kijken, ik ook trouwens

De acceleratie van de Extra 58" ( 2.6 kg ) vanuit een hover recht om hoog was raket waardig :-)
Zit nou trouwens op 92 A ( kleinere prop ). Dacht dat ik het volgende ook nooit zou zeggen,
maar hij had teveel vermogen, het was heel lastig om hem in een hover stil te hangen, de kleinste correctie op het gas was al te veel.

Vermogen is niet alles :-)

die 7600g, ga ik wel halen, heb net gemeten zit nu op 7300g zonder kabels voor de servos, (wacht ik ook nog op ) en full carbon spinner.

Ik begin trouwens bij 22x10, omdat mijn toerental ongeveer 30% hoger ligt.

Bart,

En voor full 3D kun je dan altijd nog naar 23*8 of zelfs 24 inch.

Zou wel stoer zijn al je een dergelijke kist op 10 cellen (fatsoenlijk) kunt laten vliegen.....

Die motor moet er maar tegen kunnen, zo niet dat zien we dan wel weer, ik geloof trouwens dat de AXI er geen probleem mee gaat hebben.

de torque 4014T-570, bleef ook werken met 115 A burst ( 2kW ) , hebben de mensen bij onze met open mond naar zitten kijken, ik ook trouwens

die 7600g, ga ik wel halen, heb net gemeten zit nu op 7300g zonder kabels voor de servos, (wacht ik ook nog op ) en full carbon spinner.

Ik hoop voor jou dat het helemaal goed komt! Geen schrik voor oververhitting door het onderste uit de kan (motor) te halen, en er een spinner op te zetten? (minder koeling)

Die torque is inderdaad een beest! stonden wij ook versteld van!

Welk merk van Prop ga je nemen? ik ga APC eens proberen, ik was daar eigenlijk al vanaf gestapt wegens de flex, maar volgens FG geven ze de meeste thrust..

We zullen ze ooit eens langs elkaar moeten hangen en een dragrace doen als ze af zijn! ;-)

ik begin even met menz, maar APC komt er echt niet op, ik ga voor de Xoar props, ook voor mijn 58" daar zit nu APC op en dat gaat echt niet goed, maar ik moet even weet wat voor maten ik moet bestellen.

Bart,

Houd er wel rekening mee dat Menz propellors redelijk zwaar vallen in vergelijking met andere merken:) (Mooie Mejzlik zou ook stoer staan)

Vliegen met de menz zal niet veel gebeuren, of misschien wel helemaal niet.
De Mejzlik electro's zijn voor lage toeren in de maat die ik waarscheinlijk nodig heb ( grote spoed), ik zie wel dat ze een aantal nieuwen hebben toegevoegd, want de keuze was en is nog steeds te klein. Maar volgens mij zijn ze er hard mee bezig om het uit te breiden.

Bart,

Vergeten te vertellen, Er komen baffles in om de motor goede koeling te geven en van de motor wordt de lucht naar de regelaar geleid en vervolgens de romp in over de accu's

Bart,

Laatst bewerkt:
Das wat anders ;) ben ik ook nog van plan..
Xoar was ook mijn eerste gedacht, maar op o.a. FG komen ze allemaal terug uit op APC, ik wil toch wel eens weten waarom ;-) Eerst testen wat de A's doen, dan (als ik de juiste prop heb) eens een xoar o.i.d. ter vergelijk proberen..

Zou wel stoer zijn al je een dergelijke kist op 10 cellen (fatsoenlijk) kunt laten vliegen.....
Was ook mijn bedoeling met de 88" extra, fatsoenlijk 3D vliegen moet zeker kunnen.
Voor de meest ultieme setup denk ik dat je naar 12S moet kijken. maar als je de 10S accu's al hebt.:mrgreen:

Nou hier de eerste resultaten van een meeting
- menz 22/10
- accu spanning 38.2 V onbelast ( 3.8 V per cell )
- geen motorkap en cockpitkap ( zal niet heel veel uit maken )

stroom 80A
toeren 6100rpm ( dit valt me een beetje tegen van een 225kv op 38 volt )
trekkracht 9.5 kg

Wat een herrie maakt die prop zeg.
ziet er eigenlijk goed uit, denk dat ik rond de 13-14 kg uit ga komen ( misschien wel iets meer.
met:
- 115 A max
- electro prop
- en motor kap en cockpitkap

Zit ik bijna 1 op twee.

Zijn we het daar mee eens, ??????

Bart,

Nee ik denk niet dat je 1:2 gaat redden met 115A als ik de gok moet doen. Maar dat geeft niet, ik denk wel dat je genoeg vermogen hebt voor 3D.
1:1,7 zou mijn gok zijn.

Als je het gewoon 1:1 opschaalt kom je met 110A uit op 13kg trekkracht.. maar zo zal het wel niet schalen..

idd.

Ik vind het overigens een volledig nutteloos cijfer. 't is leuk voor efficiëntie berekeningen...
"teveel thrust" is imo net zo iets als teveel torq op je servo... is niet erg, mss wel een prettige gedachte. Maar het doet niet echt wat.

Als je 20Kg thrust zou hebben, en je propsnelheid is 50K/uur zal je met veel gas erop moeten vliegen, en op 1/4 gas (bv) torqen.
Met minder thrust en meer snelheid zal die knuppel in torq meer naar boven moeten en zal de 1e paar meters de acceleratie minder zijn maar hij zal veel verder door accelereren, en gemiddeld in de vlucht geef je minder gas.

Ik weet niet hoe jij aan 50K/h komt, ik kom bijna op het dubbelen,

Heb net een meeting gedaan met beide kappen. Na dat ik met wat collega's gesproken heb, zit op 10.5 kilo, toch een stuk meer dan verwacht.

Dit is al het zelfde als mijn Yak, en dan heb ik nog 30% max vermogen over

Die 1 op 2 komt al dichter bij :-)

zit op 1.4 nu.

Bart,

Die 50km/h was gewoon een voorbeeldgetal van 'm, geen berekening ofzo.

Staar je niet blind op 1:2, dat is helemaal niet nodig hoor ;)

Overigens.. sorry maar toch even, meting is met 1 e. meeting = bijeenkomst (engels) ;)

Vandaag met 23/10 menz geprobeerd
gaf 13kg en 110 ampere maar heb een probleem denk ik.
bij half gas acceleratie heb een een geluid die ik niet ken
timing stond op 24 graden, heb het naar 20 graden
gezet zonder verandering, alleen de 0 tot 100% tijd
omhaag halt dat weg.

Hier filmpje

waar komt dit vandaan, het is maar kortstondig,

Bart,

Back